جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

نزدیک بینی / نزدیک بینی چشم یا میوپیا بیماری نیست

نزدیک بینی
تاریخ بروزرسانی : ۱۳ آذر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

30 درصد از مردم جهان نزدیک بینی دارند!. یعنی اشیا و نوشته‌های نزدیک را خوب می‌بینند، اما اشیا و نوشته‌های دورتر به نظرشان تار می‌رسد. نزدیک بینی یا نزدیک بینی یک اختلال بینایی رایج است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. این وضعیتی است که در آن چشم قادر به تمرکز بر روی اجسام دور نیست و دیدن واضح در فاصله دور را دشوار می کند. نزدیک بینی معمولاً به دلیل دراز بودن شکل چشم ایجاد می شود و می توان آن را با لنزهای اصلاحی یا جراحی درمان کرد.

وقتی تحدب قرنیه چشم زیاد باشد (یعنی قرنیه بیش از حد نرمال خمیده باشد)، و طول کرۀ چشم در مقایسه با حالت عادی بیشتر باشد، چشم دچار نزدیک‌بینی می‌شود. در این وضعیت نقطۀ کانونی عدسی، یعنی جایی که نور در آن متمرکز می‌شود، روی شبکیۀ چشم قرار نمی‌گیرد و در جلوی آن تشکیل می‌شود. در این حالت فرد اجسامی را واضح می‌بیند که به چشمش نزدیک باشند.

علت عمدۀ نزدیک‌بینی چشم ارث و ژنتیک است. نزدیک‌بینی معمولاً در کودکی ظاهر می‌شود و با بالا رفتن سن و سال شدتش افزایش می‌یابد؛ یعنی اصطلاحاً شمارۀ عینک شخص بالاتر می‌رود.

نزدیک‌بینی آن‌قدر میان ما شایع است که دیگر نمی‌توانیم آن را یک بیماری بنامیم! اما به هر ترتیب لازم است که درباره‌اش بیشتر بدانیم. در این مطلب در مجلۀ سلامت «حال» می‌خواهیم برایتان از نزدیک یبیی بگوییم و توضیح بدهیم که روش درمان نزدیک بینی چشم چیست.


تصویر خدمات اقساطی

نزدیک بینی چیست؟

نزدیک بینی یک اختلال چشمی است که باعث می شود اجسام دور تار به نظر برسند. این حالت به دلیل دراز بودن شکل چشم ایجاد می شود که از تمرکز مناسب نور بر روی شبکیه جلوگیری می کند. این باعث می شود که اشیاء دور خارج از فوکوس ظاهر شوند، در حالی که اجسام نزدیک واضح می مانند. نزدیک بینی یک اختلال بینایی رایج است که تقریباً 25 تا 30 درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد.

علت نزدیک بینی چشم

نزدیک بینی به دلیل شکل دراز چشم ایجاد می شود که مانع از تمرکز نور به درستی روی شبکیه می شود. این عارضه می تواند ارثی باشد یا در اثر عوامل محیطی مانند قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صفحه نمایش، مطالعه در نور ضعیف یا فشار بیش از حد چشم ایجاد شود.

علائم و نشانه های نزدیک بینی

همان‌طور که گفتیم، یک فرد نزدیک‌بین تا فاصلۀ مشخصی را با وضوح می‌بیند، اما اشیایی که دورتر از این فاصله باشند، در نظر او تار هستند. اگر نزدیک بینی چشم فرد زیاد باشد، حتی از فاصلۀ استاندارد هم برای خواندن یک متن مشکل خواهد داشت. مثلا به سختی تابلوهای فروشگاه‌ها را می‌خوانند.

علامت‌های دیگری که یک شخص نزدیک بین تجربه می‌کند، به شرح زیر است:

  • سردرد
  • خستگی و احساس فشار در چشم
  • نیاز به پلک زدن یا بستن جزئی پلک‌ها برا دیدن واضح

درباره علائم کوررنگی چشم بیشتر بدانید

علائم نزدیک بینی

اگر کودک شما دچار نزدیک‌بینی باشد، احتمالا رفتارها و نشانه‌های زیر را در او می‌بینید:

  • پلک زدن مداوم
  • بی‌خبری از اشیای دور
  • مالش مرتب چشم‌ها
  • بیش از اندازه به تلویزیون نزدیک شدن

نزدیک‌بینی معمولا در کودکان مدرسه‌ای خودش را نشان می‌دهد و در سنین بین 8 تا 15 سالگی شدتش افزایش پیدا می‌کند. معمولا افرادی که زمان قابل‌توجهی را صرف مطالعه، کار با رایانه، بازی‌های ویدیویی و غیره می‌کنند، به نزدیک بینی دچار می‌شوند. کسانی که به صفحۀ نمایش هوشمند به صورت مداوم نگاه می‌کنند، برای مثال تلفن هوشمند، 30 درصد بیشتر دچار این عارضه می‌شوند.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از بخش سوال پزشکی از هوش مصنوعی آنلاین حال بپرسید.

دربارۀ پیرچشمی و روش‌های درمان آن بخوانید.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

آزمایش ها و نحوه تشخیص نزدیک بینی چشم

چشم‌ پزشک از چندین روش برای تشخیص نزدیک بینی چشم استفاده می‌کند:

رایج‌ترین روش تشخیص استفاده از حروف است. پزشک از شما می‌خواهند که در فاصلۀ مشخصی جهت حرف E با اندازه‌های مختلف را روی چارت اسنلن یا لاگ مار شناسایی کنید. کسانی که دچار نزدیک‌بینی هستند، در تشخیص جهت حروف ریز مشکل دارند.

آزمایش نزدیک بینی

معاینه با اسلیت لامپ روش دیگری است که چشم‌پزشک استفاده می‌کند. در این روش شما در مقابل دستگاه می‌نشینید و چانه و پیشانی خود را روی آن قرار می‌دهید. سر شما طی این معاینه ثابت است. همچنین ممکن است پزشک قطره‌هایی در چشم شما بریزد تا مشکلات قرنیه را بهتر تشخیص بدهد. در این معاینه پزشک همۀ نواحی چشم را بررسی می‌کند.

دربارۀ تنبلی چشم و روش‌های درمان آن بخوانید.

روش دیگر قرار دادن عدسی‌‌های مختلف در مقابل چشم شما با استفاده از دستگاهی به نام فوروتر است. چشم‌پزشک قدرت بینایی شما را بر اساس پاسخ‌هایتان ارزیابی‌ می‌کند و لنزهایی را که شفاف‌ترین دید را به شما می‌دهند، انتخاب می‌کند.

درجه یا میزان نزدیک‌بینی با واحدی به نام دیوپتر اندازه‌گیری می‌شود. دیوپتر واحد اندازه‌گیری توان عدسی چشم است. علامت منفی در نسخۀ چشم‌پزشکی به معنای نزدیک‌بینی است. به اعداد زیر توجه کنید:

  • 0= طبیعی یا دید سالم
  • ۰.۲۵- تا ۳.۰۰- دیوپتر = نزدیک بینی خفیف
  • ۳.۲۵- تا ۶.۰۰- دیوپتر= نزدیک بینی متوسط
  • ۶.۲۵- تا ۱۰.۰۰- دیوپتر= نزدیک بینی شدید
  • ۱۰.۲۵- دیوپتر یا بیشتر= نزدیک بینی بسیار شدید

دربارۀ علت دوبینی و روش‌های درمان آن بیشتر بخوانید.

راه های درمان نزدیک بینی چشم

درمان نزدیک بینی اهمیت دارد؛ به ویژه اگر شدت آن زیاد باشد؛ زیرا نزدیک‌بینی شدید خطر جداشدگی شبکیه، آب مروارید و گلوکوم را به همراه دارد.

نزدیک بینی را می توان با لنزهای اصلاحی یا جراحی درمان کرد. لنزهای اصلاحی، مانند عینک یا لنزهای تماسی، می توانند به تمرکز مجدد نور بر روی شبکیه کمک کنند و به دید واضح تری کمک کنند. از جراحی مانند جراحی لیزر چشم نیز می توان برای تغییر شکل قرنیه و بهبود بینایی استفاده کرد.

درمان نزدیک بینی

روش‌های غیرجراحی برای درمان نزدیک‌بینی

  • عینک: اکثر افراد عینک را انتخاب می‌کنند. چون بی‌زیان‌ترین روش درمان نزدیک‌بینی است. بسته به شدت نزدیک‌بینی، فرد تصمیم می‌گیرد که همیشه عینک را استفاده کند یا اینکه در فعالیت‌های خاصی مثل رانندگی و تماشای فیلم آن را به چشم بزند.
  • لنزهای تماسی: بعضی افراد لنز را ترجیح می‌دهند؛  اکثر این افراد عینک زدن را دوست ندارند. همچنین برای بعضی افراد، لنز تماسی دید واضح‌تری را فراهم می‌کند. اما استفاده از لنز تماسی نیازمند مراقبت است تا سلامت چشم‌ها حفظ شود.
  • ارتوکراتولوژی: ارتوکراتولوژی یک روش غیرجراحی است. در این روش با استفاده از لنز تماسی به قرنیه شکل داده می‌شود. پزشک از لنزهای تماسی سفتی که برای این کار طراحی شده استفاده می‌کند تا انحنای قرنیه را اصلاح کند؛ یعنی لنز به قرنیه فشار وارد می‌کند تا آن را صاف‌تر کند و از تحدبش بکاهد و نحوۀ تمرکز نور ورودی به چشم را تغییر دهد. البته این روش موقتی است و برای کسانی مناسب است که اولا نزدیک‌بینی‌شان خفیف است و دوم می‌خواهند در تمام و يا قسمتي از روز از عینک استفاده نکنند.

درباره قوز قرنیه چشم بیشتر بدانید

داروی درمان نزدیک بینی

هیچ دارویی وجود ندارد که بتوان از آن برای درمان نزدیک بینی استفاده کرد. با این حال، ممکن است برخی از قطره های چشمی برای کمک به کاهش فشار چشم و بهبود بینایی تجویز شود. شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

بهترین راه ها برای پیشگیری از بیماری نزدیک بینی

چندین مرحله وجود دارد که می توان برای کاهش خطر ابتلا به نزدیک بینی انجام داد. اینها شامل محدود کردن زمان صرف شده برای تماشای صفحه نمایش، استراحت منظم از مطالعه، و اطمینان از اینکه چشم ها در معرض نور طبیعی فراوان قرار دارند، می باشد. همچنین انجام معاینات منظم چشم برای تشخیص هر گونه علائم عیوب انکساری مهم است.

چند راهکار نیز به کاهش علائم نزدیک بینی کمک کند که شامل استراحت منظم بعد از مطالعه، اجتناب از نمایشگرها در نور کم، و اطمینان از اینکه چشم ها در معرض نور طبیعی فراوان قرار دارند، می باشد. علاوه بر این، خواب کافی و رعایت بهداشت چشم‌ها، مانند تمیز کردن منظم چشم‌ها و اجتناب از مالیدن آن‌ها، مهم هستند.

آشنایی با عمل نزدیک بینی چشم

  • روش‌ جراحی با لیزر: این روش برای اصلاح نزدیک‌بینی در بزرگسالان استفاده می‌شود. با استفاده از پرتو لیزر مقدار کمی از بافت قرنیه برداشته می‌شود تا قرنیه تغییر شکل بدهد. در این روش از لایه‌های داخلی قرنیه بافت برداشته می‌شود. برای این کار پزشک بافت خارجی قرنیه را بلند می‌کند، آن را به عقب تا می‌کند و سپس با لیزر مقدار دقیقی از بافت داخلی قرنیه را برمی‌دارد. سپس بافت خارجی قرنیه سرجای خود قرار می‌گیرد. درباره سن مناسب برای عمل لیزیک چشم نیز می‌توانید مطلب آن را بخوانید.
  • کاشت یا ایمپلنت لنز: افرادی که نزدیک‌بینی زیادی دارند یا بافت قرنیه‌شان نازک است، می‌توانند از این روش استفاده کنند. پزشک در این روش لنزهای کوچکی را در داخل چشمان فرد، میان قرنیه و عنبیه، به صورت دائمی قرار می‌دهد.

مشاوره چشم پزشکی

برای درمان بیماری نزدیک بینی باید به چه متخصصی مراجعه کرد

اگر جزء همان 30 درصد مردمی هستید که نزدیک بینی دارند، احتمالا تا به حال به روش‌های مختلف درمان آن فکر کرده‌اید. اینکه کدامیک از روش‌های درمان را انتخاب می‌کنید، بستگی به شرایط و ترجیح شما دارد. بعضی افراد با عینک و لنز راحت‌تر هستند و آن‌ها را روش‌های بی‌خطرتری برای اصلاح دید خود می‌دانند. اما بعضی افراد هم مایلند یک بار برای همیشه از این عارضه خلاص شوند و جراحی را انتخاب می‌کنند. نکتۀ مهم آن است که متخصص با تجربه و معتمدی را برای جراحی انتخاب کنید تا کمترین عارضه را تجربه کنید. پیشنهاد ما به شما مشاوره با چشم پزشک آنلاین در «حال» است.

“مراقبت از سلامت فردی یک امر مهم انسانیست، زیرا بر فرصت‌های ما برای پیگیری اهداف زندگی تأثیر مستقیم دارد؛ درد و رنج را کاهش داده و شرایط مورد نیاز برای برنامه ریزی درباره آینده را فراهم می‌کند. «حال» با شعار حال خوب برای همه شکل گرفت تا خدمات پزشکی به شکلی کامل و جامع در اختیار همه افراد قرار بگیرد”

 

منابع

https://en.wikipedia.org

https://www.mayoclinic.org/

https://www.aoa.org/

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات