جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

بیماری گواتر چیست / همه چیز درباره گواتر و درمان آن

گواتر چیست
تاریخ بروزرسانی : ۱۰ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

گواتر یک غده تیروئید بزرگ شده است. تیروئید غده ای پروانه ای شکل است که در جلوی نای قرار دارد. مسئول تولید و ترشح هورمون هایی است که رشد و متابولیسم را تنظیم می کنند. گواتر ممکن است بزرگ شدن کلی تیروئید باشد یا ممکن است نتیجه رشد نامنظم سلولی باشد که یک یا چند توده (ندول) در تیروئید تشکیل می دهد.

گواتر واکنش تطبیقی سلول های تیروئید شما به هر فرآیندی است که تولید هورمون تیروئید را مسدود می کند. در حالی که شایع ترین علت گواتر در سراسر جهان کمبود ید است، بسیاری از شرایط می توانند باعث آن شوند.

گواتر اغلب می تواند بدون علامت باشد، به خصوص در موارد خفیف. علائم، در صورت وجود، به علت زمینه ای بستگی دارد. با این حال، برخی علائم رایج مانند تورم یا بزرگ شدن قابل مشاهده در قاعده گردن، احساس گرفتگی یا خفگی در گلو، سرفه، گرفتگی صدا، مشکل در بلع و مشکل در تنفس (در موارد شدید) وجود دارد. از طریق آزمایش تیروئید در منزل می‌توان بیماری گواتر را تشخیص و درمان کرد.

 

اگر علت پرکاری تیروئید باشد، علائم زیر دیده می شود: عصبی بودن، تپش قلب، بیش فعالی، افزایش تعریق، حساسیت به گرما، افزایش اشتها، کاهش وزن، خستگی و ریزش مو. اگر علت کم کاری تیروئید باشد، این علائم دیده می شود: عدم تحمل سرما، فراموشی، تغییرات شخصیتی، ریزش مو و افزایش وزن


تصویر خدمات اقساطی

گواتر چیست

بیماری گواتر وضعیتی است که در آن غده تیروئید بزرگتر می شود. البته کل تیروئید می تواند بزرگتر شود یا می تواند یک یا چند توده کوچک به نام ندول تیروئید ایجاد کند. غده تیروئید یک غده درون ریز پروانه ای شکل است که در گردن و زیر سیب آدم قرار دارد. گواتر ممکن است با عدم تغییر در عملکرد تیروئید یا با افزایش یا کاهش هورمون های تیروئید همراه باشد. شایع ترین علت گواتر در سراسر جهان نیز کمبود ید در رژیم غذایی است.

گواتر سمی

گواتر سمی وضعیتی است که در آن غده تیروئید که در گردن قرار دارد بزرگتر می شود و یک یا چند توده به نام ندول را تشکیل می دهد. این ندول ها هورمون تیروئید بیش از حد تولید می کنند که می تواند منجر به بیماری به نام پرکاری تیروئید شود.

پرکاری تیروئید زمانی است که بدن هورمون تیروئید بیش از حد دارد که می تواند علائمی مانند عصبی بودن، کاهش وزن و ضربان قلب سریع ایجاد کند. گواتر سمی در مناطقی که افراد در رژیم غذایی خود ید کافی دریافت نمی کنند و در افراد مسن بیشتر شایع است.

علائم گواتر سمی مشابه علائم پرکاری تیروئید است و می تواند شامل عدم تحمل گرما، ضعف عضلانی، افزایش اشتها و کاهش وزن باشد. پزشکان معمولا در این مرحله و البته درصورت نیاز از نمونه برداری تیروئید نیز استفاده می‌ککند

گواتر مولتی ندولر

گواتر مولتی ندولر نوعی گواتر است که غده تیروئید بزرگ شده است. در گواتر چند ندولار، تیروئید بزرگ شده دارای برجستگی ها یا ندول های جداگانه ای روی آن می‌شود. علت این ندول ها مشخص نیست، اما ممکن است عوامل متعددی مانند ژنتیک، رژیم غذایی، سبک زندگی و محیط وجود داشته باشد. اکثر ندول های تیروئید غیر سرطانی هستند، اما مهم است که آنها را توسط پزشک بررسی کنید تا احتمال سرطان تیروئید را رد کنید.

درمان گواتر مولتی ندولر ممکن است بسته به مورد فردی متفاوت باشد. در برخی موارد، ممکن است هیچ درمانی لازم نباشد، در حالی که در برخی دیگر ممکن است دارو یا جراحی توصیه شود.

نشانه ها و راه های درمان تیروئید عصبی را بشناسید

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

درمان خانگی گواتر

چندین درمان خانگی وجود دارد که ممکن است به درمان طبیعی گواتر کمک کند. یکی از بهترین درمان های خانگی، مصرف غذاهای غنی از ید، مانند جلبک دریایی می‌باشد که منبع عالی ید است و به تولید هورمون های تیروئید کمک می کند. آشواگاندا یکی دیگر از گیاهان قوی است که به تقویت عملکرد غده تیروئید و افزایش تولید هورمون های T3 و T4 کمک می کند. می‌توانید آزمایش هورمون و انواع آن را بیشتر بشناسید

روغن نارگیل نیز به عنوان یکی از بهترین درمان های خانگی برای درد گواتر ذکر شده است. تخمین زده می شود که حدود 50 درصد چربی موجود در این روغن طبیعی، چربی است که به ندرت و در طبیعت به نام اسید لوریک یافت می شود. سطح بالای اسید لوریک موجود در روغن نارگیل می تواند در بدن انسان به مونولورین تبدیل شود.

سایر داروهای طبیعی برای درمان گواتر در خانه عبارتند از: افزایش مصرف ویتامین B12، مصرف زردچوبه، مصرف غذاهای غنی از سلنیوم، و فعال کردن ویتامین D در بدن.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که اگرچه درمان های خانگی ممکن است به کاهش علائم کمک کند، اما مهم است که برای تشخیص و برنامه درمانی مناسب به دکتر متخصص غدد آنلاین مراجعه کنید.

علائم سرطان گواتر

در ابتدا بدانید که اکثر سرطان های تیروئید قابل درمان هستند. گواتر بزرگ شدن غده تیروئید است که در گردن قرار دارد. گواتر معمولاً بدون درد است، اما ممکن است علائم مرتبط با فشار، از جمله احساس پر بودن یا گرفتگی گردن، مشکل در بلع، مشکل در تنفس، سرفه، و تغییر در صدای شما را ایجاد کند.

سرطان تیروئید می‌تواند علائم مشابهی از جمله توده در گردن، تورم در گردن، درد جلوی گردن، گرفتگی صدا یا سایر تغییرات صدا که از بین نمی‌رود و اشکال در بلع ایجاد کند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که سرطان تیروئید ممکن است در ابتدا هیچ علامتی ایجاد نکند.

اگر هر یک از این علائم را دارید، مهم است که برای تشخیص و برنامه درمانی مناسب به پزشک مراجعه کنید. شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

نشانه های بیماری گواتر

نشانه گواتر

درمان گواتر

درمان گواتر عمدتاً به درجه تورم و علائم بستگی دارد. اگر تورم زیادی وجود نداشته باشد، پزشک ممکن است منتظر بماند و رویکردی به نام “انتظار” را ببیند.

داروهای گواتر ممکن است شامل درمان جایگزینی هورمونی در صورتی که علت آن کم کاری یا پرکاری تیروئید باشد، یا داروهای ضد التهابی برای کاهش التهاب در صورتی که علت آن باشد، باشد. در برخی موارد، درمان با ید رادیواکتیو ممکن است برای درمان پرکاری غده تیروئید استفاده شود گه بسیار پرکاربرد و مفید است.

در موارد شدیدتر، تیروئیدکتومی، که برداشتن کامل یا جزئی غده تیروئید است، ممکن است ضروری باشد که توسط جراح انجام می‌شود.

علائم تیروئید در کودکان را نیز در این مقاله بخوانید.

قرص گواتر

اگر علت آن کم کاری تیروئید باشد، داروهای گواتر ممکن است شامل درمان جایگزینی هورمونی باشد. داروی لووتیروکسین جایگزین T-4 می شود و باعث می شود که غده هیپوفیز TSH کمتری آزاد کند.

توجه به این نکته مهم است که داروهای خاص مورد استفاده برای درمان گواتر به علت زمینه‌ای این بیماری بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر علت کم کاری تیروئید باشد، ممکن است از درمان جایگزین هورمونی استفاده شود، در حالی که اگر علت التهاب باشد، ممکن است از داروهای ضد التهابی استفاده شود. قرص متی مازول و پروپرانولول نیز از داروهایی هستند که به عنوان قرص گواتر استفاده می‌شوند اما استفاده اط آن‌ها معمولا بعد از ید درمانی نتیجه بخش خواهد بود.

مراجعه به پزشک برای تشخیص و برنامه درمانی مناسب بسیار مهم است. آنها می توانند بهترین روش درمانی را برای شما تعیین کنند که ممکن است شامل دارو باشد.

سونوگرافی تیروئید و نحوه انجام آن را در این مطلب بخوانید

چه چیزهایی برای گواتر ضرر دارد

گواتر تورم غیر طبیعی غده تیروئید و بافت اطراف آن است. می تواند با پرکاری تیروئید، کم کاری تیروئید یا ندول همراه باشد. برخی از مواردی که ممکن است برای گواتر مضر باشند عبارتند از رژیم غذایی کم ید، زیرا ید برای تولید هورمون تیروئید برای تیروئید ضروری است. برخی غذاها مانند کافئین، بادام زمینی، هلو، توت فرنگی، تربچه و اسفناج و همچنین گلوتن، الکل و نوشیدنی های گازدار نیز ممکن است بر غده تیروئید تأثیر منفی داشته باشند.

سایر عوامل مضر برای گواتر عبارتند از زن بودن، زیرا زنان بیشتر در معرض ابتلا به گواتر یا سایر اختلالات تیروئید هستند و بارداری و یائسگی، که می تواند بر عملکرد تیروئید در زنان تأثیر بگذارد. به همین دلیل مهم است که در مورد هر گونه نگرانی در مورد گواتر یا عملکرد تیروئید با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

جراحی گواتر

جراحی گواتر

جراحی گواتر که به نام تیروئیدکتومی نیز شناخته می شود، عملی است برای برداشتن تمام یا بخشی از غده تیروئید. غده تیروئید در گردن قرار دارد و به تنظیم متابولیسم بدن کمک می کند. این جراحی ممکن است برای درمان گواتر با عوارضی مانند مشکل در تنفس یا بلع، ندول های تیروئیدی که باعث پرکاری تیروئید می شوند یا سرطان تیروئید استفاده شود.

در حین جراحی، جراح برشی در قسمت پایین گردن ایجاد می کند. سپس با دقت ساختارهای مهمی مانند رگ های خونی و اعصاب را کنار می زنند تا به غده تیروئید برسند. سپس جراح تمام یا بخشی از غده تیروئید را بسته به مورد فردی برمی دارد. پس از جراحی، بیمار ممکن است نیاز به مصرف دارو برای جایگزینی هورمون هایی داشته باشد که غده تیروئید به طور معمول تولید می کند.

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات