جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آزمایش یائسگی / آزمایش خون برای یائسگی چگونه است؟

آزمایش یائسگی
تاریخ بروزرسانی : ۰۹ خرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

آزمایش یائسگی و پذیرش تغییر با اعتماد به نفس

یائسگی یک فرآیند بیولوژیکی طبیعی است که پایان سال های باروری را نشان می دهد و تغییرات فیزیکی و عاطفی مختلفی را به همراه دارد. درک و پذیرش این مرحله دگرگون کننده می تواند به شما قدرت دهد تا با اطمینان و مهربانی در آن حرکت کنید. دانستن اینکه در کجای سفر یائسگی خود قرار دارید می تواند فواید زیادی به همراه داشته باشد و به شما امکان می دهد از قبل، برای خطرات بالقوه سلامت مرتبط با کاهش سطح استروژن برنامه ریزی کنید.

می‌توانید انواع آزمایش و همچنین تست یائسگی را از بخش آزمایش در منزل “حال” یا بخش سلامت در اپلیکیشن آپ و البته با بهترین قیمت انجام دهید و پاسخ آن را نیز آنلاین دریافت نمایید.


تصویر خدمات اقساطی

آزمایش یائسگی چیست؟

تست یائسگی که به عنوان آزمایش هورمون نیز شناخته می شود، شامل ارزیابی سطوح هورمون های خاصی در خون شما، مانند هورمون محرک فولیکول (FSH) و استروژن است. این هورمون ها نقش مهمی در تنظیم چرخه قاعدگی شما دارند. با اندازه‌گیری این سطوح هورمون، پزشک می‌تواند تعیین کند که آیا شما در دوران پیش از یائسگی (مرحله منتهی به یائسگی) هستید یا به طور رسمی وارد یائسگی شده‌اید. البته اگر از داروهایی مانند قرص های ضد بارداری ترکیبی یا قرص های پروژسترون استفاده می کنید، نمی توان به نتایج آزمایش یائسگی برای تایید یائسگی اعتماد کرد.

اگر شما یک زن میانسال هستید که تغییراتی را در چرخه قاعدگی، خلق و خو یا سایر علائم مرتبط با یائسگی تجربه می کنید، مشورت با یک دکتر زنان آنلاین که بتواند آزمایش یائسگی را به طور دقیق ارزیابی و تفسیر کند و در صورت نیاز داروهای مناسبی تجویز کند، ضروری است.

تشخیص یائسگی با آزمایش خون

یائسگی یک مرحله طبیعی از زندگی هر زنی است که با نزدیک شدن به پایان سال های باروری خود از آن عبور می‌کند. در این مدت، تولید برخی هورمون ها در بدن زن شروع به کاهش می کند. شایع ترین هورمون تحت تأثیر استروژن نام دارد.

برای تشخیص یائسگی، پزشکان اغلب آزمایش خون را توصیه می کنند که سطح برخی هورمون ها را در بدن شما اندازه گیری می کند. آزمایش یائسگی معمولاً برای بررسی تغییرات در سطوح هورمون محرک فولیکول FSH که مسئول تحریک تخمدان ها برای تولید استروژن و سایر هورمون ها است و همچنین استروژن انجام می شود.

با نزدیک شدن به یائسگی، تخمدان های شما به تدریج استروژن کمتری تولید می کنند و این باعث می شود بدن در تلاش برای تحریک تخمدان ها FSH بیشتری تولید کند. با اندازه گیری سطوح FSH و استروژن در خون، پزشکان می توانند درک بهتری از تعادل هورمونی شما داشته باشند و تعیین کنند که آیا شما در مرحله قبل از یائسگی هستید یا یائسگی.

آزمایش خون در منزل یک روش ساده است که علاوه بر انجام تست در منزل و با آرامش، می‌تواند نتایج ارزشمندی را در مورد تغییرات هورمونی شما ارائه می دهد و به تایید تشخیص یائسگی کمک می کند.

نشانه های یائسگی و قبل از یائسگی

یائسگی، که معمولاً بین سنین 45 تا 55 سالگی اتفاق می افتد، نشان دهنده پایان مرحله تولید مثل در زندگی یک زن است. البته قبل از یائسگی، مرحله ای به نام پیش یائسگی وجود دارد. این مرحله می تواند چندین سال قبل از اینکه یائسگی واقعی رخ دهد ادامه یابد. در دوران پیش از یائسگی، سطوح هورمونی زنان، به ویژه استروژن و پروژسترون، شروع به نوسان و کاهش می کند. این تغییرات هورمونی می تواند علائم جسمی و احساسی مختلفی را به همراه داشته باشد.

یکی از شایع ترین نشانه های پیش از یائسگی، پریودهای نامنظم است. ممکن است جریان‌های سنگین‌تر یا سبک‌تر، پریود نشدن یا تغییر در طول دوره قاعدگی خود را تجربه کنید. علاوه بر این، ممکن است علائمی مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه، نوسانات خلقی و مشکلات خواب را مشاهده کنید. این علائم ممکن است در زنان متفاوت باشد، اما همه آنها در نتیجه تغییرات هورمونی در بدن شما هستند.

یکی دیگر از شرایطی که ممکن است قبل از یائسگی رخ دهد، کاهش باروری است. با تغییر سطوح هورمونی، بارداری دشوارتر می شود.

نشانه های یائسگی

همچنین برخی از زنان ممکن است در این مرحله نگرانی های دیگری را نیز تجربه کنند. به عنوان مثال، تغییرات در سطح هورمون بر تراکم استخوان تأثیر گذاشته و به طور بالقوه منجر به پوکی استخوان می‌شود. ورزش منظم، یک رژیم غذایی سالم و احتمالاً هورمون درمانی ممکن است توسط پزشک برای رفع این نگرانی ها و اطمینان از سلامتی توصیه شود.

شرایط  قبل از آزمایش یائسگی

برای نتایج بهینه، اگر هنوز قاعدگی را تجربه می‌کنید، توصیه می‌شود آزمایش یائسگی را در روز سوم پریود انجام دهید، زمانی که سطح هورمون‌ها معمولاً در اوج خود هستند. توجه داشته باشید که برخی داروها و مکمل‌ها می‌توانند به طور بالقوه بر دقت نتایج آزمایش یائسگی شما تأثیر بگذارند بنابراین حتما با پزشک خود مشورت کنید.

آزمایش یائسگی ناشتا

به طور کلی، ناشتا بودن برای آزمایش‌های یائسگی ضروری نیست. اما اگر آزمایش‌های اضافی انجام می‌دهید. پزشک شما ممکن است یک دوره ناشتایی 8 تا 12 ساعته را توصیه کند.

عوارض یائسگی را بشناسید

دوران یائسگی چه مدت طول میکشد؟

یائسگی معمولا بین 2 تا 10 سال طول می کشد. مدت زمان متوسط آن حدود 4 تا 5 سال است. با این حال، مدت آن می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. یائسگی زمانی کامل تلقی می شود که زن برای 12 ماه متوالی قاعدگی نداشته باشد. این نشان دهنده پایان سال های باروری برای زنان است و البته آزمایش یائسگی برای اطمینان حاصل کردن و چک کردن وضعیت هورمون ها ضروری است.

بیشتر بدانید: آزمایش Anti TPO

آزمایش یائسگی

بهترین زمان برای آزمایش یائسگی

یائسگی می تواند یک مرحله دگرگون کننده در زندگی یک زن باشد و مهم است که از تغییراتی که در بدن شما رخ می دهد آگاه باشید.

اکثر زنان یائسگی را بین سنین 45 تا 55 سالگی تجربه می کنند که میانگین سنی آن حدود 51 سال است. با این حال، یائسگی می تواند برای برخی از زنان زودتر یا دیرتر رخ دهد. بهترین زمان برای انجام تست یائسگی زمانی است که علائم خاصی مانند پریودهای نامنظم، گرگرفتگی، تعریق شبانه، تغییرات خلقی، خشکی واژن یا مشکل در خواب را تجربه کنید.

زمان بهینه برای انجام آزمایش های هورمونی یا همان آزمایش یائسگی، در روز دوم تا چهارم چرخه قاعدگی یا به طور خاص در روز سوم پریود است. این بازه زمانی تضمین می کند که سطح هورمون ها درحالت دقیق خود هستند. به طور کلی توصیه می شود قبل از تایید یائسگی حداقل 12 ماه متوالی بدون قاعدگی صبر کنید زیرا نوسانات سطح هورمون در دوران پیش از یائسگی، (مرحله انتقالی که منجر به یائسگی می شود) می تواند باعث پریودهای نامنظم شود. اما بهتر است برای انجام زمان آزمایش خود از دکتر زنان آنلاین کمک بگیرید.

تفسیر جواب آزمایش یائسگی

تفسیر هر آزمایش یائسگی می‌تواند متفاوت باشد، و برای درک دقیق نتایج باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

  • FSH: هورمون محرک فولیکول. افزایش سطح FSH، به ویژه در ترکیب با علائم دیگر، می تواند نشان دهنده کاهش عملکرد تخمدان و یائسگی بالقوه باشد.
  • LH: هورمون لوتئینه کننده. مشابه FSH، افزایش سطح LH ممکن است نشان دهنده یائسگی باشد.
  • E2: استرادیول. سطوح پایین استروژن (E2) ممکن است نشان دهنده قبل از یائسگی یا یائسگی باشد، زیرا تخمدان ها در این زمان استروژن کمتری تولید می کنند.
  • AMH: هورمون ضد مولر. کاهش سطح AMH اغلب با کاهش ذخیره تخمدان همراه است که می تواند نشانگر نزدیک شدن به یائسگی باشد.
  • TSH: هورمون محرک تیروئید. اگرچه به طور مستقیم با یائسگی مرتبط نیست، سطوح غیر طبیعی TSH می تواند به علائمی مشابه علائمی که در دوران یائسگی تجربه می شود کمک کند.

در صورتی که هنوز به یائسگی نرسیده‌اید، سطح FSH بالاتر (بیش از 10 mIU/mL) در روز سوم روز قاعدگی می تواند نشان دهنده نزدیک شدن شما به یائسگی باشد و بهتر است با پزشک متخصص در این باره گفتگو کرده و راهنمایی بگیرید.

تفسیر جواب آزمایش یائسگی

تشخیص یائسگی زودرس با آزمایش

برای درک یائسگی زودرس، دانستن نقش تخمدان ها در دستگاه تناسلی زنان ضروری است. تخمدان ها حاوی تخمک هستند و هورمون هایی از جمله استروژن و پروژسترون تولید می کنند که چرخه قاعدگی را تنظیم می کنند و از باروری حمایت می کنند. در یائسگی زودرس، تخمدان ها عملکرد طبیعی خود را کاهش می دهند.

بیشتر بدانید: آمپول پروژسترون برای چیست

یائسگی زودرس معمولا بین سنین 40 تا 45 سالگی رخ می دهد. اگر فردی علائم یائسگی را قبل از 40 سالگی تجربه کند، یائسگی زودرس در نظر گرفته می شود. عوامل متعددی می‌توانند در یائسگی زودرس نقش داشته باشند، از جمله نقص‌های کروموزومی مانند سندرم ترنر، بیماری‌های خودایمنی مانند تیروئید، برداشتن تخمدان‌ها با جراحی یا رحم، شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی برای سرطان.

اگر زیر 40 سال دارید و بیش از سه ماه پریودتان گذشته، توصیه می شود برای ارزیابی پزشکی با دکتر متخصص مشورت کنید و حتما آزمایش یائسگی بدهید تا مشخص شود که آیا یائسگی زودرس یا سایر علل زمینه ای علت آن است یا خیر. علاوه بر این، سابقه پزشکی و علائم شما در نظر گرفته خواهد شد. پزشک شما در مورد پریودهای نامنظم، گرگرفتگی، خشکی واژن، نوسانات خلقی یا سایر علائم مرتبط سوال خواهد کرد. یک معاینه فیزیکی کامل نیز برای رد هر گونه علل احتمالی دیگر انجام خواهد شد.

یائسگی در چه سنی اتفاق می افتد؟

یائسگی به طور معمول در زنان بین 45 تا 55 سال رخ می دهد که میانگین سنی آن حدود 51 سال است. عوامل مختلف، از جمله ژنتیک و سلامت تخمدان، نقش مهمی در تعیین شروع یائسگی دارند. قبل از یائسگی، زنان ممکن است علائمی را در مرحله ای به نام پیش از یائسگی تجربه کنند، که در طی آن تغییرات هورمونی شروع می شود. پیش یائسگی، که می تواند از چند ماه تا چند سال طول بکشد، یک دوره انتقالی است که منجر به یائسگی می شود، اگرچه برخی از زنان ممکن است بدون این دوره وارد مرحله یائسگی شوند.

زن یائسه

آزمایش یائسگی در منزل

در مجموعه “حال” امکان انجام آزمایش سائسگی در منزل وجود دارد و علاوه بر این، تمامی آزمایشات پزشکی دیگر نیز قابل انجام در خانه شما می‌باشد. آزمایش در منزل سرویسی است که به شما اجاره می‌دهد به جای حضور در آزماشیگاه، همان کار را در خانه و در آزامش و بدون نیاز به نوبت گیری انجام دهید. برای این کار کافیست درخواست خود ار ثبت کرده و منتظر حضور نمونه گیر در منزل یا محل کار خود باشید.

اگر علائم یائسگی را دارید می‌توانید این تست را در خانه و در کناز عزیزانتان انجام دهید و پس از آن جواب آزمایش را نیز در اختیاز یک پزشک آنلاین قرار داده و از او راهنمایی لازم را دریافت کنید. پاسخ آزمایش یائسگی در منزل نیز به صورت آنلاین در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

هزینه آزمایش یائسگی

هزینه آزمایش یائسگی در منزل مانند آزمایشات در آزمایشگاه، شامل بیمه تکمیلی و یا بیمه پایه خواهد بود و هزینه آن توسط بیمه تکمیلی پرداخت خواهد شد. اما هزینه آزمکایش یائسگی در سال 1402 حدود یک میلیون و سیصد هزار تومان می‌باشد که شامل آزمایشات هورمونی خواهد بود.

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات