جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آزمایش پاپ اسمیر / نحوه انجام تست پاپ اسمیر و هزینه آن

آزمایش پاپ اسمیر
تاریخ بروزرسانی : ۱۴ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم با آزمایش پاپ اسمیر به شما شانس بیشتری برای درمان می دهد. آزمایش پاپ اسمیر همچنین می تواند تغییراتی را در سلول های دهانه رحم شما تشخیص دهد و مشخص کند که ممکن است سرطان در آینده ایجاد شود. بنابراین اولین گام شما در جلوگیری از پیشرفت احتمالی سرطان دهانه رحم انجام تست پاپ اسمیر است. اگر بخواهید انواع آزمایش را در خانه خودتان و توسط نمونه گیران مجرب انجام دهید، می‌تواندی از بخش آزمایش در منزل این سرویس را ثبت درخواست کرده و منتظر نمونه گیر در خانه خودتان برای انجام انواع آزمایش باشد.


تصویر خدمات اقساطی

آزمایش پاپ اسمیر چیست

آزمایش پاپ اسمیر که به نام اسمیر دهانه رحم یا تست پاپ نیز شناخته می شود، روشی است که برای غربالگری سرطان دهانه رحم در زنان استفاده می شود. در این آزمایش سلول ها از سطح دهانه رحم جمع آوری می شوند و سپس در آزمایشگاه برای تشخیص هر گونه ناهنجاری یا تغییر و یا سرطان،بررسی می شوند. تست پاپ اسمیر ابزار مهمی برای تشخیص زودهنگام و پیشگیری از سرطان دهانه رحم است که در صورت تشخیص زودهنگام به راحتی قابل درمان است. به زنان توصیه می شود در سن 21 سالگی یا زودتر در صورت داشتن نشانه های آن مانند سابقه خانوادگی سرطان دهانه رحم، آزمایش پاپ اسمیر را به طور منظم انجام دهند.

علائم سرطان رحم را در این مقاله بشناسید

آزمایش پاپ اسمیر چگونه است

آزمایش پاپ اسمیر ابزار مهمی است که برای تشخیص سلول های غیرطبیعی دهانه رحم می‌باشد. اما نگران نباشید، این تست، آنقدرها هم که به نظر می رسد دلهره آور نیست.

  • آماده سازی: از شما خواسته می شود لباس های خود را از کمر به پایین درآورید و روی میز معاینه دراز بکشید و پاهای خود را رکابی کنید.
  • قرار دادن اسپکولوم: فرد متخصص، یک اسپکولوم روغن کاری شده را در واژن شما قرار می دهد تا به آرامی دیواره های واژن را از هم جدا کند. این ممکن است کمی ناراحت کننده باشد، اما نباید دردناک باشد.
  • جمع آوری سلول: فرد متخصص با استفاده از یک برس یا کاردک کوچک، سلول ها را از سطح دهانه رحم جمع آوری می کند. این فرآیند سریع است و نباید باعث ایجاد درد شود.
  • برداشتن اسپکولوم: پس از تکمیل جمع آوری سلول، پزشک شما اسپکولوم را از واژن شما خارج می کند.
  • آنالیز آزمایشگاهی: سلول های جمع آوری شده در طی تست پاپ اسمیر برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ارسال می شوند. نتایج معمولاً ظرف چند هفته در دسترس خواهند بود.

آزمایش پاپ اسمیر

علت انجام تست پاپ اسمیر

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا زنان باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند:

تشخیص علائم اولیه سرطان دهانه رحم

دلیل اصلی انجام تست پاپ اسمیر، شناسایی سلول های غیر طبیعی در دهانه رحم است که ممکن است نشان دهنده وجود سرطان دهانه رحم یا سلول های پیش سرطانی باشد. تشخیص زودهنگام این سلول های غیر طبیعی می تواند منجر به درمان قبل از ایجاد سرطان شود.

غربالگری برای ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

آزمایش پاپ اسمیر همچنین می تواند وجود ویروس HPV، که یک عفونت رایج مقاربتی است و می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود را بررسی کند.

برای خرید واکسن گارداسیل می‌توانید از اینجا اقدام کنید.

بیماری hpv

نظارت بر تغییرات در سلول های دهانه رحم

آزمایش پاپ اسمیر می تواند به نظارت بر تغییرات سلول های دهانه رحم در طول زمان کمک کند. آزمایش منظم می تواند تغییرات را زود تشخیص دهد و مداخله و درمان سریع را امکان پذیر کند.

درباره آزمایش اچ پی وی و نحوه انجام آن بیشتر بدانید.

برنامه ریزی برای مراقبت های بعدی

اگر سلول های غیرطبیعی در طی آزمایش پاپ اسمیر شناسایی شوند، ممکن است نیاز به آزمایش و درمان بیشتر باشد. زنانی که به طور منظم تست پاپ را دریافت می کنند، می توانند برای مراقبت های بعدی مناسب برنامه ریزی کنند و خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش دهند.

 ارتقای سلامت کلی باروری

آزمایش پاپ اسمیر بخش مهمی از معاینات معمول زنان است و می تواند با تشخیص ناهنجاری ها و رفع زود هنگام به ارتقای سلامت کلی باروری کمک کند.

انجام تست پاپ اسمیر درواقع یک اقدام مهم پیشگیرانه است و می‌تواند در این راه به افراد کمک شایانی کند.

آزمایش پرولاکتین چیست؟

چه کسانی باید آزمایش پاپ اسمیر بدهند

طبق گفته کالج آمریکایی زنان و زایمان، زنان باید اولین تست پاپ اسمیر خود را در سن 21 سالگی بدون توجه به فعالیت جنسی انجام دهند. پس از آن، زنان باید تا سن 30 سالگی هر سه سال یکبار تست پاپ اسمیر انجام دهند. در 30 سالگی، زنان می توانند هر سه سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر یا ترکیبی از پاپ اسمیر و آزمایش HPV را هر پنج سال یکبار انجام دهند. زنان بالای 65 سال که در 10 سال گذشته سه بار آزمایش پاپ اسمیر منفی یا دو آزمایش منفی پی در پی داشته اند، می توانند انجام پاپ اسمیر را متوقف کنند.

البته برخی از زنان ممکن است به دلیل برخی عوامل، مانند سابقه سرطان دهانه رحم یا ضایعات پیش سرطانی، عفونت HIV یا ضعف سیستم ایمنی، به آزمایش مکرر نیاز داشته باشند. علاوه بر این، زنانی که هیسترکتومی انجام داده اند (که شامل برداشتن دهانه رحم می شود) ممکن است نیازی به انجام منظم پاپ اسمیر نداشته باشند، مگر اینکه این جراحی برای درمان سرطان دهانه رحم یا ضایعات پیش سرطانی انجام شده باشد.

تست پاپ اسمیر

جواب آزمایش پاپ اسمیر سالم

نتیجه آزمایش پاپ اسمیر سالم یا نرمال به این معنی است که هیچ سلول غیر طبیعی در دهانه رحم شما یافت نشده است.

البته تست پاپ اسمیر، محافظت کاملی در برابر سرطان دهانه رحم ایجاد نمی کند و حتی اگر پاپ اسمیر قبلی طبیعی بوده باشد، هنوز هم امکان ابتلا به سرطان دهانه رحم وجود دارد. به همین دلیل ضروری است که طبق توصیه های دکتر زنان آنلاین به انجام آزمایش پاپ اسمیر منظم ادامه دهید.

در اینجا نمونه‌ای از یک گزارش پاپ اسمیر سالم آورده شده است

کفایت نمونه: برای ارزیابی رضایت بخش است
دسته کلی: منفی برای ضایعات داخل اپیتلیال یا بدخیمی

تفسیر: سلول‌های دهانه رحم طبیعی و سالم به نظر می‌رسند، بدون هیچ شواهدی از سلول‌های غیرطبیعی یا سرطانی.

تفسیر آزمایش پاپ اسمیر

قبل از تفسیر آزمایش پاپ اسمیر باید توجه داشته باشید که نتیجه ASC-US نسبتاً رایج است و لزوماً به این معنی نیست که شما سرطان دهانه رحم یا سایر ناهنجاری‌ها را دارید. با این حال، نشان می دهد که ممکن است تغییراتی در سلول های دهانه رحم وجود داشته باشد که تحقیقات بیشتر را ایجاب می کند. ضمن اینکه بهترین مفسر برای تفسیر آزمایش شما دکتر زنان آنلاین است که به صورت آنلاین به شما پاسخ داده و جواب آزمایش را تفسیر خواهد کرد.

چندین علامت اختصاری وجود دارد که ممکن است در نتایج پاپ اسمیر و تفسیر آن به شما کمک کند

  • ASC-US: سلول های سنگفرشی آتیپیک با اهمیت نامشخص. این بدان معنی است که برخی از سلول های نمونه کمی غیر طبیعی به نظر می رسند، اما مشخص نیست که آیا این تغییرات نشان دهنده رشد پیش سرطانی یا سرطانی است.
  • LSIL: ضایعه داخل اپیتلیال سنگفرشی درجه پایین. یعنی تغییرات جزئی در سلول های دهانه رحم وجود دارد که نشان دهنده خطر کم ابتلا به سرطان دهانه رحم است.
  • HSIL: ضایعه داخل اپیتلیال سنگفرشی درجه بالا. یعنی که تغییرات قابل توجهی در سلول های دهانه رحم وجود دارد که نشان دهنده خطر بالاتر ابتلا به سرطان دهانه رحم است.
  • AGC: سلول های غده ای آتیپیک. یعنی سلول‌های غیرطبیعی در غدد دهانه رحم یا رحم یافت می‌شوند که می‌توانند خطر ابتلا به سرطان آندومتر یا دهانه رحم را نشان دهند.
  • NILM: برای ضایعات داخل اپیتلیال یا بدخیمی منفی است. این یک نتیجه تست پاپ اسمیر طبیعی است که نشان می دهد هیچ سلول غیرطبیعی یا علائم عفونت در نمونه مشاهده نشده است.

تست پاپ اسمیر چه زمانی باید انجام شود

بهتر است زنان بدون توجه به اینکه علائمی دارند یا نه، تست پاپ اسمیر را از سن 21 سالگی شروع کنند. ضمن اینکه اگر از نظر جنسی فعال هستید، انجام منظم پاپ اسمیر برای غربالگری سرطان دهانه رحم مهم است.

برخی از علائمی که ممکن است نشان دهنده نیاز به آزمایش پاپ اسمیر باشد عبارتند از: خونریزی غیر طبیعی واژن، ترشح غیرعادی، درد هنگام رابطه جنسی یا درد لگن. البته بسیاری از زنان مبتلا به سرطان دهانه رحم هیچ علامتی را تجربه نمی کنند، به همین دلیل است که غربالگری منظم بسیار مهم است.

آزمایش پاپ اسمیر

موقعیت‌های منحصر به فردی نیز وجود دارد که در آن شما ممکن است نیاز به انجام آزمایش پاپ اسمیر بیشتر یا حتی در سنین پایین‌تر داشته باشید.

  • اگر به دلیل بیماری مانند HIV/AIDS سیستم ایمنی ضعیفی دارید یا اگر از داروهایی استفاده می کنید که سیستم ایمنی شما را سرکوب می کند، ممکن است نیاز به تست پاپ اسمیر مکرر داشته باشید.
  • اگر سابقه سرطان دهانه رحم یا سلول های پیش سرطانی دارید.
  • اگر در داخل رحم در معرض دی اتیل استیل‌بسترول (DES) قرار گرفته‌اید.
  • اگر در مورد سلامت باروری خود نگرانی دارید یا اینکه آیا باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهید.

معنی moderate در آزمایش پاپ اسمیر

در تست پاپ اسمیر، اصطلاح “moderate” یا متوسط می‌تواند به درجه ناهنجاری مشاهده شده در سلول های دهانه رحم که در طول آزمایش جمع آوری شده اند اشاره کند. هنگامی که یک پزشک سلول ها را زیر میکروسکوپ بررسی می کند، ممکن است از اصطلاحات مختلفی برای توصیف سطح ناهنجاری موجود استفاده کند.

نتیجه تست پاپ اسمیر که ناهنجاری‌های «متوسط» را نشان می‌دهد به این معنی است که تغییراتی در اندازه، شکل یا سازماندهی سلول‌های دهانه رحم وجود دارد، اما این تغییرات آنقدر شدید نیستند که به عنوان ناهنجاری‌های درجه بالا یا سرطانی طبقه‌بندی شوند.

مهم است به خاطر داشته باشید که حتی زمانی که نتایج پاپ اسمیر ناهنجاری های متوسط را نشان می دهد، ممکن است برای تعیین علت و شدت ناهنجاری ها به آزمایش یا پیگیری اضافی نیاز باشد. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما مراحل بعدی توصیه شده را بر اساس شرایط فردی و سابقه پزشکی شما مورد بحث قرار می دهد.

جواب آزمایش پاپ اسمیر liquid based

سیتولوژی مبتنی بر مایع روشی برای تهیه نمونه های دهانه رحم برای تست پاپ اسمیر است که شامل استفاده از یک محیط مایع برای جمع آوری و حفظ سلول های دهانه رحم است. تست پاپ اسمیر سنتی شامل مالش مستقیم سلول های دهانه رحم بر روی یک لام شیشه ای است که گاهی اوقات می تواند منجر به همپوشانی سلول ها یا جمع آوری نمونه ناکافی شود. در مقابل، با سیتولوژی مبتنی بر مایع، سلول‌ها با استفاده از یک برس یا کاردک مخصوص جمع‌آوری می‌شوند و سپس برای نگهداری در یک ویال محلول مایع قرار می‌گیرند. این محلول به پراکندگی و توزیع یکنواخت‌تر سلول‌ها بر روی لام کمک می‌کند و بررسی آن‌ها را برای آسیب‌شناسان در زیر میکروسکوپ آسان‌تر می‌کند.

liquid based دارای مزایای متعددی نسبت به آزمایش پاپ اسمیر سنتی است. او اینکه، می‌تواند با بهبود کیفیت نمونه سلولی جمع آوری شده، به کاهش نتایج منفی کاذب کمک کند و دوم اینکه شناسایی سلول‌های غیرطبیعی را آسان‌تر می‌کند، زیرا آنها بیشتر پخش شده‌اند و می‌توان آنها را راحت‌تر در زیر میکروسکوپ مشاهده کرد. ضمن اینکه این روش، اجازه می دهد تا در صورت نیاز، آزمایش های تشخیصی اضافی مانند آزمایش HPV روی همان نمونه انجام شود. به طور کلی، سیتولوژی مبتنی بر مایع نشان داده شده است که دقت و قابلیت اطمینان تست پاپ اسمیر را بهبود می بخشد.

جواب آزمایش پاپ اسمیر satisfactory for evaluation

هنگامی که نتیجه پاپ اسمیر به عنوان “satisfactory for evaluation” یا “رضایت بخش برای ارزیابی” گزارش می شود، به این معنی است که نمونه جمع آوری شده از دهانه رحم در طول آزمایش برای معاینه توسط پاتولوژیست کافی و مناسب بوده است. این بدان معناست که سلول‌های کافی در نمونه وجود داشت تا آسیب‌شناس بتواند آن‌ها را تجزیه و تحلیل کند و تشخیص دقیق بدهد.

البته نتیجه رضایت‌بخش پاپ اسمیر لزوماً به این معنی نیست که هیچ ناهنجاری وجود ندارد. ناهنجاری‌هایی مانند التهاب، عفونت یا تغییرات پیش سرطانی را می‌توان حتی زمانی که نمونه برای ارزیابی رضایت‌بخش تشخیص داد، شناسایی کرد. بنابراین، آزمایش پاپ اسمیر رضایت بخش تنها اولین گام برای تشخیص هر گونه مشکل بالقوه است و ممکن است به آزمایشات بعدی نیز نیاز باشد.

سوالات متداول

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات