جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

راههای کنار گذاشتن حسادت

راههای کنار گذاشتن حسادت
تاریخ بروزرسانی : ۰۸ بهمن

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

حسادت هم مانند سایر احساسات میتواند جنبه‌های مفیدی داشته باشد و برای انجام بهتر کارها به شما انگیزه دهد. اما زمانی که با نگاه کردن به عکس‌های اینستاگرام اطرافیانتان، شغل و موقعیت اجتماعی‌شان یا مدل ماشینی که سوار می‌شوند، طوری ناراحت می‌شوید که خونتان به جوش می‌آید؛ باید برای این حسادت‌تان به دنبال راه چاره بگردید. حسادتی که با منفی بافی، قضاوت و مقایسه کردن همراه باشد احساسی مخرب است که علاوه بر اثرگذاری روی زندگی شخصی، روابط و دوستی‌هایتان را هم به چالش می‌کشد.

شاید در ابتدا کنترل حسادت برایتان سخت باشد ولی هر چه جلوتر بروید احساس امنیت بیشتری می‌کنید و با یافتن نقاط تمرکز جدید و بهبود روحیه‌تان از این احساس منفی دور می‌شوید. امروز مطلب قصد داریم در مورد تکنیک‌های کنار گذاشتن حسادت و منفی بافی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.


تصویر خدمات اقساطی

چطور از دست احساس حسادت و منفی بافی خلاص شویم؟

حسادت نه تنها برای ذهن افراد مضر است بلکه میتواند روی سلامت جسمانی آنها هم اثر بگذارد. زمانی که حسادت می‌کنیم؛ بدنمان واکنشی مشابه استرس بروز می‌دهد که شامل افزایش سطح کورتیزول، فشار خون و بالا رفتن ضربان قلب است. بیشتر ما در زمان‌هایی از زندگی مان حسادت کرده ایم و میدانیم که احساس خوبی ندارد.

بیشتر بخوانید: چه سنی برای ازدواج دختر مناسب است

حسادت و عوارض آن

حسادت می‌تواند یکی از عوامل عدم پیشرفت باشد.

اما همیشه افرادی وجود دارند که به ندرت حسادت می‌کنند و به وضوح با رشد و پیشرفت دیگران مشکلی ندارند.

در ادامه برخی از عادات روتین این افراد را که مانع از حسادت کردن می‌شود با شما در میان می‌گذاریم:

  • روی اهداف خودتان تمرکز کنید

حسادت شبیه یک حواس پرتی است که میتوان پیشرفت و موفقیت‌تان را مختل کند. بنابراین به جای توجه به آنچه اطرافیانتان انجام می‌دهند و انجام مقایسه‌های ناسالم، روی مسیر زندگی خودتان تمرکز کنید. دونده‌ای را تصور کنید که در میدان مسابقه، مدام به راست و چپش نگاه می‌کند، چنین فردی با از دست دادن تمرکزش روی مسیر و زمانبندی از حریفانش جا می‌ماند.

راه‌های کنار گذاشتن حسادت

تمرکز بر خود باعث کاهش حسادت می‌شود.

  • انرژی خود را مدیریت کنید

اگر مدام به دستاوردهای دیگران نگاه کنید و آن را با داشته‌های خودتان مقایسه کنید حتی اگر موفق‌ترین فرد روی کره زمین باشید به اندازه سر سوزنی تفاوت و تضاد پیدا می‌کنید. بزرگ کردن این تفاوت‌ها باعث ایجاد وسواس ذهنی و منفی بافی می‌شود. روی خودسازی و پیشرفت تمرکز کنید. برای مقایسه کردن، انتخاب‌ها و مسیری را که تعیین کردید با دستاوردهای قبلی خود بسنجید و این را ملاک تغییر قرار دهید.

  • احساس قدردانی و مقایسه نکردن

راحت‌ترین سبک زندگی، کنار گذاشتن توقعات است. زمانی که برای خوبی کردن به سایرین از آنها توقع و چشم داشتی ندارید، کمتر ناراحت می‌شوید. بنابراین اگر کسی در حقتان کار خوبی کرد از او قدردانی کنید. همینطور از مقایسه و سبک سنگین کردن میزان خوبی و بدی افراد، داشته و نداشته‌هایشان دست بردارید.

  • اعتماد به نفس خود را بالا ببرید

بخشی از احساس منفی حسادت مربوط به باور نداشتن خودتان است. باید اعتماد به نفس تان را بالا ببرید. با نگاه کردن به سطح کار و زندگی اطرافیان احساس می‌کنید چیزی در زندگی‌تان کم دارید در حالی که داشته‌های افراد تنها بخشی از احساس رضایتمندی آنها را تامین می‌کند و خوشبختی حقیقی با اتکا به خود و توانایی های درونی بدست می‌آید.

  • قضاوت ممنوع!

بیشتر حسادت‌های منفی مربوط به چیزهایی هستند که افراد در ظاهر زندگی‌شان دارند مثل ماشین، خانه، سفرهای لوکس و غیره. در حالی که شما چهره واقعی زندگی آنها را نمی‌بینید و فقط از روی ظاهرشان قضاوت می‌کنید. یادتان باشد که ترکیب دو احساس منفی (قضاوت و حسادت) هیچ وقت نتیجه‌ای مثبت و خوشحال کننده  نخواهند داشت. برای شاد بودن باید گاهی هم به باطن افراد دقت کنید.

  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی را محدود کنید

استفاده از شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک و اینستاگرام بسیار وسوسه انگیز هستند. تحقیقات دانشگاه میسوری نشان می‌دهد که استفاده طولانی مدت از فیس بوک روی افزایش میزان حسادت افراد تاثیر می‌گذارد که به نوبه خود باعث ایجاد احساسات منفی و افسردگی می‌شود.

راه‌های کنار گذاشتن حسادت

شبکات اجتماعی در صورن عدم استفاده درست، باعث ایجاد مشکلاتی می‌شوند.

  • بخشش را جایگزین حسادت کنید

افراد بخشنده کمتر از سایرین حسادت می‌کنند. زیرا به جای نقاط ضعف به توانایی‌ها و داشته‌های مثبت خود نگاه می‌کنند و آن را باور دارند. به همین خاطر در دادن انرژی مثبت و کمک کردن به سایرین بخشنده هستند و میدانند که با بخشش می‌توان چیزهایی بهتر و بیشتر بدست آورد.

  • با خودتان رقابت کنید

حسادت باعث ایجاد نوعی رقابت می‌شود. این رقابت تا جایی سالم و مفید است که از آن برای پیشرفت بیشتر انگیزه بگیرید. اما زمانی که رقابت، زندگی شما را به میدان مسابقه تبدیل کند باید آن را رها کنید. بهترین روش برای ترک حسادت، رقابت با خودتان است. یک دفترچه تهیه کنید و اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی را برای خودتان در نظر بگیرید (به عنوان مثال میخواهید تا پایان سال درآمدتان را دو برابر کنید). در سمت دیگر آن وضعیت فعلیتان را یادداشت کنید (درآمدتان در حـال حاضر). بعد روش‌های مختلف برای رسیدن به هدفتان را تعیین کنید (پیدا کردن یک کار جدید و جانبی، صحبت برای افزایش دستمزدتان و..).

بیشتر بخوانید: تست کرونا در منزل

راههای کنار گذاشتن حسادت

هدف گذاری به طور غیر مستقیم باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود.

هدف گذاری با این تکنیک میزان توجه و تمرکزتان را بیشتر می‌کند و مانع ایجاد حواس پرتی‌های مخربی مثل حسادت می‌شود. همینطور در پایان زمانبندی اهدافتان، مسیری که برای پیشرفت طی کردید را بررسی کرده و میزان موفقیت خود را اندازه‌گیری کنید. شاید در طی سه ماه بتوانید درامدتان را تنها یک و نیم برابر کنید ولی مطمئنا با ادامه دادن روش فوق میتوانید به بخش زیادی از خواسته‌هایتان جامع عمل بپوشانید.

  • مشاوره و تحسین

اگر به دوستتان به خاطر داشته‌هایش حسادت میکنید، به جای اینکه از او متنفر باشید و رابطه‌تان را قطع کنید. با او صحبت کنید و برای انجام کارها مشورت بگیرید.

ایجاد ارتباط برای کاهش حسادت

ایجاد ارتباط صمیمانه با اطرافیان به کاهش حسادت کمک می‌کند.

شاید راهکارهای موفقیت او به دردتان بخورد. احساس حسادت شما را مجبور می‌کند که در جهت مخالف طبیعت‌تان حرکت کنید. کسی از دیدن یک گل زیبا ناراحت نمی‌شود. پس منطقی نیست که از دیدن موفقیت‌های سایرین متنفر یا ناراحت شوید بلکه باید آن را تحسین و تشویق کرده و برای کسبش تلاش کنید. اگر همه این روش‌ها را امتحان کردید ولی باز هم نتوانستید به تنهایی حسادت رو ترک کنید،‌ وقت آن رسیده که موبایل‌تان رو بردارید و بعد از نصب حال، اولین مشاوره آنلاین در زمینه مشاوره فردی بگیرید.

سوالات متداول

چرا حسادت مخرب است؟

حسادت با افزایش منفی بافی و قضاوت دیگران باعث ایجاد حس منفی و مخری می‌شود. علاوه بر آن با افزایش تمرکز بر دیگران به جای خود باعث جلوگیری از موفقیت می‌شود.

برای از بین بردن حسادت چه کنم؟

روی خودتان تمرکز کنید. هرروز قدردان نعمات های خود باشید. بخشش را تمرین کنید. به جای مقایسه خود با دیگران با خودتان رقابت کنید.

چرا هدف گذاری باعث کاهش حسادت می‌شود؟

با هدف گذاری و تلاش برای انجام آن، تمرکز خود را روی پیشرفت میگذارید و دیگر به دیگران حسرت نخواهید خورد. علاه بر آن پس از انجام کارهای تعیین شده نسبت به خود احساس خوشایندی خواهید داشت.

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات