جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

بیماری هپاتیت A / شناخت نشانه ها و راه های درمان هپاتیت آ

هپاتیت a
تاریخ بروزرسانی : ۱۰ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

بیماری هپاتیت A شایع‌ترین و کم‌خطرترین نوع هپاتیت ویروسی است که عمدتا از طریق غذا و آب آشامیدنی آلوده منتقل می‌شود. به همین دلیل، در مناطقی که دسترسی به غذا و آب سالم و بهداشتی دشوار است، میزان شیوع بالاتری دارد. ابتلا به آن باعث ایجاد ایمنی مادام‌العمر در برابر ویروس عامل هپاتیت a می‌شود.

این بیماری در بیش‌تر افراد شدید نیست و در مدت چند هفته تا چند ماه بهبودی کامل ایجاد می‌شود. اما در مواردی ممکن است چندین ماه ادامه داشته باشد و منجر به نارسایی کبد شود. توصیه می‌شود که افراد در معرض خطر این عفونت واکسن هپاتیت آ را تزریق کنند. اگر می‌خواهید بدانید هپاتیت A چیست و چطور انتقال پیدا می‌کند، این مقاله را بخوانید. در ادامه با علائم و روش‌های درمان آن هم آشنا خواهید شد.

 


تصویر خدمات اقساطی

بیماری هپاتیت A چیست

هپاتیت آ (Hepatitis A) یک بیماری التهابی کبدی است که در اثر آلودگی به ویروس عامل این بیماری ایجاد می‌شود. این ویروس باعث التهاب خفیف یا شدید در کبد می‌شود. التهاب کبد ناشی از این بیماری معمولا حاد است و به ندرت مزمن می‌شود. اگرچه مواردی از ابتلا به آن در همه نقاط دنیا دیده می‌شود، اما شمار مبتلایان در کشورهای توسعه‌یافته خیلی کم‌تر است. بیماری هپاتیت A یک عفونت ویروسی است که کبد را تحت تاثیر قرار می دهد. می تواند باعث مشکلات جدی سلامتی و حتی مرگ شود.

خوشبختانه درمان های موجود و راه هایی برای پیشگیری از آن وجود دارد. در این مقاله به چیستی هپاتیت A، علل، علائم، تشخیص و درمان آن می پردازیم. همچنین اطلاعاتی در مورد بهترین راه‌های پیشگیری، درمان‌های خانگی و متخصصی که برای درمان آن باید با دکتر گوارش آنلاین مشورت کنید

به نظر می‌رسد که خطرات ابتلا به هپاتیت a کم‌تر از انواع دیگر هپاتیت یعنی هپاتیت B و C باشد. نارسایی کبد یکی از عوارض تهدیدکننده ناشی از این بیماری است که کم‌تر از یک نفر از هر ۲۵۰ مبتلا به هپاتیت a را درگیر می‌کند. بیماران مبتلا به مشکلات کبدی و سالمندان بیش‌تر در معرض عوارض جدی آن هستند.

علت بیماری هپاتیت A

ویروس هپاتیت A از طریق تماس با غذا، آب یا اشیاء آلوده منتقل می شود. همچنین می‌تواند از طریق تماس نزدیک با فرد آلوده، مانند تماس جنسی یا استفاده از سرنگ‌های دارویی، سرایت کند. لازم به ذکر است که ویروس از طریق تماس با مدفوع فرد آلوده نیز قابل انتقال است، حتی اگر فرد هیچ علامتی نداشته باشد.

درباره هپاتیت و راه های درمان آن این مطلب را بخوانید.

علت بیماری هپاتیت A 

نشانه ها و علائم هپاتیت A

علائم اولیه این بیماری شبیه آنفولانزا است و شامل خستگی، تب، سردرد، حالت تهوع، کاهش اشتها و درد عضلات و مفاصل می‌شود. احساس فشار در زیر قفسه سینه سمت راست هم در آن معمول است. با پیشرفت بیماری، ادرار به تدریج تیره و مدفوع روشن‌تر می‌شود. پس از آن ممکن است زردی پوست و چشم (یرقان) و خارش بدن هم روی دهد.

علائم هپاتیت A می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. علائم رایج عبارتند از:

• خستگی
• از دست دادن اشتها
• حالت تهوع
• استفراغ
• درد شکم
• ادرار تیره
• مدفوع سفالی رنگ
• درد مفاصل
• زردی (زردی پوست و چشم)

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، مهم است که فوراً با دکتر گوارش آنلاین صحبت کنبد

هپاتیت A

اگرچه دوره کمون این ویروس حداکثر ۴ هفته است، اما بین ابتلا به ویروس و شروع بیماری ممکن است دو هفته تا ۵۰ روز فاصله باشد. خطر عفونت از یکی دو هفته قبل تا یک هفته بعد از ظهور علائم بالاتر خواهد بود. علائم بیماری در کودکان خفیف‌تر است و تنها در ۱۰ درصد موارد زردی روی می‌دهد. به طور کلی، شدت بیماری، علائم و پیامدهای جدی آن در سنین بالاتر، شدیدتر خواهد بود.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

نحوه تشخیص بیماری هپاتیت A

اگر هر یک از علائم هپاتیت A را که در بالا گفتیم تجربه می کنید، پزشک احتمالاً آزمایش هپاتیت را برای تأیید تشخیص تجویز می کند که می‌توانید این کار را از بخش آزمایش در منزل نیز انجام دهید و پاسخ را آنلاین دریافت کنید.

راه های انتقال هپاتیت A

ویروس هپاتیت a برای انتقال یک مسیر مدفوعی-دهانی را طی می‌کند و از دو طریق عمده قابل انتقال است:

از فردی به فرد دیگر

این ویروس به راحتی از طریق تماس کوچک‌ترین آثار باقی‌مانده مدفوع روی دست‌ها یا اشیا منتقل می‌شود. هر نوع تماس جنسی از جمله رابطه دهانی و مقعدی و حتی لمس مقعد توسط انگشتان هم می‌تواند باعث انتقال ویروس از فرد ناقل به سالم شود. انتقال آن از طریق خون و فرآورده‌های خونی هم امکان‌پذیر است.

از طریق آب و غذا

این ویروس معمولا با خوردن سبزیجاتی که با آب آلوده آبیاری شده‌اند یا غذاهای دریایی که به خوبی پخته نشده‌اند انتقال می‌یابد. نوشیدن آب آلوده و حتی حمام‌کردن با آب ناسالم هم می‌تواند منبع عفونت باشد.

راه انتقال هپاتیت آ

مردم برخی از نقاط جهان که دسترسی به آب سالم ندارند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به هپاتیت a هستند

راه درمان بیماری هپاتیت A

خبر خوب این است که هپاتیت A معمولاً یک بیماری خود محدود شونده است، به این معنی که معمولاً بدون درمان خود به خود از بین می رود. با این حال، اگر علائم شدید باشد، پزشک ممکن است داروهایی را برای کمک به کاهش علائم و تسریع روند بهبودی تجویز کند.

در حال حاضر هیچ روشی برای درمان قطعی هپاتیت A وجود ندارد و علائم بیماری معمولا خودبه‌خود و بعد از چند هفته برطرف می‌شوند. با این حال می‌توان از طریق روش‌های زیر، شدت علائم را کاهش داد و به روند بهبودی سرعت بخشید:

  • استراحت کافی و دسترسی به غذا و آب سالم و کافی
  • استفاده از مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن برای تسکین دردهای احتمالی
  • پرهیز از نوشیدنی‌های الکلی
  • رعایت بهداشت و شستن مرتب دست‌ها
  • قرارگرفتن در محیط خنک و پوشیدن لباس‌های نخی و آزاد برای کاهش خارش بدن
  • خودداری از مصرف داروهای غیرضروری

دارو برای درمان هپاتیت A

برای دریافت داروی هپاتیت A حتما با دکتر گوارش آنلاین مشورت کنید زیرا ممکن است داروهایی را برای کمک به کاهش علائم هپاتیت A و تسریع روند بهبودی تجویز کند. این داروها ممکن است شامل داروهای ضد ویروسی مانند اینترفرون پگیله و ریباویرین یا تعدیل کننده های ایمنی مانند پردنیزون باشد.

درباره راه درمان هپاتیت c این مطلب را بخوانید

واکسن هپاتیت آ

راه های مدیریت بیماری هپاتیت A

اگر هپاتیت A در شما تشخیص داده شده است، مهم است که اقدامات لازم را برای مدیریت بیماری انجام دهید. این شامل پرهیز از تماس با غذا یا اشیاء آلوده، استراحت زیاد، نوشیدن مایعات زیاد و خوردن یک رژیم غذایی سالم است. علاوه بر این، اجتناب از الکل و سایر موادی که می‌توانند به کبد آسیب برسانند بسیار مهم است.

واکسن هپاتیت آ در کودکان

از آن‌جا که علائم بیماری هپاتیت در کودکان خیلی آشکار نیست، کودکان ناقل می‌توانند آن را به راحتی از طریق تماس با یکدیگر در مهدکودک یا مدرسه منتقل کنند. به همین علت، واکسیناسیون کودکان علیه این بیماری یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد ایمنی در کودکان، به‌ویژه در مناطق مستعد گسترش هپاتیت آ است. درباره واکسن هپاتیت و انواع آن می‌توانید این مطلب را بخوانید.

این واکسن جزو لیست واکسن‌های اجباری نیست اما والدینی که می‌خواهند فرزندان خود را در برابر آن ایمن کنند، می‌توانند آن را در دو نوبت به فرزند خود تزریق کنند. دوز اول این واکسن بین سن ۱۲ تا ۲۳ ماهگی و دوز دوم آن هم شش تا ۱۸ ماه بعد تزریق می‌شود و با ایمنی ۹۵ درصد می‌تواند از ابتلا به آن جلوگیری کند.

درمان های خانگی برای بیماری هپاتیت A

چندین درمان خانگی وجود دارد که می‌تواند به مدیریت علائم هپاتیت A کمک کند. این درمان‌ها شامل نوشیدن مایعات زیاد، استراحت زیاد و خوردن یک رژیم غذایی سالم است. علاوه بر این، برخی افراد دریافتند که نوشیدن چای های گیاهی مانند بابونه یا زنجبیل می تواند به کاهش تهوع و استفراغ کمک کند.

درمان خانگی هپاتیت

بهترین پزشک برای درمان بیماری هپاتیت A

اگر هپاتیت A برای شما تشخیص داده شده است، مراجعه به دکتر گوارش آنلاین برای درمان ضروری است. متخصص گوارش یا کبد می تواند به تشخیص و درمان این بیماری کمک کند. علاوه بر این، آنها می توانند اطلاعاتی در مورد تغییرات سبک زندگی و داروهایی که می توانند به مدیریت بیماری کمک کنند، ارائه دهند.

بیماری هپاتیت آ یک بیماری ویروسی است که به راحتی به سایر افراد انتقال می‌یابد. کسانی که در معرض ابتلا به آن قرار دارند بهتر است واکسن هپاتیت a را دریافت کنند. رعایت بهداشت فردی و خودداری از مصرف غذاها و آب آلوده می‌تواند به پیشگیری از آن کمک کند.

 

“مراقبت از سلامت فردی یک امر مهم انسانیست، زیرا بر فرصت‌های ما برای پیگیری اهداف زندگی تأثیر مستقیم دارد؛ درد و رنج را کاهش داده و شرایط مورد نیاز برای برنامه ریزی درباره آینده را فراهم می‌کند. «حال» با شعار حال خوب برای همه شکل گرفت تا خدمات پزشکی به شکلی کامل و جامع در اختیار همه افراد قرار بگیرد”

 

منابع

cdc.gov

who.int

mayoclinic.org

infektionsschutz.de

nhs.uk

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات