جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آزمایش طب کار – نحوه انجام و مواردی که بررسی می‌شود

آزمایش طب کار
تاریخ بروزرسانی : ۲۱ مرداد

آزمایش طب کار مجموعه‌ای از آزمایشات و معاینات است که بسیاری از مراکز برای استخدام نیروهای خود آن را از کازمندان درخواست می‌کنند. در ادامه درباره این آزمایش توضیحات کامل‌تری ارائه خواهیم کرد. در نظر داشته باشید که این آزمایش و تمامی آزمایشات دیگر را می‌توانید از مجموعه “حال” یا بخش سلامت اپلیکیشن آپ در بخش آزمایش در منزل درخواست کرده و کلیه تست ها را در خانه خودتان انجام دهید.


تصویر خدمات اقساطی

ازمایش طب کار چیست؟

در سایت concentra.com درباره آزمایش طب کار می‌گوید: به مجموعه ای از آزمایشات معروف گفته می‌شود که افراد هنگام جستجوی کار در یک شرکت ملزم به انجام آن هستند آزمایش طب کار می‌گویند. انجام این آزمون ها به همراه تکمیل فرم های لازم طبق ماده 90 قانون تامین اجتماعی الزامی است. این آزمایش ها نه تنها در طول فرآیند استخدام انجام می شود، بلکه به صورت دوره ای نیز در داخل شرکت ها انجام می شود. بروز بیماری ها یا مشکلات مربوط به کار یا محیط کار می تواند منجر به رنج قابل توجه و کاهش بهره وری شود. با توجه به این موضوع، کارفرمایان مسئولیت قانونی و نظارتی حفظ سلامت و رفاه کارکنان خود را بر عهده دارند. برای کمک به پیشگیری از چنین مواردی، طب کار آزمایشات منظمی را انجام می دهد که به دلیل اهمیت حیاتی آنها هرگز نباید نادیده گرفته شوند.

طب کار بر تجزیه و تحلیل همبستگی بین سلامت کارکنان، ظرفیت کاری و شرایط موجود در محیط های کاری تمرکز دارد. این رشته جنبه های مختلفی مانند شناسایی، ارزیابی، پیشگیری، کنترل و درمان بیماری را در بر می‌گیرد که همگی به طور مستقیم یا غیرمستقیم با محیط شغلی مرتبط هستند.

آزمایش خون طب کار شامل چیست؟

در آزمایشات استخدامی اولیه و معاینات دوره ای، آزمایش خون جامع انجام می شود. آزمایش خون طب کار دارای شاخص های خاصی متناسب با حرفه فرد است و همراه با شاخص های معمول، تست های خاص مختلفی انجام می شود که شامل آزمایش شمارش کامل خون (آزمایش CBC) باشد که کمیت و کیفیت اجزای خون مانند گلبول‌های سفید و قرمز، پلاکت‌ها و هموگلوبین را تجزیه و تحلیل می‌کند.

آزمایشات خون طب کار شامل موارد زیر می‌شود:

  • CBC (شمارش سلول‌های خونی)
  • Cholestrol (کلسترول)
  • BUN (نیتروژن اوره خون)
  • SGOT & SGPT (آنزیم‌های کبدی)
  • FBS (قند خون ناشتا)
  • Cr (کراتینین)
  • TG (تری گلیسیرید)

علاوه بر این، آزمایش چربی خون برای اندازه گیری سطح کلسترول و تری گلیسیرید انجام می شود. سطح آنزیم های کبدی از طریق آزمایش عملکرد کبدی ارزیابی می شود. نظارت بر سطح قند خون نیز یک جنبه مهم است و از طریق آزمایش قند خون تعیین می شود. این آزمایش خون جامع به ارزیابی سلامت کلی فرد و تشخیص هر گونه ناهنجاری بالقوه یا خطرات سلامت شغلی کمک می کند. ضمن اینکه آزمایش اعتیاد عمدتاً با استفاده از نمونه ادرار به جای خون انجام می شود.

آزمایش خون طب کار

هدف از انجام آزمایش طب کار

هدف منحصر به فرد تست طب کار ارزیابی جنبه های مختلف مربوط به سلامت و ایمنی کارکنان در محیط کار است. این شامل تعیین وضعیت کلی سلامت کارکنان، ارزیابی توانایی آنها برای انجام وظایف شغلی به طور موثر، شناسایی خطرات بالقوه در محیط کار، و شناخت پیامدهای بالقوه وجود کارکنان ناسالم در محیط کار است. با انجام این آزمایش‌ها، هدف اصلی افزایش آگاهی کارکنان و شرکت در مورد نگرانی‌های ایمنی و بهداشتی است که می‌تواند بر عملکرد کارکنان تأثیر بگذارد. علاوه بر این، تاکید بر اهمیت اجرای استانداردهای بهداشت و ایمنی به صورت جهانی نیز یکی از محورهای اصلی این آزمایشات است.

معاینات قبل از استخدام شامل چه مواردی می شود؟

در طول معاینات قبل از استخدام که همان آزمایش طب کار است، پزشک متخصص شایستگی و قابلیت های هر فرد را برای شغل پیشنهادی ارزیابی می کند تا بر اساس آن تعیین تکلیف کند. از سوی دیگر، معاینات دوره ای، وضعیت سلامت فرد را نسبت به دوره قبل ارزیابی می کند و در صورت بروز مجدد بیماری یا مسائل بهداشتی قبلی، راه حل های مناسب ارائه می دهد. مرکز تخصصی پرانا در طول فعالیت خود با ارائه خدمات باکیفیت و راهکارهای موثر، با هدف پیشگیری از ابتلا به بیماری های شغلی در بین کارگران و کارکنان می باشد.

  • معاینات سلامت روان، که ممکن است شامل ارزیابی ها و ارزیابی های روانشناختی مختلف باشد.
  • آزمایشات ECG (الکتروکاردیوگرام)، که فعالیت الکتریکی قلب را ارزیابی می کند.
  • تست های شنوایی با استفاده از شنوایی سنج، که حساسیت شنوایی را اندازه گیری می کند، انجام می شود.
  • معاینات جامع اندام، آزمایش خون و آزمایش ادرار که طیف وسیعی از شاخص های سلامت از جمله آزمایش اعتیاد را پوشش می دهد.
  • معاینات بینایی سنجی، با تمرکز بر ارزیابی بینایی و سلامت چشم.
  • ارزیابی سلامت تنفسی، به ویژه تست های اسپیرومتری که عملکرد ریه را ارزیابی می کند.
  • اندازه گیری فشار خون برای سنجش سلامت قلب و عروق.

الکتروکاردیوگرام

آزمایش طب کار شامل چه آزمایشاتی است؟

آزمایش ها و غربالگری های خاص که در طول آزمایش طب کار انجام می شود بسته به نوع معاینه و شرایط شغلی افراد متفاوت است. به طور کلی این معاینات معمولاً شامل آزمایش خون و ادرار، آزمایش بینایی، آزمایش شنوایی، ارزیابی ظرفیت ریوی، نوار قلب و مشاوره با پزشک است که بر اساس نتایج این بررسی ها، متخصص طب کار نظرات خود را در مورد وضعیت فرد ارائه می دهد.

آزمایش خون و ادرار که شامل تست اعتیاد نیز می‌شود، معاینات و ارزیابی اندام‌ها، فشار خون، نوار قلب، معاینات بینایی‌سنجی، وضعیت تنفسی، بررسی سلامت روان و بررسی وضعیت شنوایی فرد از مواردی هستند که در آزمایش طب کار بررسی می‌شوند.

هزینه ازمایش طب کار 1402

براساس اعلام انجمن صنفی، هزینه آزمایش طب کار در سال 1402 حدود 700 هزار تومان است که ممکن است مانند سایر مواردی که دچار تورم هستند، این آزمایشات نیر در آینده تغییر قیمت را داشته باشند. البته هزینه معاینات اولیه بدون آزمایش حدود 60 هزار تومان می‌باشد.

آزمایش اعتیاد طب کار

آزمایش اعتیاد نه تنها به ارزیابی وضعیت اعتیاد متقاضی کمک می کند، بلکه نقش مهمی در ارزیابی سلامت کلی او ایفا می کند. اعتیاد، می‌تواند به طور بالقوه بر عملکرد شغلی افراد تأثیر بگذارد و به همین جهت تشخیص آن قبل از استخدام بسیار ضروری است.

علاوه بر این، آزمایش ادرار می‌تواند به تشخیص بیماری های مختلف مانند بیماری های کلیوی یا کبدی و همچنین دیابت کمک کند. در این راستا، این تست فراتر از نقش خود در غربالگری اعتیاد است و به عنوان یک ابزار جامع ارزیابی سلامت عمل می کند.

برای درمان اعتیاد می‌توانید مشاوره ترک اعتیاد آنلاین گرفته و مراحل درمان را در منزل طی کنید.

آزمایش طب کار

ازمایش ادرار در طب کار برای چیست؟

آزمایش اعتیاد بخشی از تست های آزمایش طب کار قبل از استخدام است. مواد رایجی که در آزمایش‌های اعتیاد بررسی می‌شوند شامل ترکیبات مربوط به ماری جوانا، مواد افیونی (مانند تریاک، هروئین و کراک)، آمفتامین‌ها (از جمله مت آمفتامین)، کوکائین و استروئیدها هستند. کارفرمایان همچنین ممکن است درخواست درج مواد اضافی مانند والیوم، متادون یا مواد آنابولیک مصنوعی را نیز داشته باشند.

آزمایش ادرار یک روش پرکاربرد برای آزمایش اعتیاد به مواد مخدر در طب کار است. این آزمایش برای ارزیابی وضعیت اعتیاد متقاضیان شغل انجام می‌شود، زیرا اعتیاد یک بیماری روانی در نظر گرفته می شود که به طور بالقوه می تواند بر عملکرد شغلی تأثیر بگذارد. علاوه بر این، آزمایش های ادرار  به تشخیص بیماری های کلیوی، کبدی و مرتبط با دیابت نیز کمک می‌کند.

نتایج آزمایشات اعتیاد اطلاعات محرمانه تلقی می شود. دسترسی به این اطلاعات هم در شرکت های خصوصی و هم در سازمان های دولتی محدود شده است. معمولاً فقط بخش منابع انسانی و مدیریت شرکت در شرکت‌های خصوصی یا بخش اداری و استخدامی در سازمان‌های دولتی از نتایج آزمون اطلاع دارند.

مدارک لازم برای آزمایش طب کار

مدارکی که برای انجام آزمایش طب کار نیاز است شامل موارد زیر است. برای اطمینان از نتایج دقیق در طول آزمایش شنوایی سنجی، رعایت یک دوره ناشتایی سالم به مدت 16 ساعت ضروری است. این امر مستلزم خودداری از قرار گرفتن در معرض صداهای بیش از حد بلند یا غیرعادی مانند کنسرت، محل کار پر سر و صدا، و مهمانی هایی با سر و صدای شدید است. توصیه می شود در این مدت از هندزفری نز استفاده نکنید

  • معرفی‌نامه از کارگزینی
  • اصل و فتوکپی کارت ملی و شناسنامه
  • کارت پایان خدمت به همراه فتوکپی آن
  • عکس ۴×۳
  • ناشتا بودن برای انجام آزمایشات حداقل به مدت ۱۰ ساعت
  • همراه داشتن عینک یا سمعک در صورت استفاده

مزایای آزمایش طب کار

مطمئناً شناسایی فردی که هم در سلامت کامل و هم عاری از هرگونه بیماری باشد، می تواند کاری چالش برانگیز و پرهزینه باشد. با انجام آزمایش طب کار و معاینات دوره ای برای ارزیابی توانایی کاری افراد می‌توان به بهترزین بهره‌وری رسید.

مواردی مانند  شناسایی بیماری هایی که ممکن است در آینده شبیه بیماری های شغلی باشند، شناسایی بیماری هایی که ممکن است در اثر عوامل مرتبط با کار بدتر شوند.، ارزیابی بیماری ها و شرایطی که فرد را در برابر بیماری های شغلی آسیب پذیرتر می کند، شناسایی بیماری هایی که به طور بالقوه می توانند به همکاران و مشتریان سرایت کنند، شناسایی بیماری هایی که به طور مکرر منجر به غیبت از کار می شود همگی از مواردی هستند که به کارفرمایان برای انجامبهتر کارها کمک خواهند کرد.

کارگری

مدت زمان آماده شدن جواب آزمایش طب کار

به طور معمول، نتایج آزمایش طب کار معمولاً تا پایان روز کاری یا حداکثر ظرف یک روز پس از انجام آزمایش‌ها در اختیار مدیران قرار خواهد گرفت. این ارزیابی ها معمولاً برای مدت زمان استخدام شما در شرکت مورد نظر معتبر خواهند بود. پس از معاینات و بررسی نتایج آزمایش، با در نظر گرفتن شرایط محیط کار، در نهایت پزشک تشخیص می دهد که آیا متقاضی برای شغل مورد نظر مناسب است یا خیر. هرگونه نتیجه معاینه اضافی توسط پزشک متخصص باید در پرونده پزشکی ثبت شود.

سوالات متداول

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات