جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

درمان خودارضایی / عوارض، فواید و راه های درمان

درمان خودارضایی
تاریخ بروزرسانی : ۱۳ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

درمان خودارضایی یکی از موضوعاتی است که در بسیاری از جوامع مطرح می‌شود و راه های زیادی نیز برای آن توصیه شده است. اما خود ارضایی چیست؟ خودارضایی یک راه طبیعی برای کشف بدن خود و تجربه لذت جنسی است. خودارضایی در بین افراد با هر جنسیت، سن و گرایش جنسی رایج است و به آن لذت از خود یا سکس انفرادی نیز می گویند که درواقع شامل دست زدن به اندام تناسلی خود برای لذت جنسی است. علیرغم اینکه خودارضایی یک موضوع تابو برای بسیاری از افراد است اما می‌تواند مزایایی نیز در کنار عوارض خود داشته باشد.

از نظر سلامت جنسی، خودارضایی می‌تواند تأثیرات مثبتی بر عملکرد جنسی شما داشته باشد. با آشنایی بیشتر با بدن خود از طریق خودارضایی، افراد می توانید در مورد ترجیحات و نیازهای جنسی خود بیشتر بدانید که این مسئله می تواند منجر به تجربیات جنسی لذت بخش تر با شرکای جنسی شود.

اما بسیار مهم است که با حساسیت به موضوع خودارضایی نزدیک شوید زیرا می‌‌تواند عوارضی نیز داشته باشد و در نهایت منجر به اعتیاد به خودارضایی شود. در این راه می‌توانید با مشاوران متخصص مشورت کنید و در مورد گزینه های خود صحبت کرده و تعیین کنید که چه چیزی برای شما بهترین است. برای گفتگو با متخصصان از بخش مشاوره جنسی می‌توانید مشاور خود را انتخاب و به صورت کاملا ناشناس و در فضایی محرمانه با او گفتگوکنید.


تصویر خدمات اقساطی

خودارضایی چیست

خودارضایی عمل خود تحریکی اندام تناسلی برای لذت جنسی و یا رهایی است. افراد در هر جنسیت و سنی ممکن است درگیر خودارضایی شوند و در شرایط مختلف آن را تجربه کنند. البته توجه به این نکته مهم است که اگرچه خودارضایی راهی سالم برای کشف تمایلات جنسی خود است اما هرگز نباید به عنوان جایگزینی برای روابط بین فردی سالم تلقی شود.

اعتیاد به خودارضایی

اعتیاد به خودارضایی، مانند هر اعتیاد دیگری، موضوع پیچیده ای است که ممکن است دلایل زمینه ای مختلفی داشته باشد. برخی از عوامل رایجی که می‌توانند در ایجاد اعتیاد به خودارضایی نقش داشته باشند عبارتند از استرس، اضطراب، افسردگی، کسالت، تنهایی و عدم تعادل هورمونی.

زمانی که خودارضایی به یک رفتار اجباری تبدیل می شود، می تواند پیامدهای منفی مختلفی بر سلامت جسمی و روانی افراد و همچنین زندگی اجتماعی وی داشته باشد. برخی از مضرات اعتیاد به خودارضایی عبارتند از:

آسیب فیزیکی

خودارضایی بیش از حد می تواند منجر به آسیب های فیزیکی مانند تحریک پوست، درد و حتی آسیب به ناحیه تناسلی شود.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

مسائل مربوط به سلامت روان

اعتیاد به خودارضایی می تواند باعث احساس گناه، شرم و اضطراب شود که می تواند منجر به مشکلات عاطفی بیشتر شود.

انزوای اجتماعی

فردی که به خودارضایی اعتیاد دارد ممکن است از نظر اجتماعی منزوی شود و از دوستان و خانواده کناره گیری کند.

مسائل مربوط به رابطه

اعتیاد همچنین می تواند به روابط آسیب برساند، به خصوص اگر فرد ترجیح دهد خودارضایی را بر صمیمیت جنسی با شریک زندگی خود ترجیح دهد.

کاهش بهره وری

زمان صرف شده برای خودارضایی می تواند در فعالیت های روزانه اختلال ایجاد کند و منجر به کاهش بهره وری در کل زندگی شود.

به طور کلی زمانی که این رفتار به یک رفتار اجباری تبدیل می شود که در زندگی روزمره و رفاه فرد اختلال ایجاد می کند، ممکن است نشانه اعتیاد باشد و باید برای درمان خودارضایی اقدام کرد.

کاهش بهره وری

دلایل انجام خودارضایی

هیچ پاسخ یکسانی برای اینکه چرا افراد خودارضایی می کنند وجود ندارد، زیرا دلایل آن بسته به شرایط و تجربیات منحصر به فرد هر شخصی متفاوت است. حتی ممکن است خودارضایی همسر نیز وجود داشته باشد. اما چند علت کلی وجود دارد که می‌توان به آنها اشاره کرد.

  • لذت جنسی: خودارضایی اغلب به عنوان راهی برای تجربه لذت جنسی در زمانی که شریک زندگی وجود ندارد می‌باشد
  • تسکین استرس: خودارضایی می تواند تنش و استرس را آزاد کند و به ویژه برای کسانی که با اضطراب یا افسردگی سر و کار دارند مفید باشد.
  • کنجکاوی: بسیاری از افراد در دوران نوجوانی به دلیل کنجکاوی در مورد بدن و احساسات جنسی خود شروع به خودارضایی می کنند.
  • دلایل پزشکی: برخی از شرایط پزشکی، مانند اختلال نعوظ یا انزال زودرس، ممکن است از طریق خودارضایی به عنوان نوعی درمان در نظر گرفته شوند.
  •  بهبود خواب: خودارضایی می تواند اندورفین را آزاد کند و به آرامش شما کمک کند و به طور بالقوه منجر به خواب بهتر شود.
  • کاوش: خودارضایی می تواند راهی برای کاوش و یادگیری بیشتر در مورد بدن و ترجیحات جنسی شما باشد.
  • عدم فعالیت جنسی: برای کسانی که در حال حاضر از نظر جنسی فعال نیستند، خودارضایی ممکن است راهی برای ارضای میل و تمایلات جنسی باشد.
  • ترس از بارداری: بسیاری از افراد به خاطر ترس از بچه دار شدن رابطه جنسی را با شریک زندگی خود انجام نداده و به خودارضایی روی می‌آورند
  • مشکلات مربوط به رابطه: در برخی موارد، افراد ممکن است به دلیل نارضایتی از رابطه جنسی فعلی خود یا به عنوان راهی برای کنار آمدن با کمبود صمیمیت، خودارضایی کنند.

توجه به این نکته ضروری است که خودارضایی بخشی طبیعی و سالم از تمایلات جنسی انسان است و هیچ چیز ذاتاً اشتباه یا شرم آور در مورد انجام این رفتار وجود ندارد.

فواید خودارضایی

خودارضایی، در حالی که اغلب به عنوان یک موضوع تابو می‌باشد اما در واقع از نظر علمی مشخص شده که فواید مختلفی برای سلامت جسمی و روانی دارد. یکی از آشکارترین فواید آن کاهش استرس است. در طول خودارضایی، بدن اندورفین ترشح می کند که به کاهش اضطراب و تقویت احساس آرامش کمک کرده و با بهبود کیفیت خواب می‌تواند منجر به سلامت کلی بهتر شود.

مطالعات همچنین نشان داده اند که خودارضایی منظم می تواند سلامت پروستات را در مردان بهبود بخشد و حتی خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را نیز کاهش دهد. برای زنان، خودارضایی همچنین می تواند به تقویت عضلات کف لگن و بهبود رضایت جنسی نیز کمک کند.

از نظر سلامت جسمانی، خودارضایی می تواند به شما کمک کند تا با بدن خود بیشتر آشنا شوید، که می‌تواند منجر به افزایش تجارب جنسی برای برقراری رابطه بهتر با شریک زندگی شود. همچنین می تواند از اختلالات جنسی مانند اختلال نعوظ در مردان نیز جلوگیری کند.

البته، مهم است که به یاد داشته باشید که مانند هر چیز دیگری، اعتدال در مورد خودارضایی یک امر کلیدی است. در حالی که می‌تواند مزایایی داشته باشد اما خودارضایی بیش از حد می تواند منجر به ناراحتی فیزیکی یا حتی آسیب شود. یعنی در حالی که فواید زیادی در ارتباط با خودارضایی وجود دارد اما مهم است که با حساسیت با این موضوع برخورد کنید و از مشاوره روانشناسی آنلاین برای گفتگو با متخصصان برای راهنمایی و جلوگیری از اعتیاد به آن غافل نشوید.

عواقب عدم درمان خود ارضایی

در صورت عدم درمان خودارضایی، این کار می تواند منجر به پیامدهای منفی مختلفی شود. از نظر فیزیکی، ممکن است باعث درد، ناراحتی یا آسیب به اندام تناسلی و همچنین خستگی، اختلالات خواب و سایر مشکلات سلامتی شود. از نظر ذهنی، می تواند منجر به احساس شرم، گناه، اضطراب، افسردگی یا عزت نفس پایین شود. همچنین ممکن است با فعالیت‌های عادی روزانه، مانند کار یا روابط اجتماعی تداخل داشته باشد و بر توانایی فرد برای ایجاد روابط جنسی صمیمی و سالم تأثیر منفی بگذارد.

در موارد شدید، خودارضایی ممکن است منجر به اعتیاد شود که غلبه بر آن بدون کمک حرفه ای دشوار است. افرادی که با خودارضایی اجباری دست و پنجه نرم می‌کنند ممکن است از درمان، مشاوره یا گروه‌های حمایتی که به مسائل روان‌شناختی زمینه‌ای مانند اضطراب، افسردگی یا تروما رسیدگی می‌کنند، سود ببرند. در برخی موارد، ممکن است دارو برای کاهش علائم اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) نیز تجویز شود، که گاهی ممکن است با خودارضایی اجباری همراه باشد.

عوارض علمی خودارضایی برای مردان و زنان

خودارضایی یک فعالیت جنسی است که هم توسط مردان و هم زنان انجام می‌شود. در حالی که برخی از مزایای بالقوه برای خودارضایی وجود دارد،اما عوارضی نیز برای خودارضایی وجود دارد.

خودارضایی بیش از حد یا اجباری می تواند منجر به پیامدهای منفی مانند آسیب جسمی، انزوای اجتماعی و مشکلات روابط عمومی شود و یا با فعالیت ها و مسئولیت های روزانه تداخل داشته و در انجام آن‌ها مشکلاتی ایجاد کند. خودارضایی بیش از حد در بین زنان ممکن است منجر به کاهش حساسیت جنسی و مشکل در رسیدن به ارگاسم در طول رابطه با شریک جنسی شود.

  • ناراحتی فیزیکی: خودارضایی بیش از حد می تواند باعث تحریک، درد و قرمزی در ناحیه تناسلی شود
  • اختلال نعوظ: خودارضایی مکرر ممکن است به مرور زمان منجر به ضعیف شدن نعوظ، مشکل در رسیدن به اوج یا حتی اختلال نعوظ شود.
  • از دست دادن میل جنسی: زیاده روی در خودارضایی نیز ممکن است علاقه جنسی شما را کاهش داده و باعث کاهش میل جنسی شود.
  • اعتیاد: خودارضایی زمانی که برای مقابله با پریشانی عاطفی، کسالت یا تنهایی استفاده می شود، می تواند به یک رفتار اعتیادآور تبدیل شود و منجر به رفتارهای وسواسی یا اجباری شود که درمان خودارضایی در این مورد بسیار ضروری است.

لازم به یادآوری است که این عوارض جانبی خودارضایی رایج نیستند و با عادات و تکنیک های سالم قابل درمان هستند. برای جلوگیری از هر گونه مشکل بالقوه و یا در صورت داشتن هریک از این مشکلات می‌توانید از بخش مشاوره جنسی با متخصصین صحبت کنید و بهترین راه را برای درمان خودارضایی دریافت کنید.

عوارض خودارضایی

خودارضایی چه تاثیری برمیل جنسی و سکس دارد

بسته به نحوه انجام آن، خودارضایی می تواند اثرات مثبت و منفی بر میل جنسی و زندگی جنسی شما داشته باشد.

از جنبه مثبت، خودارضایی می تواند میل جنسی شما را افزایش دهد و به شما این امکان را بدهد که با بدن و ترجیحات جنسی خود آشنا شوید. همچنین می تواند به کاهش تنش جنسی، کاهش سطح استرس و بهبود خلق و خوی کلی شما کمک کند اما با این حال، خودارضایی بیش از حد ممکن است به اثرات منفی بر زندگی جنسی شما منجر شود و یا باعث احساس گناه یا شرم شود که همین موضوع ممکن است بر میل جنسی شما تأثیر منفی بگذارد. علاوه بر این، اگر بیش از حد به خودارضایی به عنوان وسیله ای برای رهاسازی جنسی متکی شوید، ممکن است لذت بردن در طول رابطه جنسی با شریک جنسی برایتان دشوارتر شود.

در نهایت، تأثیرات خودارضایی بر میل جنسی و زندگی جنسی شما به نحوه انجام آن و نقشی که در تجربیات جنسی کلی شما ایفا می کند بستگی دارد. اگر نگران این هستید که چگونه عادات خودارضایی ممکن است بر زندگی جنسی شما تأثیر بگذارد، حتما با یکی از مشاوران جنسی گفتگوکنید و بهترین درمان و راهکار را دریافت کنید.

درباره اعتیاد به رابطه جنسی بیشتر بدانید

راه های درمان خودارضایی

راه‌های مختلفی برای درمان خودارضایی وجود دارد. در اینجا چند نکته وجود دارد:

شناخت محرک برای درمان خودارشایی

سعی کنید تشخیص دهید چه زمانی و در کجا بیشتر تمایل به خودارضایی دارید. این ممکن است زمانی باشد که شما خسته هستید، استرس دارید یا در خانه تنها هستید. دانستن محرک های خود می تواند به شما کمک کند از موقعیت هایی که منجر به خودارضایی می شود اجتناب کنید.

فعالیت های جایگزین را پیدا کنید

راه های دیگری برای گذراندن وقت و انرژی خود بیابید. می توانید مطالعه، ورزش یا وقت گذرانی با دوستان خود را امتحان کنید.

دسترسی خود را به پورن محدود کنید

اگر پورنوگرافی برای شما محرک است، دسترسی خود را به آن محدود کنید و حتی فیلم هایی که صحنه های جنسی تحریک کننده دارد تماشا نکنید.

با مشاور گفتگو کنید

اگر خودارضایی باعث ناراحتی شما می شود، به دنبال کمک از یک درمانگر یا مشاور جنسی باشید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا از طریق دارو یا گفتگو مراحل درمان خودارضایی را طی کنید.

تغذیه برای درمان خود ارضایی

برنامه غذایی خاصی برای درمان خودارضایی وجود ندارد، اما داشتن یک رژیم غذایی متعادل که تمام مواد مغذی لازم را فراهم کند می تواند به بهبود سلامت کلی جسمی و روانی کمک کند. همچنین تمرین خودکنترلی و داشتن یک سیستم حمایتی قوی برای غلبه بر هرگونه اعتیاد ضروری است. درگیر شدن در فعالیت‌های بدنی و ایجاد عادات سالم تر، مانند خواندن کتاب یا تمرین ذهن نیز می‌تواند برای درمان خودارضایی مفید باشد.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

درمان خودارضایی در كودكان

طبق گفته وب سایت ldsliving.com بسیاری از والدین تعجب می کنند که چگونه باید درباره خودارضایی با فرزندان خود ثحبت کنند. راهکارهایی برای شما وجود دارد تا برای درمان خودارضایی کودکان بهترین اقدام را انجام دهید. از لحاظ تاریخی، تاکتیک‌های ترساندن برای جلوگیری از خودارضایی کودکان وجود داشته است.که شامل کارهایی ساختگی برای ترساندن بچه‌ها از خودارضایی بودند که امروزه دیگر کاربردی ندارند

گلدنبرگ می‌گوید: «لازم نیست وارد جزئیات شوید. با همدلی صحبت کنید، نه ایجاد شرم در کودک. توضیح دهید که فقط برخی کارها وجود دارد که ما به صورت خصوصی انجام می دهیم و این یکی از آنهاست. اما این بدان معنا نیست که این یک چیز مخفی است که نمی توانید در مورد آن صحبت کنید – به آنها بگویید که اگر سؤالی داشتند همیشه در دسترس هستید

درمان خودارضایی کودکان

برخی مربیان جنسی معتقدند از آنجایی که تقریباً همه بچه ها به تنهایی خودارضایی را کشف می کنند، والدین با تلاش برای جلوگیری از آن، آسیب بیشتری به کودک وارد می کنند. لطفاً توجه داشته باشید که راه‌های سالمی برای کمک به کودکان وجود دارد که بدانند چگونه از خطرات خودارضایی اجتناب کنند.

محیطی را در خانه خود ایجاد کنید که فرزندانتان بدانند که شایسته عشق و تعلق هستند. این محیطی است که در آن اشتباهات به‌عنوان فرصت‌هایی برای یادگیری و رشد در نظر گرفته شود. اگر شما  یک خانه مبتنی بر شرم که در آن کودکان از اشتباه کردن می ترسند ایجاد کرده اید، پس ضروری است که قبل از شروع یک بحث ظریف مانند خودارضایی، ابتدا روی بهبود شرایط  خانه کار کنید. فرزندان شما باید بدانند که وقتی خودارضایی را کشف می کنند هیچ مشکلی با آن وجود ندارد. این پیام را به آنها نفرستید که نمی‌توانند درباره آن صحبت کنند.

هرگز رفتار پرخاشگرانه یا خشن با کودک نداشته باشید و یا او را سرزنش نکنید. بهترین راه این است که با یک مشاور جنسی گفتگو کنید و از او برای درمان خودارضایی راهنمایی بگیرید

درمان خودارضایی کودکان در طب سنتی

پزشکان طب سنتی برای درمان خودارضایی کودکان، استفاده از غذاهای با طبع سرد را پیشنهاد می‌کنند. خوردن شربت سکنجبین، دمنوش ختمی و‌بنفشه بصورت ترکیب تا یک لیوان آب، استفاده از روغن بنفشه در حمام و پرهیز از غذاهای فست فودی از راه های پیشنهادی است. ضمن اینکه پیاده روی و پرهیر از تماشای فیلمهای پورن بسیار مفید است.

سوالات متداول

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

محمد

11 ماه پیش

فکر نمی‌کردم مفید هم باشه
پاسخ دهید
2

جستجو

جدیدترین مقالات