جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آزمایش اچ پی وی / هزینه تست + انجام آن در منزل

آزمایش اچ پی وی
تاریخ بروزرسانی : ۲۹ مرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

HPV یک ویروس فوق العاده رایج است که می تواند باعث ایجاد مواردی مانند زگیل تناسلی و حتی سرطان شود و انجام آزمایش اچ پی وی تنها کاری است که باید انجام دهید و پس از آن خرید واکسن گارداسیل و تزریق آن می‌تواند شما را در برابر این ویروس خطرناک این کند. پس مراقب سلامتی خود باشید و در صورت نیاز از پزشکان متخصص به صورت آنلاین کمک بگیرید. در صورت نیاز می‌توانید از بخش آزمایش hpv در منزل نیز استفاده کرده و این کار را در خانه خودتان و با آرامش خاطر انجام دهید.


تصویر خدمات اقساطی

آزمایش اچ پی وی چیست؟

HPV یک عفونت شایع از بیماری های مقاربتی است که می تواند باعث زگیل تناسلی و انواع خاصی از سرطان از جمله سرطان دهانه رحم شود.

در طول آزمایش اچ پی وی، نمونه ای از سلول ها از دهانه رحم (در زنان) یا از ناحیه تناسلی (در مردان و زنان) جمع آوری شده و سپس این نمونه در آزمایشگاه برای شناسایی ماده ژنتیکی ویروس آزمایش می‌شود.

آزمایش HPV برای تشخیص زودهنگام ویروس، به‌ویژه برای زنان، بسیار مهم است، زیرا می‌تواند به شناسایی هر گونه ناهنجاری یا علائم سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه کمک کند. برای زنان بالاتر از یک سن خاص یا کسانی که ممکن است در معرض خطر عفونت HPV باشند توصیه می شود و معمولاً در کنار آزمایش پاپ اسمیر انجام می‌شود که سلول های دهانه رحم را از نظر هرگونه تغییر بررسی می کند.

نحوه پیشگیری از بیماری HPV

برای جلوگیری از بیماری HPV ، چند راه مهم وجود دارد که یکی از روش های موثر، واکسینه شدن با واکسن گارداسیل است. در ادامه چند دلیل برای خرید واکسن گارداسیل و تزریق آن ذکر شده است.

واکسن گارداسیل در پیشگیری از شایع ترین انواع HPV که می‌توانند منجر به سرطان دهانه رحم، فرج، واژن و مقعد و همچنین زگیل تناسلی شوند، ایمنی ایجاد می‌کند. این واکسن سیستم ایمنی را تحریک می‌کند تا آنتی بادی های محافظ تولید کند و توصیه می شود که هم دختران و هم پسران در سنین 11-12 سالگی واکسینه شوند. با این حال، واکسیناسیون هنوز هم می تواند برای افرادی که قبلا واکسینه نشده اند مفید باشد. این واکسن زمانی بهترین اثر را دارد که قبل از اینکه فردی از نظر جنسی فعال شود و در معرض HPV قرار گیرد تزریق شود.

واکسن گارداسیل به صورت سه دوز تزریق می شود. برای محافظت کامل، تکمیل تعداد دوزهای توصیه شده بسیار مهم است. بهتر است قبل از تزریق، اگر مطمئن نیستید که hpv دارید یا نه، آزمایش اچ پی وی بدهید.

واکسن گارداسیل

نمونه‌برداری آزمایش اچ پی وی در زنان

برای انجام آزمایش اچ پی وی در زنان، معمولاً مراحل زیر انجام می شود:

1- آماده‌سازی: از زن خواسته می‌شود لباس زیر کمر را درآورد و برای آزمایش لباس بپوشد.

2- جمع آوری نمونه: نمونه گیر به آرامی یک سواب را در واژن قرار می دهد. ممکن است کمی ناراحت کننده باشد اما نباید دردناک باشد. سواب برای جمع آوری سلول ها از دهانه رحم استفاده می شود.

3- حفظ سلول: سلول های جمع آوری شده سپس در محلول مایع مخصوص قرار می‌گیرند تا برای آزمایش سالم بمانند.

4- آنالیز آزمایشگاهی: سلول های حفظ شده به آزمایشگاه فرستاده می شوند و در آنجا از نظر وجود DNA HPV مورد بررسی قرار می گیرند.

5- نتایج آزمایش: آزمایشگاه گزارشی را تولید می‌کند که نشان می دهد آیا عفونت HPV تشخیص داده شده است یا خیر.

بهتر است نتایج آزمایش اچ پی وی را خودتان تفسیر نکنید و حتما با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید.

چه بیماری‌هایی با آزمایش اچ پی وی مشخص می‌شود؟

آزمایش HPV می تواند وجود گونه های خاصی از ویروس را در بدن تشخیص دهد. ضمن اینکه تست اچ پی وی تنها ابزاری است که پزشکان برای ارزیابی بیماران از نظر این شرایط استفاده می کنند.

  • سرطان دهانه رحم: آزمایش اچ پی وی می‌تواند به تشخیص تغییرات سلولی غیرطبیعی در دهانه رحم کمک کند که در صورت عدم درمان ممکن است به سرطان دهانه رحم تبدیل شود.
  • سرطان واژن و فرج: تست HPV همچنین می تواند به تشخیص تغییرات غیرطبیعی سلولی در واژن یا فرج کمک کند که در صورت عدم درمان ممکن است به سرطان تبدیل شود.
  • سرطان مقعد: آزمایش اچ پی وی می تواند به تشخیص تغییرات غیرطبیعی سلولی در مقعد کمک کند که در صورت عدم درمان ممکن است به سرطان مقعد تبدیل شود.
  • سرطان اوروفارنکس: آزمایش HPV می تواند به تشخیص تغییرات سلولی غیرطبیعی در گلو کمک کند که در صورت عدم درمان ممکن است به سرطان اوروفارنکس تبدیل شود.
  • زگیل تناسلی

نمونه‌برداری آزمایش اچ پی وی

انجام آزمایش اچ پی وی به چه کسانی توصیه می‌شود؟

  • زنان 25 تا 65 ساله: توصیه می‌شود که زنان بین 25 تا 65 سال هر سه سال یک بار آزمایش اچ پی وی را همراه با آزمایش پاپ اسمیر برای غربالگری انجام دهند. سرطان دهانه رحم.
  • زنان بالای 30 سال که از نظر جنسی فعال بوده اند: توصیه می‌شود زنان بالای 30 سال که از نظر جنسی فعال بوده اند، بدون توجه به نتایج تست پاپ اسمیر، هر سه سال یک بار آزمایش HPV انجام دهند.
  • مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند (MSM): این افراد هم هر سه سال یک بار آزمایش اچ پی وی را انجام دهند.
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند: افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند افراد مبتلا به HIV/AIDS، ممکن است به دلیل افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با HPV، به آزمایش‌های مکرر اچ پی وی نیاز داشته باشند.

برای تعیین اینکه آیا تست اچ پی وی بر اساس عوامل فردی و سابقه پزشکی مناسب است یا خیر، مشورت با یک پزشک آنلاین ضروری است. ضمن اینکه تست HPV برای همه توصیه نمی‌شود، و مهم است که قبل از انجام آزمایش در مورد خطرات و مزایای آن نیز با پزشک مشورت کنید.

آیا تست HPV و پاپ اسمیر با یکدیگر متفاوت هستند؟

بله، تست HPV و پاپ اسمیر با یکدیگر متفاوت هستند.

تست HPV آزمایشی است که به طور خاص برای تشخیص وجود ویروس (HPV) در بدن طراحی شده است. این آزمایش معمولا برای زنان 30 ساله و بالاتر یا کسانی که نتایج غیر طبیعی پاپ اسمیر دارند توصیه می شود.

از سوی دیگر، تست پاپ اسمیر روشی است که در طی معاینه زنان و زایمان برای بررسی هرگونه تغییر غیرطبیعی در سلول های دهانه رحم انجام می‌شود و شامل جمع آوری سلول ها از دهانه رحم و بررسی آنها در زیر میکروسکوپ برای جستجوی علائم سرطان دهانه رحم یا شرایط پیش سرطانی است.

در حالی که هر دو آزمایش مربوط به سلامت دهانه رحم هستند، اما اهداف متفاوتی دارند. آزمایش HPV به طور خاص وجود HPV را بررسی می‌کند، در حالی که آزمایش پاپ اسمیر سلول‌های دهانه رحم را از نظر هرگونه تغییر غیرطبیعی که ممکن است توسط HPV یا عوامل دیگر ایجاد شود، بررسی می‌کند.

آزمایش HPV برای مردان

بیماری هایی مانند سرطان آلت تناسلی و سرطان مقعد مردان را تهدید می‌کند و به همین دلیل بهتر است همه مردان نیز آزمایش HPV بدهند. البته از افرادی که به ایدز مبتلا شده‌اند نیز این تست گرفته خواهد شد.

آزمایش اچ پی وی برای مردان نیز وجود دارد و در طول آزمایش، فرد نمونه گیر، نمونه ای از ناحیه تناسلی شما جمع آوری می‌کند. این کار با پاک کردن پوست اطراف مقعد یا نوک آلت تناسلی انجام می شود. این روش سریع و نسبتا بدون درد است.

3. آنالیز آزمایشگاهی: نمونه جمع آوری شده برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ارسال می شود. در اینجا، نمونه برای شناسایی هر گونه گونه‌ای از HPV که ممکن است وجود داشته باشد، آزمایش می‌شود. آزمایشگاه نتایج را به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ارائه می دهد.

چطور برای آزمایش HPV آماده شویم؟

آماده شدن برای آزمایش اچ پی وی نسبتا آسان است. ابتدا برای تعیین وقت آزمایش HPV با آزمایشگاه هماهنگ کنید و یا از بخش آزمایش در منزل “حال”، این تست را سفارش گذاری کنید. در این روش نمونه گیر به منزل شما آمده و تمامی مراحل کار در خانه خودتان انجام خواهد شد.

ضمن اینکه حداقل 48 ساعت قبل از انجام آزمایش، از انجام فعالیت هایی مانند دوش، آمیزش جنسی، استفاده از تامپون یا استفاده از کرم ها یا دارو های واژینال خودداری کنید. این کارها ممکن است با دقت نتایج آزمایش تداخل داشته باشد.

آزمایش HPV

چه زمانی آزمایش اچ پی وی تجویز می‌شود؟

آزمایش اچ پی وی برای افرادی که حداقل 30 سال سن دارند توصیه می شود. این آزمایش به غربالگری عفونت های ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV که منجر به سرطان دهانه رحم در زنان می‌شود، کمک خواهد کرد.

معمولاً همراه با پاپ اسمیر برای تشخیص هرگونه تغییر سلولی غیرطبیعی در دهانه رحم این تست نیز پیشنهاد می‌شود. انجام منظم آزمایش HPV برای تشخیص زودهنگام بیماری و یا ویروش، بسیار ضروری است و به جلوگیری از پیشرفت سرطان دهانه رحم کمک خواهد کرد.

آزمایش اچ پی وی در مردان

در طول آزمایش اچ پی وی، یک نمونه گیر، نمونه‌ای از سلول ها را از ناحیه تناسلی مرد جمع آوری می‌کند. این کار را می‌توان با سواب زدن آلت تناسلی یا نمونه برداری از ادرار انجام داد. سپس نمونه جمع آوری شده برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاده می شود.

آزمایش HPV در مردان نیز مهم است زیرا این ویروس می‌تواند باعث مشکلات و بیماری هایی از جمله زگیل تناسلی و انواع خاصی از سرطان شود.

تفسیر آزمایش اچ پی وی

برخی از اختصارات رایج در تست HPV وجود دارد که ممکن است با آنها برخورد کنید و برای شناخت آن‌ها می‌توانید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

  • DNA: اسید دئوکسی ریبونوکلئیک، که ماده ژنتیکی موجود در همه موجودات زنده، از جمله ویروس هایی مانند HPV است. تست HPV با تجزیه و تحلیل نمونه های DNA، وجود گونه های خاصی از ویروس را تشخیص می دهد.
  • PCR: واکنش زنجیره ای پلیمراز، که یک تکنیک آزمایشگاهی است که برای تکثیر مقادیر کمی از DNA به مقادیر بیشتر برای تجزیه و تحلیل استفاده می شود. آزمایش HPV اغلب از PCR برای تشخیص وجود سویه‌های خاص ویروس استفاده می‌کند.
  • LBC: سیتولوژی مبتنی بر مایع، که روشی برای جمع آوری و حفظ سلول های دهانه رحم یا سایر قسمت های بدن برای آزمایش است. LBC معمولاً همراه با تست HPV برای بررسی سلول ها از نظر علائم ناهنجاری یا بیماری استفاده می شود.
  • p16: پروتئین تولید شده توسط ویروس HPV که اغلب به عنوان نشانگر عفونت HPV استفاده می شود. اندازه‌گیری سطح p16 در خون یا بافت‌ها می‌تواند به شناسایی افراد آلوده به سویه‌های پرخطر HPV کمک کند و امکان تشخیص و درمان زودهنگام پیش‌سازهای بالقوه سرطان را فراهم کند.

نتیجه تست HPV منفی: اگر تست HPV منفی شد، نیازی به اقدام دیگری نیست. با این حال، پزشک به شما توصیه می کند که چه زمانی غربالگری بعدی باید انجام شود.

نتیجه آزمایش اچ پی وی مثبت با سلول‌های طبیعی دهانه رحم: اگر آزمایش HPV مثبت بود اما سلول‌های دهانه رحم طبیعی به نظر می‌رسند، ممکن است پزشک آزمایش اضافی را برای تعیین نوع ویروس توصیه کند.

اگر نتایج آزمایش تکمیلی نشان دهنده یک سویه پرخطر باشد، پزشک ممکن است پس از یک سال غربالگری مجدد را برای بررسی اینکه آیا ویروس از بدن شما پاک شده است یا خیر، پیشنهاد دهد.

جواب آزمایش اچ پی وی

هزینه آزمایش HPV

هزینه آزمایش اچ پی وی با توجه به نوع آزمایش و یا استفاده از بیمه متفاوت است. این هزینه از 300 هزار تومان تا 3 میلیون تومان متغیر بوده و بسته به انتخاب شما و آنچه پزشک تجویز کرده‌ است متغیر خواهد بود. یعنی گاهی علاوه بر تست تشخیصی، آزمایش ژنوتایپینگ نیز تجویز می‌شود که این هزینه ها را افزایش خواهد داد. ضمن اینکه هزینه آزمایش hpv در مردان و زنان باهم متفاوت نیست و یه صورت یک قیمت مشترک محاسبه می‌شود

انجام آزمایش اچ پی وی در منزل

پس از آنکه درخواست خود را برای انجام آزمایش اچ پی وی در بخش آزمایش در منزل “حال” و یا بخش سلامت در اپلیکیشن آپ ثبت کردید، با شما تماس گرفته شده و برای حضور نمونه گیر در منزل شما هماهنگی‌های لازم انجام خواهد شد. سپس نمونه گیر به منزل آمده و با راعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی نمونه مورد نظر را دریافت و به آزمایشگاه خواهد برد.

با روش آزمایش اچ پی وی در منزل دیگر نیازی به حضور شما در آزمایشگاه نیست و هزینه آن نیز در صورت پوشش بیمه‌‌ای پرداخت خواهد شد.

سوالات متداول

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات