جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

غده تیروئید / راهنمای تشخیص و درمان بیماری های تیروئید

غده تیروئید
تاریخ بروزرسانی : ۱۳ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

غده تیروئید یک اندام پروانه ای شکل کوچک است که در گردن قرار دارد و هورمون هایی تولید می کند که نقش مهمی در تنظیم متابولیسم بدن، سطح انرژی و دمای بدن دارند. هنگامی که غده تیروئید به درستی کار نمی کند، می تواند منجر به طیف وسیعی از اختلالات تیروئید شود که می تواند افراد را در هر سن و جنسیتی تحت تاثیر قرار دهد. در این مقاله، درک عمیقی از غده تیروئید، عملکرد آن و اختلالات مختلف تیروئید ارائه خواهیم کرد. همچنین در مورد علائم، تشخیص، مدیریت و تغییرات سبک زندگی لازم برای یک تیروئید سالم صحبت خواهیم کرد.


تصویر خدمات اقساطی

غده تیروئید چیست

غده تیروئید در گردن، درست زیر سیب آدم قرار دارد. این غده مسئول تولید دو هورمون – تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) است. این هورمون ها متابولیسم بدن را تنظیم می کنند که بر فرآیندهای مختلفی مانند سطح انرژی، مدیریت وزن و دمای بدن تأثیر می گذارد. عملکرد غده تیروئید توسط غده هیپوفیز که هورمون محرک تیروئید (TSH) تولید می کند، تنظیم می شود. هنگامی که غده تیروئید سیگنالی از غده هیپوفیز دریافت می کند، T4 تولید می کند که در بافت های مختلف از جمله کبد و کلیه ها به T3 تبدیل می شود.

کار غده تیروئید

به عنوان یک غده درون ریز، غده تیروئید شما هورمون های زیر را می سازد و ترشح می کند.

تیروکسین (T4): این هورمون اولیه تیروئید شما می سازد و آزاد می کند. اگرچه تیروئید شما بیشترین استفاده را از این هورمون می‌کند، اما تأثیر زیادی بر متابولیسم شما ندارد. هنگامی که تیروئید شما T4 را در جریان خون آزاد می کند، می تواند از طریق فرآیندی به نام ید زدایی به T3 تبدیل شود.
تری یدوتیرونین (T3): تیروئید شما مقادیر کمتری T3 نسبت به T4 تولید می کند، اما تأثیر بسیار بیشتری بر متابولیسم شما نسبت به T4 دارد.
تری یدوتیرونین معکوس (RT3): تیروئید شما مقادیر بسیار کمی RT3 تولید می کند که اثرات T3 را معکوس می کند.
کلسی تونین: این هورمون به تنظیم میزان کلسیم در خون شما کمک می کند.

غده تیروئید برای تولید هورمون‌های تیروئید به ید، عنصری که در غذا (معمولاً نمک خوراکی یددار) و آب یافت می‌شود، نیاز دارد. غده تیروئید شما ید را به دام می اندازد و آن را به هورمون های تیروئید تبدیل می کند. اگر ید بسیار کم یا بیش از حد در بدن باشد، می تواند بر سطح هورمون هایی که تیروئید شما می سازد و ترشح می کند، تأثیر بگذارد.

نشانه ها و راه های درمان تیروئید عصبی را بشناسید

هورمون تیروئید در کدام اندام ها تاثیر می‌گذارد

هورمون های غده تیروئید بر عملکردهای بدنی تأثیر می گذارد که شامل موارد زیر است:

  • نحوه استفاده بدن از انرژی (متابولیسم)
  • ضربان قلب
  • نفس كشيدن
  • هضم غذا
  • دمای بدن
  • رشد مغز
  • فعالیت ذهنی
  • نگهداری پوست و استخوان
  • باروری

هورمون تیروئید

بزرگ شدن غده تیروئید

علت اصلی بزرگ شدن غده تیروئید ناشناخته است، اما ندول‌های تیروئید و بزرگ شدن تیروئید در زنان شایع‌تر از مردان است و با افزایش سن، احتمال آن بیشتر می‌شود. زنان اغلب در دوران بارداری دچار بزرگ شدن غده تیروئید می شوند.

اگر ندول یا تورم در گردن خود دارید، باید با حداقل تاخیر با دکتر متخصص غدد آنلاین به صورت تصویری مشورت کنید. پزشک تورم را ارزیابی می کند و در صورت لزوم شما را برای سونوگرافی ارجاع می‌هد. اکثر ندول ها و تورم ها بی ضرر هستند، اما همیشه بهتر است در صورتی که جزو معدود موارد سرطانی هستند، به سرعت آنها را بررسی کنید. البته جای نگرانی نیست زیرا ید درمانی یکی از راه های بسیار موثر برای بزرگ شدن غده تیروئید است و بدون نیاز به جراحی، تیروئید کوچک خواهد شد.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

علائم اختلال تیروئید

اختلالات تیروئید بسته به نوع و شدت بیماری می تواند علائم مختلفی ایجاد کند. این علائم شایع شامل خستگی، افزایش یا کاهش وزن، خشکی پوست، ریزش مو، عدم تحمل سرما و دوره های قاعدگی نامنظم است. علائم دیگر شامل یبوست، درد مفاصل، ضعف عضلانی و افسردگی یا اضطراب است. در برخی موارد، غده تیروئید می تواند بزرگ شده و باعث تورم قابل مشاهده در گردن شود که به گواتر معروف است. به طور کلی علائم اختلالات تیروئید شامل موارد زیر است:

  • خستگی
  • افزایش یا کاهش وزن
  • پوست خشک
  • ریزش مو
  • ضعف عضلانی
  • یبوست یا اسهال
  • دوره های قاعدگی نامنظم
  • افزایش حساسیت به سرما یا گرما
  • اضطراب یا افسردگی
  • مشکل در خوابیدن
  • تورم در گردن
  • خواب رفتن دست یا پاها

نحوه تشخیص بیماری تیروئید

تشخیص اختلال تیروئید به ترکیبی از معاینه فیزیکی، آزمایش خون و مطالعات تصویربرداری نیاز دارد. پزشک ممکن است با انجام یک معاینه فیزیکی برای بررسی علائم بزرگ شدن غده تیروئید یا ندول ها شروع کند. سپس آزمایش تیروئید برای اندازه گیری سطح هورمون های TSH، T3 و T4 در بدن انجام می شود. سطوح بالای TSH و سطوح پایین T4 نشان دهنده کم کاری تیروئید است، در حالی که سطوح پایین TSH و سطوح بالای T4 نشان دهنده پرکاری تیروئید است. در برخی موارد، سونوگرافی یا بیوپسی ممکن است برای تایید تشخیص ضروری باشد.

برای تشخیص تیروئید می‌توانید از بخش آزمایش در منزل اقدام به ثبت درخواست کرده و منتظر نمونه گیر برای دریافت نمونه خون بمانید. ضمن اینکه در این روش می‌توانید از انواع بیمه های خود نیز استفاده نمایید.

لیست اختلالات تیروئید

غده تیروئید می تواند تحت تأثیر چندین بیماری از جمله کم کاری تیروئید، پرکاری تیروئید، گواتر، گره های تیروئید و سرطان تیروئید قرار گیرد. کم کاری تیروئید زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید یا thyroid gland به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند و منجر به کاهش سرعت متابولیسم می شود. پرکاری تیروئید زمانی رخ می دهد که غده هورمون های زیادی تولید کند که منجر به متابولیسم بیش از حد فعال می شود. گواتر به بزرگ شدن غده تیروئید اشاره دارد که می تواند ناشی از کمبود ید، بیماری های خودایمنی یا سرطان باشد. ندول های تیروئید رشدهایی در غده تیروئید هستند که می توانند خوش خیم یا سرطانی باشند. سرطان تیروئید یک بیماری نادر اما بالقوه جدی است.

غده تیروئید کم کار

وضعیتی که در آن غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند که منجر به کند شدن متابولیسم و طیف وسیعی از علائم مانند خستگی، افزایش وزن و افسردگی می شود.

پرکاری تیروئید

وضعیتی که در آن غده تیروئید بیش از حد هورمون تیروئید تولید می کند که منجر به افزایش متابولیسم و طیف وسیعی از علائم مانند کاهش وزن، اضطراب و بی خوابی می شود و می‌تواند به تیروئید سمی نیز منجرشود

پرکاری تیروئید

تیروئیدیت هاشیموتو

یک اختلال خود ایمنی که در آن سیستم ایمنی به غده تیروئید حمله می کند و منجر به کم کاری تیروئید می شود.

بیماری گریوز

یک اختلال خود ایمنی که در آن سیستم ایمنی غده تیروئید را تحریک می کند تا هورمون تیروئید بیش از حد تولید کند که منجر به پرکاری تیروئید می شود.

گواتر

تورم در گردن ناشی از بزرگ شدن غده تیروئید، که ممکن است با عملکرد غیر طبیعی تیروئید همراه باشد یا نباشد.

ندول های تیروئید

توده های کوچکی که در غده تیروئید تشکیل می شوند و ممکن است خوش خیم یا سرطانی باشند.

سرطان تیروئید

یک نوع سرطان نادر اما جدی است که در غده تیروئید ایجاد می شود.

تیروئید پرکار چه خطراتی دارد

اگر پرکاری تیروئید درمان نشود، می تواند باعث برخی مشکلات سلامتی جدی شود، از جمله:

  • ضربان قلب نامنظم که می تواند منجر به لخته شدن خون، سکته مغزی، نارسایی قلبی و سایر مشکلات قلبی شود.
  • بیماری چشمی به نام افتالموپاتی گریوز. می تواند باعث دوبینی، حساسیت به نور و درد چشم شود. در موارد نادر، می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود.
  • نازک شدن استخوان ها و پوکی استخوان
  • مشکلات باروری در زنان
  • عوارض بارداری مانند زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد، فشار خون بالا در بارداری و سقط جنین

برای کم کاری تیروئید در بارداری چه بخوریم؟

حد نرمال تیروئید در نوزادان

افزایش فیزیولوژیکی TSH در 30 دقیقه اول زندگی رخ می دهد و به نظر می رسد با استرس زایمان و قرار گرفتن در معرض دمای سرد محیط خارج رحمی مرتبط باشد. سطح سرمی TSH در 24 ساعت اول زندگی در سطوح 70 mIU/L به اوج خود می رسد و سپس در 3 روز اول زندگی به سرعت به کمتر از 10 mIU/L کاهش می یابد. پس از دوره نوزادی، سطح سرمی سالم TSH کمتر از 6 mIU/L است.

سطوح T3 نرمال

نوزادان 4 تا 30 روزه: 2.0 – 5.2 pg/mL. نوزادان 1 ماهه تا 1 ساله: 1.5 – 6.4 pg/mL.

کودکان 1 تا 6 ساله: 2.0 – 6.0 pg/mL. کودکان 7 تا 11 ساله: 2.7 – 5.2 pg/mL.

محدوده طبیعی برای T4 نوزاد

در نوزادان تا سن 14 روزگی: 11.8-22.6 میکروگرم در دسی لیتر (152-292 نانومول در لیتر)

در نوزادان و کودکان بزرگتر: 6.4-13.3 میکروگرم در لیتر دسی لیتر (83-172 نانومول در لیتر)

درباره علائم تیروئید در کودکان از اینجا اطلاعات بیشتری بدست آورید.

راه های درمان مشکلات غده تیروئید

اختلالات غده تیروئید را می توان با دارو، جراحی یا درمان با ید رادیواکتیو کنترل کرد. انتخاب درمان بستگی به نوع و شدت بیماری دارد. در برخی موارد، درمان های طبیعی مانند یوگا، مدیتیشن و تغییرات رژیم غذایی نیز می توانند به مدیریت علائم کمک کنند. هورمون های مصنوعی، مانند قرص لووتیروکسین، معمولا برای کم کاری تیروئید تجویز می شوند، در حالی که داروهایی مانند متی مازول یا پروپرانولول می توانند برای پرکاری تیروئید استفاده شوند.

خواص کندر برای تیروئید

روغن کندر دارای خواص ضد التهابی، تقویت کننده سیستم ایمنی و تسکین درد است. همچنین به ترمیم پوست شما کمک می کند و پوست خشک را درمان می کند. مالیدن چند قطره روغن کندر بر روی پوست خشک ناشی از پرکاری تیروئید می تواند خارش و پوسته پوسته شدن پوست را تسکین دهد و به بهبودی پوست کمک کند. روغن کندر بسیار قوی است، بنابراین قبل از استفاده آن را با روغن تسکین دهنده دیگری مانند روغن بادام یا روغن جوجوبا رقیق کنید.

گیاهان دارویی برای پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید وضعیتی است که در آن بدن شما بیش از حد هورمون تیروئید تولید می کند. خود غده تیروئید ممکن است ملتهب به نظر برسد و نیاز به درمان داشته باشد. روغن‌های ذکر شده و گیاهان دارویی نمی‌توانند بدن شما را از تولید بیش از حد هورمون تیروئید بازدارند، اما برخی از روغن‌ها می‌توانند به بهبود علائم پرکاری تیروئید کمک کنند.

برگ لیمو

روغن برگ لیمو به دلیل خواص ضدالتهابی قوی آن بسیار مورد توجه می‌باشد. اگر ناحیه تیروئید متورم یا ملتهب دارید، استفاده موضعی از روغن بادرنجبویه ممکن است تسکین دهنده آن باشد.

اسطوخودوس

اگر اضطراب ناشی از پرکاری تیروئید دارید، استفاده از روغن اسطوخودوس را در برنامه خود قرار دهید. روغن اسطوخودوس برای قرن ها به عنوان عاملی برای تقویت آرامش مورد استفاده قرار گرفته است. زمانی که روغن اسطوخودوس در هوا پخش می شود، احساس آرامش و تندرستی را افزایش می دهد.

چوب صندل

روغن چوب صندل در چندین زمینه برای خواص ضد اضطرابی آن مورد آزمایش قرار گرفته است. استفاده از چند قطره روغن چوب صندل به عنوان یک درمان موضعی که در نقاط غده تیروئید استفاده می‌شود می تواند به طور موثر اضطراب ناشی از پرکاری تیروئید را درمان کند.

کاج

اسانس کاج ممکن است التهاب را کاهش دهد و درد مفاصل را در صورت استفاده روی پوست شما درمان کند. روغن های ضروری نباید بلعیده شوند. روغن کاج سمی است.

ازمایش غده تیروئید

تست های عملکرد تیروئید، از جمله TSH، T3 و T4، آزمایش های اولیه ای هستند که برای تشخیص اختلالات غده تیروئید استفاده می شوند. آزمایش‌های دیگری مانند سونوگرافی تیروئید یا بیوپسی آسپیراسیون با سوزن ظریف، ممکن است برای ارزیابی بیشتر ساختار غده تیروئید و شناسایی موارد توصیه شود.

متخصص غدد

عمل غده تیروئید

در اتاق عمل، شما در حالت نیمه نشسته خواهید بود. اکثر جراحی های تیروئیدکتومی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود، به این معنی که شما در طول عمل خواب و بدون احساس درد هستید.

جراح یک برش کوچک در پوست گردن تا حد امکان نزدیک به یک چین طبیعی ایجاد می کند تا ظاهر اسکار را کاهش دهد. جراح یک لایه نازک از ماهیچه را برای دسترسی به غده تیروئید تقسیم می کند، سپس یک یا هر دو لوب غده تیروئید و همچنین گره های لنفاوی مجاور را که ممکن است تحت تأثیر بیماری قرار گیرند، برمی دارد. سپس جراح عضلات جلوی گردن را به موقعیت مناسب برمی گرداند و آنها را در جای خود محکم می کند. پوست با بخیه یا چسب بسته می شود.

یک تکنیک جدیدتر شامل دسترسی به غده تیروئید از طریق دهان است. این جراحی هیچ جای زخم قابل مشاهده ای باقی نمی گذارد زیرا هیچ برشی در قسمت بیرونی گردن ایجاد نمی‌شود.

در برخی موارد، بیماران در همان روز جراحی به خانه برمی گردند، اما برخی افراد شب را در بیمارستان می گذرانند. در آنجا، تیم پزشکی می تواند بیمار را مشاهده کند و با آزمایش کلسیم سطح کلسیم خون را کنترل کند.

سرطان غده تیروئید

سرطان غده تیروئید رشد سلول هایی است که از تیروئید شروع می شود. سرطان تیروئید ممکن است در ابتدا هیچ علامتی ایجاد نکند. اما همانطور که رشد می کند، می تواند علائم و نشانه هایی مانند تورم در گردن، تغییرات صدا و مشکل در بلع را ایجاد کند.

انواع مختلفی از سرطان تیروئید وجود دارد که اکثر آنها به کندی رشد می کنند، اگرچه برخی از انواع آن می توانند بسیار تهاجمی باشند اما اکثر سرطان های تیروئید قابل درمان هستند. به نظر می رسد میزان سرطان تیروئید در حال افزایش است. این افزایش ممکن است ناشی از فناوری تصویربرداری بهبود یافته باشد که به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اجازه می دهد تا سرطان های کوچک تیروئید را در اسکن های سی تی و ام آر آی انجام شده برای سایر شرایط (سرطان های اتفاقی تیروئید) پیدا کنند. سرطان های تیروئید که به این روش یافت می شوند، معمولاً سرطان های کوچکی هستند که به خوبی به درمان ها پاسخ می دهند.

بهترین پزشک برای مشکلات غده تیروئید

متخصص غدد آنلاین در مورد عملکرد غده تیروئید و سایر غدد ترشح کننده هورمون در بدن آگاه است و می‌تواند درباره مشکلات غده تیروئید و حتی قند خون شما را به بهترین شکل راهنمایی کند. بنابراین از بخش مشاوره آنلاین پزشکی می‌توایند پزشک مورد نظرتان را انتخاب و به صورت چت متنی، تماس صوتی و یا تماس تصویری و با ارتبط برقرار کنید.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

nasim

1 سال پیش

ید درمانی چند روز طول میکشه؟
پاسخ دهید
0

ادمین

1 سال پیش

اگر غده تیروئید نیاز به ید درمانی داشته باشد همان روز کار انجام می‌شود و اما نیاز است 4 تا 5 روز در خانه قرنطینه باشید
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات