جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

بهترین دارو برای جوش صورت / با جوش صورت خداحافظی کنید

بهترین دارو برای جوش صورت
تاریخ بروزرسانی : ۱۶ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

بهترین دارو برای جوش صورت سوالیست که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند؛ چون جوش‌ها انواع مختلفی دارند و به دلایل متفاوتی ایجاد می‌شوند. برخی افراد به دنبال درمان‌های سریع و فوری هستند. البته که این کار در برخی از جوش‌ها موثر است، اما انواعی از جوش‌های صورت نیاز به درمان طولانی‌مدت، مصرف دارو و مراقبت‌های بهداشتی بیش‌تری دارد.

به طور کلی، درمان آکنه به نوع و شدت آن بستگی دارد و ممکن است چندین ماه طول بکشد تا علائم آن برطرف شود. با توجه به اهمیت این موضوع، ما در این مقاله تلاش کردیم به شما بگوییم که بهترین دارو برای جوش صورت کدام است. علاوه بر این، شما با مطالعه مقاله پیش رو با انواع جوش صورت و علل ایجاد آن هم آشنا خواهید شد.


تصویر خدمات اقساطی
ثبت درخواست

علت ایجاد جوش صورت

جوش صورت نوعی بیماری پوستی است که بیش‌تر در نوجوانان دیده می‌شود؛ اما در هر سنی ممکن است ایجاد شود. پزشکان معتقدند که پنج عامل اصلی باعث ایجاد جوش صورت می‌شود:

  • باکتری‌ها
  • هورمون‌ها
  • التهاب
  • تولید روغن اضافی یا سبوم
  • مسدودشدن فولیکول‌های مو توسط چربی و سلول‌های مرده پوست

موارد گفته شده باعث تشکیل جوش‌ می‌شوند که برای درمان جوش صورت می‌توانید این مطلب را نیز بخوانید. اما به جز این موارد، عوامل دیگری هم وجود دارد که در افراد مستعد جوش صورت، باعث تحریک یا بدتر شدن آن‌ها می‌شود. این عوامل عبارتند از:

  • تغییرات هورمونی

آندروژن‌ها که در دوران بلوغ افزایش پیدا می‌کنند، باعث بزرگ‌شدن غدد چربی و تولید سبوم بیش‌تر می‌شوند. تغییرات هورمونی در زنان به ویژه در دوران میانسالی هم می‌تواند در بروز جوش صورت نقش داشته باشد که انتخاب بهترین دارو برای جوش صورت در این موارد بسیار مهم است

  • مصرف برخی از داروها

داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها، داروهای حاوی تستوسترون و لیتیوم از جمله مواردی هستند که می‌توانند باعث تحریک و ایجاد جوش صورت شوند.

 

جوش صورت

  • استرس

اضطراب و استرس نقش مستقیمی در ایجاد آکنه ندارد. اما در افراد دارای جوش صورت می‌تواند باعث بدترشدن آن شود.

  • رژیم غذایی

مصرف برخی از غذاها به ویژه غذاهای حاوی کربوهیدرات در بروز جوش صورت یا تشدید آن نقش دارند. نان، انواع شیرینی و چیپس جزو بدترین غذاها برای تحریک جوش صورت هستند.

انواع جوش صورت

آکنه‌ها را به شکل‌های مختلف دسته‌بندی می‌کنند. یکی از رایج‌ترین دسته‌بندی‌ها، تقسیم جوش‌های صورت به دو گروه التهابی و غیرالتهابی است. براساس میزان و شدت التهاب می‌توان بهترین دارو برای جوش صورت را انتخاب کرد.

جوش‌های غیرالتهابی

این جوش‌ها شامل دو گروه جوش‌های سرسیاه و سرسفید هستند که معمولا باعث تورم نمی‌شوند. این نوع جوش‌ها در بیش‌تر موارد به درمان‌های ساده بدون نسخه مثل محلول‌های حاوی اسید سالیسیلیک که یک لایه‌بردار طبیعی است، به خوبی پاسخ می‌دهند و بهترین دارو برای جوش صورت غیر التهابی همین لایه بردارها هستند.

بهترین ویتامین برای پوست صورت کدام است؟

جوش سر سیاه

جوش‌های سرسیاه زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ پوست توسط ترکیبی از سبوم و سلول‌های مرده پوست مسدود شود، اما بالای منافذ با وجود مسدودبودن بقیه قسمت‌ها، باز است و به رنگ سیاه دیده می‌شود که برای درمان جوش سر سیاه می‌توانید این مطلب را بخوانید.

جوش‌های سرسفید هم شرایطی مشابه جوش‌های سیرسیاه دارند؛ با این تفاوت که بالای منافذ، بسته است و یک برآمدگی کوچک از پوست بیرون می‌زند. درمان جوش‌های سرسفید به دلیل بسته‌بودن منافذ دشوارتر است. محصولات حاوی اسید سالیسیلیک، رتینوئیدهای موضعی و آداپالن بهترین دارو برای جوش صورت در چنین مواقعی است.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

جوش‌های التهابی

جوش‌های التهابی صورت، قرمز و متورم هستند. اگرچه سبوم و سلول‌های مرده پوست از عوامل موثر بر ایجاد آن‌ها هستند، اما باکتری‌ها هم در بروز آن‌ها نقش دارند. باکتری‌ها در این شرایط حتی می‌توانند باعث عفونت عمیق در پوست هم شوند که منجر به آکنه‌های دردناک خواهند شد. محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید ممکن است به کاهش تورم و خلاص‌شدن از شر باکتری‌های داخل پوست کمک کند. رتینوئیدهای خوراکی و آنتی بیوتیک‌ موضعی هم برای درمان آکنه‌های التهابی موثر هستند.

می‌توانید درباره آکنه و بهترین روش درمان آن این مطلب را نیز بخوانید

پاپول‌ها، پوسچول‌ها، ندول‌ها و کیست‌ها انواعی از جوش‌های التهابی هستند. این نوع جوش‌ها معمولا ماهیت تقریبا مشابه اما ظاهر متفاوتی دارند و ممکن است به جز صورت، در سایر بخش‌های بدن هم دیده شوند. درمان برخی از جوش‌های التهابی بلندمدت است و نیاز به صبر و حوصله بیش‌تری دارد. بهتر است برای پیشگیری از بدترشدن جوش‌ها، از مصرف خودسرانه هر نوع داروی خوراکی یا موضعی خودداری کنید و پیش از مصرف حتما از راهنمایی تخصصی پزشک کمک بگیرید.

جوش‌ التهابی صورت

بهترین دارو برای جوش صورت

یک متخصص پوست آنلاین می‌تواند تعیین ‌کند که بهترین دارو برای جوش صورت کدام است. او نوع جوش و گسترش آن در صورت را بررسی می‌کند و محرک‌های آن را می‌سنجد. سپس بر اساس شرایط بیمار، از یک یا چند روش به صورت همزمان برای کنترل جوش و بهبود آن‌ها کمک می‌گیرد. برخی از این درمان‌ها ممکن است ماه‌ها طول بکشد و لازم است بیمار در طول این مدت و مطابق تجویز پزشک، داروها را مصرف کند. به طور کلی بهترین دارو برای جوش صورت را می‌توان از بین موارد زیر انتخاب کرد.

در صورت هرگونه سوال در زمینه داروها میتوانید از خدمات سوالات دارویی شبانه روزی حال استفاده کنید.

بنزوئیل پراکسید برای جوش صورت

بنزوئیل پراکسید به عنوان یک ضد عفونی کننده برای کاهش تعداد باکتری ها در سطح پوست عمل می کند و درواقع دارو جوش صورت می‌باشد همچنین به کاهش تعداد جوش های سر سفید و سر سیاه کمک می کند و اثر ضد التهابی دارد.

بنزوئیل پراکسید برای جوش صورت

بنزوئیل پراکسید معمولاً به صورت کرم یا ژل موجود است که یک یا دو بار در روز استفاده می شود. باید 20 دقیقه پس از شستن به تمام قسمت هایی از صورت که دچار آکنه شده اند مالیده شود. ضمن اینکه باید به مقدار کم مصرف شود، زیرا مصرف بیش از حد آن می تواند پوست شما را تحریک کند. همچنین صورت شما را به نور خورشید حساس‌تر می‌کند، بنابراین از آفتاب زیاد و منابع نور ماوراء بنفش (مانند تخت‌های آفتاب) اجتناب کنید یا از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. بنزوئیل پراکسید می تواند اثر سفید کنندگی داشته باشد، بنابراین از وارد شدن آن به مو یا لباس خودداری کنید.

عوارض جانبی رایج بنزوئیل پراکسید عبارتند از: پوست خشک و منقبض احساس سوزش، خارش یا سوزش مقداری قرمزی و لایه برداری پوست عوارض جانبی معمولاً خفیف هستند و پس از پایان درمان باید برطرف شوند. اکثر افراد برای از بین بردن بیشتر یا تمام آکنه های خود به یک دوره درمانی 6 هفته ای نیاز دارند. ممکن است برای جلوگیری از بازگشت آکنه به شما توصیه شود که درمان را کمتر ادامه دهید.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از دکتر آنلاین رایگان حال بپرسید.

کرم رتینوئید موضعی

پماد رتینوئید یک دارو جوش صورت است که با حذف سلول های مرده پوست از سطح پوست (لایه برداری) عمل می کنند که به جلوگیری از تجمع آنها در فولیکول های مو کمک می کند و از آن برای درمان آکنه استفاده می شود. رتینوئیدها به صورت ژل یا کرم موجود هستند و معمولاً یک بار در روز قبل از رفتن به رختخواب استفاده می شوند.

پماد رتینوئید برای جوش صورت

20 دقیقه پس از شستن صورت، روی تمام قسمت های صورت خود که دچار آکنه شده اند استفاده کنید. استفاده کم رتینوئیدهای موضعی و اجتناب از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید و UV بسیار مهم است. رتینوئیدهای موضعی برای استفاده در دوران بارداری مناسب نیستند، زیرا این خطر وجود دارد که باعث نقص مادرزادی شوند. شایع ترین عوارض جانبی رتینوئیدهای موضعی، تحریک خفیف و سوزش پوست است. معمولاً یک دوره 6 هفته ای لازم است، اما ممکن است به شما توصیه شود که پس از این مدت کمتر از دارو استفاده کنید.

آنتی بیوتیک های موضعی برای درمان جوش صورت

طبق مقاله تخصصی آکنه در سایت nhs.uk آنتی بیوتیک های موضعی به کشتن باکتری های روی پوست کمک می کنند و به نوعی دارویی برای جوش صورت هم به حساب می‌آیند. آنها به صورت لوسیون یا ژل در دسترس هستند که یک یا دو بار در روز استفاده می شوند. معمولاً یک دوره 6 تا 8 هفته ای توصیه می شود و پس از این مدت، درمان معمولا متوقف خواهد شد، زیرا این خطر وجود دارد که باکتری های روی صورت شما نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم شوند. این می تواند آکنه شما را بدتر کند و باعث عفونت های اضافی شود.

عوارض جانبی آنتی بیوتیک های موضعی نادر است، اما می تواند شامل مواردی چون تحریک جزئی پوست، قرمزی و سوزش پوست و لایه برداری پوست باشد.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

محلول اسید آزلائیک

اگر عوارض جانبی بنزوئیل پراکسید یا رتینوئیدهای موضعی تحریک کننده یا دردناک باشد، اسید محلول یا کرم آزلائیک اسید بهترین دارو برای درمان جوش صورت است اغلب به عنوان یک درمان جایگزین برای آکنه استفاده می شود.

محلول اسید آزلائیک

اسید آزلائیک با خلاص شدن از شر پوست مرده و از بین بردن باکتری ها عمل می کند که به صورت محلول در دسترس است و معمولاً دو بار در روز (یا یک بار در روز اگر پوست شما حساس است) استفاده می شود و می‌توانید آن را از داروخانه آنلاین حال سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

این دارو پوست شما را به نور خورشید حساس نمی کند، بنابراین لازم نیست از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید. معمولاً باید یک ماه از اسید آزلائیک برای درمان جوش صورت استفاده کنید. عوارض جانبی اسید آزلائیک معمولاً خفیف است و شامل موارد زیر است:

  • سوزش یا سوزش پوست
  • خارش پوست
  • خشک قرمزی پوست

بهترین آنتی بیوتیک برای جوش صورت

قرص های آنتی بیوتیک (آنتی بیوتیک های خوراکی) معمولاً همراه با یک درمان موضعی برای درمان آکنه شدیدتر استفاده می شود. در بیشتر موارد، دسته ای از آنتی بیوتیک ها به نام تتراسایکلین ها تجویز می شود که بهترین آنتی بیوتیک برای جوش صورت هستند مگر اینکه باردار یا شیرده باشید. معمولاً به زنان باردار یا شیرده توصیه می شود که آنتی بیوتیکی به نام اریترومایسین مصرف کنند که استفاده از آن بی خطرتر است و معمولاً حدود 6 هفته طول می کشد تا متوجه بهبود آکنه خود شوید. بسته به میزان واکنش شما به درمان، یک دوره آنتی بیوتیک خوراکی می تواند 4 تا 6 ماه طول بکشد.

تتراسایکلین ها می توانند پوست شما را به نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش حساس کنند و همچنین می توانند تاثیر قرص های ضد بارداری خوراکی را در چند هفته اول درمان کاهش دهند. در این مدت باید از یک روش جایگزین پیشگیری از بارداری مانند کاندوم استفاده کنید.

کلیندامایسین و آریترومایسین از انواع بهترین آنتی بیوتیک برای جوش صورت هستند که به صورت موضعی مصرف می‌شوند و با خواص ضدالتهابی خود، با باکتری‌های سطح پوست مبارزه می‌کنند. استفاده از آنتی بیوتیک‌های خوراکی مثل داکسی سایکلین، مینوسیکلین و تتراسایکلین هم در بسیاری از موارد برای مبارزه با آکنه‌های عمیق‌تر موثر است. گاهی پزشکان استفاده همزمان از آنتی بیوتیک‌های خوراکی و موضعی را تجویز می‌کنند.

می‌توانید تمامی داروهای مورد نیاز را از داروخانه آنلاین حال سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید

بهترین دارو برای جوش صورت

درمان های هورمونی

طبق داده های سایت self.com درمان‌های هورمونی اغلب می‌تواند برای زنان مبتلا به جوش صورت مفید باشد، به خصوص اگر جوش در حوالی دوره‌های قاعدگی شعله‌ور شود یا با شرایط هورمونی مانند سندرم تخمدان پلی‌کیستیک همراه باشد. اگر قبلاً از آن استفاده نکرده‌اید، پزشک عمومی ممکن است قرص ضد بارداری خوراکی ترکیبی را توصیه کند. این قرص ترکیبی اغلب می تواند به بهبود جوش در زنان کمک کند، اما ممکن است یک سال طول بکشد تا اثرات کامل آن مشاهده شود.

ایزوترتینوئین

ایزوترتینوئین دارویی برای جوش صورت البته جوش‌های شدید است که به صورت ژل عرضه می شود و به جلوگیری از گرفتگی فولیکول ها کمک کرده و میزان باکتری روی پوست را کاهش می دهد. قرمزی و تورم داخل و اطراف لکه ها را کاهش می دهد.

اما این دارو همچنین می تواند طیف وسیعی از عوارض جانبی ایجاد کند. فقط برای موارد شدید آکنه که به درمان های دیگر پاسخ نداده اند توصیه می شود. به دلیل خطر عوارض جانبی، ایزوترتینوئین فقط توسط پزشک متخصص تجویز می شود و در بارداری و شیردهی نیز توصیه نمی‌شود. مشاوره آنلاین با متخصص پوست و مو می‌تواند در این زمینه شما را راهنمایی کند.

متخصص مناسب تجویز بهترین دارو برای جوش صورت

کم‌تر کسی را می‌توان یافت که در طول زندگی خود، حداقل یک دوره با نوعی از جوش‌های صورت سر‌و‌کار نداشته باشد. هر نوع جوش نیاز به درمان تخصصی دارد و لازم است بهترین دارو برای جوش صورت با توجه به نوع و شدت گسترش آن تجویز شود. اگر برای درمان جوش‌های خود نیاز به مشاوره فوری با یک پزشک متخصص دارید، می‌توانید همین حالا از مشاوره آنلاین با متخصص پوست و مو حال استفاده کنید.

 

منابع:

mayoclinic.org

webmd.com

healthline.com

 

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

سمانه

9 ماه پیش

سلام وقتتون به خیر من یک دوره دوماهه پیش دکتر متخصص درمان شدم و جوش دیگه نمیزدم تا اینکه مراجعه کردم برای جای جوش ها و درمان دوماهه ی دیگه شروع شد حالا دو هفته گذشته جای جوش ها از بین رفته اما دارم جوش میزنم. حالا آنتی بیوتیک مصرف کنم مشکلی نداره؟ ممنون میشم کمک کنید و بگید کدوم آنتی بیوتیک مناسب تره
پاسخ دهید
0

پروانه

2 سال پیش

درواقع بهترین دارو برای جوش صورت خوراکی های ضد حساسیت هستن
پاسخ دهید
1

جستجو

جدیدترین مقالات