جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

شپش ناحیه تناسلی / شناسایی و راه های درمان شپش عانه

شپش ناحیه تناسلی
تاریخ بروزرسانی : ۱۸ مرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

شپش ناحیه تناسلی که به عنوان شپش عانه نیز شناخته می شود، حشرات ریزی هستند که از خون تغذیه می کنند و در موارد شدید می توانند باعث خارش، سوزش و حتی عفونت شوند. تعیین دقیق زمان ایجاد شپش های شرمگاهی دشوار است، اما اعتقاد بر این است که آنها هزاران سال است که وجود داشته اند و جالب است بدانید که مومیایی های مصر باستان با شواهدی از آلودگی به شپش تناسلی پیدا شده اند.

شپش ناحیه تناسلی از طریق تماس جنسی پخش می‌شود، اما می‌تواند از طریق تماس فیزیکی نزدیک یا با استفاده از وسایل شخصی مانند ملافه، حوله یا لباس نیز منتقل شود. بهترین راه برای جلوگیری از شپش شرمگاهی، انجام رابطه جنسی ایمن و اجتناب از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی با دیگران است. اگر مشکوک هستید که ممکن است شپش ناحیه تناسلی دارید حتما با دکتر اورولوژی آنلاین گفتگو کنید و در همان لحظه درمان را دریاقت کنید.


تصویر خدمات اقساطی

شپش ناحیه تناسلی چیست

طبق اعلام وب سایت cdc.gov شپش تناسلی که به عنوان شپش عانه یا خرچنگ نیز شناخته می شود، حشرات انگلی هستند که ناحیه تناسلی و موهای اطراف آن را آلوده می کنند. آنها از نظر ظاهری شبیه به شپش هایی هستند که پوست سر را آلوده می کنند، اما کوچکتر هستند و ظاهری شبیه به خرچنگ دارند، به همین دلیل به آن خرچنگ می گویند.

شپش ناحیه تناسلی از خون انسان تغذیه می کند و می تواند باعث خارش و سوزش شدید در ناحیه آسیب دیده شود. آنها عمدتاً از طریق تماس جنسی منتقل می شوند، اما می توانند با استفاده از لباس یا ملافه مشترک با فرد آلوده نیز منتقل شوند.

اگرچه شپش تناسلی معمولاً یک بیماری جدی محسوب نمی شود، اما می تواند بسیار ناراحت کننده و شرم آور باشد. درمان معمولاً شامل داروهای موضعی یا خوراکی است که شپش و تخم‌های آنها را از بین می‌برد. برای جلوگیری از عفونت مجدد، در صورت آلوده بودن هر دو به طور همزمان درمان هر دو طرف ضروری است. علاوه بر این، توصیه می شود تا زمانی که درمان کامل نشده و تمام شپش ها و تخم ها از بین رفته اند، از تماس جنسی خودداری کنید.

برای خرید واکسن گارداسیل و پیشگیری از بیماری hpv می‌توانید این مطلب را مطالعه و اقدام به خرید کنید.

علت ابتلا به شپش ناحیه تناسلی

علت اصلی ایجاد شپش تناسلی از طریق تماس نزدیک با فرد آلوده و معمولاً در حین فعالیت جنسی است. البته شپش ناحیه تناسلی می تواند از طریق استفاده مشترک از لباس، حوله یا رختخواب فرد آلوده نیز منتقل شود. توجه به این نکته ضروری است که شپش تناسلی نشانه ای از عدم رعایت بهداشت نیست و می تواند هر فردی را بدون در نظر گرفتن سطح تمیزی آنها درگیر کند.

برای جلوگیری از انتشار شپش ناحیه تناسلی، توصیه می شود رابطه جنسی ایمن داشته باشید و از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی با دیگران، به ویژه کسانی که به شپش تناسلی مبتلا هستند، خودداری کنید.

شپش ناحیه تناسلی چیست

علائم شپش ناحیه تناسلی

علائم شپش تناسلی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خارش: یکی از شایع ترین علائم شپش تناسلی، خارش شدید در ناحیه شرمگاهی است.
  • شپش قابل مشاهده: ممکن است بتوانید شپش های قهوه ای یا خاکستری کوچکی را ببینید که روی پوست یا موهای ناحیه شرمگاهی حرکت می کنند.
  • نیتس: تخم‌های ریز سفید یا زردی هستند که به پایه موهای ناحیه تناسلی می چسبند.
  • تحریک پوست: نیش شپش می تواند باعث ایجاد برجستگی های قرمز و زخم روی پوست شود.
  • لکه های آبی: در موارد شدید، افراد مبتلا به شپش تناسلی ممکن است لکه های آبی کوچک یا کبودی ناشی از گزش داشته باشند.

البته باید گفت که برخی از افراد ممکن است اصلاً علائمی را تجربه نکنند یا ممکن است تا هفته‌ها پس از آلوده شدن علائمی نداشته باشند.

درباره بیماری کلامیدیا بیشتر بدانید

شپش ناحیه تناسلی زنان

علائم شپش تناسلی در زنان شامل خارش شدید در ناحیه آسیب‌دیده، شپش یا تخم‌های قابل مشاهده در ناحیه موهای ناحیه تناسلی، برجستگی‌های قرمز کوچک یا زخم‌های ناشی از خاراندن و گاهی رنگ آبی مایل به خاکستری پوست در ناحیه آلوده است. خوشبختانه، شپش تناسلی یک نگرانی جدی برای سلامتی نیست و به راحتی با داروهای بدون نسخه یا نسخه قابل درمان است. این درمان‌ها معمولاً شامل استفاده از شامپو یا کرم مخصوص روی ناحیه آسیب‌دیده و ماندن آن برای مدت معینی قبل از شستشو است. علاوه بر دارو، تمیز کردن و ضدعفونی کردن کامل لباس ها، ملافه ها یا وسایل شخصی که ممکن است با شپش ها تماس داشته باشد بسیار مهم است.

ضمن اینکه به خاطر داشته باشید که هر کسی بدون توجه به سطح بهداشت یا فعالیت جنسی ممکن است به شپش تناسلی مبتلا شود.

شپش ناحیه تناسلی مردان

شپش تناسلی حشرات کوچکی هستند که موهای ناحیه تناسلی مردان را آلوده می‌کند. این شپش ها از خون تغذیه می کنند و می توانند باعث خارش و سوزش شدید شوند.

مردان می توانند از طریق تماس جنسی با فردی که قبلاً به این انگل ها آلوده شده است، به شپش ناحیه تناسلی مبتلا شوند. علائم معمولاً در عرض پنج روز تا یک هفته پس از مواجهه اولیه ظاهر می‌شوند و ممکن است شامل خارش در ناحیه آسیب‌دیده، تخم‌ها یا شپش‌های قابل مشاهده متصل به موهای ناحیه تناسلی و برجستگی‌ها یا زخم‌های قرمز کوچک باشد.

درباره بیماری HPV بیشتر بدانید

درمان خانگی شپش ناحیه تناسلی

در حالی که درمان‌های بدون نسخه برای این بیماری وجود دارد، در اینجا برخی از درمان‌های خانگی وجود دارد که ممکن است تسکین دهنده شپش ناحیه تناسلی است:

  • روغن درخت چای: مقدار کمی روغن درخت چای را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. این اسانس دارای خواص حشره کش طبیعی است و می تواند به از بین بردن شپش کمک کند.
  • سرکه: یک قسمت سرکه را با دو قسمت آب مخلوط کنید و مخلوط را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. این می تواند به شل شدن تخم های متصل به ساقه مو کمک کند و برداشتن آنها را آسان تر کند.
  • روغن نارگیل: روغن نارگیل را به ناحیه آسیب دیده بمالید و بگذارید چند ساعت بماند. این می تواند شپش ها را خفه کند و به کشتن آنها کمک کند.
  • سیر: چند حبه سیر را له کنید و با روغن حامل مانند روغن زیتون مخلوط کنید. مخلوط را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس بشویید.
  • آب نمک: یک مشت نمک را به وان در حمام گرم اضافه کنید و حدود 20 تا 30 دقیقه در آن خیس کنید که می تواند به تسکین هرگونه خارش یا تحریک ناشی از شپش کمک کند.

توجه به این نکته مهم است که اگرچه این درمان‌های خانگی ممکن است تسکین موقتی ارائه دهند، اما ممکن است به طور کامل آلودگی را از بین نبرند.

شپش تناسلی

داروی شپش ناحیه تناسلی

شپش ناحیه تناسلی می تواند با داروهای بدون نسخه‌ یا نسخه ای درمان شود.

درمان‌های بدون نسخه

می‌توانید لوسیون‌ها یا شامپوهای حاوی پرمترین یا پیرترین، که حشره‌کش‌هایی هستند که شپش‌ها را می‌کشند، خریداری کنید.

داروهای تجویزی

اگر درمان‌های بدون نسخه مؤثر نباشند، پزشک ممکن است داروهای قوی‌تری مانند مالاتیون یا ایورمکتین تجویز کند.

اصلاح یا اپیلاسیون

از بین بردن موهای ناحیه آسیب دیده می تواند به خلاص شدن از شر شپش کمک کند، اما این کار فقط باید تحت راهنمایی یک متخصص پزشکی انجام شود.

شستشو و تمیز کردن

تمیز کردن کامل ناحیه آسیب دیده با آب و صابون می تواند به از بین بردن شپش و تخم های آنها کمک کند.

حتما دستورالعمل های مربوط به هر دارویی را که استفاده می کنید دنبال کنید و برای جلوگیری از آلودگی مجدد، تمام لباس ها و ملافه ها را در آب داغ بشویید. همچنین بهتر است تا زمانی که شپش به طور کامل از بین نرفته، از تماس جنسی خودداری کنید.

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات