جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

علت قرمز شدن چشم چیست و چگونه درمان می‌شود؟

علت قرمز شدن چشم
تاریخ بروزرسانی : ۲۱ آذر

از آنجایی که چند علت قرمز شدن چشم را اکثر افراد می‌دانند، زمانی که این اتفاق می‌افتد می‌گویند به خاطر کم خوابی است، یا مثلا حساسیت را علت آن می‌دانند. اما واقعیت این است که قرمزی چشم علت‌های بسیاری دارد که بهتر است همه ما با آن‌ها آشنا باشیم. در ادامه سایر علت‌های قرمزی چشم را بررسی خواهیم کرد.


تصویر خدمات اقساطی

علت‌های قرمز شدن چشم چیست؟

قرمز شدن چشم دلایل متعددی دارد که در ادامه به چند علت اصلی و شایع‌تر اشاره شده است.

قرمز شدن چشم از استرس

قرمزی چشم‌ها می‌تواند نشانه فیزیکی رایج استرس باشد. وقتی استرس داریم، بدن ما هورمون‌هایی ترشح می‌کند که منجر به تغییرات فیزیولوژیکی مختلف، از جمله گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود. این گشاد شدن باعث می‌شود که رگ‌های خونی روی سطح چشم، که به آن conjunctiva هم می‌گویند، بیشتر نمایان شوند. در نتیجه، چشم ها قرمز یا خون آلود به نظر می‌رسند.

درواقع هنگامی که استرس را تجربه می‌کنیم، بدن ما با ترشح هورمون های استرس مانند کورتیزول که می تواند بر نواحی مختلف بدن از جمله چشمان ما تأثیر بگذارد، به آن پاسخ می‌دهد. یکی از علائم رایج استرس در چشم‌ها قرمزی است. استرس منجر به گشاد شدن رگ‌های خونی در چشم ها شده و باعث قرمزی یا خونی شدن آن‌ها می‌شود.

علاوه بر این، استرس می‌تواند باعث شود که غدد اشکی چشم اشک کمتری تولید کرده و در نتیجه باعث‌ خشکی و قرمزی بیشتر خواهد شد.

استرس به طور غیر مستقیم هم باعث قرمزی چشم می‌شود. به عنوان مثال، زمانی که استرس داریم، خوابمان هم ناکافی خواهد بود و همین می‌تواند منجر به خستگی و خشکی چشم شود. ضمن اینکه استرس به طور غیرمستقیم بر سیستم ایمنی بدن تأثیر گذاشته و چشم ها را در برابر آلرژی ها یا عفونت ها آسیب پذیرتر می‌کند و باعث قرمزی و تحریک بیشتر می‌شود.

قرمز شدن چشم و فشار خون

یکی از علل شایع قرمزی چشم، افزایش جریان خون در رگ‌های سطح چشم است. فشار خون بالا زمانی رخ می‌دهد که نیروی جریان خون در برابر دیواره رگ های خونی بیش از حد بالا باشد. فشار خون بالا اگر به صورت مداوم باشد منجر به آسیب و ضعیف شدن عروق خونی کوچک در چشم می‌شود. در نتیجه، این رگ‌های خونی بیشتر مستعد پارگی بوده باعث تجمع خون و قرمزی می‌شوند.

قرمز شدن چشم

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

آلرژی و قرمز شدن ناگهانی چشم

آلرژی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن نسبت به موادی به نام آلرژن که معمولا بی ضرر هستند واکنش بیش از حد نشان دهد. هنگامی که یک فرد مبتلا به آلرژی باشد سیستم ایمنی بدن، موادی شیمیایی مانند هیستامین آزاد می‌کند تا با تهدید، مقابله کند. این مواد شیمیایی علائم مختلفی از جمله خارش، آبریزش چشم، احتقان بینی، عطسه و سرفه را ایجاد می‌کنند.

یکی از علائم شایع آلرژی، قرمز شدن ناگهانی چشم است. قرمزی به دلیل گشاد شدن رگ های خونی رخ می‌دهد. هنگامی که آلرژن ها با چشم ها تماس پیدا می‌کنند، واکنش التهابی ایجاد می‌کنند و باعث برجسته شدن رگ های خونی و در نتیجه قرمزی می‌شوند. علاوه بر این، ترشح هیستامین باعث خارش، پف و افتادگی چشم‌ها می‌شود.

اگر اغلب دچار قرمزی ناگهانی در چشمان خود می شوید حتما با چشم پزشک آنلاین مشورت کنید.

قرمزی چشم بعد از عمل بینی

پس از انجام جراحی بینی، قرمزی یا خونی شدن چشم ها غیرمعمول نیست. زیرا نزدیکی مجرای بینی و چشم‌ها و همچنین شبکه مشترک رگ های خونی در این ناحیه باعث آن می‌شود. عمل بینی باعث التهاب و سوزش موقتی شده و منجر به افزایش جریان خون در اطراف چشم می‌شود. در نتیجه خون اضافی در رگ‌های خونی به چشم‌ها ظاهری قرمز یا خون‌آلود می‌هد.

قرمز شدن چشم پس از جراحی بینی معمولاً موقتی است و باید طی چند روز برطرفشود. استفاده از کمپرس سرد و قطره های تجویز شده، به کاهش قرمزی و تسکین درد کمک خواهد کرد.

علت قرمز شدن چشم چیست

قرمزی چشم بعد از کاشت مژه

این قرمزی به دلیل ماهیت حساس چشم و فرآیند کاشت مژه رخ می‌دهد. کاشت مژه در برخی افراد منجر به ایجاد حساسیت و یا حتی عفونت می‌شود که در هر دو حالت قرمز شدن چشم‌ها طبیعی است. البته این قرمزی اگر برای عفونت باشد باید به سرعت درمان شود. بنابراین اگر بعد از کاشت مژه دچار قرمزی چشم شدید، حتما با پزشک آنلاین مشورت کنید.

قرمز شدن چشم بر اثر تب یونجه

تب یونجه یک بیماری شناخته شده و قدیمی بوده و زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن شما نسبت به برخی آلرژن‌های محیطی مانند گرده، شوره حیوانات خانگی یا گرد و غبار واکنش بیش از حد نشان دهد.

هنگامی که هیستامین در بدن شما آزاد می شود، باعث می شود رگ‌های خونی در چشم شما منبسط شده و قابل مشاهده‌تر شوند و در نتیجه چشم ها قرمز و خون آلود به نظر می‌آیند. این بیماری اغلب با سایر علائم مرتبط با چشم مانند خارش، ترشحات و تورم پلک ها نیز همراه است. قرمزی چشم ها به دلیل تب یونجه از خفیف تا شدید متغیر بوده و بستگی به بدن فرد دارد.

سرخک

قرمزی چشم در زمان ابتلا به بیماری سرخک به دلیل پاسخ ایمنی بدن به ویروس رخ می دهد. همانطور که سیستم ایمنی بدن با عفونت مبارزه می کند، مواد شیمیایی به نام سیتوکین ها را آزاد می‌کند که باعث تورم رگ های خونی در چشم شده و آن را قرمز می‌کند. این افزایش جریان خون به ملتحمه، همراه با التهاب، باعث قرمزی می شود.

قوز قرنیه و قرمز شدن چشم

قرنیه که به طور معمول صاف و گنبدی شکل است در زمان بیماری قوز قرنیه نازک و ضعیف شده و باعث برآمدگی آن به بیرون و در نتیجه شکلی نامنظم می‌شود. به دلیل این بی نظمی، قرنیه نور را به درستی روی شبکیه متمرکز نمی کند و منجر به تاری دید و خستگی چشم می شود. قرمزی به این دلیل رخ می دهد که قرنیه اکنون حساس تر و مستعد تحریک شده است. در نتیجه، چشم ممکن است ملتهب شود و قرمز به نظر برسد.

قرمزی چشم و کرونا

قرمزی چشم ها یکی از علائم احتمالی ویروس کرونا (COVID-19) باشد. هنگامی که فردی به ویروس مبتلا می شود، سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت فعال می‌شود. در برخی موارد، پاسخ ایمنی بدن منجر به التهاب رگ‌های خونی شده و منجر به قرمز شدن چشم می‌شود.

قرمزی چشم بعد از عمل آب مروارید

پس از انجام عمل جراحی آب مروارید، معمولاً چشم قرمز یا خونی به نظر می‌رسد. این قرمزی همان پاسخ طبیعی چشم به عمل جراحی است. در طول جراحی، چشم کمی تحریک یا ملتهب می‌شود که منجر به گشاد شدن رگ های خونی در سطح چشم می شود. برای این قرمزی چشم، پزشک راهنمایی های لازم را به فرد خواهد کرد.

بیشتر بدانید: تنبلی چشم و درمان آن

قرمزی چشم

بی خوابی و قرمزی چشم ها

یکی از علائم رایج مرتبط با بی خوابی، قرمز شدن چشم است. هنگامی که به اندازه کافی نخوابیم، رگ های خونی ما ملتهب می‌شوند و منجر به ظاهر شدن چشم های قرمز یا خون آلود می‌شود زیرا کمبود خواب عملکرد طبیعی سیستم های داخلی بدن ما، از جمله سیستم های مسئول تنظیم جریان خون را تغییر می‌دهد. و از آنجا که بی خوابی باعث خستگی چشم‌ها نیز می‌شود، این موضوع خود را به شکل قرمز شدن چشم‌ها نشان می‌دهد.

ورود جسم خارجی به چشم

رسیدگی سریع به این موضوع بسیار مهم است. هنگامی که یک جسم خارجی مانند گرد و غبار، مژه یا تکه کوچکی وارد چشم می‌شود، بافت‌های حساس چشم را تحریک کرده و منجر به قرمزی می‌شود. ممکن است چشم دچار آبریزش و خارش شود و در نتیجه مالش شدید چشم آسیب دیده باعث تشدید تحریک و آسیب بیشتر به چشم می‌شود.

قرمز شدن چشم بعد از مصرف مواد مخدر

هنگامی که فردی مواد مخدر به ویژه انواع خاصی مانند ماری جوانا یا هروئین مصرف می‌کند، به قرمزی چشم دچار می‌شود. این قرمزی به دلیل تأثیر داروها بر بدن ایجاد می‌شود. رگ های خونی در چشم ما با مصرف برخی داروها منبسط می‌شوند. این انبساط که معمولا به خاطر افزایش فشار خون در بدن پس از مصرف مواد مخدر ایجاد می‌شود باعث گشاد شدن رگ‌های خونی و افزایش جریان خون در چشم‌ها و در نهایت قرمز شدن آن‌ها می‌شود.

قرمز شدن چشم با لنز

پس از استفاده از لنزهای چشمی، برخی افراد ، قرمز شدن چشم ها را تجربه می‌کنند. این لنز‌ها مستقیماً روی سطح چشم می‌نشینند، که گاهی اوقات باعث تحریک یا التهاب می‌شود. قرمزی چشم ناشی از وجود لنزها ممکن است به دلایل مختلفی از جمله کثیفی لنز، استفاده طولانی مدت از لنز یا واکنش آلرژیک به مواد شکل دهنده لنز باشد.

برای جلوگیری از این اتفاق، شستن و خشک کردن کامل دست‌ها قبل از دست زدن به لنز و استفاده از محلول خود لنز برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن لنزها توصیه می‌شود.

قرمزی چشم به علت پارگی عروق

هنگامی که رگ‌های خونی پاره می‌شوند، مقدار کمی خون به بافت‌های اطراف چشم می‌ریزد و باعث قرمزی چشم می‌شود. چشم‌ شامل بسیاری از رگ های خونی است که معمولاً قابل مشاهده نیستند، اما زمانی که گشاد یا پاره می شوند، به صورت قرمزی روی سطح چشم دیده می شوند. این عارضه معمولاً جدی نیست و اغلب طی یک یا دو هفته خود به خود برطرف می شود اما اگر همراه با درد باشد نشانه‌ای از یک مشکل است و باید حتما به پزشک مراجعه شود.

آلودگی هوا و قرمز شدن چشم

آلودگی هوا به مواد مضر موجود در هوایی که تنفس می کنیم، مانند دود، مواد شیمیایی و ذرات گرد و غبار اشاره دارد. هنگامی که در معرض هوای آلوده قرار می گیریم، چشمانمان ممکن است قرمز شود. این اتفاق می‌افتد زیرا آلاینده‌های موجود در هوا باعث التهاب و تحریک ملتحمه (لایه نازک بافتی که جلوی چشم ما را می‌پوشاند) می‌شود. ملتحمه حاوی بسیاری از رگ‌های خونی کوچک است و هنگامی که تحریک می‌شوند، منبسط یا چروک شده و در نتیجه قرمزی چشم‌ها ایجاد می‌شود. علاوه بر این، آلودگی هوا می‌تواند باعث سندرم چشم خشک یا تشدید آلرژی شود که هردو باعث قرمزی چشم می‌شوند.

آلودگی هوا

قرمزی چشم بعد از عمل ناخنک

قرمزی چشم پس از انجام عمل جراحی ناخنک معمولاً به دلیل التهاب و تحریک ملتحمه است در طی جراحی، ناخنک، بخشی از ملتحمه برداشته می شود. قرمزی نیز یک پاسخ طبیعی بدن به این موضوع است زیرا تلاش می‌کند بافت آسیب دیده را التیام بخشد. ملتحمه ملتهب می‌شود و رگ‌های خونی چشم منبسط می‌شوند و در نتیجه چشم قرمز می‌شود. میزان این قرمزی متفاوت است و ممکن است چند هفته تا چند ماه ادامه داشته باشد و به مرور زمان بهبود می‌یابد.

راه های جلوگیری از قرمز شدن چشم

اگرچه قرمزی چشم ها معمولاً بی ضرر هستند، اما آزاردهنده هستند و روی زیبایی ظاهری نیز تاثیر منفی دارد. خوشبختانه راه های ساده و موثری برای جلوگیری از قرمز شدن چشم وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

1. خواب کافی داشته باشید: حتما بین 7 تا 9 ساعت در شب بخوابید تا به چشمان شما اجازه استراحت داده شود.

2. بهداشت را رعایت کنید: رعایت بهداشت خوب به میزان قابل توجهی خطر عفونت چشم و قرمزی متعاقب آن را کاهش می‌دهد.

  • قبل از دست زدن به چشم یا استفاده از هر گونه محصول چشمی، دست های خود را به خوبی با آب و صابون بشویید.
  • از دست زدن یا مالش بی مورد چشمان خود خودداری کنید.

3. از چشمان خود محافظت کنید: هنگام بیرون رفتن، از عینک های محافظ مانند عینک آفتابی استفاده کنید و هنگام شنا از عینک شنا استفاده کنید تا از تحریک چشم با کلر جلوگیری کنید.

4. از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید: از غذاهای غنی از ویتامین های A، C و E و همچنین اسیدهای چرب امگا 3 برای تغذیه چشمان خود استفاده کنید.

5. مشاهده صفحه نمایش را جدی بگیرید: در عصر دیجیتال امروزی، استفاده بیش از حد از صفحه نمایش چشمان شما را تحت فشار قرار داده و منجر به قرمزی آن می‌شود.

علت قرمز شدن چشم

  • روشنایی و کنتراست صفحه نمایش خود را درست تنظیم کنید
  • چشمانتان را در فاصله کافی از صفحه نمایش قرار دهید.

6. محیط را مرطوب نگه دارید: هوای خشک باعث خشکی و سوزش چشم می‌شود که منجر به قرمزی آن خواهد شد.

  • به طور مرتب پلک بزنید تا چشمانتان خیس شود.

7. از محرک ها و آلرژن‌ها دوری کنید: اجتناب از دود، گرد و غبار، شوره حیوانات خانگی و استفاده از عینک های محافظ در شرایطی که محرک ها یا ذرات معلق در هوا زیاد هستند بسیار مفید است

بیشتر بدانید: علت های کبودی چشم

راه های درمان قرمزی چشم

درمان این مشکل پس از شناسایی علت قرمز شدن چشم‌ تعیین می‌شود اما به طور کلی راهکارهای درمانی شامل موارد زیر است:

علت را شناسایی و از بین ببرید

اولین قدم در درمان قرمزی چشم، شناسایی علت زمینه ای است. قرمزی می تواند نشانه ای از چندین علت باشد، از جمله آلرژی، سندرم چشم خشک یا تحریک جسم خارجی. برای تشخیص دقیق علت و شروع درمان مناسب، مشاوره با چشم پزشک آنلاین توصیه می شود.

اشک مصنوعی و قطره های چشمی روان کننده

در بسیاری از موارد، خشکی عامل رایجی است که به قرمزی چشم منجر می‌شود. استفاده از اشک مصنوعی یا قطره های چشمی روان کننده با مرطوب کردن سطح چشم باعث تسکین و کاهش قرمزی چشم می‌شوند.

اشک مصنوعی

کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد به انقباض عروق خونی و کاهش قرمزی چشم کمک می‌کند. از یک پارچه تمیز و نرم آغشته به آب سرد استفاده کنید و آن را به آرامی روی چشمان بسته به مدت 10 تا 15 دقیقه، چند بار در روز قرار دهید. مراقب باشید که از کمپرس بیش از حد سرد استفاده نکنید یا مستقیماً روی چشم ها فشار وارد نکنید تا از تحریک بیشتر جلوگیری کنید.

داروهای آلرژی

اگر قرمزی ناشی از آلرژی باشد، داروهای آلرژی بدون نسخه یا با نسخه به کاهش علائم کمک می‌کنند. این داروها شامل آنتی هیستامین‌های خوراکی یا قطره های چشمی هستند که به طور خاص برای کاهش خارش، التهاب و قرمزی چشم ناشی از آلرژی طراحی شده اند. برای تعیین داروی مناسب خود حتما با پزشک مشورت کنید.

آنتی بیوتیک‌ها

اگر علت قرمز شدن چشم ناشی از عفونت باشد، مانند ورم ملتحمه (چشم صورتی)، قطره یا پماد چشمی باکتریایی یا ویروسی مانند پماد آریترومایسین توسط متخصص تجویز می‌شود.

مشاوره با متخصص چشم

طمانی که علت قرمز شدن چشم مشخص نباشد و ادامه یابد، احتمالا با علائم دیگری مانند درد، تغییرات بینایی یا ترشح همراه می‌شود که در این زمان یک معاینه کامل برای تشخیص دقیق و تجویز گزینه های درمانی مناسب به شما پیشنهاد می‌شود.

چشم پزشکی

چه زمانی برای قرمزی چشم باید به پزشک مراجعه کنیم؟

علت قرمزی چشم ناشی از عوامل مختلفی است که در بیشتر موارد جای نگرانی وجود ندارد اما اگر قرمزی چشم شما با درد شدید، تغییرات بینایی یا ترشح از چشم همراه است باید فورا به پزشک مراجعه کنید زیرا این علائم ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه ای جدی تری باشد.

به‌علاوه، اگر قرمزی چشم شما با وجود درمان‌های خانگی یا درمان‌های بدون نسخه، مقاوم است و ظرف چند روز بهبود نمی‌یابد، بهتر است برای شناسایی علل زمینه ای آن با چشم پزشک مشورت کنید.

علاوه بر این، اگر سابقه مشکلات چشمی یا حتی مشکلاتی که روی چشم تاثیر می‌گذارند مانند گلوکوم یا دیابت، بهتر است همیشه تحت نظر باشید.

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات