جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

خونریزی دستگاه گوارش / علائم و راه های درمان خونریزی گوارشی

خونریزی دستگاه گوارش
تاریخ بروزرسانی : ۱۰ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

خونریزی گوارشی (digestive bleeding) زمانی رخ می دهد که دستگاه گوارش، که شامل معده، روده کوچک و روده بزرگ است، دچار خونریزی می شود. این عارضه می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند زخم معده، زخم اثنی عشر، زخم مری یا حتی تومور باشد و می‌تواند طیفی از علائم را ایجاد کند. در این مقاله به این می پردازیم که خونریزی دستگاه گوارش چیست، چه چیزی باعث آن می شود، علائم آن چست و چگونه تشخیص داده می شود و چگونه درمان می شود. همچنین بهترین راه‌های پیشگیری از خونریزی گوارشی و راه‌حل‌های مدیریت آن را مورد بحث قرار خواهیم داد.

 


تصویر خدمات اقساطی

بیماری خونریزی دستگاه گوارش چیست؟

خونریزی دستگاه گوارش وضعیتی است که معده یا روده دچار خونریزی داخلی می‌شوند. این خونریزی توسط عوامل مختلفی از جمله زخم، تومور و سایر مشکلات گوارشی ایجاد شود. همچنین می‌تواند در اثر مصرف داروها مانند آسپرین یا سایر رقیق کننده های خون نیز ایجاد شود. خونریزی دستگاه گوارش می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و اگر به موقع درمان نشود، می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

علت خونریزی دستگاه گوارش

این بیماری می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله زخم، تومور و سایر مشکلات گوارشی باشد. همچنین می تواند در اثر مصرف داروها مانند قرص آسپرین یا سایر رقیق کننده های خون ایجاد شود. سایر علل خونریزی دستگاه گوارش عبارتند از عفونت، بیماری التهابی روده و پولیپ. در برخی موارد، علت خونریزی دستگاه گوارش ناشناخته است.

درباره بیماری سندرم روده تحریک پذیر در این مطلب اطلاعات بیشتری کسب کنید.

خونریزی دستگاه گوارش

علائم خونریزی دستگاه گوارش

علائم خونریزی دستگاه گوارش بسته به شدت بیماری متفاوت است. علائم شایع شامل درد شکمی، حالت تهوع، استفراغ، مدفوع سیاه یا قیری رنگ و خستگی می‌باشد. در موارد شدیدتر، بیمار ممکن است دچار سرگیجه، سبکی سر و یا غش نیز بشود.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

نحوه تشخیص خونریزی دستگاه گوارش

این بیماری معمولاً از طریق معاینه فیزیکی و یک سری آزمایشات تشخیص داده می شود. این آزمایش ها ممکن است شامل آزمایش خون، آزمایش مدفوع، آندوسکوپی و آزمایش های تصویربرداری باشد. همچنین ممکن است پزشک برای تعیین علت خونریزی دستور بیوپسی را بدهد. شما می‌توانید پس از مشاوره با دکتر گوارش آنلاین در صورت نیاز به آزمایش، آن را از طریق بخش آزمایش در منزل مجموعه حال و بدون نیاز به خروج از منزل انجام دهید.

راه های درمان خونریزی دستگاه گوارش

درمان خونریزی دستگاه گوارش به علت و شدت بیماری بستگی دارد. در موارد خفیف، پزشک ممکن است تغییرات سبک زندگی را توصیه کند، مانند پرهیز از برخی داروها یا غذاهایی که می‌توانند باعث خونریزی شوند. در موارد شدیدتر، پزشک ممکن است جراحی یا داروهایی را برای توقف خونریزی توصیه کند که در ادامه آن ها را معرفی میکنیم.

غذاهای مفید برای عفونت روده را در این مطلب بشناسید

داروهای مناسب برای خونریزی دستگاه گوارش

داروهای مورد استفاده برای درمان خونریزی گوارشی به علت و شدت بیماری بستگی دارد. داروهای رایجی که برای درمان خونریزی گوارشی استفاده می شوند عبارتند از آنتی اسیدها، مهارکننده های پمپ پروتون، مسدود کننده های H2 و ضد انعقادها. در برخی موارد، پزشک ممکن است از انواع آنتی بیوتیک برای درمان عفونت های زمینه ای نیز استفاده کند.

برای آشنایی با قرص نکسیوم و خرید آن کلیک کنید

پیشگیری از بیماری خونریزی دستگاه گوارش

بهترین راه برای جلوگیری از این بیماری، داشتن یک سبک زندگی سالم است. این شامل خوردن یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم، اجتناب از سیگار و محدود کردن مصرف الکل است. همچنین اجتناب از داروهایی که می توانند خطر خونریزی دستگاه گوارش را افزایش دهند، مانند آسپرین و سایر داروهای رقیق کننده خون بسیار مهم است. اگر می‌خواهید درباره آپاندیسیت بیشتر بدانید می‌توانید مطلب مشخص شده را بخوانید.

مدیریت کردن خونریزی دستگاه گوارش

راه حل های مدیریت خونریزی دستگاه گوارش به علت و شدت بیماری بستگی دارد. در موارد خفیف، تغییرات سبک زندگی، مانند اجتناب از برخی داروها یا غذاهایی که می‌توانند باعث خونریزی شوند، ممکن است برای مدیریت این بیماری کافی باشد. در موارد شدیدتر، پزشک ممکن است داروها یا جراحی را برای توقف خونریزی توصیه کند.

خونریزی دستگاه گوارشی

درمان های خانگی خونریزی دستگاه گوارش

چند درمان خانگی وجود دارد که ممکن است به مدیریت خونریزی دستگاه گوارشی کمک کند و شامل نوشیدن مایعات زیاد، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و پرهیز از غذاهایی است که باعث خونریزی می شود. همچنین اجتناب از داروهایی که می توانند خطر خونریزی دستگاه گوارش را افزایش دهند، زردچوبه، عسل، موز سبز، سیر، بابونه، شیرین بیان و آلوئه ورا از خوراکی هایی هستند که می‌توانند به عنوان درمان خانگی برای درمان خونریزی دستگاه گوارش استفاده شوند.

درباره انسداد روده و راه های درمان آن بیشتر بدانید.

پزشک مناسب برای درمان خونریزی دستگاه گوارشی

اگر خونریزی دستگاه گوارش را تجربه می کنید، مهم است که با یک متخصص مشورت کنید. پزشک مراقبت های اولیه شما ممکن است شما را به یک دکتر گوارش آنلاین ارجاع دهد که متخصص در تشخیص و درمان خونریزی گوارشی است. متخصص گوارش می تواند علت خونریزی را تعیین کند و بهترین روش درمانی را توصیه کند. می‌توانید در بخش مشاوره آنلاین پزشکی نیز استفاده کنید و با سایر پزشکان نیز در ارتباط باشید

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات