جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آزمایش پرولاکتین / آزمایش prl برای چیست؟

آزمایش پرولاکتین
تاریخ بروزرسانی : ۲۹ مرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

آزمایش پرولاکتین یک آزمایش خون ساده است که سطح هورمونی به نام پرولاکتین را در بدن شما اندازه گیری می کند. پرولاکتین نقش حیاتی در عملکردهای مختلف بدن، به ویژه در زنان، ایفا می کند. با اندازه‌گیری سطح پرولاکتین، پزشکان می‌توانند شرایطی مانند اختلالات غده هیپوفیز، مشکلات باروری، بی‌نظمی‌های قاعدگی و حتی برخی تومورها را تشخیص داده و نظارت کنند.

می‌توانید برای راحتی بیشتر، این آزمایش را از بخش آزمایش در منزل ثبت سفارش کرده و با حضور نمونه گیر در منزل خودتان انجام دهید. با این کار در زمان و هزینه شما صرفه جویی خواهد شد.


تصویر خدمات اقساطی

آزمایش پرولاکتین برای چیست؟

مردان و زنان با وجود علائم زیر این آزمایش پرولاکتین را انجام می دهند. زنان ممکن است به دلایلی مانند ناباروری، آکنه غیرطبیعی، حساس شدن سینه ها، پریودهای نامنظم یا عدم وجود، درد در حین رابطه جنسی، ترشح خود به خود شیر از سینه ها بدون بارداری و تجربه علائم یائسگی مانند گرفتگی و خشکی واژن، آزمایش پرولاکتین را انجام دهند.

به طور مشابه، مردان در صورت تجربه اختلال نعوظ، کاهش میل جنسی، حساسیت یا بزرگ شدن سینه یا کمبود غیر معمول موهای بدن و صورت، آزمایش پرولاکتین را انتخاب می کنند. آزمایش پرولاکتین برای ارزیابی مواردی چون بررسی عود تومور هیپوفیز، پیگیری کاهش تستوسترون در مردان، بررسی علت ناباروری و مشکوک بودن به پرولاکتین بالا انجام می‌شود.

چرا آزمایش تستوسترون لازم است؟

آزمایش prl چیست؟

غده هیپوفیز که در پایه مغز و زیر هیپوتالاموس قرار دارد، پرولاکتین ترشح می کند (که به آن PRL نیز گفته می شود). این هورمون به طور فعال باعث رشد بافت سینه، تولید شیر و تسهیل شیردهی می شود. علاوه بر این، نقش مهمی در بسیاری از عملکردهای دیگر بدن ایفا می کند. در مردان، زنان غیر باردار و زنان غیر شیرده، سطح این هورمون نسبتاً پایین است. با این حال، در زنان باردار یا شیرده، پرولاکتین به طور طبیعی افزایش می‌یابد تا محیطی مساعد برای رشد بافت‌های سینه و تولید شیر ایجاد کند.

آزمایش PRL سطح هورمونی را در خون که غده هیپوفیز ترشح می کند و به همین نام خوانده می شود، بررسی می کند. در حقیقت، هورمون پرولاکتین (PRL) به طور فعال بر سایر هورمون های جنسی مانند استروژن و پروژسترون تأثیر می گذارد و به طور فعال نقش مهمی در متابولیسم بدن ایفا می کند. بیماران با علائمی که می تواند نشان دهنده افزایش سطح پرولاکتین باشد، معمولاً به عنوان بخشی از فرآیند ارزیابی خود تحت آزمایش پرولاکتین قرار می گیرند.

بهترین زمان آزمایش پرولاکتین

توصیه این است که نمونه آزمایش را حدود 4 ساعت بعد از بیدار شدن در عصر انجام دهید. ناشتا بودن نیز برای آزمایش پرولاکتین ضروری است. اوج تغییرات هورمونی در طول سیکل قاعدگی در روز سوم مشاهده می شود که آن را بهترین زمان برای انجام آزمایشات هورمونی می کند.

البته برای این آزمایش نیازی به مراجعه حضوری به آزمایشگاه نیست و تنها کافیست از بخش آزمایش در منزل مجموعه حال یا همان بخش سلامت در اپلیکیشن آپ، درخواست خود را ثبت کرده و این تست را در خانه و با خیال راحت انجام دهید.

آزمایش پرولاکتین

بالا بودن پرولاکتین نشانه چیست؟

به طور معمول، غلظت این هورمون خاص باید در سطوح نسبتاً کمی در آزمایش خون مردان و زنان وجود داشته باشد. با این حال، سطح بالای این هورمون در آزمایش پرولاکتین می‌تواند نشان دهنده شرایط مختلفی باشد، از جمله:

1. بی اشتهایی عصبی (اختلال خوردن که با گرسنگی از خود مشخص می شود)
2. استفاده از داروهای تجویزی برای مدیریت شرایطی مانند افسردگی، فشار خون بالا یا روان پریشی
3. ضربه یا سوزش قفسه سینه، که می تواند شامل شرایطی مانند زخم، زونا، یا پوشیدن سینه بند بیش از حد تنگ باشد.
4. شرایط پزشکی که بر هیپوتالاموس، ناحیه ای از مغز که مسئول تنظیم غده هیپوفیز است، تأثیر می گذارد.
5. پرولاکتینوما، یک تومور غیرسرطانی واقع در غده هیپوفیز که باعث تولید بیش از حد پرولاکتین می شود.

در صورت بالا بودن نتیجه آزمایش می‌توانید با پزشک آنلاین به صورت صوتی، تصویری و حتی چت متنی گفتگو کنید و مراحل درمان را طی کنید.

آزمایش پرولاکتین چه شرایطی دارد؟

آزمایش پرولاکتین ممکن است بسته به زمینه خاص متفاوت باشد اما شرایط کلیدی برای آزمایش Prolactin عبارتند از:

  • ناشتا بودن
  • برخی از داروها می توانند بر سطح پرولاکتین تأثیر بگذارند، بنابراین مهم است که پزشک خود را در مورد داروهایی که مصرف می کنید مطلع کنید
  • سطح پرولاکتین به طور طبیعی در طول روز در نوسان است و سطوح بالاتر معمولاً در صبح مشاهده می شود. بنابراین، آزمایش اغلب برای صبح برنامه ریزی می شود تا نتایج قابل اعتمادتری به دست آید.
  • سطح پرولاکتین را می توان تحت تأثیر بارداری و چرخه قاعدگی قرار داد. اگر باردار هستید یا سیکل های قاعدگی نامنظم را تجربه می کنید، بنابراین قبل از انجام آزمایش با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید.

آزمایش پرولاکتین در زمان پریود

این آزمایش محدود به انجام در طول چرخه قاعدگی نیست، زیرا برخی افراد آن را در روز دوم یا سوم پریود نیز انجام می دهند. اما بسیار مهم است که در 24 ساعت قبل از آزمایش پرولاکتین وارد رابطه جنسی نشوید و نمونه برداری را تقریباً 3 ساعت پس از بیدار شدن از خواب انجام دهید.

آزمایش پرولاکتین قبل از بارداری

ناباروری می تواند ناشی از سطوح بالای پرولاکتین نیز باشد. اصطلاح دیگر برای افزایش سطح پرولاکتین هیپرپرولاکتینمی است. اگر زنی که باردار نیست سطح پرولاکتین غیرطبیعی و بالایی داشته باشد، ممکن است در باردار شدن با مشکلاتی مواجه شود. پرولاکتین می تواند از طریق مکانیسم های مختلف به ناباروری کمک کند.

در درجه اول، می تواند مانع از تخمک گذاری در زنان شود. در نتیجه، سیکل های قاعدگی آنها ممکن است متوقف شود. در موارد شدید، افزایش سطح پرولاکتین ممکن است تخمک گذاری را به طور کامل مختل کند و منجر به تخمک گذاری نامنظم یا تاخیر قابل توجهی شود.

آزمایش پرولاکتین

پریودهای نامنظم اغلب در این گروه از زنان رخ می دهد. آزمایش‌ قبل از بارداری ممکن است سطوح بالای پرولاکتین را در زنانی که به طور منظم تخمک‌گذاری می‌کنند، اما در تولید پروژسترون کافی پس از تخمک‌گذاری ناکام هستند، نشان دهد. سطح ناکافی پروژسترون پس از تخمک گذاری می تواند منجر به کاهش پذیرش پوشش رحم برای لانه گزینی جنین شود. برخی از زنانی که این مشکل را تجربه می کنند ممکن است مدت کوتاهی پس از تخمک گذاری پریود شوند.

ازمایش پرولاکتین بعد از سقط

اگر سقط در ماه اول اتفاق بیفتد، بر سطح پرولاکتین تأثیری ندارد. با این حال، پس از سه ماهه اول بارداری، پرولاکتین یکی از هورمون هایی است که افزایش می یابد. اگر سطح پرولاکتین قبل از بارداری افزایش نیافته باشد، به تدریج در عرض یک تا دو ماه به حالت عادی باز می گردد. در زنانی که شیردهی می‌کنند، پرولاکتین ممکن است تا یک سال پس از توقف شیردهی بالا بماند.

آدنوم، یک توده غیر سرطانی که در مناطقی از مغز که هورمون پرولاکتین را تولید می‌کنند، یافت می‌شود، اغلب علت اصلی افزایش سطح پرولاکتین در بیشتر موارد است. عواملی مانند فعالیت بدنی شدید، سطوح بالای استرس، اضطراب و سایر عوامل نیز می توانند در افزایش پرولاکتین نقش داشته باشند. علاوه بر این، استفاده از داروهای حاوی دوپامین می تواند منجر به افزایش این هورمون شود. حفظ سطح هورمونی متعادل برای بارداری موفق بسیار مهم است. سلامت جسمانی می‌تواند به طور قابل توجهی بر تعامل پیچیده بین هورمون های مختلف تأثیر بگذارد. حتی کوچکترین اختلال در بدن، از استرس گرفته تا بیماری های مختلف، می تواند تعادل ظریف هورمون ها را به هم بزند.

آزمایش prl چگونه انجام میشود؟

اگر آزمایش پرولاکتین را از بخش آزمایش در منزل “حال” انجام دهید، پس از حضور نمونه گیر در منزل یا محل کار شما، او ناحیه ای از بازوی بیمار را که از آن خون گرفته می شود تمیز می کند. سپس یک سوزن کوچک را برای جمع آوری نمونه خون وارد رگ می کنند. نمونه معمولاً در یک ویال یا یک سرنگ جمع آوری می شود. هنگامی که خون گرفته شد، سوزن برداشته می شود و برای جلوگیری از خونریزی، یک باند بر روی محل سوراخ قرار می گیرد.

سپس نمونه خون جمع آوری شده برای تجزیه و تحلیل بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می شود. در آزمایشگاه، نمونه پردازش می شود و سطح هورمون پرولاکتین با استفاده از تکنیکی به نام ایمونواسی اندازه گیری می شود. نتایج نشان می‌دهد که آیا سطح پرولاکتین در محدوده طبیعی است یا خیر.

آزمایش prl

شرایط آزمایش پرولاکتین

در مورد شرایط آزمایش پرولاکتین مهم است که از مصرف مولتی ویتامین ها و مکمل های غذایی حاوی ویتامین B7 در 12 ساعت قبل از آزمایش خودداری کنید. این مکمل ها که معمولاً برای ناخن، پوست و مو استفاده می شوند و می توانند با نتایج تداخل داشته باشند. توصیه می‌شود 3 ساعت قبل از نمونه برداری از خواب بیدار شوید تا از نتایج دقیق آزمایش مطمئن شوید. علاوه بر این، توصیه می شود 30 دقیقه قبل از انجام آزمایش داخل آزمایشگاه بنشینید و آرام باشید و از استرس دوری کنید.

برای جلوگیری از هرگونه تداخل احتمالی، ضروری است که سینه ها را شب قبل از آزمایش تحریک نکنید و از پوشیدن جوراب شلواری یا سوتین خودداری کنید. خواب کافی بسیار مهم است، بنابراین مطمئن شوید که شب قبل از آزمایش 6 تا 8 ساعت بخوابید. در نهایت، مهم است که قبل از انجام آزمایش از مصرف داروهای کلرپرومازین، متیل دوپا، استروژن و مورفین خودداری کنید.

آزمایش PRL

تفسیر یا خواندن آزمایش پرولاکتین

تفسیر آزمایش پرولاکتین مانند تفسیر آزمایش خون باید حتما توسط دکتر عمومی آنلاین و یا سایر متخصصین انجام شود و نباید به صورت شخصی انجام شود. اما در ادامه برخی از موارد که برای خواند این آزمایش مفید هستند ذکر شده است.

  • PRL: این مخفف “پرولاکتین” است که هورمونی است که در آزمایش اندازه گیری می شود. پرولاکتین در درجه اول در تولید شیر و شیردهی در زنان نقش دارد.
  • mIU/L: این به واحد اندازه گیری سطح پرولاکتین اشاره دارد که یک میلی واحد بین المللی در لیتر است. غلظت پرولاکتین در خون را تعیین می کند.
  • محدوده طبیعی: محدوده طبیعی سطوح پرولاکتین می تواند در آزمایشگاه های مختلف کمی متفاوت باشد، اما به طور کلی، حدود 29-2 نانوگرم در میلی لیتر (یا 2-29 میکروگرم در لیتر) است.
  • پرولاکتین بالا (هیپرپرولاکتینمی): اگر سطح پرولاکتین بالاتر از حد طبیعی باشد، ممکن است نشان دهنده وضعیتی به نام هیپرپرولاکتینمی باشد. عوامل مختلفی مانند برخی داروها، تومورهای غده هیپوفیز، اختلال عملکرد هیپوتالاموس یا حتی برخی شرایط فیزیولوژیکی مانند بارداری و شیردهی باعث آن می‌شود.
  • پرولاکتین پایین (هیپوپرولاکتینمی): سطوح پرولاکتینی که کمتر از حد طبیعی هستند , ممکن است با مشکلاتی در غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس و همچنین برخی داروها یا شرایط مرتبط باشد.

قیمت آزمایش پرولاکتین 1402

قیمت آزمایش پرولاکتین حدود 70 هزار تومان است که ممکن است در صورتی که این آزمایش در قالب آزمایش هورمون باشد، موارد دیگری در آزمایش نوشته شده و به این مبلغ اضافه شود. آزمایش خون کامل نیز شامل آن می‌شود که قطعا هزینه آن بیشتر از 1 میلیون تومان خواهد بود. البته اگر از بخش آزمایش در منزل “حال” استفاده کنید می‌توانید از تمامی بیمه ها به خصوص بیمه تکمیلی نیز استفاده کنید.

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات