جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آزمایش پروتئین خون / تست پروتئین خون برای چیست

آزمایش پروتئین خون
تاریخ بروزرسانی : ۱۵ فروردین

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

آزمایش پروتئین خون یک آنالیز پزشکی است که سطح پروتئین های خاص در خون را اندازه گیری می کند. این آزمایش وجود، کمیت و عملکرد پروتئین های مختلف را که برای عملکرد طبیعی بدن مهم هستند، تعیین می کند. پروتئین های اندازه گیری شده در این آزمایش شامل آلبومین، گلوبولین و فیبرینوژن در میان سایرین است. این پروتئین ها نقش های مختلفی در بدن دارند، مانند حفظ تعادل مایعات، انتقال مواد مغذی و حمایت از سیستم ایمنی. سطوح غیر طبیعی این پروتئین ها در خون می تواند نشان دهنده بیماری های مختلف مانند بیماری های کبدی یا کلیوی، التهاب و اختلالات خونی باشد.

اگر نتیجه آزمایش پروتئین کل غیرطبیعی باشد، آزمایش‌های بیش‌تری برای تشخیص این که کدام پروتئین خیلی زیاد یا کم است مورد نیاز خواهد بود. این کار امکان تشخیص دقیق‌تر مشکلات را فراهم می‌کند. تست پروتئین خون به این دلیل اهمیت دارد که به کمک مقادیر غیرطبیعی آن می‌توان بیماری‌های کبدی یا کلیوی و… را تشخیص داد. اگر می‌خواهید با آزمایش پروتئین خون و نحوه انجام آن آشنا شوید، مطالعه این مقاله برای شما مفید خواهد بود.


تصویر خدمات اقساطی

پروتئین خون چیست

پروتئین بخش مهمی از ساختارهای سازنده سلول‌ها و بافت‌های بدن است. این ترکیب جزو ضروری‌ترین موارد برای سلامت و رشد و تکامل بدن در نظر گرفته می‌شود. دو نوع پروتئین به نام آلبومین و گلوبولین در خون انسان وجود دارند. گلوبولین در سیستم ایمنی بدن نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. آلبومین هم مانع از نشت مایع از رگ‌های خونی می‌شود.

آزمایش پروتئین خون که بخشی از چکاپ کامل است، میزان این پروتئین‌ها و نسبت ان‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. این آزمایش با هدف بررسی علائمی مثل تورم بدن، خستگی و کاهش وزن بی‌دلیل انجام می‌شود. پزشکان تست پروتئین خون را به عنوان یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص اولیه مشکلات کبدی و کلیوی می‌دانند.

پروتئین خون چیست

crp در آزمایش خون

crp  یا تست پروتئین واکنش‌پذیر (C-Reactive Protein) نوعی آزمایش خون است میزان التهاب را در بدن اندازه‌گیری می‌کند. crp پروتئینی است که در کبد ساخته می‌شود و به جریان خود راه می‌یابد. سطح این پروتئین پس از هر نوع التهاب یا عفونت به سرعت در بدن بالا می‌رود.

نکته مهم در مورد آزمایش پروتئین خون این است که بالا بودن crp فقط وجود التهاب را در بدن مشخص می‌کند. یعنی نمی‌تواند به شما نشان دهد که التهاب به طور دقیق در کدام بخش از بدن وجود دارد. بنابراین با مشاهده بالا بودن crp‌ در نتیجه آزمایش، معمولا به تست‌های بیش‌تری برای تشخیص دقیق مشکل نیاز است. به طور کلی پزشک آزمایش crp‌ را زمانی تجویز می‌کند که مشکوک به یکی از موارد زیر باشد:

  • ابتلا به نوعی عفونت
  • احتمال وجود نوعی بیماری مرتبط با التهاب مثل آرتریت روماتوئید، لوپوس یا بیماری التهابی روده
  • احتمال پاره شدن کیسه آب و گسترش عفونت در زنان باردار

با آزمایش آمیلاز بیشتر آشنا شوید

crp در آزمایش خون

بالا بودن پروتئین در آزمایش خون

وجود پروتئین بالا و غیرطبیعی در پلاسمای خون نشان‌دهنده ابتلا به هیپرپروتئینمی است. پلاسما بخش مایع خون است و دو پروتئین اصلی آلبومین و گلوبولین در آن وجود دارند. تست پروتئین کل نسبت این دو پروتئین (A/G) را می‌سنجد. برای تشخیص مشکلات مرتبط با آن ممکن است پزشک تست‌های تکمیلی دیگری مثل الکتروفورز پروتئین یا سطح ایمونوگلوبولین کل را هم درخواست کند.

بالا بودن پروتئین همیشه به معنی ابتلا به یک بیماری جدی نیست. در صورت مشاهده بالا بودن غیرعادی پروتئین، پزشک به دنبال عواملی که باعث این مشکل شده می‌گردد. بیماری‌های کبدی و کلیوی شایع‌ترین دلایل بالا بودن پروتئین خون هستند. به جز این عوامل دیگری مثل کم‌آبی بدن، التهاب مزمن یا اختلال التهابی، ابتلا به هپاتیت یا ایدز و برخی از انواع سرطان‌های خون هم در این زمینه نقش دارند.

علائم دفع پروتئین را از اینجا بشناسید

علت انجام آزمایش خون پروتئین

پزشکان به دلایل مختلفی آزمایش پروتئین خون را تجویز می‌کنند. معمولا زمانی که بیمار با علائمی مثل خستگی، کاهش وزن، تهوع و استفراغ، وجود خون در ادرار و… به پزشک مراجعه می‌کند، تست پروتئین یکی از تست‌های تشخیصی لازم خواهد بود. از مهم‌ترین عواملی که باعث می‌شود نیاز به انجام چنین تستی داشته باشید، بررسی موارد زیر با توجه به نوع پروتئین است:

آزمایش آلبومین

  • بررسی می‌کند که کبد و کلیه‌ها تا چه حد خوب کار می‌کنند
  • تعیین می‌کند که آیا رژیم غذایی شما حاوی پروتئین کافی است یا خیر
  • به یافتن علل تورم مچ پا یا شکم و تجمع مایع در ریه‌ها که منجر به تنگی نفس می‌شود کمک می‌کند

آزمایش گلوبولین

  • بررسی می‌کند که بدن چقدر توانایی مبارزه با عفونت را دارد
  • احتمال وجود بیماری‌های خونی مثل مولتیپل میلوما یا ماکروگلوبولینمی را ارزیابی می‌کند

درباره آزمایش ادرار و کاربردهای آن بیشتر بدانید

آزمایش پروتئین خون

تفسیر جواب آزمایش پروتئین خون

نتایج به دست آمده از آزمایش پروتئین خون نشان می‌دهد سطح پروتئین کل خون شما طبیعی، بالا یا پایین است. این تست همچنین مشخص می‌کند که نسبت آلبومین به گلوبولین (A/G) نرمال، کم یا زیاد است. محدوده طبیعی آلبومین در بزرگسالان بین ۳.۵ تا ۵.۰ ‌گرم در دسی‌لیتر و گلوبولین حدود ۲.۰ تا ۳.۵ است. حد نرمال نسبت آلبومین به گلوبولین هم بین ۰.۸ تا ۲.۰ در نظر گرفته می‌شود. بر اساس این اعداد، هر نوع خارج شدن از محدوده طبیعی پروتئین خون می‌تواند نشان‌دهنده احتمال یکی از مشکلات زیر باشد:

پایین بودن سطح پروتئین کل

بالا بودن سطح پروتئین کل

  • احتمال ابتلا به عفونت‌هایی مانند هپاتیت ویروسی یا HIV
  • نوعی سرطان خون به نام مولتیپل میلوما

پایین بودن نسبت آلبومین و گلوبولین (A/G)

  • احتمال ابتلا به نوعی بیماری خودایمنی مثل لوپوس
  • وجود یک بیماری کبدی جدی مثل سیروز کبدی
  • بیماری‌های کلیوی

بالا بودن نسبت آلبومین و گلوبولین (A/G)

  • ابتلا به سرطان خون
  • وجود انواع خاصی از اختلالات ژنتیکی

مکمل پروتئین وی را بیشتر بشناسید

مشاوره با پزشک

بیمه تکمیلی برای انجام تست پروتئین خون

بیمه‌های تکمیلی از بهترین راهکارها برای کاهش هزینه‌های انواع آزمایش از جمله آزمایش خون هستند. شما می‌توانید از بیمه تکمیلی برای انجام آزمایش پروتئین خون در بیش‌تر آزمایشگاه‌ها و حتی استفاده از خدمات آزمایش در منزل کمک بگیرید.

در صورتی که آزمایشگاه انتخابی شما طرف قرارداد بیمه تکمیلی نیست، باز هم می‌توانید این تست را در آن انجام دهید. البته لازم است برای انجام آزمایش، هزینه آن را کامل به آزمایشگاه بپردازید و با دریافت فاکتور از آزمایشگاه و ارائه آن به دفتر بیمه تکمیلی، بخشی از مبلغ پرداختی یا کل آن را دریافت کنید.

با آزمایش cbc بیشتر آشنا شوید

آزمایش پروتئین خون در منزل

این روزها برای انجام آزمایش خون نیازی به خروج از منزل، مراجعه به آزمایشگاه، انتظار طولانی در صف و انجام تست ندارید. شما می‌توانید تنها با چند کلیک همه آزمایش‌های خود را در خانه انجام دهید. برای انجام آزمایش در منزل تنها باید به سایت یا اپلیکیشن حال مراجعه و درخواست آزمایش خود را ثبت کنید.

سپس در زمان مقرر کارشناسان این سامانه با رعایت نکات بهداشتی و ایمنی به آدرس شما مراجعه و نمونه خون‌تان را دریافت می‌کنند. پس از انتقال این نمونه به آزمایشگاه و تجزیه و تحلیل آن، نتیجه آزمایش در کم‌ترین زمان ممکن به شما ارسال می‌شود. انجام آزمایش در منزل مزایای زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • صرفه‌جویی در وقت به دلیل عدم نیاز به مراجعه حضوری یا گرفتن مرخصی برای رفتن به آزمایشگاه و…
  • کاهش هزینه‌ها به دلیل عدم نیاز به پرداخت هزینه بابت استفاده از وسایل حمل و نقل و…
  • امکان استفاده از پوشش بیمه تامین اجتماعی یا بیمه تکمیلی برای پرداخت هزینه
  • امکان انجام آزمایش آسان برای سالمندان و افراد ناتوان یا زنان باردار
  • راحتی نمونه‌گیری از کودکان به دلیل کاهش استرس و همراه بودن اعضای خانواده
  • دسترسی به جواب آزمایش در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون نیاز به مراجعه به آزمایشگاه برای دریافت نتیجه

تست پروتئین

پزشک مناسب برای تفسیر آزمایش پروتئین خون

برای این که پس از تفسیر آزمایش خون خود به بهترین و دقیق‌ترین نتیجه برسید، باید از راهنمایی یک پزشک متخصص کمک بگیرید. تفسیر آزمایش پروتئین خون توسط پزشکان عمومی یا متخصص داخلی قابل انجام است. اما برای بررسی دقیق‌تر و انجام معاینه و تجویز آزمایش‌های تکمیلی بهتر است با یک دکتر گوارش آنلاین صحبت کنید

در صورتی که به چنین پزشکی دسترسی ندارید، اصلا نگران نباشید. شما می‌توانید نتایج آزمایش خود را در بخش مشاوره آنلاین پزشکی به صورت آنلاین برای یکی از پزشکان آنلاین حال ارسال کنید و بدون نیاز به مراجعه حضوری، از راهنمایی او کمک بگیرید. خدمات آنلاین سامانه حال به صورت ۲۴ ساعته و در تمام روزهای هفته در دسترس شما قرار دارد. همه افراد از دورترین نقاط کشور می‌توانند تنها با چند کلیک به بهترین و مجرب‌ترین پزشکان کشور از ده‌ها تخصص گوناگون دسترسی داشته و راهنمایی حرفه‌ای بگیرند.

منابع

https://www.nhs.uk/conditions/total-protein-test/

https://medlineplus.gov/lab-tests/total-protein-and-albumin-globulin-a-g-ratio/

https://www.mountsinai.org/health-library/tests/total-protein

https://www.healthline.com/health/total-protein

https://www.medicalnewstoday.com/articles/325320#during-pregnancy

 

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

marmar

11 ماه پیش

توی ازمایش هایی که برای قبل از بارداری مینویسن ازمایش پروتیئن هم هست؟
پاسخ دهید
1

تیم تحریریه

6 ماه پیش

بله
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات