جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

معرفی مهم‌ترین خواص روغن نارگیل

روغن نارگیل
تاریخ بروزرسانی : ۰۱ بهمن

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

تصویر خدمات اقساطی

خواص روغن نارگیل

میوه نارگیل بیش از ۴۵۰۰ سال در مناطق گرمسیری رشد کرده است اما از محبوبیت جهانی‌اش زمان زیادی نمی‌گذرد. فواید نارگیل و مزایای بالقوه‌اش را که کنار عطر و طعم دلچسبش بگذاریم، دلیل محبوبیتش هم مشخص می‌شود. یکی از مهم‌ترین فواید میوه نارگیل این است که بسیار مقوی و سرشار از کربوهیدرات است. نارگیل همچنین حاوی پروتئین، چندین ماده معدنی مهم و مقدار کمی ویتامین B است. نارگیل، منگنز زیادی دارد که برای سلامت استخوان و متابولیسم کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و کلسترول ضروری است.

بیشتر بخوانید: قیمت تست کرونا

گفته می‌شود نارگیل برای سلامت قلب مفید است؛ افرادی كه در جزایر پلینزی زندگی می‌كنند و به طور مكرر نارگیل می‎خورند، نسبت به دیگران کمتر به بیماری قلبی مبتلا می‌شوند. این میوه ممکن است به دلیل کربوهیدرات کم و فیبر و چربی زیادی که دارد باعث کنترل قند خون شود. مطالعه‌ای روی موش‌ها نشان داد که وقتی موش‌های دیابتی از پروتئین ساخته شده از گوشت نارگیل تغذیه می‌شدند، قند خون، سطح انسولین و سایر نشانگرهای متابولیسم گلوکزشان از سایر موش‌هایی که پروتئین نارگیل نمی‌خورند بسیار بهتر بود. نارگیل همچنین حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان‌های قوی است.

حتما بخوانید: روماتیسم چیست

روغن نارگیل یک روغن بسیار اشباع است که به طور سنتی با استخراج روغن از نارگیل خام یا مغز خشک آن ساخته می‌شود. روغن نارگیل در دمای اتاق جامد است، اما در صورت گرم شدن می‌تواند نرم یا حتی مایع شود و سرشار از اسیدهای چرب اشباع است. اسیدهای چرب موجود در این روغن شامل موارد زیر است:

  • اسید لوریک: ۴۹٪
  • اسید میریستیک: ۱۸٪
  • اسید کاپریلیک: ۸٪
  • اسید پالمیتیک: ۸٪
  • اسید کاپریک: ۷٪
  • اسید اولئیک: ۶٪
  • اسید لینولئیک: ۲٪
  • اسید استئاریک: ۲٪


خواص روغن نارگیل برای پوست

روغن نارگیل می‌تواند باعث کاهش التهاب، درمان آکنه و بهبود زخم‌ها شود. علاوه بر مصارف خاص، مصرف روزانه آن باعث نرم و مرطوب شدن پوست خشک می‌شود. روغن نارگیل غنی از چربی اشباع و اسیدهای چرب، به ویژه اسید لوریک است. این اسیدهای چرب دارای خواص ضد میکروبی هستند که می‌توانند به محافظت از بدن در برابر میکروارگانیسم‌های مضر کمک کنند. این امر به ویژه برای سلامت پوست بسیار مهم است؛ چرا که بسیاری از انواع عفونت‌های پوستی از جمله آکنه، سلولیت و فولیکولیت توسط باکتری‌ها یا قارچ‌ها ایجاد می‌شوند.

درباره بهترین آبرسان برای پوست خشک بیشتر بخوانید.

مالیدن آن روی پوست ممکن است از رشد این میکروارگانیسم‌ها جلوگیری کند. این امر به دلیل اسید لوریک موجود در آن است که تقریبا ۵۰ درصد اسیدهای چرب روغن نارگیل را تشکیل می‌دهد.

صابون‌های نارگیلی

صابون‌های دست‌ساز نارگیلی می‌توانند گزینه جایگزین مناسبی برای صابون‌های گلیسیرینه باشند

در یک مطالعه، خواص ضد باکتریایی ۳۰ نوع اسید چرب در برابر ۲۰ نوع مختلف از باکتری‌ها مورد آزمایش قرار گرفت و مشخص شد که برای جلوگیری از رشد باکتری، اسید لوریک از همه موثرتر است. یک مطالعه آزمایشگاهی دیگر نشان داد که اسید لوریک می‌تواند پروپیونی‌باکتریوم آکنه را از بین ببرد؛ نوعی باکتری که منجر به ایجاد آکنه‌های التهابی می‌شود. یکی دیگر از اسیدهای چرب موجود در آن، اسید کاپریک است. هرچند که مقدار آن با اسید لوریک قابل مقایسه نیست، اما اسید کاپریک هم خواص ضد میکروبی قوی دارد و علاوه بر آن، اثرات ضد قارچی هم از خود نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: داروی سرطان خون

خواص روغن نارگیل برای مو

روش‌های نظافت روزانه مثل شستن، برس زدن و حالت دادن، به موهای شما آسیب می‌رساند و باعث خشک و شکننده شدن آن‌ها می‌شود. برای درک دلیل این اتفاق، لازم است درباره ساختار مو بیشتر بدانید. مو از سه لایه تشکیل شده است:

  • مدولا: مدولا قسمت نرم و مرکزی ساقه مو است. جالب اینجاست که موهای ضخیم حاوی مقادیر زیادی مدولا هستند، در حالی که موهای ریز و نازک اصلا این بخش را ندارند.
  • کورتکس: این ضخیم‌ترین لایه موهای شما است. این ماده حاوی مقدار زیادی پروتئین الیافی و رنگدانه‌ای است که به موهای شما رنگ می‌بخشد.
  • کوتیکول: کوتیکول لایه بیرونی، سخت و محافظ موی شماست.

شستن، حالت دادن و رنگ کردن مو می‌تواند به کوتیکول آسیب برساند در نتیجه کوتیکول دیگر نمی‌تواند از قسمت‌های مرکزی ساقه مو محافظت کند. این باعث می‌شود برخی از پروتئین‌های رشته‌ای که قشر مو را تشکیل می‌دهند از دست رفته و موهای شما نازک و شکننده شود. گفته می‌شود که روغن نارگیل بهترین روغن برای استفاده در موها برای کاهش میزان از دست دادن پروتئین و حفظ سلامت بدن است.

روغن نارگیل ارگانیک

روغن نارگیل‌های ارگانیک از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمتی پایین قابل خرید هستند

در یک مطالعه اثرات استفاده از روغن نارگیل، آفتابگردان و روغن معدنی روی مو قبل یا بعد از شستشو بررسی شد. محققان برای دیدن اینکه کدام روغن برای محافظت از سلامت مو بهترین است، میزان پروتئین از دست رفته مو پس از هر یک از این روش‌های درمانی را اندازه گیری کردند. آن‌ها دریافتند که این روغن نسبت به دو گزینه دیگر، عملکرد بهتری در حفظ پروتئین‌های مو از خود نشان داده است.

تصور می‌شود که ساختار شیمیایی روغن نارگیل دلیل توانایی برتر آن در محافظت از مو است و عمدتا از یک اسید چرب به نام اسید لوریک تشکیل شده است که باعث می‌شود به راحتی در عمق ساقه مو جذب شود. از طرفی روغن آفتابگردان عمدتا حاوی اسید لینولئیک است که ساختار بسیار حجیم‌تری دارد، بنابراین به راحتی جذب مو نمی‌شود. این بدان معناست که روغن‌هایی مثل روغن معدنی و روغن آفتابگردان می‌توانند پوشش محافظ مناسبی برای مو باشد، اما به همان اندازه جذب ساقه مو نمی‌شوند.

بهترین برنامه رژیم لاغری را براساس شاخص توده بدنی خودتان دریافت کنید

روغن نارگیل و روشن کردن پوست

روغن نارگیل به تقویت لایه محافظ پوست کمک می‌کند و با حفظ رطوبت پوست، باعث لطافت بیشتر آن می‌شود. از آنجا که این ماده دارای خواص ضد التهابی است، برای پوست تحریک شده مفید است. اسید لوریک موجود در آن، تاثیر مفیدی در تولید کلاژن دارد. به گفته وبلاگ‌نویسان مد و زیبایی، روغن نارگیل می‌تواند پوست را روشن کند و به کاهش لکه‌های تیره کمک کند. افزودن آب لیمو ممکن است این اثر را افزایش دهد. فراموش نکنید که توانایی آن در روشن کردن پوست به صورت علمی و در آزمایش‌ها اثبات نشده است؛ اما از طرفی به امتحانش می‌ارزد و اثرات جانبی منفی همراه نخواهد داشت.

درباره خواص آبلیمو به طور کامل بخوانید.

یک قاشق غذاخوری از آن را با مالش دادن آرام بین دستان مایع کنید و آن را به صورت و گردن خود بمالید. همچنین می‌توانید از این ماده روی سایر بخش‌های خشک بدنتان هم استفاده کنید. برای این کار از گلوله‌های پنبه‌ای استفاده نکنید، زیرا پنبه رشته رشته شده و به پوستتان می‌چسبد. بهترین روش همین است که با دستانتان یک لایه سبک روغن نارگیل روی پوست خود بگذارید. از وارد كردن روغن نارگیل به چشم خود خودداری كنید، زیرا باعث تاری موقت بینایی می‌شود.

حتما بخوانید:  قرص استاتین

روغن نارگیل برای چروک چشم

تحقیقاتی در مورد روغن نارگیل برای تعیین اثرات آن بر پوست انجام شده است. هنوز مطالعاتی که از استفاده از آن برای درمان چین و چروک را تایید کند وجود ندارد اما برخی شواهد نشان می‌دهند که روغن نارگیل ممکن است به درمان درماتیت کمک کند. جدا از درمان خشکی مرتبط با درماتیت، سایر مطالعات به بررسی خواص احتمالی ترمیم زخم به کمک روغن نارگیل پرداخته‌اند.

یکی از این تحقیقات به اثرات روغن نارگیل در موش صحرایی پرداخت و مشخص کرد که زمان ترمیم زخم‌ها به کمک آن کاهش پیدا می‌کند. محققان دلیل این امر را افزایش اجزای کلاژن حاصل از این روغن می‌دانند. کلاژن برای ایجاد قابلیت ارتجاعی پوست مهم است و در حقیقت، همان چیزی است که پوست را سفت و بدون چین و چروک می‌کند. با افزایش سن، پوست کلاژن از دست می‌دهد و باعث ایجاد خطوط ریز و چین و چروک می‌شود. در حالی که مطالعه فوق برخی از مزایای احتمالی روغن نارگیل در کلاژن سازی را نشان می‌دهد، اما برای درک نقش آن در درمان چین و چروک باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

محصولات مبتنی بر روغن نارگیل

امروزه محصولات صنعتی زیادی در حوزه مراقبت از پوست و مو حاوی روغن نارگیل هستند

برای درمان چین و چروک به کمک روغن نارگیل، می‌توانید روزی دو مرتبه صورتتان را بشویید، خشک کنید و مقداری روغن نارگیل را به آرامی روی آن بمالید. برای این کار از مقدار کمی روغن نارگیل استفاده کنید و آن را به طور مساوی روی سطح پوست خود پخش کنید. قبل از استفاده از هر محصول دیگری صبر کنید تا روغن جذب شود.

اگر از محصولی که حاوی روغن نارگیل است استفاده می‌کنید، به سادگی دستورالعمل‌های همراه محصول را دنبال کنید. برخی از کرم‌های مرطوب کننده روغن نارگیل در خود دارند. برای رسیدن به نتیجه دلخواه و تغییرات قابل مشاهده، باید در طی چند هفته به طور مداوم از محصول مورد نظر استفاده کنید.

لازم است علاوه بر درمان‌های چروک، از روش‌های دیگر مراقبت از پوست هم استفاده کنید. دو بار در روز از مرطوب کننده استفاده کنید و از ضد آفتاب برای محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از آفتاب که یکی از دلایل پیری زودرس است استفاده کنید. می‌توانید به دنبال یک مرطوب کننده روزانه با حداقل SPF 15 باشید و یا کرم ضد آفتاب را همراه با مرطوب‌کننده استفاده کنید.


روغن نارگیل برای ابرو

اگرچه این ادعا که روغن نارگیل ابروها را ضخیم‌تر و پرتر می‌کند اغراق‌آمیز است، اما استفاده از روغن نارگیل ممکن است برای ابرو فوایدی داشته باشد. روغن نارگیل با توجه به توانایی رطوبت رسانی، تغذیه و محافظت از پوست و مو می‌تواند برای ابروهای شما مفید باشد. همچنین برای استفاده در اطراف چشم بی‌خطر است و جایگزینی طبیعی برای سرم‌های ابروی موجود در بازار که ممکن است حاوی مواد شیمیایی باشند است.

این روغن به دلیل توانایی بالایی در جلوگیری از شکستگی مو دارد. ماساژ مو با آن، قبل یا بعد از شستشو باعث محافظت بیشتر از مو و کاهش احتمال شکستن موها می‌شود. کاهش شکستگی می‌تواند باعث ایجاد ابروهای کامل‌تر و پرپشت‌تری شود. روغن نارگیل یک مرطوب‌کننده طبیعی است که به نظر می‌رسد در مورد موها از روغن‌های دیگر برتر است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد روغن نارگیل بهتر از روغن‌های دیگر به مو نفوذ می‌کند و در نتیحه با کاهش سرعت از دست دادن رطوبت، به موهای شما در حفظ رطوبت نیز کمک می‌کند. اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل مانند اسید لوریک دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتری است که می‌تواند از میکروارگانیسم‌های مضر محافظت کند. استفاده از آن برای ابرو می‌تواند از پوست اطراف چشم در برابر عفونت‌های شایع پوستی از جمله فولیکولیت، عفونت‌های قارچی و شوره ابرو محافظت کند.

بیشتر بخوانید: خواص قهوه اسپرسو

نحوه استفاده از روغن نارگیل برای ابروها

به چند روش می‌توانید از این روغن برای ابروهای خود استفاده کنید. روشی که انتخاب می‌کنید به اولویت شخصی بر می‌گردد. تعدادی از سرم‌های ابرو که به صورت تجاری در دسترس هستند، حاوی روغن نارگیل و روغن‌های مغذی دیگر هستند. سرم‌های ابرو اغلب شامل یک برس هستند که استفاده از آن‌ها را ساده می‌کند.

اگر استفاده از یک محصول کاملا طبیعی و ارگانیک برای شما مهم است، حتما قبل از خرید این دسته محصولات مواد تشکیل دهنده آن‌ها را بررسی کنید. چرا که برخی از سرم‌ها حاوی خوشبو کننده‌ها و مواد افزودنی دیگر هستند. روغن نارگیل ارگانیک ارزان است و در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی موجود است. استفاده از آن با استفاده از انگشت تمیز یا انواع برس‌ها نیز بسیار ساده است.

روغن نارگیل برای ابرو

مالیدن مقدار کمی روغن نارگیل به ابروها، به حفظ رطوبت ابروها کمک بزرگی می‌کند

برای استفاده از این روغن برای ابروها، انگشت تمیز یا برس را به مقدار کافی از روغن آغشته کنید. پس از چند مرتبه استفاده مقدار مناسب را پیدا خواهید کرد. روغن را به آرامی روی ابرو در جهت رشد مو پخش کنید. این کار را روی ابرو دیگر خود تکرار کنید. بهتر است این کار را شب قبل از خواب انجام دهید. با این کار شب تا صبح روغن روی ابروها می‌ماند و فرصت مناسبی برای جذب شدن دارد. صبح‌ها قبل از شستن صورت به آرامی با یک دستمال ابروها را پاک کنید تا باقی‌مانده روغن روی صورتتان پخش نشود.

قبل از استفاده از روغن نارگیل پیشنهاد میشود که با پزشکان پوست متخصص مشورتی داشته باشد به همین منظور میتوانید از خدمات متخصص پوست آنلاین مجموعه حال استفاده کنید.

 

سوالات متداول

فواید روغن نارگیل چیست؟

روغن نارگیل باعث نرم و مرطوب شدن پوست و مو می‌شود و می‌تواند باعث درمان آکنه، کاهش التهاب و بهبود زخم‌ها شود. توانایی مقابله با میکروب‌ها روغن نارگیل را به گزینه‌ای مناسب برای محافظت از پوست  و مو تبدیل می‌کند.

نحوه استفاده از روغن نارگیل چگونه است؟

برای استفاده از روغن نارگیل برای پوست و مو،‌ بهترین و ساده‌ترین راه این است که روغن را دستانتان مایع کنید و پوست یا موهایتان را به آن آغشته کنید. مقدار مورد استفاده نباید خیلی زیاد باشد که باعث ایجاد چربی بیش از حد نشود.

چرا روغن نارگیل برای پوست خوب است؟

روغن نارگیل سرشار از اسیدهای چرب، به ویژه اسید لوریک است. اسیدهای چرب خواص ضد میکروبی دارند و می‌توانند به محافظت در برابر بسیاری از انواع عفونت‌های پوستی کمک کنند. تقریبا ۵۰ درصد ‌روغن نارگیل را اسید لوریک تشکل می‌دهد.


www.healthline.com

 

 

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات