جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

۱۲ علت درد ساق پا و راه های درمان آن

درد ساق پا
تاریخ بروزرسانی : ۲۲ مرداد

درد ساق پا اگرچه به نظر درد خفیفی می‌آید اما بسیار آزاردهنده است، چه برای خانم‌های باردار، چه برای کودکان و چه برای سایر افراد. بنابراین کشف علت درد ساق پا و در نهایت درمان  آن، یک کار ضروری برای افرادی است که با این مشکل مواجه شده‌اند. در این مقاله همه علل را ذکر کرده و راه های درمان آن را نیز بررسی خواهیم کرد.


تصویر خدمات اقساطی

درد ساق پا یعنی چه؟

درد ساق پا زمانی رخ می‌دهد که ماهیچه‌ها و استخوان‌های جلوی ساق، به‌ویژه استخوان درشت نی، ملتهب یا کشیده شوند. این نوع درد معمولاً توسط افرادی تجربه می‌شود که در فعالیت‌های فیزیکی پرفشار شرکت می‌کنند، مانند ورزشکاران، دوندگان و سربازان. التهاب یا کشیدگی استخوان‌ها و تاندون‌های اطراف نیز می‌تواند به درد پا در بخش ساق، منجر شود.

علائم درد ساق پا

شایع ترین علائم درد ساق پا شامل درد و تورم در ناحیه تیبیا است. در برخی موارد، درد ممکن است خفیف و تدریجی باشد و در برخی دیگر، شدید و کوبنده. درد همچنین ممکن است در نواحی داخلی و خارجی ساق ایجاد شود و گاهی، لمس یا فشار روی ناحیه آسیب دیده می‌تواند درد را تشدید کند.

تورم در اطراف ساق پا نیز یک علامت شایع است. در برخی موارد، بیماران دچار بی حسی یا ضعف در پاهای خود می‌شوند که ممکن است در خواب یا بیداری رخ دهد. شایان ذکر است که درد ساق پا می‌تواند در حین یا بعد از فعالیت بدنی نیز رخ دهد،

نحوه تشخیص علت درد ساق پا

برای کشف منبع درد ساق پا، یک متخصص ارتوپدی وارد عمل می‌شود. او با ارزیابی کامل وضعیت کلی بیمار، گرفتن شرح حال دقیق پزشکی و انجام معاینه فیزیکی تشخیص را قطعی می‌ند.

در صورت نیاز به بررسی بیشتر، پزشک ممکن است آزمایشی را برای ارزیابی سطوح مواد معدنی در بدن تجویز کند. علاوه بر این، برای رد هر گونه شکستگی استخوان، تصویر رادیولوژی نیز تجویز می‌شود.

سی تی اسکن و اسکن ام آر آی نیز ابزارهای موثری در تشخیص درد پا هستند که به شناسایی دقیق منبع ناراحتی کمک می‌کند.

سی تی اسکن

پیشگیری از درد ساق پا

با کنترل عواملی که به درد ساق پا منجر می‌شود، می‌توانید اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام دهید.

یکی از عوامل کلیدی کفش است. پوشیدن کفش‌هایی که مناسب هستند و باعث ناراحتی نمی‌شوند، بسیار مهم است، به‌ویژه در هفته به هفته بارداری یا هنگام انجام ورزش. علاوه بر این، استفاده از کفی طبی می‌تواند برای افراد دارای کف پای صاف بسیار مفید باشد. سایر راهکارها شامل موارد زیر است:

1. وزن سالم خود را حفظ کنید زیرا اضافه وزن فشار بیشتری به پاهای شما وارد می‌کند.
2. تمرینات کششی منظم به کاهش تنش عضلانی و بهبود انعطاف پذیری در پاهای شما کمک می‌کند.
3. هنگام نشستن، ایستادن و راه رفتن، وضعیت بدنی خوبی داشته باشید.
4. ورزش منظم می تواند به بهبود گردش خون، تقویت عضلات و کاهش التهاب در پاها کمک کند.
5. سطوح بالای استرس به تنش عضلانی و درد در پاها منجر می‌شود.

ویتامین ها و مکمل ها

1. ویتامین D
2. منیزیم
3. اسیدهای چرب امگا 3
4.ویتامین های B به ویژه B12

علت های درد ساق پا

به جز آرتروز که یکی از علل شایع درد ساق پا در مردان و زنان است عوامل دیگری نیز در ایجاد این درد شریک هستند که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

رگ های واریسی

وریدهای واریسی زمانی ایجاد می‌شود که دریچه‌های موجود در سیاهرگ‌ها که به جلوگیری از جریان خون به سمت عقب کمک می‌کنند، آسیب ببینند یا ضعیف شوند. این موضوع باعث تجمع خون در وریدهای آسیب دیده شده و منجر به تورم، ناراحتی و درد ساق پا می‌شود. افزایش فشار و تورم، بر عضلات و بافت‌های اطراف نیز فشار وارد کرده و درد را تشدید می‌کند.

They appear to be twisted, dark blue or purple veins, and are caused by weak valves and vein walls. They may cause a dull ache, especially after standing

به نظر می رسد رگه های پیچ خورده، آبی تیره یا بنفش هستند و به دلیل ضعیف بودن دریچه ها و دیواره رگ ایجاد می شوند. آنها ممکن است باعث درد مبهم شوند، به خصوص پس از ایستادن.

webmd.com

شین اسپلینت

شین اسپلینت در نتیجه استفاده بیش از حد از عضلات، تاندون‌ها و بافت استخوانی در ساق پا ایجاد می‌شود و باعث التهاب و تحریک می‌شود. این التهاب به طور معمول روی ساق پا (استخوان ساق پا) و بافت نرم اطراف، از جمله عضلات و تاندون‌های ساق پا تأثیر می‌گذارد.

درد ناشی از آن، به عنوان یک درد مبهم یا احساس چاقو شدید در جلوی ساق پا، معمولاً بین مچ پا و زانو است. درد معمولاً به دلیل فشار بر روی استخوان درشت نی ایجاد می‌شود، زیرا عضلات و تاندون‌های ملتهب به این استخوان فشار می‌آورند. در برخی موارد، شین اسپلینت می‌تواند منجر به سندرم کمپارتمان شود، وضعیتی که در آن عضلات سفت ساق پا ملتهب می‌شوند و به اعصاب و رگ‌های خونی اطراف فشار وارد می‌کنند که باعث افزایش درد ساق پا می‌شود.

گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلانی زمانی رخ می‌دهد که عدم تعادل الکترولیت‌ها مانند کلسیم و منیزیم وجود داشته باشد که باعث انقباض غیرارادی فیبرهای عضلانی می‌شود. این موضوع منجر به اسپاسم دردناک در عضلات، به ویژه در پاها می‌شود. گرفتگی عضلانی همچنین می‌تواند ناشی از کم آبی بدن، گردش خون ضعیف و مصرف برخی داروها نیز باشد.

گرفتگی عضلات

مشکلات عروقی

مشکلات عروقی، مانند جریان خون ضعیف یا انسداد در شریان‌ها، به دلیل کاهش اکسیژن رسانی به بافت‌ها، باعث درد ساق پا می‌شود. اگر شریان‌های خون رسانی به پاها باریک یا مسدود شوند. کاهش جریان خون می‌تواند باعث درد، بی حسی و ضعف در پاها شود.

کشیدگی عضلات

کشیدگی عضلانی زمانی رخ می‌دهد که عضله به دلیل ضربه ناگهانی یا مکرر، کشیده یا پاره شود که علاوه بر درد باعث کبودی در ناحیه آسیب دیده نیز می‌شود. فشار عضلانی همچنین منجر به التهاب و زخم می‌شود که درد و ناراحتی را تشدید می‌کند.

سندروم بیش حرکتی مفاصل

سندرم بیش حرکتی مفاصل وضعیتی است که با تحرک بیش از حد مفاصل مشخص می‌شود و منجر به بی‌ثباتی مفصل و افزایش خطر آسیب به ویژه در ساق پاها می‌شود. ضمن اینکه کشش و کشیدگی مداوم مفاصل نیز می تواند منجر به التهاب و تحلیل بافت های مفصلی شود.

آسیب عصب سیاتیک

آسیب عصب سیاتیک به دلیل شرایطی مانند سندرم پیریفورمیس یا فتق دیسک فشرده یا تحریک شده ایجاد می‌شود و باعث درد ساق پا، بی حسی، گزگز و ضعف و همچنین مشکل در راه رفتن یا ایستادن می‌شود.

درد ساق پا بر اثر التهاب تاندون

تاندون ها فیبرهای قوی هستند که ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می‌کنند. هنگامی که ملتهب می‌شوند، حرکت دادن مفصل آسیب دیده یک کار بسیار سخت خواهد بود. این بیماری به عنوان تاندونیت شناخته می‌شود و باعث درد قابل توجهی در ناحیه آسیب دیده و حتی اطراف آن می‌شود.

التهاب به دلیل استرس مکرر، استفاده بیش از حد یا ضربه ایجاد شود و در برخی موارد، تاندونیت منجر به تورم، سفتی و محدودیت حرکتی نیز می‌شود.

التهاب تاندون

تنگی کانال نخاعی یک علت درد ساق پا

یکی از عوامل شایع درد ساق پا، تنگی کانال نخاعی است، باریک شدن تدریجی کانال نخاعی به دلیل عوامل مختلفی مانند ساییدگی و پارگی ناشی از افزایش سن، آسیب‌ها یا شرایط دژنراتیو رخ می‌دهد. در نتیجه، اعصاب در ناحیه آسیب دیده فشرده شده و منجر به طیف وسیعی از علائم می‌شود که درد یکی از مهمترین آن‌هاست.

ترک خوردن استخوان

این عارضه می‌تواند در ورزشکاران و افراد معمولی به طور یکسان رخ دهد. این ترک‌های کوچک در استخوان زمانی رخ می‌دهند که ماهیچه‌های اطراف تا نهایت خود کشیده شوند و فشار بیش از حدی بر روی استخوان ایجاد شود که باعث درد ساق پا می‌شود. البته این وضعیت معمولا با استراحت درمان می‌شود و به استخوان اجازه می دهد تا به طور طبیعی بهبود یابد. اما اگر درد آن شدید و غیر قابل تحمل بود حتما از دکتر ارتوپد آنلاین برای راهنمایی بیشتر کمک بگیرید.

لخته خون در پا

لخته خونی که در ورید پا ایجاد می شود می تواند باعث درد شدید، تورم و قرمزی شود. ترومبوز ورید عمقی (DVT) زمانی رخ می دهد که یک لخته خون در یک سیاهرگ ساق پا یا لگن ایجاد شود و علاوه بر درد، در صورت عدم درمان به موقع، باعث مرگ نیز می‌شود.

آترواسکلروز

با تجمع چربی و کلسترول در شریان‌ها، آترواسکلروز ایجاد می‌شود و یکی از علل شایع درد در پشت پا است. زمانی که رسوبات چربی و کلسترول در شریان‌ها انباشته می‌شوند، باعث سفت شدن و باریک شدن آن‌ها می‌شوند.

البته تأثیر آترواسکلروز بسیار گسترده است، زیرا بر جریان خون غنی از اکسیژن به قسمت‌های مختلف بدن تأثیر می‌گذارد. در مورد درد ساق پا، انسداد شریان‌هایی که اکسیژن را به پاها می‌رسانند می‌تواند منجر به کاهش جریان خون و در نتیجه ناراحتی، درد و حتی ضعف شود.

نوروپاتی محیطی و درد ساق پا

در این بیماری، اعصاب بدن دچار مشکل می‌شود و منجر به مشکلاتی در انتقال سیگنال‌ها از مغز به سایر قسمت‌های بدن می‌شود. این وضعیت می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله دیابت، برخی داروها، جراحات و عفونت ها باشد. هنگامی که اعصاب پاها تحت تأثیر این وضعیت قرار بگیرند، افراد طیف وسیعی از علائم، از جمله احساس سوزن سوزن شدن، بی حسی و ضعف را در ساق پای خود تجربه می‌کنند.

علت درد روی ساق پا

دلایل اصلی درد روی ساق پا شامل یکی از موارد زیر است:

آسیب های عضلانی: درد ساق پا معمولا از آسیب‌های عضلانی مانند کشیدگی یا پارگی ناشی می‌شود که در حین فعالیت‌های بدنی شدید اتفاق بیفتند، به خصوص اگر بدن به درستی گرم نشده باشد یا اگر تلاش از حد خود فراتر رود.

شین اسپلینت: درد در جلوی ساق پا که معمولاً به عنوان شین اسپلینت شناخته می‌شود، یکی از مشکلات رایج برای دوندگان و ورزشکاران است. این وضعیت ناشی از التهاب در عضلات و بافت‌های اطراف به دلیل فشار مکرر بر روی پاها است.

بیماری شریانی محیطی: بیماری شریانی محیطی منجر به کاهش گردش خون در پاها می‌شود. این کاهش، باعث ناراحتی، ضعف و خستگی شود، به ویژه در هنگام پیاده روی یا فعالیت بدنی خواهد شد.

لخته شدن خون: یک لخته خون، که از نظر پزشکی ترومبوز ورید عمقی نامیده می‌شود، می تواند باعث درد ناگهانی ساق پا همراه با تورم شود.

علت درد ساق پا در بارداری

در دوران بارداری، بسیاری از زنان دچار تورم و ناراحتی در ساق پای خود می‌شوند. این درد معمولا به دلیل تجمع مایعات در بدن و همچنین تغییر در سطح کلسیم و خستگی عضلات پا به دلیل افزایش وزن ایجاد می‌شود. اگر در دوران بارداری درد و تورم قابل توجهی را در پاهای خود تجربه می‌کنید، اقدامات ساده ای وجود دارد که می‌توانید برای کاهش این مشکل انجام دهید. ابتدا مصرف سدیم خود را کاهش دهید تا احتباس مایعات به حداقل برسد. علاوه بر این، از ایستادن یا نشستن طولانی مدت خودداری کنید و برای دریافت راهنمایی بیشتر و کامل‌تر حتما با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید.

درد ساق پا در بارداری

علت درد ساق پا در سالمندان

پا درد در افراد مسن یک مسئله رایج است که به عوامل مختلفی نسبت داده می‌شود. یکی از عوامل اصلی ساییدگی طبیعی بدن است که خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند واریس، کم خونی و نارسایی کلیه را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، انتخاب‌های سبک زندگی مانند عدم ورزش منظم، نشستن بیش از حد و فعالیت بدنی سنگین نیز می‌تواند منجر به درد ساق پا شود. ضمن اینکه داروهای خاصی که برای درمان بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و بیماری آلزایمر استفاده می‌شوند نیز ممکن است باعث درد پا شوند.

علت درد ساق پا هنگام خواب چیست؟

پا دردی که در طول شب شما را بیدار می‌کند، یک درد بسیار  ناراحت کننده است و حتی روز بعد شما را نیز به خاظر کم خوابی خراب می‌کند. این نوع درد معمولا چندوجهی است و علل زمینه‌ای آن متفاوت است. در برخی از افراد، کم آبی باعث آن می‌شود و در برخی دیگر، ممکن است با شرایطی مانند بیماری پارکینسون، آسیب عصبی، یا فشار بیش از حد بر عضلات پا مرتبط باشد.

اگر پا درد شدیدی را در هنگام خواب تجربه می‌کنید حتما با یک پزشک آنلاین مشورت کنید و بهترین راه درمان را دریافت کنید.

علت درد ساق پا هنگام پریودی

علت اصلی این درد به نوسانات هورمونی مرتبط است که در طول چرخه قاعدگی رخ می‌دهد. با کاهش سطح استروژن، حساسیت بدن به درد افزایش می‌یابد و به التهاب پاسخ سریعی می‌دهد. به این ترتیب درد ساق پا قابل فهم‌تر می‌شود.

علت درد ساق پا در کودکان

در بسیاری از موارد، درد ساق پا در کودکان ناشی از گرفتگی عضلات است که نشانه ضعف عضلات است. فشار عضلانی در زمان بازی یا ورزش همچنین می‌تواند یک عامل موثر باشد.

با این حال، علل دیگری برای درد پا در کودکان وجود دارد که نیاز به مراقبت پزشکی دارند. دردهای مربوط به رشد که با درد ناگهانی و شدید در پاها مشخص می‌شود، سطح پایین کلسیم نیز می‌تواند منجر به ضعف و گرفتگی عضلات پای کودکان شود، یکی دیگر از دلایل احتمالی است.

علاوه بر این، عفونت های ویروسی نیز باعث درد پا در کودکان می‌شود. شکستگی استخوان یکی دیگر از علل احتمالی درد ساق پا در کودکان است، به خصوص اگر درد ناگهانی و شدید باشد.

درد ساق پا در کودکان

درد ساق پا و سرطان!

در حالی که سرطان استخوان یک بیماری نادر است اما بررسی برای احتمال ابتلا به سرطان ضروری است. زیرا تغییرات در سلول‌های استخوانی در واقع می‌تواند منجر به سرطان شود و سپس به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد.

در مواردی که سرطان به استخوان‌ها گسترش یافته است، علائم اولیه به صورت درد و التهاب ظاهر می‌شود. در ابتدا، این درد ممکن است فقط در شب وجود داشته باشد، اما با پیشرفت بیماری، پایدارتر شده و گسترده‌تر می‌شود. استخوان درشت نی، که استخوان بین مچ دست و زانو است، محل شایع سرطان استخوان است و باعث درد ساق پا و درد مچ دست می‌شود.

ایا غلظت خون باعث درد ساق پا میشود؟

این احتمال وجود دارد که غلظت خون باعث خواب رفتن و یا درد پا شود اما از آن‌جا که با حدس و گمان نمی‌توان این قضیه را روشن کرد، بهتر است پزشک شرایط را بررسی کرده و به شما علت درد ساق پا را توضیح دهد.

درمان درد ساق پا در طب سنتی

در طب سنتی می‌توان با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی و رژیم غذایی، درد ساق پا را بدون نیاز به دارو، درمان کرد.

اگر درد شبانه ساق پا دارید این کارها را انجام دهید:

  • آهسته غذا بخورند و غذای آنها را کاملا بجوند.
  • از مصرف مایعات همراه غذا از جمله آب، نوشابه و دوغ خودداری کنید.
  • حداقل سه ساعت بین شام و زمان خواب فاصله دهید.
  • پاهای خود را با استفاده از ساق بند گرم نگه دارید.
  • از قرار گرفتن در معرض دمای سرد خودداری کنید.

می‌توانید این خوراکی‌ها را نیز به غذای روزانه‌تان اضافه کنید تا درد ساق پا کاهش یابد.

  • لیمو: لیمو با توانایی تنظیم سطح pH بدن و داشتن خواص آنتی اکسیدانی، می تواند به صورت خوراکی یا موضعی برای تسکین درد استفاده شود. ضمن اینکه نوشیدن مخلوط آب لیمو و عسل دو بار در روز باعث کاهش درد می شود.
  • آب گیلاس: آب گیلاس سرشار از آنتی اکسیدان‌‎ها و خواص ضد التهابی است و به طور موثری درد پا را کاهش می‌دهد.
  • روغن خردل: روزی دو بار چند قطره روغن خردل را روی ناحیه دردناک ماساژ دهید تا از خواص درمانی آن بهره ببرید.
  • ماساژ ناحیه دردناک با لیمو و روغن کرچک یا روغن زیتون موثر است.
  • زردچوبه: این ادویه حاوی ترکیبات ضد التهابی مانند کورکومین است. برای استفاده، دو قاشق غذاخوری زردچوبه را با روغن کنجد یا روغن زیتون ترکیب کنید و خمیر حاصل را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

درمان با کمپرس سرد

یکی از درمان‌های خانگی موثر برای کنترل درد ساق پا، استفاده از کمپرس سرد است. این روش با قرار دادن کمپرس سرد روی ناحیه آسیب دیده به مدت 20 دقیقه به کاهش التهاب و کاهش درد کمک می‌کند. این کار به ویژه در مواردی که درد ساق پا در اثر آسیب یا ضربه مانند آسیب‌های ورزشی یا زمین خوردن باشد، مفید است. برای این کار، یخ را در پلاستیک بپیچید تا از تماس مستقیم با پوست جلوگیری شود.

درمان دارویی درد ساق پا

مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن، استامینوفن و قرص ناپروکسن می‌توانند در کاهش درد موثر باشند. علاوه بر این، داروهای قوی مانند پاراستامول را می توان برای تسکین تجویز کرد. با این حال، بیمارانی که از قبل شرایطی مانند فشار خون بالا، آسم یا مشکلات قلبی دارند، باید قبل از مصرف هر دارویی با دکتر عمومی آنلاین مشورت کنند.

در برخی موارد می‌توان از پمادهای موضعی نیز برای کاهش التهاب و تسکین درد استفاده کرد. این پمادها معمولاً حاوی ترکیبات گیاهی هستند و مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده اعمال می شوند. البته این پمادها هم باید توسط پزشک تجویز شوند.

ورزش برای درمان درد ساق پا

ورزش با تقویت عضلات و افزایش انعطاف پذیری، نقش مهمی در کاهش درد ساق پا ایفا می‌کند. وقتی ماهیچه‌ها قوی هستند، در برابر کشش یا ضربه مقاوم‌تر می‌شوند و کمتر آسیب می‌بینند. فیزیوتراپیست به بیماران کمک می‌کند تا یک برنامه ورزشی شخصی برای کاهش درد پا داشته باشند.

بیشتر بدانید: فیزیوتراپی پا در منزل

یکی از ورزش‌های مؤثر، کشش حوله است که شامل نشستن روی یک سطح صاف و کشش پای آسیب‌دیده است. یک حوله یا پارچه را دور پا بپیچید، گوشه ها را بگیرید و به آرامی به سمت خود بکشید. این وضعیت را به مدت 20 تا 30 ثانیه حفظ کنید و حرکت را تا سه بار در روز تکرار کنید.

یکی دیگر از تمرینات، کشش پا در حالت ایستاده است که مستلزم ایستادن رو به دیوار و قرار دادن دست‌ها بر روی آن است. پای آسیب دیده را به عقب برگردانید، پای سالم را خم کنید، سپس پای آسیب دیده را به جلو بیاورید و انگشت پا را به دیوار تکیه دهید و کشش را در عضلات ساق پا احساس کنید. این وضعیت را برای 20 تا 30 ثانیه نگه دارید و سه بار در روز تکرار کنید.

بالا بردن پاشنه یکی دیگر از تمرینات ساده است که می توانید آن را در حالی که به دیوار یا صندلی تکیه داده‌اید انجام دهید. پاهای خود را صاف روی زمین گذاشته و بایستید، سپس پاشنه‌های خود را به مدت 5 ثانیه از زمین بلند کنید. این حرکت را 10 بار در روز تکرار کنید.

جراحی برای درمان درد ساق پا

در بسیاری از موارد، درد ساق پا را می‌توان با درمان‌های غیرتهاجمی مانند درمان های خانگی و داروهای مسکن کنترل کرد، اما اگر علت اصلی درد مربوط به تاندون یا رباط آسیب دیده باشد، ممکن است جراحی نیز انجام شود. متخصص ارتوپدی می‌تواند شدت بیماری را ارزیابی کرده و تعیین کند که آیا برای کاهش علائم و بهبودی نیاز به جراحی است یا خیر.

این جراحی می‌تواند شامل ترمیم تاندون‌ها یا رباط‌های پاره شده یا حتی جایگزینی آن‌ها با مواد مصنوعی باشد. درواقع جراحی به این بیماران کمک می‌کند تا تحرک خود را بازیابند با درد ساق پا خداحافظی کنند.

اما به طور کلی جراحی تنها پس از بررسی سایر گزینه‌های درمانی و به عنوان آخرین راه حل در نظر گرفته خواهد شد.

 

منابع:

healthdirect.gov.au

healthline.com

my.clevelandclinic.org

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

1 ماه پیش

علت درد ساق پا برای کمبود ویتامین نیست؟
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات