جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

روماتیسم خاموش / همه دانستنی های مفید درباره روماتیسم

روماتیسم
تاریخ بروزرسانی : ۰۸ اسفند

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

این مطلب توسط دکتر تکتم صفرپور متخصص فیزیوتراپی و فارغ تحصیل از دانشگاه اسپانیا تایید شده است.

روماتیسم یک اصطلاح عمومی است که برای درد و التهاب مفاصل، عضلات و بافت نرم اطراف آن (معروف به بافت همبند) استفاده می‌شود. این بیماری دامنه وسیعی از شرایط سلامتی را شامل می‌شود؛ از التهاب موضعی یک مفصل یا ناحیه خاص بدن (مانند شانه منجمد) گرفته تا شرایط مفصلی و عضلانی کلی‌تر مثل آرتریت روماتوئید و سایر بیماری‌های مرتبط با آرتروز. برای مشورت درباره این بیماری می‌توانید از بخش مشاوره آنلاین پزشکی در حال استفاده کنید.و یا با دکتر ارتوپد آنلاین به صورت صوتی، تصویری و یا چت متنی صحبت کنید.

بیشتر بیماری‌های روماتیسمی بر روی تاندون‌ها، رباط‌ها، استخوان‌ها و عضلات مفاصل تاثیر می‌گذارند. آن‌ها جزو بیماری‌های اسکلتی- عضلانی هستند و علائم شناخته شده‌ای دارند؛ از جمله:

  • درد مفصل
  • ناتوانی در حرکت مفصل یا اصطلاحا خشک شدن آن
  • التهاب، تورم، قرمزی و گرما در مفصل یا ناحیه آسیب دیده

درباره درمان بیماری بورسیت و نشانه های آن می‌توانید این مطلب را بخوانید

رشته پزشکی که این شرایط را به طور خاص مورد بررسی قرار می‌دهد روماتولوژی نام دارد. اگر پزشک عمومی یا هر متخصص دیگری احتمال دهد که فرد به رماتیسم مبتلا است، او را برای بررسی بیشتر به یک روماتولوژیست ارجاع می‌دهد. روماتولوژیست‌ها بیماران را برای تشخیص بیماری معاینه کرده و یک برنامه درمانی مخصوص برای او تجویز می‌کنند. این برنامه احتمالا شامل دارو درمانی، ورزش منظم، رژیم غذایی سالم، مدیریت و کنترل استرس و استراحت است. برای آشنایی با روش‌های کاربردی کنترل استرس این مقاله را بخوانید. انواعی از اختلالات شایع روماتولوژی تا کنون شناسایی شده‌اند که تعداد آن‌ها تا امروز به ۲۰۰ مورد رسیده است. از جمله متداول‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آرتروز
  • آرتریت روماتوئید
  • لوپوس
  • اسپوندیلو آرتروپاتی- اسپوندیلیت آنکیلوزان و آرتریت پسوریازیس
  • سندروم شوگرن
  • نقرس. اگر می‌خواهید بدانید که نقرس چیست این مقاله را بخوانید.
  • اسکلرودرمی
  • آرتروز عفونی
  • آرتریت روماتوئید جوانان
  • بیماری پلی میالژیا

تصویر خدمات اقساطی

روماتیسم چیست

این یک بیماری خود ایمنی و التهابی است که در اثر حمله سیستم ایمنی بدن به مفاصل، عضلات، استخوان‌ها و اندام‌ها ایجاد می‌شود. برای آگاهی از این که روماتیسم چیست، باید بدانید که رایج‌ترین شکل این بیماری یک عارضه شبیه به آرتروز است که علاوه بر ایجاد التهاب، منجر به تجزیه استخوان و غضروف در مفاصل خواهد شد. این بیماری می‌تواند اندام‌های حیاتی بدن را تحت تاثیر قرار داده و شرایطی را به وجود آورد که فعالیت‌های عادی روزانه برای مبتلایان دردناک شود. بیماران مبتلا به آن ممکن است حتی نتوانند استحمام کرده و یا لباس خود را تعویض کنند. درباره بهترین قرص غضروف ساز می‌توانید  این مقاله را مطالعه کنید.

روماتیسم

همه گیری روماتیسم

روماتیسم مفصلی دارای توزیع جهانی با شیوع تخمینی 1 تا 2 درصد است. شیوع با افزایش سن افزایش می یابد و در زنان بالای 55 سال به 5% می رسد. میانگین بروز سالانه در ایالات متحده حدود 70 مورد در هر 100000 سالانه است. هم بروز و هم شیوع آرتریت روماتوئید در زنان دو تا سه برابر بیشتر از مردان است. اگرچه آرتریت روماتوئید ممکن است در هر سنی ظاهر شود اما بیماران معمولاً در دهه سوم تا ششم به این بیماری مبتلا می شوند.

بیشتر بدانید: برای واریس پا چه دکتری باید رفت؟

علائم روماتیسم

نشانه‌ها و علائم روماتیسم معمولا شامل موارد زیر است که در صورت مشاهده نیاز به آزمایش روماتیسم می‌باشد

  • مفاصل نرم، گرم و متورم
  • درد و خشکی مفصل که معمولا صبح‌ها و بعد از کم تحرکی بدتر می‌شود.
  • خستگی
  • تب
  • از دست دادن اشتها

 

این بیماری در مراحل اولیه تمایل دارد که ابتدا مفاصل کوچک‌تر را تحت تاثیر قرار دهد؛ به ویژه مفصلی که انگشتان را به دستان و انگشتان پا را به پاها متصل می‌کند. با پیشرفت بیماری، علائم اغلب به مچ دست، زانو، مچ پا، آرنج، پهلو و شانه گسترش می‌یابد.

درباره آرتروز زانو و نشانه های آن می‌توانید این مطلب را نیز بخوانید.

در بیشتر موارد، نشانه‌ها در مفاصل یکسان در دو طرف بدن وجود دارد. حدود ۴۰ درصد افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، علائم و نشانه‌های دیگری را تجربه می‌کنند که مفاصل را درگیر نمی‌کند. مناطق دیگری هم که ممکن است تحت تاثیر این بیماری قرار بگیرد عبارتند از:

  • پوست
  • چشم‌ها
  • ریه‌ها
  • قلب
  • کلیه‌ها
  • غدد بزاقی
  • بافت عصبی
  • مغز استخوان
  • رگ‌های خونی
دردهای مفصلی از علائم روماتیسم

روماتیسم در مراحل اولیه به مفاصل کوچک مانند مفاصل متصل کننده انگشتان به دست و پا آسیب می‌زند

علائم آن از نظر شدت ممکن است متفاوت بوده و حتی نوسان داشته باشد. دوره‌های افزایش فعالیت بیماری که شراره نامیده می‌شود با دوره‌های بهبود نسبی به صورت متناوب روی می‌دهند و پس از آن تورم و درد کمرنگ شده یا از بین می‌رود. با گذشت زمان، این بیماری می‌تواند باعث تغییر شکل مفاصل و گاهی تغییر مکان آن‌ها شود.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از دکتر آنلاین رایگان حال بپرسید.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

نشانه های روماتیسم خاموش

در اینجا 10 علامت و نشانه روماتیسم خاموش که اغلب نادیده گرفته می شوند آورده شده است:

1. وضعیت سلامت ریه
2. وضعیت سلامت روان
3. مشکلات گوارشی
4. خستگی
5. تعریق بیش از حد
6. بازیابی آهسته
7. گرفتن ضعیف
8. خشکی دهان، بیماری لثه
9. درد و سفتی
10.بیشتر مریض شدن

بیشار بدانید: بیماری دوپویترن چیست؟

روماتیسم مفصلی

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی یک اختلال التهابی مزمن است که می‌تواند بیشتر مفاصل بدن را درگیر کند. این یک اختلال خود ایمنی است؛ یعنی سیستم ایمنی بدن به اشتباه، بافت‌های خود را هدف قرار می‌دهد و به آن‌ها حمله می‌کند. برخلاف بیماری‌هایی مثل سائیدگی مفاصل و آرتروز، این بیماری بر روی مخاط مفاصل تاثیر گذاشته و باعث تورم و دردناکی آن‌ها می‌شود. در نهایت هم منجر به فرسایش استخوان و تغییر شکل مفصل خواهد شد. اگر می‌خواهید درباره درمان آرتروز گردن که یکی از رایج‌ترین انواع آرتروز است بیشتر بدانید، این مقاله را مطالعه کنید.

مرگ بر اثر روماتیسم

یک فرد نمی تواند بر اثر روماتیسم بمیرد. با این حال، روماتیسم می تواند خطر ابتلا به عوارضی را افزایش دهد که ممکن است سلامت کلی فرد را به خطر بیندازد. روماتیسم یک بیماری مزمن پزشکی است که شامل افزایش سطح التهاب در بافت‌های سراسر بدن می‌شود.

این عارضه می‌تواند احتمال ابتلای فرد به عوارض سلامتی که بر قلب و ریه‌ها تأثیر می‌گذارد را افزایش دهد. خطر عوارض به عوامل مختلفی از جمله سن، پیشرفت بیماری و سبک زندگی فرد بستگی دارد. در حال حاضر هیچ درمانی برای روماتیسم وجود ندارد. با این حال، درمان موثر می تواند پیشرفت بیماری را کند یا متوقف کند و به جلوگیری از عوارض کمک کند. درمان‌ها زمانی بهترین نتیجه را دارند که فرد آن‌ها را در اوایل پیشرفت بیماری شروع کند.

روماتیسم باعث التهاب در سراسر بدن می شود که به مرور زمان می تواند به بافت های اندام آسیب برساند. داشتن عوارض مرتبط با روماتیسم می تواند طول عمر فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

یافته‌های یک مطالعه سال 2017 نشان می‌دهد که موارد زیر بیشتر از جمعیت عمومی باعث مرگ در افراد مبتلا به روماتیسم می‌شوند:

  • بیماری قلب و عروقی
  • بیماری تنفسی
  • عفونت
  • شرایط اسکلتی عضلانی
  • افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید به دلیل کاهش عملکرد سیستم ایمنی ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به عفونت باشند. برخی از داروهای تجویز شده برای درمان روماتیسم نیز می توانند خطر عفونت را افزایش دهند.

پیش بینی اینکه چگونه عوارض روماتیسم ممکن است بر طول عمر فرد تأثیر بگذارد دشوار است. زیرا خطر و شدت آنها به طیف وسیعی از عوامل بستگی دارد.

مرگ بر اثر روماتیسم

عوامل مرگ بر اثر روماتیسم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

پیشرفت روماتیسم

جنسیت، زنان بیشتر در معرض ابتلا به RA شدید هستند، اگرچه مردان با و بدون RA در معرض خطر بیشتری برای بیماری قلبی عروقی هستند.
سن در هنگام تشخیص، با تشخیص زودهنگام چشم انداز فرد را بهبود می بخشد
عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن و نوشیدن الکل
نویسندگان یک مطالعه در سال 2018 گزارش می دهند که میزان مرگ و میر کلی در میان افراد مبتلا به RA در سال های اخیر کاهش یافته است. این ممکن است حداقل تا حدی به دلیل بهبود روش های درمانی باشد.

داروهایی مانند داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده و داروهای بیولوژیک می توانند خطر عوارض مرتبط با روماتیسم را کاهش دهند.

عوارض روماتیسم

با پیشرفت روماتیسم، التهاب طولانی مدت یا مکرر در مفاصل می تواند منجر به آسیب دائمی مفصل شود. این می تواند مفاصل ستون فقرات گردنی در گردن را تحت تاثیر قرار دهد و ممکن است باعث ایجاد گره در زیر پوست شود. روماتیسم نیز می‌تواند خطر برخی بیماری‌ها را افزایش دهد. بخش های زیر سه عارضه اصلی را مورد بحث قرار می دهد: بیماری قلبی، مشکلات تنفسی و عفونت.

بیماری قلبی

روماتیسم می تواند باعث التهاب و آسیب به شریان ها، ماهیچه های قلب یا بافت های اطراف قلب شود.

افراد مبتلا به روماتیسم نیز بسیار بیشتر در معرض ابتلا به آترواسکلروز هستند که تجمع پلاک در شریان ها است. در یک فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید، این پلاک بیشتر احتمال دارد که شکننده شده و از بین برود و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد.

برخی از داروهای روماتیسم، از جمله داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و کورتیکواستروئیدها نیز ممکن است خطر ابتلا به تصلب شرایین را افزایش دهند. سایر داروها، از جمله مهارکننده‌های JAK، می‌توانند خطر سایر حوادث قلبی عمده را افزایش دهند.

علائم روماتیسم مفصلی

این بیماری در اثر حمله سیستم ایمنی به بافت‌های خودی رخ می‌دهد و باعث درد و تورم و سفتی مفصل می‌شود. این بخشی از روند طبیعی پیر شدن نیست و نیاز به پیگیری، تشخیص و درمان دارد. از مهم‌ترین علائم روماتیسم مفصلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد و تورم در چندین مفصل (معمولا مفاصل دو طرف بدن همزمان درگیر می‌شوند، مانند هر دو مچ دست یا انگشتان)
  • مشکلات موجود در اندام‌های دیگر مثل چشم‌ها یا ریه‌ها
  • تغییر شکل و انقباض غیر عادی در مفاصل
  • سفتی مفصل به خصوص در صبح
  • خستگی و ضعف بدنی به دلیل کاهش گلبول‌های قرمز خون
  • وجود توده‌هایی به نام گره‌های روماتوئید در اطراف مفاصل

بیشتر بخوانید: علائم سرطان خون در زنان

علائم روماتیسم پا

بیشتر مبتلایان به این بیماری در نهایت با علائم روماتیسم پا و به ویژه مچ پا مواجه می‌شوند. یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های این بیماری در پاها، درد، ورم و سفت شدن مفاصل آن است. بسیاری از بیماران به دلیل گرفتگی پا به سختی راه می‌روند و حتی ممکن است انگشتان پای آن‌ها خمیده و سفت شود. از آن‌جا که تشدید آن می‌تواند استخوان‌ها را جا به جا کند، ممکن است قوس کف پا به تدریج کم شده و راه رفتن با درد و ناراحتی همراه شود. علاوه بر این علائم روماتیسم پا، برخی از نشانه‌های عمومی مثل خستگی، کاهش اشتها و تب هم در مبتلایان به این بیماری مشاهده می‌شود.

علائم روماتیسم پا

بیشتر بخوانید: علت واریس پا

اگر علائم ایجاد شده بیماری در قسمت مچ پا باشد، احتمالا فرد در بالا رفتن از پله‌ها و سایر سطوح شیب‌دار به مشکل بر می‌خورد. تغییرات قسمت انتهایی پا هم می‌تواند به صافی کف پا یا تغییر شکل انگشتان منجر شود. در صورتی هم که این بیماری، مفاصل انگشتان پا یا بخش جلویی آن را درگیر کند، ممکن است فرد درد شدید را در آن ناحیه تجربه کرده و یا دچار انحراف انگشت شست یا عارضه چنگالی شدن انگشت شود.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

انواع روماتیسم پوستی

بیشتر بیماری‌های روماتولوژی بخش‌های مختلفی از اندام‌های بدن را درگیر می‌کنند. پوست بدن یکی از نقاط حساسی است که در معرض این بیماری قرار دارد. پزشکان متخصص پوست و روماتولوژیست‌ها با همکاری هم، اقدامات درمانی لازم را برای بهبود بیماران به کار می‌گیرند. پزشکان به طور کلی به افرادی که در معرض چنین بیماری‌هایی قرار دارند توصیه می‌کنند که قرار گرفتن در معرض آفتاب را محدود کرده و کمبود ویتامین D ناشی از عدم دسترسی به نور آفتاب را به روش‌های دیگر جایگزین کنند. بیماری‌های مرتبط با روماتیسم پوستی اغلب خود ایمنی هستند. مهم‌ترین انواع روماتیسم پوستی عبارتند از:

پسوریازیس

این بیماری باعث ایجاد لکه‌های قرمز روی پوست و پوسته پوسته شدن آن می‌شود. تقریبا ۳۰ درصد بیماران مبتلا به پسوریازیس به آرتروز پسوریازیس یا التهاب مفصل هم مبتلا هستند. این بیماری را می‌توان به وسیله درمان‌های موضعی و در صورت لزوم با کمک داروهای بیولوژیک درمان کرد.

درماتومیوزیت

این روماتیسم پوستی باعث می‌شود که پوست و عضلات ملتهب شوند و در نتیجه آن، بثورات پوستی و خستگی عضلانی ایجاد شود. این یک بیماری خود ایمنی است که می‌تواند بلع یا تنفس را دشوار کرده و منجر به رسوب کلسیم در پوست شود. درماتومیوزیت ممکن است از چند ماه تا چند سال ادامه داشته باشد و درمان آن از طریق سرکوب سیستم ایمنی بدن انجام می‌شود.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

 

لوپوس

لوپوس نوعی بیماری خود ایمنی است که می‌تواند بسیاری از سیستم‌های بدن از جمله پوست را درگیر کند. لوپوس باعث خستگی بدن می‌شود و دردناک یا متورم شدن مفاصل، سر درد، دمای پایین بدن و حساسیت به نور را به دنبال خواهد داشت. این بیماری در حـال حاضر قابل درمان قطعی نیست؛ اما مبتلایان به کمک روش‌های مختلفی می‌توانند آن را مدیریت کرده و زندگی طبیعی داشته باشند. اگر می‌خواهید بدانید که لوپوس چیست این مقاله را بخوانید.

واسکولیت

این بیماری باعث التهاب رگ‌های خونی می‌شود. این وضعیت می‌تواند جریان خون را محدود کرده و به پوست و اندام‌های داخلی آسیب برساند. واسکولیت هم‌چنین باعث تب، سردرد، خستگی، کاهش وزن، بثورات پوستی و تعریق شبانه خواهد شد. هنوز عامل دقیق این بیماری مشخص نیست، اما برخی از عوامل محرک آن شامل برخی از عفونت‌ها و سرطان‌های خون و بعضی از داروها است. درمان این بیماری به کمک دارو و در دو مرحله صورت می‌گیرد. ابتدا التهاب را متوقف کرده و سپس برای جلوگیری از عود مجدد، داروهای دیگری تجویز می‌شود.

روماتیسم پوستی

واسکولیت یکی از بیماری‌های روماتولوژی است که به التهاب عروق منجر می‌شود

اسکلروز سیستمیک

این بیماری نوعی اختلال خود ایمنی است که روی پوست، مری، ریه‌ها، قلب و کلیه‌ها اثر می‌گذارد. هنوز عامل به وجود آورنده این بیماری به طور دقیق شناسایی نشده است. بیماران ممکن است در انگشتان و سایر مناطق استخوانی خود به برجستگی‌های کلسیمی و درد مفاصل بر خورده و یا رگ‌های عنکبوتی، سوزش معده و مشکل در بلع، بیماری کلیه و ناراحتی قلبی را مشاهده کنند. گرچه هنوز درمان دقیقی برای این بیماری شناسایی نشده اما با استفاده از روش‌های درمانی هدفمند می‌توان آن را کنترل کرد.

بیشتر بخوانید: دنتول برای کودکان

مورفیا یا اسکلروز موضعی

این بیماری باعث ایجاد لکه‌های روشن یا بنفش بدون درد بر روی سطح پوست می‌شود. بیماران متوجه می‌شوند که پوست آن‌ها به تدریج ضخیم و خشک شده است. این وضعیت اغلب سال‌ها ادامه پیدا می‌کند و ممکن است جای زخم ایجاد کند. مورفیا معمولا با داروهای موضعی، نور ماوراء بنفش و داروهای خوراکی درمان می‌شود.

علائم روماتیسم پوستی

به طور معمول، بثورات ناشی از روماتیسم پوستی باعث می‌شود تا پوست روشن قرمز و پوسته پوسته به نظر برسد. با این حال، ضخیم شدن و برجسته شدن پوست به دلیل التهاب اغلب می تواند جایگزین هر گونه تغییر رنگ شود. در پوست های نیمه روشن تا تیره، پوسته پوسته شدن می تواند با نقره ای شدن یا سفید شدن لایه سطحی پوست که از التهاب جدا می شود، ظاهر شود. بثورات به صورت ضخیم شدن پوست ظاهر می شود و نواحی التهاب حاد نیز برجسته می شوند.

در برخی افراد، تورم های سفت به نام ندول های روماتوئید نیز می تواند در زیر پوست اطراف مفاصل آسیب دیده ایجاد شود.

بثورات روماتیسم مانند لکه های قرمز رنگ پوست با فلس های نقره ای (پلاک) به نظر می رسد که به طور معمول در پوست سر، آرنج، زانو و اطراف گوش ظاهر می شود. گاهی اوقات علائم روماتیسم پوستی در چند تکه کوچک موضعی می شوند، اما گاهی اوقات در سراسر بدن پخش می شوند.

خطرناکترین نوع روماتیسم

گفتیم که این بیماری بخش‌های مختلفی از بدن را درگیر می‌کند. دانستن این که خطرناکترین نوع روماتیسم کدام یک از انواع آن است، به شدت بیماری و پیشرفت آن بستگی دارد. هر چه تشخیص بیماری زودتر اتفاق بیفتد، احتمال پیشرفت و تشدید آن کمتر است و خطر کمتری بیمار را تهدید می‌کند. در ادامه به معرفی چند مورد از خطرناکترین نوع روماتیسم می‌پردازیم:

روماتیسم قلبی

تب رماتیسمی عارضه‌ای است که به دریچه‌های قلب بیماران آسیب دائمی وارد می‌کند و یکی از خطرناکترین نوع روماتیسم به حساب می‌آید و در اثر یک عفونت و التهاب که اغلب از گلو آغاز می‌شود ایجاد شده و به تدریج به اندام‌های دیگری از جمله قلب آسیب می‌زند.

روماتیسم ستون مهره‌ها

بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزان که با AS نشان داده می‌شود، درد و خشکی ستون مهره‌ها ناشی از التهاب آن است. بیماران مبتلا به آن هنگام خم کردن کمر و نشستن و برخاستن درد شدیدی حس می‌کنند. البته این بیماری می‌تواند سایر مفاصل بدن را هم درگیر کند.

رماتیسم ریه و خطرناکترین نوع روماتیسم

برخی از بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید به رماتیسم ریوی دچار می‌شوند. در اثر این بیماری در بافت ریه‌ها التهاب ایجاد شده که پس از مدتی زخم‌هایی را در پی خواهد داشت. در اثر این زخم‌ها، مایعی در فضای بین دیواره قفسه سینه و ریه جمع می‌شود که باعث درد و ناراحتی و گاهی اختلال در تنفس خواهد شد. در مواردی هم این التهاب‌ها باعث ایجاد تومور یا برآمدگی‌هایی در ریه می‌شود.

خطرناکترین نوع روماتیسم

رماتیسم ریه

روماتیسم چشمی

این نوع رماتیسم، التهاب در لایه‌های مختلف چشم است که می‌تواند باعث تورم و قرمزی چشم‌ها، درد شدید و کاهش دید در مبتلایان شود. این وضعیت معمولا غیر عفونی است و اصطلاحا یووئیت یا التهاب بافت یووه نامیده می‌شود.

درمان روماتیسم مفصلی

در حـال حاضر هیچ درمان قطعی و دائمی برای این بیماری وجود ندارد. اما می‌توان از روش‌های خاصی برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده کرد. این درمان‌ها اغلب چند بخش بوده و برای بهبود وضعیت بیمار لازم است که به طور منظم و هماهنگ با هم انجام شوند؛ از جمله:

دارو درمانی

داروهای ضدالتهاب متنوعی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای تسکین و درمان دردهای رماتیسمی استفاده کرد. انواع داروهای مناسب برای درمان روماتیسم مفصلی شامل موارد زیر هستند:

  • داروهای ضد روماتیسم مثل متوترکسات، لفلونوماید و هیدروکسی کلروکین
  • داروهای کورتیکو استروئیدی مثل پردنیزون و متیل پردنیزلون
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن، ناپروکسن و…. برای آشنایی با کاربردهای قرص ناپروکسن می‌توانید این مقاله را بخوانید.
  • داروهای بیولوژیکی که شامل پروتئین‌های ضد التهاب هستند مانند اتانرسپت، رمی کید و…
  • داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مثل سیکلوفسفامید، آزاتیوپرین و…

برای خرید قرص سیکلوسپورین از اینجا اقدام کنید

درمان روماتیسم مفصلی

درباره آمپول بتامتازون و فواید و کاربردهای آن بیشتر بدانید.

فیزیوتراپی

بی تحرکی ناشی از درد مفاصل باعث تشدید این بیماری می‌شود. انجام تمرینات اصولی و منظم می‌توان علاوه بر جلوگیری از تشدید بیماری، به بهبود افراد هم کمک کند. تمرینات فیزیوتراپی و کار درمانی از جمله روش‌هایی هستند که می‌توانند درد و التهاب مفاصل مبتلایان به این بیماری را کاهش داده و به بهبود عملکرد آن‌ها کمک کنند. تمرینات فیزیوتراپی شامل سرما تراپی، تمرینات فعل و انفعالی برای بهبود دامنه حرکت مفاصل، استفاده از آتل یا اسپلینت‌هایی برای جلوگیری از تغییر شکل مفاصل، به کار گرفتن تکنیک‌های ریلکسیشن و استفاده از فراصوت برای کاهش التهاب است.


علاوه بر فیزیوتراپی، انجام فعالیت بدنی سبک تا متوسط و منظم مثل شنا، پیاده روی و دوچرخه سواری هم تا حد زیادی به این بیماران کمک می‌کند. البته استراحت دادن کافی به مفاصل هم نقش مهمی در تسکین درد و التهاب آن‌ها دارد. روش‌های درمانی دیگری مثل یوگا، طب سوزنی و ماساژ درمانی هم در مواردی برای کمک به درمان این بیماران به کار گرفته می‌شود که بسته به شدت بیماری، می‌تواند در رفع درد و درمان بیماری موثر باشد.

درمان روماتیسم مفصلی با فیزیوتراپی

نرمش‌ها و تمرینات فیزیوتراپی می‌توانند به درمان و کنترل رماتیسم مفصلی کمک کنند

جراحی

گاهی وضعیت مفاصل به شکلی تغییر می‌کند که درمان و تسکین درد و ناراحتی به کمک دارو یا تمرینات فیزیوتراپی امکان پذیر نیست. در چنین مواقعی پزشک تصمیم می‌گیرد که به کمک عمل جراحی، عملکرد مفصل آسیب دیده را بازگردانده و به داشتن حرکت و فعالیت طبیعی بیمار کمک کند. در سطوحی از بیماری که پوشش داخلی مفصل کاملا از بین می‌رود، می‌توان از تعویض مفصل استفاده کرد تا حرکت دادن آن مجددا امکان پذیر شود. این روش به ویژه در مورد مفصل زانو بسیار پر کاربرد و موثر است.

رژیم غذایی مناسب

با توجه به این که بیماران مبتلا به رماتیسم مفصلی در معرض ابتلا به بیماری‌های دیگری از جمله مشکلات قلبی و… قرار دارند، لازم است که رژیم غذایی مناسبی داشته باشند. به کمک یک رژیم متناسب، می‌توان اضافه وزن این بیماران را کاهش داد و از بالا رفتن وزن آن‌ها جلوگیری کرد. این کار به بهبود بیماری کمک زیادی می‌کند. گرچه هنوز رژیم غذایی خاصی برای این بیماران توصیه نشده، اما می‌توان با استفاده از غذاهایی که سطح کلسترول خون را کم می‌کنند، علائم این بیماری را تا حد زیادی کاهش داد. به نظر می‌رسد اضافه کردن برخی از مواد غذایی طبیعی مانند دارچین و عسل یا برخی از دمنوش‌های گیاهی که به داشتن ترکیبات ضد التهابی معروف هستند، می‌تواند به بهبود وضعیت بیماران کمک کند. برای آشنایی با خواص انواع دمنوش این مقاله را بخوانید.

برای گزفتن یک رژیم مناسب می‌توانید با دکتر تغذیه آنلاین صحبت کنید و بهترین رژیم را دریافت کنید.

درمان قطعی روماتیسم مفصلی

تا کنون هیچ روشی برای درمان قطعی روماتیسم مفصلی شناسایی نشده است. انواع روش‌های درمانی که توسط پزشکان برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند، اغلب برای تسکین علائم، کاهش درد و التهاب و بهبود و افزایش عملکرد مفاصل خواهند بود.

پزشکان پس از بررسی وضعیت بیمار و شدت و پیشرفت بیماری، روش‌های مختلفی مانند فیزیوتراپی، انواع دارو درمانی و تمرینات ورزشی را به کار می‌گیرند که می‌توانید برای این کار از فیزیوتراپی در منزل حال نیز کمک بگیرید و آن را در منزل انجام دهید. برای رسیدن به حداکثر کارایی روش‌های درمانی بهتر است که این بیماری در مراحل اولیه بیماری شناسایی شده و اقدام به درمان آن صورت گیرد.

داروی جدید روماتیسم

محققان در سراسر جهان در حـال مطالعه و بررسی این بیماری و یافتن راه‌ حل‌های جدید و موثر برای درمان آن هستند. در راستای جدیدترین یافته‌های پزشکی، محققان دانشگاه کارولینای شمالی نوعی داروی جدید تولید کرده‌اند که می‌تواند به کمک نور ملایم فعال شده و در درمان بیماری رماتیسم مفصلی موثر باشد. انواع دیگری داروی جدید روماتیسم هم در سال‌های اخیر ساخته شده‌اند که با مهار کردن مولکول‌های ایجاد کننده التهاب در مفاصل می‌توانند تا حد زیادی از تشدید بیماری جلوگیری و به درمان آن کمک کنند. استفاده از این داروها علاوه بر اثرگذاری بیشتر، عوارض کمتری هم به دنبال دارد.

از داروهای ضد روماتیسم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

متوترکسات، لفلونامید،هیدروکسی کلروکین و سولفاسالازین که در مورد کاربرد این داروها می‌توانید با دکتر ارتوپد آنلاین مشورت کنید

پزشک مناسب برای درمان روماتیسم

روماتیسم یک نوع بیماری خود ایمنی است که با درد، التهاب و تورم مفاصل همراه است. بیماران مبتلا به آن با ضعف و خستگی، کاهش توانایی حرکت دادن مفاصل و عضلات خود درگیر هستند. التهاب ناشی از حمله سلول‌های سیستم ایمنی بدن به مفاصل باعث تورم و گرم شدن آن‌ها شده و در صورت عدم درمان باعث درد و ناراحتی مزمن می‌شود و حتی گاهی به تخریب مفصل منجر خواهد شد. اگر می‌خواهید درباره روماتیسم و مشکلات ناشی از آن با دکتر ارتوپد آنلاین مشورت کنید،

منابع

www.webmd.com

www.mayoclinic.org

www.mountsinai.org

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

رها

9 ماه پیش

با سلام و احترام لطفا بفرمایید روماتیسم کبدی چیست و آیا کشنده هست؟
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

3 ماه پیش

سلام و وقت بخیر روماتیسم کبدی یا التهاب کبدی عمدتاً به عنوان التهاب کبد ناشی از روماتیسم یا التهابات خونی، به ویژه آرتریت روماتوئید، شناخته می‌شود. این مشکل معمولاً در افرادی که دارای بیماری‌های التهابی مزمن هستند، اتفاق می‌افتد. در روماتیسم کبدی، سلول‌های کبد تحت تأثیر واحد‌های آنتی‌بادی هستند که توسط سیستم ایمنی بدن تولید می‌شوند. این آنتی‌بادی‌ها به سلول‌های کبد متصل شده و باعث ایجاد التهاب و آسیب به بافت کبد می‌شوند. اینکه میتونه کشنده باشه یا نه بستگی به شدت بیماری، نوع و میزان آسیب به کبد، و همچنین به موقعیت افراد مبتلا دارد. در برخی موارد، روماتیسم کبدی می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی به کبد شود و در موارد پیشرفته ممکن است منجر به نقص عملکرد کبد و سیروز کبدی شود که ممکن است با مشکلات جدی و حتی خطرناک همراه باشد. مهمترین اقدام در مواجهه با روماتیسم کبدی، تشخیص زودرس و درمان مؤثر بیماریهای التهابی مزمن است تا به پیشرفت روماتیسم کبدی و آسیب به کبد جلوگیری شود. برای تشخیص و درمان دقیق، مشورت با پزشک تخصصی کبد یا روماتولوژیست توصیه می‌شود.
پاسخ دهید
0

نیره

11 ماه پیش

چربی خون میتونه باعث ایجاد روماتیسم بشه یا بدترش بکنه؟
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

11 ماه پیش

سلام و وقت بخیر شکر و چربی های اشباع شده برای بیماران روماتیسمی بیشتر مضر است. بهتر است از طریق دکتر تغذیه بهترین رژیم مناسب برای روماتیسم را دریافت کنید.
پاسخ دهید
0

ناشناس

11 ماه پیش

فرق بین آرتریت و روماتیسم چیه ؟
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

11 ماه پیش

سلام و وقت بخیر روماتیسم مفصلی، یک بیماری خود ایمنی است که علائم التهابی مفصل را در بدن ایجاد می‌کند؛ آرتروز مفصلی یک بیماری به سبک تحلیل رونده است که در نتیجه‌ی افزایش ساییدگی و پارگی مفاصل به وجود می‌آید. آرتروز مفصلی ممکن است علائم التهابی نیز ایجاد کند، اما در درجه اول غضروف مفصل را با گذشت زمان از بین می‌برد. در آرتروز، غضروف مفصل از بین می‌رود؛ اما در روماتیسم مفصلی سیستم ایمنی بدن به بافت مفصل حمله می‌کند. آرتروز طی ماه‌ها و سال‌ها بروز می‌کند.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات