جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

سرخک چیست / نشانه ها و راه درمان بیماری سرخک

بیماری سرخک
تاریخ بروزرسانی : ۰۱ آذر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

سرخک یا measles یک ویروس بسیار مسری است که می تواند باعث عوارض جدی سلامتی از جمله مرگ شود. این یک بیماری جدی است که می تواند به سرعت و به راحتی در بین افرادی که واکسینه نشده اند گسترش یابد. در این پست، در مورد بیماری سرخک، علل ایجاد آن، علائم، نحوه تشخیص و درمان، بهترین راه های پیشگیری آن بحث خواهیم کرد.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.


تصویر خدمات اقساطی
ثبت درخواست

بیماری سرخک چیست

سرخک قرمز یک بیماری مسری است که توسط ویروس ایجاد می شود. همچنین به عنوان سرخجه یا موربیلی نیز شناخته می شود. این یکی از شایع ترین بیماری های دوران کودکی است و با بثورات قرمز رنگی که تمام بدن را می پوشاند مشخص می شود. این بیماری بسیار مسری است و می تواند به سرعت در بین کودکان و بزرگسالانی که واکسینه نشده اند گسترش یابد.

سرخک یکی از شایع ترین بیماری های دوران کودکی است و تخمین زده می شود که سالانه حدود 20 میلیون نفر به سرخک مبتلا می شوند. علائم سرخک شامل تب، آبریزش بینی، سرفه و بثورات پوستی است که در سراسر بدن پخش می شود.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از بخش سوال پزشکی از هوش مصنوعی آنلاین حال بپرسید.

چه چیزی باعث سرخک می شود

سرخک توسط ویروس سرخک، که عضوی از خانواده پارامیکسو ویروس ها است، ایجاد می شود. این ویروس از طریق تماس با فرد مبتلا یا از طریق هوا منتقل می شود. این بیماری بسیار مسری است و می تواند از طریق سرفه، عطسه یا حتی نفس کشیدن منتقل شود.

علائم بیماری سرخک

شایع ترین علامت سرخک، بثورات پوستی است که در سراسر بدن پخش می شود. علائم دیگر عبارتند از تب، آبریزش بینی، سرفه، قرمزی چشم و لکه های سفید داخل دهان.

بیماری سرخجه را کامل‌تر بشناسید

نحوه تشخیص بیماری سرخک

سرخک معمولا بر اساس علائم و معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود. اما ممکن است پزشک در موارد خاصی، آزمایش خون نیز تجویز کند تا ویروس و یا نوع آن مشخص شود که برای این کار می‌توانید از بخش آزمایش در منزل استفاده نمایید

درمان بیماری سرخک

سرخک معمولا با استراحت و مایعات درمان می شود. برای کاهش تب و ناراحتی می توان از مسکن هایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کرد. معمولاً برای درمان سرخک نیازی به آنتی بیوتیک نیست، اما در صورت وجود عفونت ثانویه ممکن است تجویز شود.

داروی مناسب برای سرخک

داروی خاصی برای سرخک وجود ندارد. با این حال می توان از مسکن هایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن برای کاهش تب و ناراحتی استفاده کرد. در صورت وجود عفونت ثانویه ممکن است آنتی بیوتیک نیز تجویز شود که تشخیص نوع آن با پزشک متخصص است.

درمان های خانگی برای بیماری سرخک

چندین درمان خانگی وجود دارد که می‌توان از آنها برای مدیریت علائم سرخک استفاده کرد که شامل نوشیدن مایعات زیاد، استراحت زیاد، استفاده از کمپرس خنک برای کاهش تب و مصرف مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن برای کاهش درد است.

سرخک

بهترین راه پیشگیری از بیماری سرخک

بهترین راه برای پیشگیری از سرخک، واکسیناسیون است. واکسن سرخک بی خطر و موثر است و برای همه کودکان و بزرگسالان توصیه می شود. همچنین رعایت بهداشت خوب مانند شستن مکرر دست ها و اجتناب از تماس با افراد بیمار بسیار مهم است. بهترین راه حل برای مدیریت سرخک، واکسینه شدن است. این واکسن بی خطر و موثر است و برای همه کودکان و بزرگسالان توصیه می شود. همچنین رعایت بهداشت خوب مانند شستن مکرر دست ها و اجتناب از تماس با افراد بیمار بسیار مهم است.

ذرباره واکسن سرخک در بزرگسالان بیشتر بدانید

بهترین متخصص برای درمان بیماری سرخک

اگر شما یا فرزندتان به سرخک مبتلا شده اید، مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. یک دکتر پوست آنلاین یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی می توانند درمان و راهنمایی در مورد نحوه مدیریت علائم ارائه دهند.

“مراقبت از سلامت فردی یک امر مهم انسانیست، زیرا بر فرصت‌های ما برای پیگیری اهداف زندگی تأثیر مستقیم دارد؛ درد و رنج را کاهش داده و شرایط مورد نیاز برای برنامه ریزی درباره آینده را فراهم می‌کند. «حال» با شعار حال خوب برای همه شکل گرفت تا خدمات پزشکی به شکلی کامل و جامع در اختیار همه افراد قرار بگیرد”

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات