جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

تیروئید عصبی / نشانه ها و راه های درمان مشکلات تیروئید عصبی

تیروئید عصبی
تاریخ بروزرسانی : ۱۶ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

تیروئید عصبی عارضه ای است که در نتیجه عدم تعادل در سطح هورمون های تیروئید و انتقال دهنده های عصبی ایجاد می شود که منجر به علائم مختلف فیزیولوژیکی و عصبی می شود. هورمون های تیروئید نقش مهمی در تنظیم عملکردهای مختلف بدن از جمله متابولیسم و تنظیم دما دارند. در عین حال، انتقال دهنده های عصبی پیام رسان های کلیدی در سیستم عصبی هستند که به تنظیم خلق و خو، احساسات و شناخت کمک می کنند.

هنگامی که بین سطوح هورمون تیروئید و انتقال دهنده های عصبی عدم تعادل وجود داشته باشد، می تواند منجر به طیف وسیعی از علائم مانند افسردگی، اضطراب، خستگی و اختلالات شناختی شود. در برخی موارد، حتی می تواند منجر به شرایط عصبی شدیدتر مانند زوال عقل یا بیماری پارکینسون شود. درک تعامل بین هورمون های تیروئید و انتقال دهنده های عصبی در ارائه درمان موثر برای افراد مبتلا به تیروئید عصبی بسیار مهم است.

 


تصویر خدمات اقساطی

تیروئید عصبی چیست؟

تیروئید عصبی وضعیتی است که در آن عدم تعادل در هورمون های تیروئید و پیام رسان های شیمیایی در بدن به نام انتقال دهنده های عصبی وجود دارد و علت ایجاد آن فشار های عصبی و استرس است. هورمون های تیروئید به تنظیم عملکردهای مختلف بدن مانند انرژی و متابولیسم کمک می کنند، در حالی که انتقال دهنده های عصبی نحوه ارتباط مغز و بدن ما با یکدیگر را کنترل می کنند.

اگر عدم تعادل وجود داشته باشد، می تواند علائم مختلفی مانند احساس خستگی مداوم، مشکل در تمرکز یا به خاطر سپردن چیزها، احساس اضطراب یا افسردگی و حتی ضعف عضلانی ایجاد کند. این می تواند انجام کارهای روزمره را سخت کند و همچنین گاهی اوقات می تواند منجر به مشکلات جدی تری شود. با مدیریت مناسب، از جمله دارو درمانی و هورمون درمانی، افراد مبتلا به تیروئید عصبی می توانند وضعیت خود را کنترل کرده و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

تاثیر استرس بر تیروئید

استرس می تواند تأثیر قابل توجهی بر غده تیروئید داشته باشد، زیرا ارتباط نزدیکی با عملکرد غدد فوق کلیوی دارد که هورمون های استرس مانند کورتیزول را تولید می کنند. غدد آدرنال و غده تیروئید برای تنظیم متابولیسم و سطح انرژی در بدن با هم کار می کنند و استرس می تواند این تعادل ظریف را مختل کند.

استرس طولانی مدت یا مزمن می تواند منجر به خستگی یا فرسودگی آدرنال شود که در آن غدد فوق کلیوی قادر به تولید کورتیزول کافی برای رفع نیازهای بدن نیستند. این می تواند غده تیروئید را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به کاهش تولید و عملکرد هورمون تیروئید شود که می تواند باعث علائم کم کاری تیروئید مانند خستگی، افزایش وزن، افسردگی و ریزش مو شود.

علاوه بر این، استرس می‌تواند در تبدیل هورمون‌های تیروئید از شکل غیرفعال به شکل فعال آنها اختلال ایجاد کند که می‌تواند علائم کم‌کاری تیروئید را تشدید کند.

علاوه بر اینکه استرس بر عملکرد غده تیروئید تأثیر می گذارد، می تواند منجر به واکنش خود ایمنی در بدن شود که یکی از علل شایع اختلال عملکرد تیروئید است. استرس می تواند التهاب را افزایش دهد، که می تواند به ایجاد شرایط خودایمنی مانند تیروئیدیت هاشیموتو کمک کند، جایی که سیستم ایمنی به غده تیروئید حمله می کند و به آن آسیب می رساند.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از بخش سوال پزشکی از هوش مصنوعی آنلاین حال بپرسید.

سونوگرافی تیروئید و نحوه انجام آن در منزل را در این مطلب بخوانید

علائم تیروئید عصبی

علائم تیروئید عصبی می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و به شدت عدم تعادل بستگی دارد. برخی از علائم رایج عبارتند از: خستگی، افسردگی، اضطراب، تحریک پذیری، ضعف عضلانی و اختلال شناختی.

تشخیص تیروئید عصبی پیچیده است و نیاز به بررسی کامل تاریخچه پزشکی، علائم بالینی و تست های آزمایشگاهی دارد که البته از طریق سرویس آزمایش در منزل قابل انجام است. گزینه های درمانی ممکن است شامل درمان جایگزینی هورمونی یا داروهایی برای کمک به تنظیم سطوح انتقال دهنده های عصبی باشد. درک این فعل و انفعال پیچیده بین هورمون های غده تیروئید و انتقال دهنده های عصبی در ارائه مراقبت های موثر برای افراد مبتلا به تیروئید عصبی بسیار مهم است.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

علائم تیروئید عصبی کم کار

علائم کم کاری تیروئید به طور کلی ارتباط خاصی با تیروئید عصبی ندارد و  تنها بسته به شدت کمبود و سرعت پیشرفت آن می تواند متفاوت باشد. با این حال، در اینجا برخی از علائم رایج کم کاری غده تیروئید مشخص شده است:

  • خستگی و ضعف
  • افزایش وزن غیر قابل توضیح
  • عدم تحمل سرما و احساس سرمای بیش از حد
  • خشکی پوست و ریزش مو
  • یبوست
  • درد عضلات و مفاصل
  • بی نظمی قاعدگی یا ناباروری
  • افسردگی و تغییرات خلقی
  • حافظه و تمرکز ضعیف
  • گرفتگی صدا و تورم گردن به دلیل بزرگ شدن غده تیروئید یا همان گواتر

اگر یک یا چند مورد از این علائم را دارید، ایده خوبی است که با متخصص غدد آنلاین صحبت کنید تا ارزیابی و درمان مناسب را دریافت کنید.

علائم تیروئید در کودکان را بشناسید و برای درمان آن اقدام کنید.

درد تیروئید عصبی

غده تیروئید در گردن قرار دارد و هورمون هایی تولید می کند که برای تنظیم متابولیسم و سایر عملکردهای بدن ضروری هستند. درد ممکن است نشان دهنده التهاب یا عفونت در غده یا بافت های اطراف باشد.

یک مثال از شرایطی که ممکن است باعث درد در غده تیروئید شود، تیروئیدیت است که التهاب غده تیروئید است. این می تواند باعث درد، تورم و حساسیت در غده شود و همچنین ممکن است باعث علائم دیگری مانند تب، خستگی و افزایش وزن شود.

یکی دیگر از شرایط احتمالی که می تواند باعث درد شود، گیر افتادن یا فشرده شدن عصب است. اعصابی هستند که در نزدیکی غده تیروئید حرکت می کنند و ممکن است فشرده شوند و منجر به درد یا ناراحتی شوند. این می تواند به دلایل مختلفی مانند تروما، تومورها یا شرایط خودایمنی دیگر رخ دهد.

اگر علائم مرتبط با درد در گردن، از جمله غده تیروئید را تجربه می کنید، ضروری است که برای درمان با پزشک غدد مشورت کنید.

درباره سرطان تیروئید و درمان آن بیشتر بدانید

علل ایجاد تیروئید عصبی

علل مختلفی برای تیروئید عصبی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم اما برخی از آن‌ها علل کلی ایجاد بیماری تیروئید هستند و صرفا باعث تیروئید عصبی نمی‌شوند.

فشار و استرس

زمانی که استرس زیادی به بدن وارد شود می‌تواند باعث ایجاد تیروئید عصبی و سپس گواتر شود که معمولا در این شرایط پرکاری تیروئید نیز به سراغ فرد می‌آید

تیروئیدیت خود ایمنی

این شایع ترین علت تیروئید عصبی است که به عنوان تیروئیدیت هاشیموتو نیز شناخته می شود. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید حمله می کند و در نهایت منجر به تخریب آن و تولید هورمون های تیروئید کمتر می شود.

کمبود ید

غده تیروئید برای تولید هورمون های تیروئید به ید نیاز دارد. اگر رژیم غذایی حاوی ید کم باشد، می تواند منجر به گواتر (بزرگ شدن غده تیروئید) و در نهایت تیروئید عصبی شود.

پرتودرمانی

پرتودرمانی با دوز بالا، مانند درمان سرطان، می تواند به غده تیروئید آسیب برساند و تولید هورمون تیروئید را کاهش دهد.

داروها

برخی داروها مانند لیتیوم یا آمیودارون می توانند در تولید یا ترشح هورمون های تیروئید اختلال ایجاد کنند.

کم کاری مادرزادی تیروئید

برخی از نوزادان با غده تیروئید توسعه نیافته یا غایب متولد می شوند که می تواند منجر به بیماری تیروئید شود.

اختلال عملکرد غده هیپوفیز

غده هیپوفیز هورمونی به نام هورمون محرک تیروئید (TSH) تولید می کند که غده تیروئید را برای ترشح هورمون های تیروئید تحریک می کند. اگر غده هیپوفیز به درستی کار نکند، می تواند منجر به کاهش ترشح TSH شود.

به طور کلی، تیروئید عصبی می تواند توسط عوامل متعددی از جمله اختلالات خود ایمنی، استرس شدید، کمبود ید، داروها، نقص های مادرزادی و اختلال عملکرد غده هیپوفیز ایجاد شود. درمان معمولاً شامل درمان جایگزینی هورمونی برای تأمین هورمون‌های تیروئید مورد نیاز بدن است.

راه های درمان تیروئید عصبی

راه هایی برای مدیریت و یا درمان تیروئید عصبی وجود دارد که البته انتخاب گزینه مناسب به نظر پزشک غدد بستگی دارد

تغییرات سبک زندگی: اتخاذ یک سبک زندگی سالم می تواند به مدیریت تیروئید عصبی کمک کند. یک رژیم غذایی متعادل و مغذی و ورزش منظم می تواند به حفظ وزن بدن سالم، افزایش سطح انرژی و بهبود سلامت کلی کمک کند.

مدیریت استرس: از آنجایی که استرس می تواند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد تیروئید داشته باشد، تکنیک های مدیریت استرس مانند یوگا، مدیتیشن، تنفس عمیق و تمرکز حواس می تواند به مدیریت علائم کمک کند.

دارو: علاوه بر درمان جایگزینی هورمون، داروهایی مانند گلوکوکورتیکوئیدها و سرکوب کننده‌های ایمنی ممکن است برای مدیریت تیروئید عصبی تجویز شوند، به ویژه اگر ناشی از یک اختلال خود ایمنی باشد.

جراحی تیروئید: در موارد نادر، اگر سایر گزینه‌های درمانی مؤثر نباشند، ممکن است نیاز به جراحی برای برداشتن بخشی یا تمام غده تیروئید باشد که البته قبل از آن احتمالا نمونه برداری تیروئید نیز انجام می‌شود

قبل از شروع هر گونه درمان برای تیروئید عصبی ، مهم است که با یک متخصص غدد مشورت کنید. رویکرد درمانی مناسب به علت زمینه ای و شدت بیماری بستگی دارد.

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات