جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

قوز قرنیه چشم / علت به وجود آمدن قوز قرنیه و درمان آن

قوز قرنیه چشم
تاریخ بروزرسانی : ۰۱ آذر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

قوز قرنیه (Keratoconus) یک اختلال چشمی است که با نازک‌شدن پیش‌رونده و تغییر شکل قرنیه مشخص می‌شود. در واقع این بیماری بر ساختار قرنیه اثر می‌گذارد و در بیماران مختلف، درجات متفاوتی از اختلال بینایی را ایجاد می‌کند.

این بیماری بیش‌تر در نوجوانان و جوانان دیده می‌شود و بروز آن به مجموعه‌ای از عوامل محیطی و ژنتیکی بستگی دارد. مقاله حاضر به معرفی آن می‌پردازد و شما را با علت، علائم و درمان کراتوکونوس آشنا می‌کند. در صورتی که می‌خواهید با یک پزشک متخصص درباره این بیماری صحبت کنید، از مشاوره آنلاین چشم پزشکی حال کمک بگیرید.


تصویر خدمات اقساطی

قوز قرنیه چیست

قرنیه، بخش شفاف و گنبدی‌شکل جلوی چشم است که نور ورودی به چشم را کنترل و آن را روی شبکیه متمرکز می‌کند. قرنیه از آب و پروتئینی به نام کلاژن تشکیل شده است. زمانی که این قسمت، نازک، بی‌نظم و شبیه مخروط برآمده شود، قوز قرنیه نامیده می‌شود. این تغییر شکل باعث تغییر تمرکز اشعه‌های نور خواهد شد. در نتیجه، با ایجاد مشکلاتی مثل نزدیک بینی و آستیگماتیسم، دید بیمار را تار و مخدوش می‌کند.

این بیماری در میان گروهی از بیماری‌های چشمی به نام اکتازی قرنیه جای می‌گیرد. این دسته از بیماری‌ها به دلایل مختلف باعث نازک‌شدن قرنیه می‌شوند و مشکلاتی مثل کراتوکونوس، کراتوگلوبوس و… را ایجاد می‌کنند. کراتوکونوس تقریبا یک نفر از هر دو هزار نفر را درگیر می‌کند و بیش‌تر موارد ابتلا به آن، در نوجوانان دیده می‌شود.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از بخش سوال پزشکی از هوش مصنوعی آنلاین مجموعه حال بپرسید.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

قوز قرنیه چیست

برجسته‌شدن غیرعادی و مخروطی‌شکل قرنیه به عنوان بیماری قوز قرنیه شناخته می‌شود

علت ایجاد قوز قرنیه چشم

پزشکان هنوز به طور قطعی نمی‌دانند که چه چیزی باعث کراتوکونوس می‌شود. در برخی موارد به نظر می‌رسد که این، یک بیماری ژنتیکی باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد از هر ده بیماری که قوز قرنیه دارند، یک نفر دارای والدین مبتلا به آن است. ازدست‌دادن کلاژن در قرنیه به دلیل عدم تعادل بین تولید و تخریب بافت قرنیه هم یکی دیگر از دلایل ابتلا به آن است. البته موارد زیر هم می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری چشمی را افزایش دهند:

  • آلرژی چشمی
  • استفاده از لنزهای تماسی
  • مالش بیش از حد چشم
  • اختلالات بافت هم‌بند مثل سندرم مارفان یا سندرم قرنیه شکننده
  • برخی اختلالات زمینه‌ای مثل آپنه خواب، آسم و سندرم داون
  • واکنش‌های حساسیتی شدید مثل اگزما، تب یونجه و…

درباره پیر چشمی بیشتر بدانید

مشاوره پشم پزشکی

علائم و نشانه های قوز قرنیه

قوز قرنیه معمولا هر دو چشم را درگیر می‌کند؛ اما پیشرفت و شدت بیماری در اغلب موارد در یکی از دو چشم بیش‌تر است. علائم این بیماری با پیشرفت بیماری تغییر می‌کند و شامل موارد زیر است:

  • قرمز شدن چشم یا تورم چشم
  • افزایش نزدیک‌ بینی یا آستیگماتیسم
  • تحریف دید (مثل خمیده یا موج‌داردیدن خطوط صاف)
  • اختلال رانندگی در شب یا دیدن هاله در اطراف چراغ‌های روشن
  • تغییرات مداوم در شماره عینک
  • افزایش حساسیت به نور

دوبینی چشم را چگونه درمان کنیم

علت قوز قرنیه

به نظر می‌رسد مالش شدید چشم‌ها یکی از دلایل ایجاد قوز قرنیه است

بهترین راه های درمان قوز قرینه

درمان قوز قرنیه به علائم آن در بیمار بستگی دارد. به طور کلی، پزشکان با توجه به وضعیت بیمار، یکی از روش‌های درمانی زیر را توصیه می‌کنند:

لنزهای تماسی چشمی

زمانی که علائم کراتوکونوس خفیف باشد، می‌توان اختلال بینایی را با عینک و استفاده از لنزهای تماسی نرم کنترل کرد. با پیشرفت بیماری و بدترشدن قوز قرنیه، ممکن است این راهکارها موثر نباشد. در چنین شرایطی معمولا از لنزهای تماسی چشمی سخت کمک می‌گیرند.

حلقه‌ قرنیه یا اینتک‌

این یک دستگاه کوچک منحنی‌شکل است که چشم پزشک در قرنیه قرار می‌دهد. این دستگاه می‌تواند با صاف‌کردن انحنای قرنیه، به بهبود بینایی کمک کند.

پیوند متقابل کلاژن برای قوز قرنیه

این یک درمان جدید است که باعث کندشدن یا توقف پیشرفت کراتوکونوس می‌شود. در این روش، از قطره‌های ریبوفلاوین و اشعه ماوراء بنفش بر روی قرنیه با هدف تقویت فیبرهای کلاژن این ناحیه استفاده می‌شود. این روش نمی‌تواند بینایی ازدست‌رفته را برگرداند، اما از کاهش بینایی در آینده و نیاز به پیوند قرنیه جلوگیری می‌کند.

اگر نیاز به خرید آمپول ایلیا دارید می‌توانید از اینجا اقدام به خرید آنلاین کنید

عمل جراحی پیوند قرنیه

زمانی که هیچ یک از درمان‌های گفته‌شده قادر به اصلاح بینایی نباشند، پیوند قرنیه ضروری به نظر می‌رسد. این کار شامل برداشتن قرنیه بیمار و جایگزین‌کردن آن با قرنیه سالم اهداکننده است. این جراحی معمولا نتایج خوبی به دنبال دارد.

راه های درمان تنبلی چشم را بشناسید

عمل جراحی پیوند قرنیه

اگر بیمار به هیچ‌یک از درمان‌های قوز قرنیه پاسخ ندهد، از عمل پیوند قرنیه کمک می‌گیرند

بهترین دکتر برای درمان قوز قرنیه

قوز قرنیه یک بیماری درمان‌پذیر است. البته درمان موثر آن به تشخیص به‌موقع توسط پزشک متخصص بستگی دارد. خوشبختانه امروز دسترسی به چشم پزشک متخصص و باتجربه کار سختی نیست و شما برای آن، حتی نیاز به خروج از منزل هم ندارید! اگر می‌خواهید با بهترین دکتر برای درمان قوز قرنیه مشورت کنید، همین حالا از سامانه خدمات آنلاین پزشکی حال کمک بگیرید و به صورت آنلاین با متخصص چشم پزشکی آنلاین به صورت صوتی، تصویری یا متنی صحبت کنید. پس از مشاوره اولیه، ممکن است برای معاینه چشم و تشخیص دقیق وضعیت، به پزشکان متخصص دیگری ارجاع داده شوید.

کلام پایانی درباره قوز قرنیه

قوز قرنیه یکی بیماری‌ چشمی به ویژه در میان جوانان است که عدم درمان آن، تاثیر مستقیمی بر کیفیت زندگی بیمار خواهد داشت. این بیماری در مراحل ابتدایی با عینک قابل کنترل است، اما در مراحل پیشرفته، چاره‌ای جز عمل جراحی نیست. اگر در مورد بیماری کراتوکونوس سوالی دارید یا می‌خواهید در این زمینه با پزشک متخصص مشورت کنید، سامانه مشاوره آنلاین حال می‌تواند به شما کمک کند.

 

سوالات متداول در باره مشکل قوز قرنیه

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h3″ question-0=”ایا قوز قرنیه باعث کوری میشود ؟” answer-0=”قوز قرنیه در میان بیماری‌هایی که منجر به کوری می‌شود جای نمی‌گیرد. اما ضعف و اختلال بینایی ناشی از آن، در صورت عدم درمان می‌تواند زندگی روزانه، کار و تحصیل بیمار را به شدت تحت تاثیر خود قرار دهد.” image-0=”” headline-1=”h3″ question-1=”از کجا بفهمیم قوز قرنیه داریم؟” answer-1=”تاری دیدی که با عینک برطرف نمی‌شود، نیاز به تعویض مکرر عینک، دیدن هاله نور در اطراف چراغ‌های روشن، اختلال در رانندگی و تحریف دید از مهم‌ترین نشانه‌هایی هستند که در بیماران مبتلا به قوز قرنیه دیده می‌شود.” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

 

“مراقبت از سلامت فردی یک امر مهم انسانیست، زیرا بر فرصت‌های ما برای پیگیری اهداف زندگی تأثیر مستقیم دارد؛ درد و رنج را کاهش داده و شرایط مورد نیاز برای برنامه ریزی درباره آینده را فراهم می‌کند. «حال» با شعار حال خوب برای همه شکل گرفت تا خدمات پزشکی به شکلی کامل و جامع در اختیار همه افراد قرار بگیرد”

 

منابع:

rarediseases.org

lei.org.au

aao.org

hopkinsmedicine.org

mayoclinic.org.

visioncenter.org

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات