جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آزمایش Anti TPO / عوارض بالا بودن anti tpo در آزمایش خون

آزمایش Anti TPO
تاریخ بروزرسانی : ۱۳ آبان

از آزمایش Anti TPO چه می‌دانید؟! اصلا می‌دانید در چه شرایطی این نوع آزمایش از سوی پزشکان تجویز می‌شود؟! اگر اطلاعات کافی در این حوزه ندارید، این مطلب از حال به شما در آشنایی بیشتر با آزمایش Anti TPO کمک خواهد کرد.

گاهی اوقات، غده تیروئید ممکن است به بیماری به نام بیماری خودایمنی مبتلا شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، باید آزمایشی به نام آزمایش Anti TPO انجام شود. یکی از علائم این بیماری تورم زیر گلو است. بنابراین، پزشک از شما می‌خواهد که این تست را انجام دهید تا مطمئن شود مشکل را به درستی تشخیص داده است. تست آنتی TPO یکی از آزمایشاتی است که برای تشخیص اینکه آیا فردی به بیماری خود ایمنی تیروئید مبتلا است یا خیر استفاده می‌شود و کمک می کند تا تفاوت بین این بیماری و سایر مشکلات تیروئید را تشخیص دهید. این آزمایش در صورتی انجام می شود که تیروئید متورم شده باشد یا سایر آزمایشات تیروئید نشان دهد که تیروئید شما به درستی کار نمی‌کند. اغلب در کنار آن، آزمایش دیگری به نام تست تیروگلوبولین برای پیگیری وضعیت پیشرفت بیماری استفاده می‌شود.

برای ثبت این آزمایش و انجام آن در منزل، می‌توانید از بخش آزمایش در منزل استفاده کرده و بدون نیاز به خروج از منزل این تست را انجام دهید


تصویر خدمات اقساطی

آزمایش Anti TPO چیست؟

یکی از غدد بسیار مهم بدن که نقشی حیاتی در عملکرد سایر ارگان‌ها دارد، غده تیروئید است. این غده با ترشح هورمون‌های مختلفی همچون تیروکسین یا تری‌یدوتیرونین روی عملکرد سایر ارگان‌های بدن مانند قلب و مغز تاثیر می‌گذارد. غده تیروئید به دلایل مختلفی می‌تواند دچار بدعملکردی شود که مهم‌ترین آن یک نوع بیماری خودایمنی تحت عنوان هاشیموتو است.

در این بیماری سیستم ایمنی بدن غده تیروئید را مورد حملات خود قرار می‌دهد و با حمله به آن موجب قطع تولید هورمون‌های مهم این غده و در نهایت مختل‌شدن عملکرد آن می‌شود. قاعدتا زمانی که هورمون‌های مهم تیروئید به میزان کافی ترشح نشوند، بدن با اختلالات متعددی در سوخت‌وساز یا متابولیسم مواجه خواهد شد. سیستم دفاعی بدن این حمله را از طریق تولید دو آنتی‌بادی انجام می‌دهد. این دو آنتی‌بادی عبارتند از:

  1. آنتی‌بادی‌های ضد پراکسیداز تیروئید (Anti-TPO)

یکی از آنتی‌بادی‌های تولیدشده توسط دستگاه ایمنی که فرآیند تولید هورمون‌های تیروئید را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، آنتی بادی ضد پراکسیداز است. پراکسیداز به عنوان یک آنزیم مهم در بدن وظیفه تولید هورمن‌های تیروئید را در غده تیروئید برعهده دارد. با ترشح این آنتی‌بادی و حمله آن به پراکسیداز، فرآیند تولید هورمون‌های تیروئید به کلی مختل می‌شود.

درخواست آزمایش آنتی بادی

  1. آنتی‌بادی‌های ضد تیروگلوبولین (Anti-TG)

یکی دیگر از هورمون‌های مهم تیروئید تیروگلوبولین است که با تولید و انتقال هورمون‌های تیروئید به عملکرد صحیح این غده در بدن کمک می‌کند. با تولید آنتی‌بادی‌های ضد تیروگلوبولین توسط سیستم دفاعی بدن، تیروگلوبولین قدرت خود را در تولید و انتقال هورمون‌ها از دست می‌دهد.

علائم بالا بودن Anti TPO

اختلالات موجود در غده تیروئید غالبا در قالب مجموعه‌ای از نشانه‌ها و علائم ظاهری یا جسمانی قابل مشاهده و تشخیص است. از نشانه‌های مهم بالارفتن Anti TPO رد بدن و ابتلای افراد به بیماری هاشیموتو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس ضعف،خستگی و بی‌حالی
  • افزایش حساسیت به سرما
  • افزایش خواب‌آلودگی در افراد
  • خشکی پوست
  • یبوست
  • داشتن دردها یا ضعف‌های عضلانی و حساسیت‌ نشان‌دادن نسبت به لمس
  • درد و سفتی در مفاصل
  • خونریزی‌های نامنظم یا بیش‌ازاندازه در دوران قاعدگی
  • احساس افسردگی و بی‌حوصلگی
  • مشکلات حافظه یا تمرکز
  • تورم تیروئید (گواتر)
  • تورم یا پف صورت
  • ساختار شکننده و ضعیف ناخن‌ها
  • ریزش مو
  • بزرگ شدن زبان

آزمایش Anti TPO

راه‌های کاهش Anti TPO در بدن

اگر نتایج آزمایش Anti TPO نشان‌دهنده بالابودن آنتی‌بادی‌ها در بدن باشد، می‌توان با کمک انجام مجموعه‌ای از راهکارها از میزان Anti TPO در بدن کاست. این اقدامات مهم و کاربردی را می‌توان در دو گام زیر خلاصه کرد:

اصلاح سبک زندگی

شاید بهترین و سازنده‌ترین اقدام جهت کاهش Anti TPO در بدن، اصلاح سبک زندگی باشد. افراد می‌توانند با ایجاد کمی تغییر در بخش‌های مختلف زندگی اسباب سلامتی دوباره را برای خود فراهم کنند. در اتخاذ سبک زندگی سالم برای کاهش Anti TPO در بدن باید حواستان به رعایت سه اصل زیر باشد:

داشتن رژیم غذایی مغذی

در بیماری هاشیموتو ضمن اینکه سیستم دفاعی بدن تعادل خود را در تولید آنتی‌بادی‌ها از دست می‌دهد، شاهد تغییراتی مهم در عملکرد غده تیروئید نیز هستیم. اصلاح رژیم غذایی و دریافت خوراکی‌های مغذی می‌تواند تا حد زیادی به برگشت تعادل سیستم ایمنی و بهبود عملکرد غده تیروئید کمک کند. بریا رسیدن به این هدف بایستی در رژیم غذایی خود موارد زیر را به‌خوبی رعایت کنید:

  • پرهیز از مصرف لبنیات
  • اجتناب از مصرف گلوتن
  • دریافت کافی ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین دی و ویتامین‌های گروه B
  • دریافت مقادیر کافی از مواد معدنی مختلف به‌خصوص منیزیم، آهن، زینک و سلنیوم

داشتن فعالیت بدنی منظم

یکی از روش‌های بسیار موثر و کم‌هزینه برای ایجاد تعادل در سیستم دفاعی بدن، ورزش‌کردن است. بدن بعد از هر فعالیت بدنی، مقادیر زیادی از سلول‌های T تنظیم‌کننده را ترشح می‌کند. این گروه از سلول‌ها در بدن مسئولیت تنظیم عملکرد سیستم دفاعی و کمک به حفظ تعادل آن را برعهده دارند.

مدیریت و کنترل اضطراب و استرس

به میزانی که استرس و اضطراب داشته باشید، به همان اندازه اسباب عملکرد بد و بهم ‌خوردن تعادل را در سیستم دفاعی بدن فراهم کرده‌اید! برای کنترل و مدیریت استرس می‌توانید از تکنیک‌هایی همچون مدیتیشن یا تنفس عمیق استفاده کنید.

دوری از سموم مختلف

زندگی در عصر تکنولوژی علی‌رغم مزایای بی‌شماری که برای ما به‌دنبال داشته، منجر به پدیدآیی بسیاری از مشکلات نیز شده است. یکی از بزرگ‌ترین این مشکلات قرار گفتن ما در معرض سموم مختلف است. با انجام اقدامات زیر می‌توانیم ضمن خنثی‌کردن اثر سموم مختلف در بدن به تنظیم و تعادل سیستم دفاعی بدن نیز کمک کنیم:

  • خرید محصولات ارگانیک
  • اجتناب از مصرف خوراکی‌های فرآوری‌شده
  • عدم استفاده از ظروف پلاستیکی
  • گردگیری و تمیزکردن منظم و روزانه خانه از گردوغبار و آلودگی‌ها

بالا بودن anti tpo در آزمایش خون نشانه چیست؟

اگر موفق به انجام آزمایش Anti TPO شده‌اید و نتایج آن حاکی از بالابودن anti tpo در بدن است، باید آن را نشانه‌ای از بیماری خودایمنی در بدن بدانید. دلایل متعددی می‌تواند در بروز این نوع بیماری دخالت داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • عفونت‌های مختلف

تقریبا در تمام بیماری‌های خودایمنی پای یک نوع عفونت درمیان است. باکتری‌ها و ویروس‌های مختلف این قدرت را دارند تا یکی از اشکال مختلف بیماری‌های خودایمنی را در بدن فعال کنند. طبق مطالعات پزشکی در بروز بیماری هاشیموتو ویروس‌های هپاتیت C و ویروس هرپس نقشی به‌مراتب چشمگیر دارند.

  • بودن در معرض سموم محیطی

ما به‌واسطه زندگی صنعتی هر روز در معرض سمومی هستیم که ورود آن‌ها به بدن می‌تواند معادل بروز بسیاری از مشکلات جسمانی برای ما باشد. دی‌اکسین،  آلومینیوم، تری‌کلرواتیلن، آفت‌کش‌ها و آزبست از جمله سمومی هستند که با فعال‌کردن بیش‌ازاندازه سیستم دفاعی بدن اسباب ابتلا به بیماری هاشیموتو را در افراد فراهم می‌کنند.

آزمایش Anti TPO

  • یائسگی

از تغییرات هورمونی در نحوه‌ی عملکرد سیستم ایمنی بدن نباید غافل بود. یکی از عواملی که موجب تشدید فعالیت بیش‌ازاندازه دستگاه دفاعی بدن می‌شود، تغییرات هورمنی است که زنان در دوران یائسگی تجربه می‌کنند. عموما تغییرات موجود در میزان ترشح استروژن و پروژسترون در دوران یائسگی منجر به بروز التهاب در بدن و در نهایت ظاهرشدن علائم مرتبط با بیماری خودایمنی می‌شود.

بیشتر بدانید: آزمایش یائسگی چیست؟

  • رژیم غذایی نامناسب

اهمیت رژیم غذایی نامناسب در بروز بیماری هاشیموتو (Hashimoto’s Thyroiditis) را دست کم نگیرید. مصرف خوراکی‌های ناسالم می‌تواند زمینه را برای فعالیت بیش‌از حد سیستم دفاعی بدن آماده کند. یکی از این خوراکی‌ها ناسالم گلوتن است. گلوتن بافتی شبیه به پروتئین‌های تیروئید دارد که اگر مقادیر زیادی از آن وارد بدن شود سیستم دفاعی با هدف نابودی آن آنتی‌بادی‌های زیادی را ترشح می‌کند. به‌جای گلوتن تا می‌توانید ویتامین‌های گروه B را از مواد مغذی مختلف دریافت کنید.

برای درخواست آزمایش تیروئید در منزل از اینجا اقدام کنید.

  • نشت روده

قرارگیری سیستم ایمنی بدن در روده موجب شده تا بیماری‌ها یا آسیب‌های روده‌ای، نحوه‌ی عملکرد این دستگاه را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از این بیماری‌ها نشت روده است که در آن روده‌ها ضمن ملتهب‌شدن قابلیت نفوذناپذیری خود را در ورود مواد مختلف به جریان خون از دست می‌دهند.

  • اضطراب و استرس

استرس و اضطراب قادر است به صورت مستقیم و غیر مستقیم اثراتی کاملا مخرب روی سیستم دفاعی بدن داشته باشد. از اثرات غیرمستقیم روده بر سیستم ایمنی بدن نشت روده و افزایش عفونت و باکتری در آن است.

بیشتر بدانید: تیروئید عصبی چیست؟

پیش‌نیازهای انجام آزمایش آنتی تی پی او

از پیش‌نیازهای مهم گرفتن آزمایش آنتی تی پی او ناشتابودن افراد است. به‌عبارتی توصیه شده است که قبل از گرفتن آزمایش  Anti TPO به مدت 8 تا 12 ساعت ناشتا باشید. در این مدت زمان نوشیدن آب هیچ مانعی ندارد. همچنین لازم است قبل از این آزمایش، پزشک معالج خود را در جریان داروهای مصرفی‌تان بگذارید تا در صورت نیاز تغییراتی در شیوه مصرف آن‌ها اعمال شود. لازم به ذکر است که آزمایش Anti TPO با گرفتن نمونه خون از افراد انجام می‌پذیرد.

تفسیر جواب آزمایش anti tpo

در آزمایش  Anti TPO مقدار نرمال TPO کمتر از 9 IU/mL و مقدار طبیعی کمتر از 3. 1 IU/mL تعریف شده است. طبیعتا مقادیر بالاتر از این اعداد می‌تواند به معنای بیماری خودایمنی تیروئید باشد. غالبا در آزمایش آنتی تی پی او با دو نتیجه مواجه می‌شویم:

نتایج منفی

نتایج منفی آزمایش Anti TPO نشان‌دهنده‌ی این بوده که بدن شما فاقد هرگونه آنتی‌بادی مضر است. در نتیجه علائمی که در حال تجربه آن هستید، هیچ‌گونه ارتباطی با بیماری خودایمنی ندارد و ممکن است ریشه در یک مشکل تیروئیدی دیگر داشته باشد.

نتایج مثبت

نتیجه مثبت آزمایش Anti TPO حکایت از احتمال ابتلا به دو بیماری خودایمنی تیروئیدی یعنی هاشیموتو و گریوز دارد. اگر آنتی‌بادی‌های یافت‌شده در خون مربوط به گیرنده‌های  TPO یا Tg باشند، پای بیماری هاشیموتو درمیان است. در مقابل اگر این آنتی‌بادی‌ها در گیرنده‌های TPO یا TSH مشاهده شوند، می‌توان حدس زد که فرد مبتلا به بیماری گریوز است.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که هرچه تعداد آنتی‌بادی‌های مشاهده‌شده در خون بعد از انجام آزمایش Anti TPO بیشتر باشد، اطمینان پزشک در ابتلای شخص به اختلالات خودایمنی تیروئید نیز افزایش پیدا می‌کند. غالبا پزشکان با مشاهده این وضعیت در افراد اقدام به تجویز داروهای مختلف می‌کنند.

انجام آزمایش Anti TPO در منزل

بالابودن Anti TPO در خون عوارض بی‌شماری همچون مشکلات قلبی، اختلالات جنسی، مشکلات ذهنی و آسیب‌های مرتبط به زایمان و جنین به‌دنبال دارد. برای پیشگیری از بروز مشکلات اینچنینی لازم است به توصیه پزشک معالج‌تان گوش کرده و در اسرع وقت خود را برای انجام آزمایش Anti TPO آماده کنید.

اگر شلوغی و ازدحام محیط‌های کلینیکی یا آلودگی موجود در این فضا مانع پیگیری شما برای انجام این آزمایش می‌شود، از خدمات آزمایش در منزل حال استفاده کنید. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با صرف هزینه‌ای کمتر آزمایش آنتی تی پی او را با نهایت دقت در منزل انجام دهید. برای بهره‌مندی از خدمات آزمایش در منزل و آگاهی از شیوه انجام کار کافی است با مشاوران ما در حال تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات