جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

یبوست در کودکان را چطور درمان کنیم؟

درمان یبوست در کودکان
تاریخ بروزرسانی : ۱۷ بهمن

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

یبوست یک مشکل گوارشی بسیار رایج در کودکان است. این عارضه در کودکان به معنی دفع مدفوع سفت، دشوار و کمتر از حد معمول است. دفع مکرر مدفوع در کودکان که اغلب با اسهال اشتباه گرفته می‌شود، گاهی نشان دهنده یبوست بدی است که باعث انسداد قسمت انتهایی روده می‌شود. شایع‌ترین علائم یبوست معمولا آموزش زودهنگام توالت رفتن در کودکان و تغییر در رژیم غذایی کودک است. یبوست در کودکان معمولا موقت است؛ اما در عین حـال بسیار مهم و جدی تلقی می‌شود. لازم است این علل ایجاد عارضه زود تشخیص داده شده و درمان شود تا از تبدیل آن به یک معضل جدی و مزمن جلوگیری کند. اگر در مورد درمان یبوست در کودکان به راهنمایی تخصصی نیاز دارید، می‌توانید از مشاوره دکتر آنلاین کودکان استفاده کنید.


تصویر خدمات اقساطی

یبوست و کودکان

اجابت مزاج در کودکان، از سه  بار در روز تا یک روز در میان طبیعی است. اگر کودکی هر دو روز یک بار دفع نداشته باشد، می‌توان گفت که احتمال یبوست در او وجود دارد. یبوست یک عارضه آزار دهنده گوارشی است که بیشتر کودکان در دوره‌های مختلف و به دلایل خاصی به آن دچار می‌شوند. این وضعیت با دفع مدفوع سخت و خشک همراه است که گاهی درد و ناراحتی زیادی ایجاد می‌کند. بروز یبوست در کودکان معمولا به معنی حرکات کند روده بزرگ است. در چنین شرایطی، مدفوع به آرامی در روده حرکت کرده و بخش زیادی از آب آن جذب می‌شود. در نتیجه مدفوع سفت و خشک شده و حرکت آن در روده دشوار خواهد بود.

همه کودکان به یک اندازه در معرض ابتلا به این اختلال نیستند و به نظر می‌رسد که بروز آن در کودکان کم تحرکی که از مایعات و فیبر کافی در رژیم غذایی خود استفاده نمی‌کنند بیشتر است. کودکانی که عادت به مصرف غذاهای فرآوری شده دارند و یا بیش از سایر کودکان در موقعیت‌های استرس‌زا قرا می‌گیرند، ممکن است بیش از دیگران به یبوست دچار شوند. با این که این عارضه در کودکان اغلب جدی نیست، اما در صورت تداوم و تشدید می‌تواند منجر به شقاق مقعد، افتادگی رکتوم، خودداری از دفع، نشت مدفوع و… شود.

ناتوانی در دفع مناسب ادرار و عفونت‌های مجاری ادراری هم از عوارض یبوست در کودکان هستند. جمع شدن حجم بالایی از مدفوع در رکتوم، می‌تواند باعث فشار بر مثانه و عملکرد غیر طبیعی آن شود. عفونت‌های دستگاه ادراری و شب ادراری، در حدود سی درصد از کودکان مبتلا به یبوست مشاهده می‌شود. عدم درمان یبوست در دراز مدت منجر به دردهای شدید شکمی، انسداد روده، بی اشتهایی و ناتوانی کودک برای حضور در مدرسه و مهد کودک خواهد شد.

علائم یبوست در کودکان

یبوست اغلب نشانه‌های مشخصی دارد که والدین به راحتی متوجه آن می‌شوند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دل درد
  • اجابت مزاج کمتر از سه بار در هفته
  • زور زدن در هنگام دفع
  • درد در هنگام اجابت مزاج
  • نفخ شکم
  • مدفوع سخت و خشک که به سختی دفع می‌شود.
  • مشاهده مداوم نشانه‌هایی از مدفوع رقیق یا خمیری در لباس زیر کودک

گاهی ممکن است رگه‌های خون روی سطح مدفوع مشاهده شود که باعث ترس کودک شده و در بعضی مواقع منجر به خودداری کودک از دفع مدفوع می‌شود. کودکانی که دچار یبوست هستند معمولا در هنگام اجابت مزاج یا برای جلوگیری از دفع، بدن خود را می‌پیچانند و باسن خود را منقبض می‌کنند. لازم است که والدین، چنین نشانه‌هایی را در کودک شناخته و در صورت تداوم، آن‌ها را پیگیری کنند.

یبوست در کودکان معمولا جدی نیست و به سرعت برطرف می‌شود. گاهی مقاومت آن‌ها در مقابل رفتن به دستشویی باعث بدتر شدن اوضاع شده و یبوست مزمن را ایجاد می‌کند. بعضی از بیماری‌ها یا مصرف برخی از داروها هم در ایجاد یبوست مزمن نقش دارند.  به هر حـال اگر یبوست کودک بیش از دو هفته طول کشید یا با علائم دیگری مثل تب، بی اشتهایی، تورم شکم، خون در مدفوع، درد شدید در هنگام دفع و کاهش وزن کودک همراه بود، لازم است که بلافاصله با پزشک تماس گرفته تا اقدامات درمانی لازم انجام شود.

علت دل درد کودکان بعد از خوردن غذا را می‌توانید در این مقاله مطالعه کنید

علائم یبوست در کودکان

احساس درد و ناراحتی در شکم یکی از نشانه‌های یبوست در کودکان است

انواع یبوست در کودکان

یبوست در کودکان عارضه‌ای متداول و رایج است که به دو نوع تقسیم می‌شود:

یبوست ایدیوپاتیک

کلمه ایدیوپاتیک به معنی ناشناخته است. عوامل مختلفی می‌توانند در ایجاد این نوع یبوست نقش داشته باشند. یبوست ایدیوپاتیک، خود به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌شود. یبوست کوتاه مدت معمولا خفیف است و اغلب، بدون نیاز به درمان و سریع برطرف می‌شود. یبوست مزمن که حدود سی درصد از کودکان مبتلا به یبوست را درگیر می‌کند، اغلب طولانی‌تر از یبوست خفیف است و نیاز به درمان‌های خانگی یا تخصصی خواهد داشت.

یبوست ناشی از یک بیماری یا مشکل زمینه‌ای

این نوع یبوست که به نام یبوست ثانویه هم شناخته می‌شود، ممکن است به دلیل مشکلاتی مثل کم کاری غده تیروئید، فیبروز سیستیک، ناهنجاری‌های طبیعی روده و… ایجاد شود. علائم و نشانه‌های این مشکلات توسط پزشک بررسی شده و اقدامات درمانی ضروری برای رفع آن‌ها انجام می‌شود.

درصورت نیاز به مشاوره در زمینه گوارش میتوانید از بخش خدمات دکتر گوارش آنلاین سامانه حال استفاده کنید.

بیشتر بدانید: بیماری هیرشپرونگ در کودکان

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

چرا کودکان دچار یبوست می‌شوند؟

یبوست اغلب زمانی روی می‌دهد که مواد دفعی بدن به کندی در دستگاه گوارش حرکت کرده و این مسئله منجر به خشک و سفت شدن آن شود. عوامل متعددی در بروز چنین وضعیتی در کودکان نقش دارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

سابقه خانوادگی

پزشکان می‌گویند کودکانی که اعضای خانواده آن‌ها به دلایل مختلف دچار یبوست می‌شوند، بیش از سایر کودکان در معرض این عارضه قرار دارند. این مسئله ممکن است ناشی از عوامل ژنتیکی و یا مسائل محیطی از جمله عادات غذایی و رفتاری مشترک یا برنامه غذایی مشابه و.. باشد.

برای رفع یبوست چی بخوریم؟

به تعویق انداختن اجابت مزاج

بسیاری از کودکان به ویژه کسانی که به تازگی پوشک را کنار گذاشته‌اند، ممکن است از رفتن به توالت واهمه داشته باشند. به همین دلیل، زمان دفع را مرتبا به تعویق می‌اندازند که این مسئله می‌تواند باعث سفتی مدفوع و اشکال در دفع آن شود. بعضی از کودکان هم به دلیل وقفه‌ای که رفتن به توالت در بازی‌های آن‌ها ایجاد می‌کند، آن را نادیده گرفته و به بعد موکول می‌کنند! این کودکان به سیگنال‌هایی که بدن برای اجابت مزاج به آن‌ها می‌دهد بی‌توجهی کرده و این کار می‌تواند اثرات بلند مدتی بر سلامتی آن‌ها داشته باشد.

تعویق در رفتن به سرویس بهداشتی در گروهی از کودکان هم به دلیل عدم تمایل به استفاده از توالت‌های عمومی است. این کودکان سعی می‌کنند دفع مدفوع در خارج از خانه را به تعویق بیاندازند تا به خانه برگردند. تجربه دفع مدفوع بزرگ، دردناک و سخت هم بعضی از کودکان را وادار می‌کند تا برای جلوگیری از تکرار آن اتفاق، جلوی دفع خود را بگیرند.

تغییر در رژیم غذایی

کمبود میوه و سبزیجات غنی از فیبر یا مایعات کافی در رژیم غذایی کودک یکی از اصلی‌ترین دلایل ابتلای آن‌ها به یبوست است. تغذیه نقش بسیار مهمی در گوارش کودکان دارد و به همین دلیل، یکی از رایج‌ترین زمان‌هایی که کودکان دچار یبوست می‌شوند، وقتی است که رژیم غذایی آن‌ها از غذاهای کاملا مایع به رژیم حاوی غذاهای جامد تغییر می‌کند. خوردن غذاهای کم فیبر پرچرب مثل فست فودها، نوشابه‌ها و… در ابتلای کودکان به یبوست نقش دارند.

دلایل یبوست در کودکان

مصرف مداوم غذاهای پرچرب و فست فودها یکی از دلایل ابتلای کودکان به یبوست است

آموزش زودهنگام استفاده از توالت

اگر آموزش توالت رفتن به کودکان خیلی زود انجام شود، ممکن است با نارضایتی و لجبازی کودک همراه شده و باعث شود که او مدفوع خود را نگه دارد. در صورت تداوم این رفتار، نگه داشتن مدفوع به یک عادت غیر ارادی تبدیل می‌شود که تغییر دادن آن کار بسیار دشواری خواهد بود. به همین دلیل توصیه می‌شود زمانی به سراغ آموزش استفاده از توالت به فرزندتان بروید که مطمئن باشید او آمادگی روانی کافی را دارد. در غیر این صورت شرایط دشواری برای کودک و شما ایجاد خواهد شد.

مصرف برخی از داروها

انواع مختلفی از داروها مثل بعضی از آنتی بیوتیک‌ها، مصرف مکمل‌های آهن، برخی از مسکن‌ها و داروهای ضد افسردگی می‌توانند با عوارض گوارشی از جمله یبوست همراه باشند. پس اگر کودک شما به تازگی یک دروه درمان دارویی را پشت سر گذاشته و به یبوست دچار شده است، ممکن است این موضوع به عنوان دلیل یبوست شناخته شود.

تغییرات برنامه‌های زندگی

هر نوع تغییر در برنامه زندگی کودک می‌تواند بر عملکرد روده‌ها و سیستم گوارش تاثیر بگذارد. سفر رفتن، گرم شدن هوا، رفتن به مهد کودک، استرس و… از عواملی هستند که برنامه روزانه کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهند. بیشتر کودکان زمانی که برای اولین بار، ساعاتی را در خارج از خانه می‌گذرانند، به یبوست دچار می‌شوند.

حساسیت‌های غذایی

حساسیت به برخی از غذاها اغلب با بروز اختلال در گوارش کودکان آشکار می‌شود. یکی از این اختلالات گوارشی، یبوست است که معمولا به دلیل حساسیت کودک به شیر گاو و یا مصرف زیاد لبنیات و… ایجاد می‌شود.

مشکلات پزشکی خاص

گاهی یبوست در کودکان به دلیل یک ناهنجاری آناتومیک، یک مشکل متابولیک، اختلال در سیستم گوارشی و یا یک بیماری زمینه‌ای دیگر روی می‌دهد. گرچه این وضعیت در کودکان عمومیت ندارد، اما پیگیری دلایل ایجاد یبوست می‌تواند به تشخیص این مشکلات و درمان زودهنگام آن‌ها کمک کند. مشکلات راست روده، مشکلات عصبی مثل فلج مغزی، اختلال در غدد درون‌ریز مثل کم کاری تیروئید و… از دلایل شایع بروز یبوست در کودکان هستند.

بی تحرکی

کودکانی که وقت زیادی را پای تلویزیون، بازی‌های کامپیوتری و… می‌گذارنند و فعالیت بدنی کمی دارند، بیشتر از سایر کودکان دچار یبوست می‌شوند. ورزش کردن به حرکت غذای هضم شده در دستگاه گوارش کمک کرده و دفع آن را آسان می‌کند.


تشخیص یبوست در کودکان

والدین آگاه بعد از مشاهده نشانه‌های یبوست در کودک، اقدامات تشخیصی و درمانی لازم را آغاز می‌کنند. اولین گام در این فرآیند، مشورت با یک پزشک متخصص است. پزشک معمولا پس از طرح چند سوال در مورد نحوه تغذیه، الگوهای غذایی و فعالیت بدنی کودک، اقدام به معاینه خواهد کرد. معاینه فیزیکی شامل بررسی وضعیت شکم، مقعد و تست وجود ناهنجاری یا مدفوع نهفته در آن ناحیه است. البته ممکن است پزشک برای تشخیص دقیق علت یبوست، انجام آزمایش‌های دیگری را هم ضروری بداند؛ از جمله:

عکس‌برداری از شکم

عکس‌های به دست آمده از طریق اشعه ایکس به پزشک این امکان را می‌دهد تا بتواند مشکلات موجود در دستگاه گوارش از جمله انسداد‌ها را شناسایی کند.

آزمایش خون

گاهی انجام آزمایش خون برای تشخیص مشکلات خاص منجر به یبوست مثل اختلالات غده تیروئید ضروری است. بیماری سلیاک، وجود عفونت در دستگاه گوارش، مشکلات گوارشی و… از عوامل ایجاد یبوست در کودکان هستند که می‌توان به کمک آزمایش خون شناسایی کرد.

مانومتری آنورکتال یا تست نوار مقعد

برای انجام این تست، یک لوله نازک به نام کاتتر را در رکتوم قرار می‌دهند. این وسیله می‌تواند هماهنگی و قدرت ماهیچه‌های مورد استفاده برای دفع مدفوع و رفلکس‌های عصبی در کودک را اندازه بگیرد. این تست قادر است توانایی کودک را در احساس پر بودن راست روده و نیاز به اجابت مزاج، مورد بررسی قرار دهد.

تشخیص یبوست در کودکان

انجام آزمایش خون یک راه مناسب برای تشخیص دلایل ابتلای کودک به یبوست است

تنقیه باریم

در این روش، پوشش ورده را با رنگ کنتراست (باریم) می‌پوشانند تا رکتوم، کولون و بخش‌هایی از روده کوچک به طور واضح در عکس رادیوگرافی مشاهده شود.

سیگموئیدوسکوپی

این آزمایش داخل بخشی از روده را مورد بررسی قرار می‌دهد و کمک می‌کند تا پزشک علت درد شکم، یبوست و سایر مشکلات گوارشی را تشخیص دهد. در این روش، با کمک دمیدن هوا به داخل روده و متورم کردن آن، می‌توان بهتر داخل آن را مشاهده کرد.

نمونه برداری از رکتوم

بیوپسی یا نمونه برداری از رکتوم روشی است که در آن، یک نمونه کوچک از بافت پوششی راست روده برداشته شده و مورد آزمایش قرار می‌گیرد. این روش تعیین می‌کند که آیا سلول‌های عصبی روده طبیعی هستند یا خیر.

کولونوسکوپی

این روش، دستگاه گوارش تحتانی را مورد بررسی قرار می‌دهد. برای انجام آن، به کمک کولونوسکوپ که از طریق رکتوم وارد می‌شود، می‌توان بافت‌های غیر طبیعی، خونریزی و زخم‌های موجود در دستگاه گوارش را شناسایی کرد.

مطالعه ترانزیت کولورکتال یا نشان‌گر

در این روش، کودک یک کپسول حاوی نشان‌گرهایی را می‌بلعد. سپس با استفاده از اشعه ایکش، نحوه حرکت نشان‌گرها در دستگاه گوارش را در طول چند روز بررسی و تجزیه و تحلیل می‌کنند. لازم است که کودک در طول این مدت یک رژيم غذایی پرفیبر داشته باشد.

بیشتر بخوانید: چه موقع باید در مورد شب ادراری با پزشک صحبت کنیم؟

رفع یبوست در کودکان

یبوست در کودکان معمولا جدی نیست و به زودی برطرف می‌شود. اما توصیه می‌شود که در صورت تداوم در بروز آن حتما با یک پزشک مشورت کنید. کارهایی که می‌توان پیش از مراجعه به پزشک و برای رفع یبوست در کودکان انجام داد عبارتند از:

استفاده از نوشیدنی‌های طبیعی ملین

نوشیدن مایعات کافی از بهترین و ساده‌ترین راه‌های رفع یبوست است. می‌توانید از آب میوه‌هایی مثل انجیر، گلابی، آلو، سیب و… استفاده کنید. مطمئن شوید که فرزند شما در طول روز به اندازه کافی آب می‌نوشد. این کار به نرم شدن مدفوع و دفع راحت‌تر آن کمک می‌کند.

ایجاد عادات مناسب بهداشتی در کودک

به کودک آموزش دهید که در روز حداقل دو بار و هر بار برای چند دقیقه روی توالت بنشیند. بهتر است این کار را بعد از غذا انجام دهید. هرگز به خاطر دفع نکردن، فرزندتان را سرزنش نکنید. استرس می‌تواند شرایط را بدتر کند. در صورت نیاز می‌توانید از تشویق و پاداش برای یادگیری استفاده از توالت استفاده کنید.

کاهش مصرف غذاهای یبوست‌زا

بعضی از غذاها به عنوان عاملی برای یبوست و اختلالات گوارشی شناخته می‌شوند. بهتر است در تغذیه کودکانی که دچار یبوست شده‌اند، از غذاهایی مانند شیر، پنیر و… خودداری کنید.

تشویق به داشتن فعالیت بدنی

کم تحرکی یک عامل مهم در یبوست کودکان است. وقتی کودک به یبوست دچار می‌شود، سعی کنید او را به پیاده روی برده و یا بازی‌های پرتحرک داشته باشید. این کار به بهبود حرکات روده و دفع بهتر در کودکان کمک می‌کند.

بهترین درمان یبوست در کودکان

درمان یبوست در کودکان به سن کودک، شدت علائم و وضعیت سلامتی عمومی او بستگی دارد. برای درمان یبوست کودکان می‌توان از راهکارهای مختلفی استفاده کرد. ولی به نظر می‌رسد بهترین درمان یبوست در کودکان، استفاده از روش‌های زیر است:

مصرف مکمل‌های فیبر یا نرم کننده‌های مدفوع

کودکان به دلیل عادات غذایی خاص خود معمولا تمایلی به خوردن سبزیجات و خوراکی‌های حاوی فیبرهای طبیعی نشان نمی‌دهند. اگر کودکی به دلیل کاهش مصرف فیبر دچار یبوست شود، می‌توان از مکمل‌های فیبر بدون نسخه مثل متاموسیل یا سیتروسل برای درمان آن استفاده کرد. ضمنا کودک باید بر اساس سن خود مقدار کافی آب در طول روز بنوشد. در مورد آب مورد نیاز بدن کودک حتما با پزشک او مشورت کنید.

برای نرم کردن مدفوع کودک در موارد خاص هم می‌توان از شیاف گلیسیرین استفاده کرد. این روش برای کودکانی که قادر به خوردن قرص نیستند، مناسب است. البته توصیه می‌شود که استفاده از هریک از این روش‌ها با مشورت پزشک یا مشاور آگاه باشد. سعی کنید در مورد مصرف دارو برای درمان یبوست کودکان از خوددرمانی پرهیز کنید و حتما از راهنمایی یک پزشک کمک بگیرید.

یبوست در کودکان

آموزش نحوه صحیح اجابت مزاج به کودکان می‌تواند در درمان یبوست موثر باشد

استفاده از ملین یا تنقیه

در یبوست‌های طولانی مدت، ممکن است که باقی ماندن مدفوع در روده باعث مسدود شدن آن شود. در این شرایط و برای رفع انسداد می‌توان از تنقیه یا مصرف ملین‌هایی مثل پلی اتیلن گلیکول یا روغن‌های خاص استفاده کرد. البته فراموش نکنید که این کار باید با تجویز و نظارت پزشک انجام شود. در یبوست‌های شدید، ممکن است برای تنقیه در منزل و پاک‌سازی روده کودک، نیاز به بستری شدن کوتاه مدت در بیمارستان باشد. در این شرایط با پزشک همکاری کرده و توصیه‌های ارائه شده را انجام دهید.

استفاده از روش‌های طب جایگزین

علاوه بر روش‌های مرسوم و تغییر در رژیم غذایی کودک، می‌توان از روش‌های دیگری مثل ماساژ و طب سوزنی هم برای این منظور استفاده کرد. ماساژ آرام شکم کودک با تقویت ماهیچه‌هایی که از مثانه و روده حمایت می‌کنند، در تقویت این اندام‌ها موثر است. طب سوزنی چینی هم می‌تواند از طریق وارد کردن سوزن‌های ظریف به بخش‌های خاصی از بدن، دردها و ناراحتی‌های شکمی ناشی از یبوست را برطرف کند.

به نظر می‌رسد که رفع استرس و ایجاد آرامش در محیط زندگی کودک هم یک راه مفید برای کاهش مشکلات گوارشی از جمله یبوست است. نباید کودکان را برای این مشکلات سرزنش کرد و آن‌ها را تحت فشار قرار داد. سعی کنید در هنگام آموزش مسائل بهداشتی، نکات مورد نظر را با رعایت آرامش به کودک یاد بدهید و از جنجال و سرزنش کودک خودداری کنید. فراموش نکنید که گرچه یبوست در کودکان معمولا عارضه جدی و خطرناکی نیست، اما گاهی می‌تواند نشانه یک اختلال یا بیماری باشد. بنابراین در صورت تکرار و تداوم آن، حتما با پزشک مشورت کنید. به والدین توصیه می‌شود که برنامه اجابت مزاج هفتگی فرزند خود را یادداشت کنند تا در صورت تغییر در الگوی دفع، بتوانند اطلاعات کاملی از آن را در اختیار پزشک قرار دهند.

درمان یبوست در کودکان زیر دو سال

با تغییر رژیم غذایی در کودکان، یعنی از حدود شش ماهگی، ممکن است که آن‌ها با اختلالات گوارشی از جمله یبوست مواجه شوند. این عارضه معمولا نگران کننده نیست و والدین نباید ترس و نگرانی شدیدی داشته باشند. بلکه لازم است که با آگاهی و کمی صبر و تحمل، شرایط کودک را بررسی و در صورت لزوم، اقدامات درمانی لازم را انجام دهند. به نظر می‌رسد که اصلی‌ترین دلیل یبوست در کودکان زیر دو سال، کمبود فیبر موجود در برنامه غذایی آن‌ها است. فیبرها به حرکت غذا در روده کمک کرده و دفع آن را راحت می‌کنند. تداوم یبوست در این کودکان نیاز به معاینه و بررسی دقیق پزشکی دارد. به هیچ عنوان برای درمان یبوست کودکان، به ویژه زیر دو سال از مصرف خودسرانه دارو استفاده نکنید. لازم است که استفاده از هر نوع داروی گیاهی یا شیمیایی با نظر پزشک انجام شود.

یبوست کودکان زیر دو سال معمولا از طریق مصرف خوراکی‌های ملین مثل آب سیب و… برطرف می‌شود. ماساژ شکم هم به عنوان یک راهکار بسیار مفید و موثر در رفع یبوست کودکان بوده و برای افزایش اثربخشی آن می‌توان از روغن‌های گرم استفاده کرد. مالش آهسته شکم به سمت پایین، کمک می‌کند تا مدفوع برای خروج از بدن آماده شود. حمام آب گرم، آب بازی و دویدن هم به رفع یبوست در کودکان کمک خواهد کرد. در صورتی که این راهکارها بعد از چند روز نتوانست وضعیت گوارش کودک را بهبود دهد، حتما باید با پزشک تماس بگیرید تا در صورت لزوم، از داروهای مخصوص یا اقدامات درمانی دیگر برای آن استفاده شود. راهنمایی پزشکی برای ایجاد تغییرات در رژیم غذایی یا دارویی کودک می‌تواند به درمان یبوست در کودکان زیر دو سال کمک کند.

درمان یبوست در کودکان زیر دو سال

ماساژ شکم یک راه مناسب برای درمان یبوست در کودکان زیر دو سال است

حرف آخر

یبوست در کودکان یک مشکل رایج است و حدود ۲۵ درصد از موارد تماس والدین با مراکز مشاوره را شامل می‌شود. این کودکان بیش از سایرین به دلیل مشکلات گوارشی و دردهای شکمی، نیاز به مراجعه به بیمارستان پیدا می‌کنند. بیشتر موارد یبوست کودکان، عملکردی است و هیچ دلیل ارگانیک یا ناهنجاری آناتومیک ندارد. این اختلال معمولا با تغییر در عادات غذایی، مصرف ملین‌ها و آموزش صحیح استفاده از توالت برطرف می‌شود. اما در صورت تداوم و مزمن شدن یبوست، لازم است که از پزشک کمک بگیرید. برای کسب مشاوره تخصصی در زمینه درمان یبوست در کودکان می‌توانید از مشاوران حال استفاده کنید. راهکار شما برای درمان یبوست کودکان چیست؟

 

سوالات متداول

پزشکان اطفال برای درمان یبوست چه تجویز می‌کنند؟

پزشکان ممکن است برای درمان یبوست مزمن از داروهای ملین استفاده کرده و یا تنقیه انجام دهند. ملین‌ها داروهایی هستند که به حرکت مدفوع در روده کمک کرده و عمل دفع را راحت‌تر و سریع‌تر می‌کنند.

خط اول درمان یبوست در کودکان چیست؟

ملین‌های حجیم کننده خط اول درمان برای بسیاری از کودکان هستند. آن‌ها ملایم، بی‌خطر و موثر هستند. ملین‌ها اندازه و میزان آب مدفوع را در روده افزایش داده و این حجم اضافی آب باعث تحریک حرکت مدفوع در روده‌ها می‌شود.

ملین طبیعی برای کودکان چیست؟

آب آلو یک ملین طبیعی مناسب برای کودکان است. برای بهتر شدن طعم آن می‌توان از کمی آب زردآلو، سیب یا کرن بری هم استفاده کرد. در مورد مصرف ملین‌های متناسب با سن کودک خود از پزشک راهنمایی بگیرید.

چگونه می‌توان از یبوست در کودکان جلوگیری کرد؟

اضافه کردن فیبر کافی به رژیم غذایی کودک، نوشیدن آب و مایعات کافی در طول روز، داشتن فعالیت‌های بدنی کافی و ورزش و ایجاد عادات بهداشتی خوب برای اجابت مزاج از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از یبوست در کودکان هستند.

برای درمان یبوست کودکان از چه پزشکی کمک بگیریم؟

تشخیص یبوست و درمان آن در کودکان به کمک راهنمایی پزشک متخصص اطفال یا متخصص گوارش کودکان امکان‌پذیر است. البته این عارضه در بسیاری از موارد نیاز به درمان تخصصی نداشته و از طریق اصلاح رژیم غذایی قابل رفع است.


منابع

www.mayoclinic.org

www.hopkinsmedicine.org

www.intechopen.com

www.healthychildren.org

www.webmd.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات