جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

واکسن سرخک در بزرگسالان / راهی برای نجات بزرگسالان از سرخک

واکسن سرخک در بزرگسالان
تاریخ بروزرسانی : ۱۷ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

با گسترش واکسیناسیون علیه انواعی از بیماری‌های همه‌گیر در جهان، بخشی از آن‌ها به خوبی کنترل شده‌اند. اما هنوز مواردی از ابتلا به بعضی از بیماری‌های واگیردار در نقاط مختلف جهان گزارش می‌شود. به عنوان مثال، سازمان بهداشت جهانی در سال 2019، بیش از 200 هزار مرگ ناشی از بیماری سرخک را تایید کرده است. این موضوع، ضرورت تزریق واکسن سرخک در بزرگسالان و کودکان را آشکار می‌کند.

امروزه همه نوزادان در نخستین ماه‌های پس از تولد، به کمک واکسن MMR (واکسن سه‌گانه پیشگیری از بیماری‌های سرخک، سرخجه و اوریون) واکسینه می‌شوند. اما تزریق واکسن MMR برای بزرگسالان اجباری نیست. با این حال همه بزرگسالان در صورت نداشتن مدارک کافی در مورد دریافت واکسن یا عدم ابتلا به این بیماری در گذشته، می‌توانند برای تزریق آن اقدام کنند. اگر می‌خواهید درباره بیماری سرخک و ضرورت تزریق واکسن MMR در بزرگسالان بیش‌تر بدانید، با ما همراه شوید.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از بخش سوال پزشکی از هوش مصنوعی آنلاین مجموعه حال بپرسید.


تصویر خدمات اقساطی
ثبت درخواست

سرخک چیست؟

سرخک (Measles) یک بیماری بسیار مسری است که توسط ویروس ایجاد می‌شود. علائم این بیماری معمولا بین 6 تا 12 روز بعد از قرارگرفتن در معرض ویروس به وجود می‌آید. بیماری سرخک با نام سرخک ده روزه یا سرخک قرمز هم شناخته می‌شود که با سرخجه یا سرخک آلمانی کاملا متفاوت است.

این بیماری باعث تب، آبریزش بینی و بثورات پوستی قرمزرنگ می‌شود. با گسترش ویروس به گلو، این ناحیه و ریه‌های بیمار هم درگیر می‌شوند. اسهال، سرفه و خستگی از دیگر علائم این بیماری هستند. عدم درمان به موقع و گسترش سرخک در بدن عوارض جدی مانند ناشنوایی، مننژیت، آنسفالیت، مشکلات معده، مشکلات عصبی و… ایجاد خواهد کرد.

ویروس سرخک همه افراد حتی بزرگسالان را هم درگیر می‌کند. تزریق واکسن سرخک در بزرگسالان و کودکان، می‌تواند از ابتلا به این بیماری و تشدید علائم آن در صورت ابتلا، جلوگیری کند. امروزه کودکان دو دوز از این واکسن را یک بار در 12 تا 15 ماهگی و سپس بین 4 تا 6 سالگی دریافت می‌کنند. تزریق واکسن سرخک در بزرگسالان، به ویژه کسانی که در معرض خطر ابتلا هستند هم با تجویز پزشک قابل انجام است.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

سرخک در بزرگسالان

بثورات پوستی ناشی از سرخک در بزرگسالان به تدریج از سر و صورت شروع و در کل بدن پخش می‌شود

علایم سرخک در بزرگسالان

علائم سرخک در بزرگسالان گاهی با بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته می‌شود و این موضوع ممکن است باعث تاخیر در شروع درمان شود. به همین دلیل بهتر است علائم عمومی آن را بشناسید و در صورت ابتلا، به سرعت برای درمان اقدام کنید. شایع‌ترین علائم سرخک در بزرگسالان شامل موارد زیر است:

  • خستگی
  • تب بالا
  • بثورات پوستی قرمز که از سر و صورت شروع می‌شود و به تدریج، کل بدن را درگیر می‌کند
  • آبریزش بینی
  • سرفه خشک
  • قرمزشدن و خون‌آلودگی چشم‌ها

علائم سرخک در بزرگسالان گاهی با درد گلو و عضلات هم همراه است. بعضی از بیماران هم از حساسیت به نور در اثر ابتلا به این بیماری رنج می‌برند.

درباره واکسن آنفولانزا بیشتر بدانید

چرا بزرگسالان باید واکسن  MMR بزنند؟

سرخک، سرخجه و اوریون بیماری‌هایی بسیاری مسری هستند. آن‌ها از طریق سرفه، عطسه و حتی نفس‌کشیدن فرد مبتلا، به سایر افراد منتقل می‌شوند. واکسن mmr (measles-mumps-rubella) می‌تواند از این سه بیماری که در اثر ورود ویروس‌های عامل آن‌ها به بدن ایجاد می‌شوند، جلوگیری کند.

تزریق واکسن سرخک در بزرگسالان باعث ایمن شدن بدن در برابر ابتلا به این بیماری از طریق تولید آنتی بادی در بدن می‌شود. بنابراین واکسن می‌تواند از فرد در برابر ابتلا محافظت کند و حتی در صورت ورود ویروس به بدن، از بروز عوارض شدید بیماری جلوگیری کند. عدم تزریق واکسن و ابتلا به سرخک در همه افراد به ویژه بزرگسالان می‌تواند باعث التهاب مغز (آنسفالیت)، تشنج، آسیب مغزی و حتی مرگ شود.

سازمان‌ بهداشت جهانی می‌گوید اکثر بزرگسالانی که در سال 1957 یا بعد از آن متولد شده‌اند، باید حداقل یک دوز از این واکسن را دریافت کنند. در مورد کسانی که در معرض خطر بیش‌تر سرخک هستند، لازم است واکسن دوم با فاصله 4 هفته بعد از تزریق واکسن اول انجام شود. به طور کلی، افرادی که در شرایط زیر قرار دارند، باید اقدام به تزریق واکسن MMR برای بزرگسالان کنند:

  • مسافران بین‌المللی
  • دانش‌آموزان و دانشجویان
  • پرسنل بهداشت و درمان
  • زنان در سنین باروری
  • گروه‌هایی که در معرض خطر ابتلا به اوریون، سرخجه و سرخک به دلیل شیوع آن در بعضی نقاط قرار دارند
واکسن سرخک در بزرگسالان

واکسن mmr برای جلوگیری از سه بیماری واگیردار مهم از جمله سرخک مورد استفاده قرار می‌گیرد

تزریق واکسن سرخک در بزرگسالان با نظر پزشک و در مراکز بهداشتی و درمانی انجام می‌شود. برای کودکان زیر دو سال، این واکسن به بیرون ران تزریق می‌شود ولی در افراد بزرگسال و کودکان بالای دو سال، معمولا تزریق در بازو انجام می‌شود. اگر به هر دلیلی امکان تزریق واکسن سرخک در بازوی افراد بزرگسال ممکن نباشد، می‌توان آن را در بخش خارجی ران تزریق کرد.

جدول واکسیناسیون کودکان را بخوانید

تفاوت علائم بیماری کرونا با سرخک در بزرگسالان

وجود تب، تنگی نفس و سرفه که علائم مشترک در بیماران مبتلا به کرونا و سرخک هستند، ممکن است شما را در مورد ابتلا به این بیماری‌ها گمراه کند. اما لازم است توجه کنید که اصلی‌ترین مشخصه بیماری سرخک یعنی بثورات پوستی قرمزرنگ، به عنوان مهم‌ترین تفاوت علائم بیماری کرونا با سرخک در بزرگسالان در نظر گرفته می‌شود.

علاوه بر این، علائم بیماری کرونا احتمالا در مدت‌زمان کم‌تری پس از آلوده‌شدن به ویروس آشکار می‌شود. در هر صورت لازم است به محض مشاهده علائمی مانند تب، بدن‌درد و سرفه، بلافاصله اقدامات لازم برای درمان و قرنطینه را در نظر بگیرید تا از آلوده‌شدن سایر افراد جلوگیری شود.

درمان سرخک در بزرگسالان

در مورد بیش‌تر بیماری‌های ویروسی، هیچ درمان مشخصی وجود ندارد. بنابراین باید صبر کرد تا ویروس دوره خود را که در مورد سرخک بین 10 تا 14 روز است طی کند. البته در این مدت می‌توان به کمک روش‌های زیر، علائم بیماری را تا حدی کنترل کرد:

  • نوشیدن آب و مایعات کافی
  • مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن برای کاهش درد و تب
  • استراحت زیاد
  • غرغره‌کردن آب نمک برای کاهش گلودرد و…
علائم سرخک در بزرگسالان

قرمزی و خون‌آلودگی چشم‌ها یکی از علائم شایع در بیماران مبتلا به سرخک است

کلام پایانی

متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل خودداری بعضی خانواده‌ها از تزریق واکسن به کودکان، آمار ابتلا به برخی از بیماری‌ها مثل سرخک در حال افزایش است. این موضوع، لزوم آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها در مورد مسائل و مشکلات ناشی از بیماری‌هایی که از طریق واکسیناسیون به راحتی کنترل می‌شوند، آشکار می‌کند. گاهی نتیجه عدم واکسیناسیون به موقع، افراد را در بزرگسالی درگیر می‌کند و باعث مشکلات جدی می‌شود. با این حال، تزریق واکسن سرخک در بزرگسالان هم می‌تواند به کنترل شیوع این بیماری کمک کند. اگر دچار بثورات پوستی هستید و در گذشته واکسن سرخک نزده‌اید یا در مورد تزریق آن شک دارید، می‌توانید همین حالا با پزشکان متخصص پوست سامانه حال تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

 

سوالات متداول

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”آیا سرخک برای کودکان خطرناک است؟” answer-0=”ابتلا به سرخک و عدم کنترل بیماری در کودکانی که در مقابل آن واکسینه نشده‌اند، ممکن است باعث عوارض جدی شود. آنسفالیت (عفونت مغز)، پنومونی (عفونت ریه)، عفونت‌ شدید گوش میانی، اسهال و مرگ از مهم‌ترین عوارض سرخک برای کودکان هستند.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”واکسن سرخک در بزرگسالان برای چه سنی است؟” answer-1=”پزشکان توصیه می‌کنند که همه کسانی که بعد از سال 1335 به دنیا آمده‌اند، از نظر تزریق واکسن سرخک بررسی شوند. اگر مدرکی در مورد تزریق آن در دسترس شما نیست یا در گذشته به سرخک مبتلا نشده‌اید، می‌توانید در صورت نیاز، یک یا دو دوز از این واکسن را با تجویز پزشک دریافت کنید. ” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

منابع

cdc.gov

webmd.com

cvs.com

nfid.org

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

سارا

4 ماه پیش

سلام وقت بخیر این که میگن فرد در صورت یک بار ابتلا به سرخجه بار دوم که در معرض این ویرووس باشه مبتلا نمیشه درسته ؟ و اینکه در صورت دریافت هر دو دوز واکسن در کودکی تا چه مدتی بدن ایمن هست؟
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

4 ماه پیش

سلام و وقت بخیر بهترین مدل برای ایمن سازی در برابر سرخک و سرخجه دو دز واکسیناسیون در زمان کودکی هست. اگر به سرخک مبتلا شده‌اید، معمولاً مصونیت مادام العمر خواهید داشت. اگر سیستم ایمنی قوی هم داشته باشید امکان ابتلا مجدد شما بسیار کم هست.
پاسخ دهید
0

زهرا امیر علیزاده

12 ماه پیش

من چکاپ برای اقدام به بارداری دادم و امروز دکترم گفت بدنت نسبت به این بیماری مقاوم نیست و باید واکسن سرخچه بزنی به نظرتون واجبه؟
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

6 ماه پیش

سلام و وقت بخیر تصمیم در مورد واکسیناسیون معمولاً بر اساس شرایط فردی و توصیه‌های پزشک متخصص انجام می‌شود. درخصوص واکسین سرخک (قهوه‌ای)، عواملی مثل وضعیت سلامت عمومی، سابقه بارداری و سابقه بیماری‌ها و عوارض سابقه واکسیناسیون ممکن است تأثیرگذار باشند. اگر دکتر شما توصیه به واکسن سرخکه کرده است، ممکن است او این تصمیم را با توجه به وضعیت خاص شما اتخاذ کرده باشد. واکسیناسیون برخی از بیماری‌ها می‌تواند در مراحل قبل از بارداری مفید باشد تا به مادر و نوزاد حفاظت فراهم آید. با اطمینان از پزشک خود سوال کنید و از او درخصوص دلایل و تأثیرات محتمل واکسین سرخکه در مورد شما استفاده کنید.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات