جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آشنایی با خواص شگفت انگیز دارچین و عسل

تاریخ بروزرسانی : ۰۱ بهمن

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

کدام بیماری است که مخلوط مغذی دارچین و عسل نتواند آن را درمان کند!؟ این باوری است که پیشینیان ما، قرن‌ها پیش نسبت به خواص دارچین و عسل داشته‌اند. اهمیت این دو ماده دارویی در حکمت و دانش باستان بر کسی پوشیده نیست، اما آیا این مفهوم در زمان ما هم کاربرد دارد؟ عسل و دارچین دو ماده‌ای هستند که در بهبود بسیاری از بیماری‌ها، مفید شناخته شده‌ و دارای خواصی هستند که به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. عسل، این مایع شیرین که توسط زنبورهای عسل ساخته می‌شود، قرن‌هاست که به عنوان دارو و غذا توسط بشر مصرف می‌شود.

در همین حال، دارچین هم که از پوست خشک شده درختی به همین نام به دست می‌آید، به عنوان یکی از پر کاربرد‌ترین ادویه‌ها در هر منزلی یافت می‌شود. مقالات متعدد زیادی در مورد درمان و کنترل بیماری‌ها به کمک این مواد موجود است. عسل و دارچین هر یک به تنهایی خواص بی شماری دارند، اما محققان می‌گویند که ترکیب آن‌ها به مراتب برای سلامتی مفیدتر است. در سال ۱۹۹۵ یک روزنامه معتبر کانادایی مقاله‌ای منتشر کرد که در آن به لیستی طولانی از بیماری‌های قابل درمان به کمک مخلوط عسل و دارچین اشاره کرد. اما بهتر است پیش از شناخت اثرات درمانی این ترکیب معجزه‌گر، درباره فواید هر یک از این مواد به صورت جداگانه، بیشتر بدانیم.


تصویر خدمات اقساطی

فوايد دارچین

دارچین یکی از ادویه‌های محبوب در آشپزی است که به عنوان یک دارو هم شناخته می‌شود. فواید این ماده برای سلامتی به ترکیبات موجود در روغن آن مرتبط است. آلدئید -چیزی که به دارچین طعم و رایحه تند می‌دهد- امروزه بیش از سایر اجزای آن مورد مطالعه قرار می‌گیرد. مهم‌ترین مزایای آن عبارتند از:

کاهش التهاب

التهاب طولانی مدت بدن، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهد. این ماده می‌تواند التهاب بدن را کم کند.

کمک به درمان بیماری‌های نورودژنراتیو (تخریب کننده عصب)

چند بررسی آزمایشگاهی نشان داد که دارچین می‌تواند به کند شدن روند پیشرفت علائم پارکینسون و آلزایمر کمک کند. البته این تحقیقات باید در مطالعات انسانی هم تایید شوند. راجع به علائم آلزایمر و روش های پیشگیری و درمان آن در حال بخوانید.

کاهش احتمال ابتلا به سرطان

تحقیقات جدید نشان داده‌اند که این ماده می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را کاهش داده و از ابتلا به سرطان پیشگیری کند. این نتایج هم نیاز به تایید در فاز انسانی دارد. راجع به سرطان خون خوش خیم می‌توانید در حال بخوانید.

درمان طبیعی برای بسیاری از بیماری‌های روحی و جسمی

بررسی‌ها نشان می‌دهند که می‌توان از دارچین به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان اختلال کم توجهی- بیش فعالی، سندروم روده تحریک پذیر و سندروم تخمدان پلی کیستیک استفاده کرد. برای تایید این نظریه‌ها به آزمایشات بیشتری نیاز است. درباره نشانه‌های بیش فعالی مقاله مرتبط با آن را در حال بخوانید.

فواید عسل

عسل علاوه بر این که جایگزین سالم‌تری برای قند است، کاربردهای دارویی مختلفی نیز دارد. بیشتر فواید آن به ترکیبات موثری مرتبط است که در عسل طبیعی با کیفیت و تصفیه نشده موجود است. برخی از مهم‎‌ترین خواص آن عبارتند از:

درمان سرفه

یک مطالعه نشان داده‌است که عسل در سرکوب سرفه‌های شبانه موثرتر از دکسترومتورفان (ماده موجود در شربت‌های سرفه) عمل می‌کند. البته تحقیقات بیشتری برای اثبات آن مورد نیاز است.

درباره سرفه های کرونایی و نشانه‌های آن در حال بخوانید.

درمان زخم‌ها و سوختگی‌ها

بررسی شش مطالعه نشان داد که استفاده از این ماده بر روی پوست آسیب‌دیده می‌تواند به درمان بهتر و سریع‌تر آن کمک کند.

سایر خواص کمتر شناخته شده

تصور می‌شود که عسل، ماده‌ای برای تقویت حافظه ، ضد قارچ طبیعی و درمان عفونت‌های قارچی و کاهش پلاک‌های دندانی است. البته این خواص برای تایید نیاز به بررسی‌ها و آزمایش‌های بیشتری دارند.

آشفتگی ذهنی و بی قراری ناشی از اختلال کم توجهی- بیش فعالی

دارچین می‌تواند به کنترل اختلال کم توجهی- بیش‌فعالی کمک کند

خواص دارچین و عسل

دارچین و عسل هدیه طبیعت به بشر است. این دو ماده مقوی، حاوی موادمعدنی، ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی ضروری بدن هستند و به دلیل چربی کم، می‌توان از آن‌ها به میزان متوسط در برنامه غذایی روزانه استفاده کرد. هم‌چنین دارچین به عنوان یک مکمل درمان در مشکلات گوارشی و تقویت مفاصل شناخته می‌شود. از سوی دیگر، عسل با خواص ضد باکتریایی خود به مبارزه با باکتری‌ها و قارچ‌ها کمک می‌کند. جدا از این، عسل غنی از آسیدهای آمینه، نیاسین، ریبوفلاوین، آهن، کلسیم و… نیز هست و به بهبود علائم کمبود آهن کمک می‌کند. در ادامه به مهم‌ترین خواص دارچین و عسل به عنوان یک معجون معجزه‌گر اشاره می‌کنیم.

بهترین برنامه رژیم لاغری را براساس شاخص توده بدنی خودتان دریافت کنید

کاهش خطر بیماری‌های قلبی

ترکیب این دو ماده در کاهش سطح کلسترول خون بسیار مفید است. بالا بودن کلسترول خون می‌تواند باعث گرفتگی عروق و مشکلات ناشی از آن شود. اما مصرف عسل و داچین به صورت روزانه باعث کاهش احتمال ابتلا به این بیماری‌ها خواهد شد.

کنترل دیابت

این ترکیب برای مبتلایان به دیابت هم می‌تواند مفید باشد؛ زیرا هیچ نوع شیرینی مصنوعی در ترکیب آن وجود ندارد. در نتیجه باعث کاهش سطح گلوکز بدن می‌شود. اما فراموش نکنید که همیشه به سراغ خرید محصولات با کیفیت بروید و پیش از قرار دادن عسل در برنامه روزانه خود با پزشک مشورت کنید. اگر می‌خواهید همین حالا در این زمینه با یک پزشک متخصص گفت‌و‌گو کنید، می‌توانید از طریق وب‌سایت یا اپلیکیشن حال به ده‌ها پزشک متخصص داخلی یا غدد مجرب دسترسی داشته باشید. به نظر شما مقدار مجاز مصرف عسل در روز چقدر است؟

درباره خواص دارویی بادیان ختایی بیشتر بدانید

ترکیب دارچین و چای سبز هم در کنترل قند خون و پیشگیری از دیابت است. مطالعات انجام شده بر روی تاثیرات دارچین در ثبات میزان قند خون هم، چنین اثری را نشان می‌دهند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

اعتقاد بر این است که مصرف منظم این ترکیب باعث بهبود سیستم ایمنی بدن در افراد می‌شود. چون سرشار از آنتی اکسیدان و خواص ضد باکتریایی است که به سلامتی سیستم گوارش و تقویت آن هم کمک می‌کند. مصرف یک قاشق چای‌خوری عسل و دارچین با آب لیمو و آب گرم به دفع رادیکال‌های آزاد و سموم مضر از بدن کمک کرده و باعث سلامتی روده و فعال نگه داشتن آن در طول روز خواهد شد. درباره قرص تقویت سیستم ایمنی بدن بیشتر بخوانید.

 

بیشتر بخوانید: خواص پسته

درمان عفونت‌های پوستی و ترمیم زخم

استفاده از ترکیب عسل و دارچین یک راهکار موثر برای افزایش سرعت و کیفیت ترمیم پوست و بهبود پوست خشک است. ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد باکتری این مواد در ترمیم آن نقش دارند. عفونت‌های جزئی پوست را می‌توان به راحتی با مصرف منظم خمیری از این مواد درمان کرد. استفاده از این ترکیب باعث حفظ شادابی و کاهش چین و چروک و آسیب‌های پوستی هم خواهد شد.

آسیب پوستی که به کمک مصرف دارچین و عسل بهبود یافته

یکی از خواص دارچین و عسل، کمک به ترمیم زخم‌هاست

تامین انرژی بدن

مصرف معجون دارچین و عسل به عنوان یک نوشیدنی انرژی‌زای طبیعی شناخته می‌شود. این ترکیب به شادابی و حفظ هوشیاری بدن هم کمک می‌کند. برای تامین فوری انرژی بدنتان کافی است که نصف قاشق چای‌خوری عسل را با یک چهارم قاشق چای‌خوری مخلوط و در آب گرم حل کرده و بنوشید. این ترکیب با افزایش متابولیسم، بدن شما را برای فعالیت روزانه آماده خواهد کرد.

ادعاهای اثبات نشده درباره خواص دارچین و عسل

مفهوم ترکیب دو ماده قدرتمند برای ساختن یک داروی قوی، منطقی به نظر می‌رسد. بنابراین می‌توان گفت که این ترکیب در رفع مشکلات زیر به صورت تجربی نقش دارد اما هنوز هیچ مطالعه‌ و تحقیقات آزمایشگاهی آن‌ها را اثبات نکرده است:

تقویت مفاصل

آرتروز دردی است که به دلیل تورم، التهاب و سفتی در ناحیه مفصل‌های بدن ایجاد می‌شود. گرچه هنوز مدرک مستندی برای نقش این مواد در کاهش چنین دردهایی وجود ندارد اما ممکن است خواص ضد التهابی آن‌ها باعث کاهش درد شود. توصیه می‌شود که برای رفع کمردرد خود به پزشک مراجعه کنید اما مصرف این ترکیب می‌تواند راهی برای تسکین کمردردهای روزانه باشد. شما همینطور می‌توانید علائم آرتروز گردن را در حال بخوانید.

بیشتر بخوانید: کمردرد نشانه چیست

رفع بوی بد دهان

عسل دارای خواص ضد التهابی قوی است که به بهبود لثه و دندان کمک کرده و هر گونه عفونت در این ناحیه را برطرف می‌کند. استفاده از آن بر روی دندان‌ها و لثه‌ها، انتشار باکتری‌های مضر در داخل دهان را کنترل می‌کند. این باکتری‌ها در صورت تجمع در دهان و روی زبان می‌توانند باعث ایجاد بوی نامطبوع شوند. غرغره ترکیب این ماده با دارچین و آب گرم هم به خوشبو شدن نفس کمک می‌کند. این کار را حداقل دو بار در هفته و برای مدتی کوتاه ادامه دهید تا به نتیجه دلخواه برسید. شما می‌توانید علل و انواع روش های درمان بوی بد دهان را در حال بخوانید.

بیشتر بدانید: بهترین زمان ارتودنسی

مقابله با آلرژي

آلرژی‌هایی که باعث سرماخوردگی و سرفه می‌شوند را به کمک این ترکیب رفع کنید. برای این کار یک قاشق غذاخوری عسل را با یک چهارم قاشق چای‌خوری پودر دارچین در یک لیوان آب ولرم حل کرده و میل کنید تا تسکین یابید. این مخلوط باید به طور منظم و به مدت سه روز مصرف شود تا بهترین نتیجه به دست آید. علائم حساسیت فصلی و روش های درمان آن را در حال بخوانید.

بیشتر بخوانید: تاثیر اوتیسم بر دختران

درمان گلو‌درد و تسکین سرفه

خواص ضد باکتریایی، ضد میکروبی و ضد ویروسی این ترکیب به رفع مشکلات گلو و درمان عفونت‌های آن کمک می‌کند. بهترین روش جوشاندن ۳ یا ۴ عدد چوب دارچین در آب و مخلوط کردن عصاره آن با یک قاشق چای‌خوری عسل است. این کار به تسکین سرفه و کاهش علائم سرماخوردگی هم کمک کند.

سرفه شدید ناشی از التهاب گلو

معجون دارچین و عسل در رفع التهاب گلو و سرفه موثر است

خواص دارچین و عسل برای لاغری

ترکیب این دو ماده نقش‌های مهمی در سلامتی انسان دارد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این ترکیب، کمک به تقویت سوخت وساز بدن و بهبود عملکرد انسولین است که می‌تواند باعث کاهش وزن شود. شاید تعجب کنید اما دارچین با ایجاد احساس سیری، کمک می‌کند تا ولع غذایی خود را کنترل کنید و کمتر غذا بخورید. هم‌چنین عسل سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است که می‌تواند باعث سرکوب هورمون‌هایی شود که در ایجاد اشتها نقش دارند. نقش این ترکیب در افزایش سوخت و ساز بدن باعث چربی سوزی بهتر هم می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که جایگزین کردن شکر با عسل باعث کاهش سطح تری گلیسرید، کلسترول و وزن خواهد شد. آیا شما تجربه‌ای در این زمینه دارید؟

خواص دارچین و عسل برای پوست

پیشتر گفتیم که ترکیب این دو ماده در ترمیم زخم، رفع سوختگی، حفظ شادابی پوست نقش دارد. اما این معجون خواص معجزه‌آسای دیگری هم برای پوست دارد؛ از جمله این که استفاده از این ترکیب بر روی پوست باعث رفع جوش‌ها و تنگ شدن منافذ پوستی هم می‌شود. در نتیجه پوست شما صاف و با‌طراوت‌تر به نظر می‌رسد. قرار دادن ماسک آن بر روی پوست برای افرادی که پوست بسیار نازکی دارند هم مفید است. علاوه بر این، ترکیبات معدنی فراوان دارچین باعث شادابی پوست شده و آنتی اکسیدان‌های موجود در عسل هم پوست را مرطوب کرده و از بروز چین و چروک جلوگیری می‌کند. خاصیت آنتی باکتریال عسل از تکثیر باکتری‌های عامل جوش صورت در سطح پوست جلوگیری کرده و باعث درمان آکنه و جلوگیری از پیشرفت آن خواهد شد.

بیشتر بخوانید: خواص آبلیمو برای صورت

مضرات دارچین و عسل

گرچه این ترکیب می‌تواند در سلامتی نقش داشته باشد اما باید به این نکته توجه کنیم که ممکن است مصرف آن در گروهی از افراد مانند برخی از مبتلایان به دیابت، آلرژی شدید یا بیماری‌های خاص مشکلاتی ایجاد کند. هنوز هیچ عارضه جانبی اثبات شده‌ای در اثر مصرف آن گزارش نشده اما توصیه می‌شود که بدون کسب اجازه از پزشک به سراغ مصرف این ترکیب نروید. خطرات احتمالی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

مسمومیت غذایی

به نظر می‌رسد مصرف عسل خالص برای افراد عادی بالای یک سال ضرر خاصی نداشته باشد، اما ممکن است حاوی مقادیر کمی از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم باشد. این باکتری می‌تواند به مسمومیت غذایی موسوم به بوتولیسم منجر شود. هم ‌چنین برخی از انواع دارچین که در سریلانکا، چین، ویتنام، اندونزی و برمه تولید می‌شود ممکن است حاوی کومارین و سایر عناصر سمی باشد که خوردن مقادیر زیاد آن مضر است.

واکنش آلرژیک

ممکن است در موارد نادر، بدن افرادی که حساسیت بسیار شدید به گرده گل دارند، نسبت به عسل خالص هم واکنش آلرژیک نشان دهد.

مصرف بیش از حد قند

عسل حاوی قند است. گرچه نوع خالص آن می‌تواند برای بدن بسیار مفید باشد اما زیاده‌روی در مصرف این ماده به ویژه در افراد مبتلا به دیابت باعث بروز مشکلات جدی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: علائم قند خون بالا

کلام آخر

عسل تاریخی به قدمت روم باستان و اهرام ثلاثه مصر دارد. قرن‌هاست که بشر آموخته از این ماده غذایی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده کند. تاریچه استفاده از دارچین هم به بیش از دو هزار سال قبل باز می‌گردد. پیشینیان ما ترکیب این دو ماده مغذی را معجونی معجزه‌گر برای دردهای خود می‌دانستند. امروزه هم بخشی از خواص بی نظیر این ترکیب به کمک آزمایش‌های تخصصی ثابت شده است. اما هنوز تا آگاهی کامل در مورد سایر خواص آن راه درازی در پیش داریم.

باید بدانیم که مصرف خودسرانه هیچ ماده‌ای حتی در صورتی که تمام خواص مفید آن اثبات شده باشد، توصیه نمی‌شود. بنابراین همیشه به یک پزشک متخصص برای مشورت نیاز خواهیم داشت. به کمک سامانه مشاوره آنلاین حال امکان دسترسی به پزشک به صورت شبانه روزی و در تمام روزهای هفته برای کاربران فراهم است. اگر می‌خواهید همین حالا با یک پزشک مشاوره آنلاین داشته باشید، کافی است که به وب‌سایت یا اپلیکیشن حال مراجعه و به مجموعه‌ای از بهترین پزشکان متخصص و کاردان دسترسی داشته باشید. توصیه ما به شما این است که حتی اگر به خواص دارچین و عسل باور کامل دارید، آن را بدون مشاوره تخصصی با پزشک در برنامه روزانه و دائمی خود قرار ندهید. شما چقدر از این ترکیب برای درمان بیماری‌ها کمک می‌گیرید؟

پرسش‌های متداول

خواص دارچین و عسل چیست؟

این ترکیب در کنترل بیماری‌های قلبی و دیابت، تقویت سیستم ایمنی و ترمیم زخم‌های پوستی نقش دارد. برای مطالعه بیشتر درباره دیابت به مقاله علائم دیابت در وب‌سایت حال مراجعه کنید.

آیا عسل و دارچین برای لاغری تاثیری دارند؟

بله. به نظر می‌رسد که این ترکیب به وسیله افزایش سوخت و ساز بدن، کاهش اشتها و سرکوب هورمون‌هایی که در اشتها نقش دارند، می‌تواند در کاهش وزن و لاغری موثر باشد.

ترکیب عسل و دارچین برای پوست چه فوایدی دارد؟

این ترکیب باعث حفظ رطوبت و شادابی پوست و کاهش چین و چروک می‌شود. از سوی دیگر با تنگ کردن منافذ پوستی می‌تواند در درمان و کاهش آکنه موثر باشد.

ترکیب عسل و دارچین چه مضراتی دارد؟

این ترکیب در موارد نادر ممکن است باعث آلرژی، مسمومیت یا افزایش قند خون شود. برای اطلاع بیشتر در این زمینه می‎‌توانید با مشاوران متخصص تغذیه حال گفت‌وگو کنید.


منابع

www.dabur.com

www.timesnownews.com

www.healthline.com

www.webmd.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات