جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

خارش مقعد – آیا خارش مقعد نشانه یک بیماری جدی است؟

آیا خارش مقعد نشانه یک بیماری جدی است
تاریخ بروزرسانی : ۲۰ آبان

این مقاله توسط دکترسارا خسرویان تایید شده است.

”شما میتوانید با 15% تخفیف با این پزشک به صورت آنلاین صحبت کنید.“

تصویر https://haal.ir/Storage/Profile/ProfilePic/fcaf8845-4147-4aad-acc7-117d9f1dc8ae.jpeg
دکترسارا خسرویان
متخصص داخلی
برای کپی کد تخفیف اینجا کلیک کنید

خارش مقعد می‌تواند نشانه یک بیماری پوستی باشد که باعث ایجاد خارش در این ناحیه می‌شود. خارش مقعد ممکن است در شب یا پس از مدفوع بدتر شود. گاهی خاراندن، احتمال آسیب و عفونت را بالا می‌برد. خاراندن ناحیه مقعد باعث تحریک بیشتر می‌شود و به جای تسکین، احساس خارش آن را بدتر می‌کند. اگر چرخه خارش و خراش دادن ناحیه مقعد با ناخن ادامه پیدا کند می‌تواند منجر به ناراحتی شدید، درد و سوزش شود. برای درمان سریع‌تر به شما توصیه می‌کنیم به صورت آنلاین با دکتر داخلی آنلاین گفتگو کنید و مشکل خود را مطرح کرده و نسخه را دریافت نمایید. این مشاوره آنلاین نیازی به نوبت گیری  نخواهد داشت.


تصویر خدمات اقساطی

انواع خارش مقعد

به طور کلی دو نوع اصلی خارش مقعد وجود دارد. خارش مقعد اولیه یا ایدیوپاتیک هیچ علت زمینه‌‌ای مشخصی ندارد. این خارش مقعد، شایع‌ترین نوع آن است. خارش مقعد ثانویه به وضعیتی گفته می‌شود که ممکن است به دلیل بسیاری از علل زمینه‌ای به وجود بیاید. از علت‌های آن می‌توان عفونت‌ها، درماتیت یا سایر بیماری‌های پوستی، بیماری سیستمیک یا عوامل دیگری را نام برد.

خارش مقعد چقدر شایع است؟

به طور نسبی می‌توان گفت یک تا پنج درصد از افراد در طول زندگی خود خارش مقعد را تجربه می‌کنند. احتمال بروز خارش در مردان چهار برابر بیشتر از زنان است. خارش اولیه یا ایدیوپاتیک اکثر موارد یعنی حدود پنجاه تا نود درصد موارد را تشکیل می‌دهد.

نقش بهداشت شخصی در خارش مقعد

برخی از عادت‌های روتین بهداشتی مانند استفاده از لوسیون‌های معطر و دستمال توالت زبر ممکن است از عوامل ایجاد خارش در ناحیه مقعد باشند

چه چیزی می‌تواند باعث خشکی یا سوزش در ناحیه مقعد شود؟

ناحیه مقعد ممکن است به دلایل مختلفی مانند استفاده از صابون‌های نامناسب، دستمال مرطوب بهداشتی یا دستمال توالت زبر برای تمیز کردن ناحیه مقعد پس از مدفوع، خشک و تحریک شود. در صورت استفاده از پودرهای معطر،‌ لوسیون‌ها، کرم‌ها، پمادها یا سایر محصولات در ناحیه مقعد ممکن است حساسیت بیشتری در این ناحیه به وجود بیاید. تعریق زیاد یا باقی ماندن مقدار کمی از مدفوع نیز تحریک و خارش را بیشتر می‌کند.

 

دلایل خارش مقعد

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

چه چیزی باعث خارش مقعد می‌شود؟

خارش مقعد همیشه به دلیل عدم توجه به مسائل بهداشتی ایجاد نمی‌شود. گاهی ممکن است استفاده بیش از حد از شوینده‌ها و سایر محصولاتی که برای تمیز کردن ناحیه مقعد و شستشوی آن به کار می‌رود و همچنین استفاده از دستمال مرطوب و یا دستمال توالت زبر باعث تحریک ناحیه مقعد شود. استفاده از محصولات بهداشتی معطر و یا سایر محصولات بهداشتی ممکن است باعث تحریک این ناحیه و خارش آن شود. پوشیدن لباس زیر تنگ نیز ممکن است باعث تعریق بیش از حد و افزایش رطوبت در ناحیه مقعد شود. برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها مانند نوشیدنی‌های گازدار یا نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه، چای، نوشابه‌ها و غذاهای تند یا اسیدی مانند گوجه فرنگی و مرکبات با این بیماری مرتبط هستند. اسهال و علائم یبوست نیز در بروز خارش مقعد نقش دارند. سایر علت‌های خارش مقعد عبارت‌اند از:

علل عفونی:

برخی از انواع باکتری‌ها، قارچ‌ها یا انگل‌ها می‌توانند باعث خارش شوند. استافیلوکوکوس اورئوس یا استرپتوکوک پیوژنز یا کاندیدا آلبیکنز و کرمک (کرم سنجاقی) در کودکان برخی از مواردی هستند که منجر به خارش و تحریک در ناحیه مقعد می‌شوند.

شرایط پوستی:

پسوریازیس، التهاب ناشی از آلرژن‌ها یا درماتیت آتوپیک ممکن است باعث ایجاد نوعی ضایعه در ناحیه مقعد شود.

عوامل روانی مانند استرس یا بیماری‌های سیستمیک:

این بیماری‌ها شامل دیابت، لوسمی، لنفوم، بیماری‌های تیروئید، بیماری کلیوی و اختلالات کبدی می‌شود.

اختلالات کولورکتال و مقعد:

افتادگی رکتوم، هموروئید داخلی یا خارجی، فیستولیا و بافت غیرطبیعی لوله‌های مقعدی گاهی با خارش مقعدی همراه هستند. برای مبتلایان به هموروئید، زدودن کامل مدفوع از ناحیه‌ مقعدی دشوار است و همین عامل می‌تواند باعث خارش شود.

داروهای موضعی:

استفاده از داروهایی مانند کوئینین، کلشی سین و روغن‌های معدنی در ناحیه مقعد با خارش آن ناحیه در ارتباط هستند.

بی‌اختیاری مدفوع یا ادرار:

این مورد در کودکان و افراد مسن شایع است که باعث خارش در این ناحیه می‌شود.

درباره رابطه مقعدی بیشتر بدانید

گفتگو با پزشک

‌ در صورتی که خارش مقعد با درمان خانگی بهبود پیدا نکرد ممکن است به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای اتقاق افتاده باشد و بهتر است به پزشک مراجعه شود

خارش معقدی در کودکان نشانه چیست؟

پدیده خارش مقعد در کودکان را اغلب می توان به کرم ها نسبت داد که علائم خاصی دارند که به تشخیص سریع و اقدامات بعدی کمک می کند. علائم مرتبط با این موضوع عبارتند از: خستگی، اسهال، درد شکم و روده، کاهش وزن، حساسیت به لمس شکم و گاهی اوقات اسهال خونی.

در موارد خاص، افراد آلوده به کرم ممکن است عفونت روده ای را تجربه کنند که منجر به وجود خون و مخاط در مدفوع و همچنین خارش در انتهای روده و مقعد می شود. این خارش معمولاً در هنگام خواب و شب تشدید می شود. علاوه بر این، کرم‌های انگلی ممکن است در مدفوع قابل مشاهده باشند و به صورت کرم‌های کوچک سفید ظاهر شوند که بدون بزرگنمایی قابل تشخیص نیستند. توجه به این نکته مهم است که برخی از افراد آلوده به کرم ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند.

در هر زمان می‌توانید با دکتر اطفال آنلاین صحبت کرده و مشکل را با او درمیان بگذارید و مراحل درمان را در خانه طی کنید.

عفونت های مقاربتی و خارش معقدی

عفونت های مقاربتی (STIs) عفونت هایی هستند که عمدتاً از طریق تماس جنسی منتقل می شوند. خارش مقعد یک مشکل رایج است و ممکن است به دلایل مختلفی از جمله بیماری های مقاربتی خاص رخ دهد.

هنگام درگیر شدن در فعالیت های جنسی شامل مقعد، مانند آمیزش مقعدی، خطر ابتلا به بیماری های مقعدی مانند سوزاک، کلامیدیا، تبخال و بیماری HPV افزایش می یابد. این عفونت ها می توانند منجر به علائمی مانند خارش مقعد، درد، ترشح یا زخم در اطراف مقعد شوند. برای پیشگیری و یا درمان بیماری اچ پی وی می‌توانید برای خرید واکسن گارداسیل اقدام کنید و آن را تزریق کنید.

سوزاک و کلامیدیا عفونت های مقعدی باکتریایی هستند که می توانند باعث خارش مقعد در نتیجه التهاب و تحریک در مخاط رکتوم شوند. تبخال، یک عفونت ویروسی، می تواند باعث خارش، سوزن سوزن شدن و ایجاد تاول ها یا زخم های دردناک در اطراف مقعد شود. HPV، یکی دیگر از عفونت های ویروسی، می تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی شود که ممکن است در اطراف مقعد ظاهر شود و باعث خارش و ناراحتی شود.

اگر خارش مستمر مقعد یا هر علائم نگران کننده دیگری را تجربه می کنید، مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند آزمایش ها و معاینات مناسب را برای تشخیص علت زمینه ای انجام دهد و گزینه های درمانی مناسب مانند داروهای ضد ویروسی، آنتی بیوتیک ها یا کرم های موضعی را برای کاهش خارش و درمان STI توصیه کند.

برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مقعدی و خارش مقعد، انجام رابطه جنسی ایمن، که شامل استفاده از روش‌های بازدارنده مانند کاندوم، بند دندان، یا دستکش در طول فعالیت‌های جنسی می‌شود، بسیار مهم است.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

تشخیص خارش مقعد

برای تشخیص خارش مقعد ممکن است پزشک سوالاتی درباره سابقه این بیماری بپرسد و برای شناسایی علت‌های احتمالی مانند بیماری‌های پوستی و سایر بیماری‌ها شما را معاینه کند. پزشک ناحیه مورد نظر را برای بررسی تغییرات در رنگ یا بافت پوست و ضایعات پوستی بررسی می‌کند و در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید و نوع مدفوع و تعداد دفعات اجابت مزاج سوال می‌پرسد. برای تشخیص دقیق‌تر ممکن است پزشک شما نمونه پوستی بگیرد و آزمایشاتی را برای غربال‌گری عفونت‌های باکتریایی یا دیگر انواع عفونت‌ها انجام دهد.

برای کودکانی که ممکن است کرمک داشته باشند، والدین آن‌ها می‌توانند قبل از خواب یک تکه چسب جراحی را در نزدیکی مقعد کودک قرار دهند. احتمال ظهور کرم‌ها در شب بیشتر است. هنگامی که کودک از خواب بیدار می‌شود می‌توان چسب را از بدن کودک جدا کرد تا وجود کرم‌ها یا تخم‌های آن‌ها بررسی شود. به این تست نوار اسکاچ می‌گویند.

پماد

اگر خارش مقعد از نوع اولیه باشد، می‌توان از داروهای بدون نسخه مانند هیدروکورتیزون ١ درصد برای بهبود آن استفاده کرد

علت خارش مقعدی در بارداری

در دوران بارداری، بسیاری از زنان با مشکلات هموروئیدی مواجه می شوند که می تواند به خارش و حتی شقاق مقعدی منجر شود. این علائم ناراحت کننده ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی و فیزیکی که در دوران بارداری رخ می دهد ایجاد شود. شقاق مقعدی که معمولاً در اثر فشار در حین حرکات روده ایجاد می‌شود، می‌تواند منجر به خارش در مقعد نیز بشود. در صورتی که این مشل اذیت کننده است می‌توانید با دکتر زنان آنلاین گفتگو کنید و راه حل را دریافت کنید.

درمان خارش مقعد

درمان خارش مقعد معمولا معطوف به حفظ یک روال بهداشتی مناسب در این ناحیه است. اما اگر شخصی دچار خارش مقعد ثانویه باشد لازم است علت زمینه‌ای ایجاد خارش بررسی شود و فرد تحت درمان قرار گیرد. استفاده از داروهای موضعی مانند داروهای استروئیدی، کرم‌ها یا پمادهای حاوی هیدروکورتیزون به تسکین خارش و سوزش کمک می‌کنند. ممکن است پزشک تجویز کند کرم یا پماد دو یا سه بار در روز روی ناحیه آسیب‌دیده استفاده شود. در صورت وجود عفونت، داروهای آنتی‌بیوتیک یا ضدقارچ نیز تجویز می‌شود. تزریق متیلن‌بلو روشی است که برای درمان موارد پیشرفته تر خارش مقعد به کار گرفته می‌شود. این روش زمانی تجویز می‌شود که فرد به داروهای موضعی پاسخ مناسب نداده و بهبود نمی‌یابد. متیلن‌بلو به زیر پوست در ناحیه مقعد تزریق می‌شود و با از بین بردن عصب در ناحیه‌ای که تزریق صورت می‌گیرد، خارش و درد را تسکین می‌دهد.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از بخش دکتر آنلاین رایگان حال بپرسید.

نکاتی برای مراقبت از خود در مقابل خارش مقعد

در مقابل تمایل به خاراندن مقاومت کنید. خارش ممکن است در شب افزایش پیدا کند بنابراین افراد ممکن است زمانی که در خواب هستند ناحیه مقعد را با ناخن‌های خود خراش دهند. برای جلوگیری از تحریک و عفونت بهتر است قبل از خواب دستکش نخی و تمیزی را به دست کنید. سعی کنید همیشه ناحیه مقعد را تمیز و خشک نگه دارید. بعد از دفع بهتر است به جای استفاده از صابون یا دستمال توالت مرطوب برای تمیز کردن ناحیه مقعد از آب تمیز  و برای خشک کردن ناحیه مقعد از سشوار ملایم استفاده کنید.

اگر از دستمال توالت یا حوله استفاده می‌کنید آن را به آرامی روی مقعد بکشید تا خشک شود. می‌توانید از مقدار کمی نشاسته ذرت در ناحیه مقعد استفاده کنید تا در طول روز خشک بماند. استفاده از کرم‌های معطر، لوسیون‌ها و یا سایر محصولاتی که ممکن است باعث تحریک ناحیه مقعد شوند را متوقف کنید. سعی کنید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید تا از اسهال یا یبوست جلوگیری شود و حرکات منظم روده را تضمین کند. از خوردن غذاهایی که ممکن است باعث خارش شوند مانند غذاهای تند یا اسیدی یا نوشیدنی‌های کافئین‌دار پرهیز کنید. از پوشیدن لباس زیر تنگ نیز خودداری کنید و یک لباس زیر نخی بپوشید تا رطوبت را به خود جذب کند. مرتبا لباس زیر خود را عوض کنید و آن‌ها را با مواد شوینده‌ای که معطر نیستند بشویی.

 

منابع

my.clevelandclinic.org

www.mayoclinic.org

www.healthline.com

 

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات