جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

پولیپ روده – آیا پولیپ روده خطرناک است؟

پولیپ روده
تاریخ بروزرسانی : ۰۵ فروردین

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

پولیپ‌ روده توده کوچکی در پوشش داخلی روده (روده بزرگ) یا راست روده است. این پولیپ‌ها خیلی شایع هستند، حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد مردم در انگلستان به پولیپ روده دچارند. این بیماری معمولا علائمی ایجاد نمی‌کند.

اندازه آنها معمولا کمتر از ۱ سانتی‌متر است، هر چند که تا چند سانتی‎متر هم می‌توانند رشد کنند. پولیپ روده در اثر تولید غیر طبیعی سلول‎ها در دیواره روده ایجاد می‌شود. پوشش روده به طور مداوم خود را تجدید می‌کند و یک ژن معیوب می‌تواند باعث رشد سریع‌تر سلول‌های داخل روده شود. پولیپ‌های روده اغلب سرطانی نیستند، اما در صورت عدم درمان و انجام ندادن مراقبت‌های پزشکی، ممکن است برخی از آن‌ها به سرطان تبدیل شوند.



تصویر خدمات اقساطی

علائم پولیپ روده

بیشتر افراد مبتلا به پولیپ از وجود آن در روده‌هایشان اطلاعی ندارند زیرا این بیماری هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. پولیپ روده اغلب به طور کاملا تصادفی کشف می‌شود. با این حال، برخی از پولیپ‌های بزرگ‌تر می‌توانند برخی از علائم زیر را ایجاد کنند:

  • مقدار کمی خونریزی مقعدی (خون در مدفوع)c
  • مخاطی که هنگام باز کردن روده تولید می‌شود
  • اسهال یا یبوست
  • درد شکم

بیشتر بخوانید: داروی حساسیت فصلی

انواع پولیپ روده

گر پولیپ داشته باشید، خطر سرطان روده به تعداد، اندازه و نوع پولیپ شما بستگی دارد. ۲ نوع پولیپ روده اصلی وجود دارد:

  • پولیپ هایپرپلاستیک
  • آدنوم

پولیپ هایپرپلاستیک

این پولیپ بسیار رایج بوده و معمولا اندازه آن‌ها خیلی کوچک است. (عرض کمتر از نیم سانتی‌متر). این موارد معمولا بی‌خطر تلقی می‌شوند زیرا به ندرت می‌توانند در شخص، سرطان روده ایجاد کنند.

آدنوم

عرض این پولیپ‌ها معمولا کمتر از ۱ سانتی‌متر است، اما ممکن است بعضی از آن‌ها خیلی بزرگ شوند. (حدود ۳ تا ۴ سانتی‌متر)

بیشتر آدنوم‎ها سرطانی نیستند و خوش خیم نامیده می‌شوند، اما در صورت عدم درمان، از هر ۱۰ نفر، ۱ نفر ممکن است آدنومش به سرطان روده تبدیل شود. این فرآیند زمان خیلی زیادی طول می‌کشد و ممکن است پس از سال‌ها اتفاق بی‌افتد.

در بین افراد بالای ۵۰ سال، از هر ۴ نفر ۱ نفر به یکی از انواع پولیپ روده دچار می‌شود. این موارد در مردان ممکن است کمی بیشتر باشد. بعضی از افراد فقط ۱ پولیپ دارند، در حالی برخی دیگر ممکن است چندین پولیپ در روده‌هایشان داشته باشند.

ریسک سرطانی شدن پولیپ آدنوم به شرح زیر است:

فرد به یک یا چند آدنوم کوچک‌تر از ۱۰ میلی‌متر مبتلا باشد = ریسک کم

فرد به ۳ یا ۴ آدنوم کوچک‌تر از ۱۰ میلی‌متر یا۱ یا ۲ آدنوم ۱۰ میلی‌متری یا بزرگ‌تر مبتلا باشد = ریسک متوسط

فرد به ۵ یا تعداد بیشتری آدنوم کوچک‌تر از ۱۰ میلی‌متر دچار باشد یا ۳ یا تعداد بیشتری آدنوم ۱۰ میلی‌متری یا بزرگ‌تر داشته باشد = ریسک بالا

بیشتر بخوانید:  عمل پروستات چیست

پولیپ هایپرپلاستیک روده

پولیپ هایپرپلاستیک روده رشد سلول‏های اضافی است که از بافت‌های داخل بدن خارج می‎شوند. آن‌ها معمولا در مناطقی به وجود می‎آیند که بدن شما یک بافت آسیب دیده را ترمیم کرده است. پولیپ‌های هایپرپلاستیک خیلی وقت‌ها در کولون، راست روده و پوشش روده بزرگ افراد ایجاد می‌شود.

این پولیپ‌ها بدخیم نیستند و احتمال خیلی کمی برای سرطانی شدن دارند. با این حـال نباید آن‌ها را به حـال خودشان رها کنید! پولیپ‌های هایپرپلاستیک هم باید توسط پزشک از بافت روده شما خارج شوند. از نظر هیستوپاتولوژیک، دو نوع اصلی از پولیپ‌های هایپرپلاستیک وجود دارد که دارای تفاوت‎های ژنتیکی و همچنین ساختار بافت شناسی متفاوت هستند، اما از نظر بالینی تفاوت قابل توجهی ندارند.

بیشتر بخوانید: نشانه های کولیت روده

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

پولیپ روده در کودکان

وجود خون در مدفوع، توده مقعدی قابل مشاهده، درد شکم و کم خونی، چهار مورد شایع در کودکان مبتلا به پولیپ روده است. معمولا والدین از مشاهده چنین علائمی به شدت وحشت‌زده می‌شوند. اگر کودک شما نشانه‌های زیر را دارد، بهتر است ضمن حفظ خونسردی، حتما به یک پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید تا مشکل فرزندتان بررسی شود:

خون موجود در رکتوم به طور معمول قرمز روشن است و با مدفوع مخلوط می‎شود. این خونریزی معمولا فقط با اجابت مزاج قابل مشاهده است. خونریزی ممکن است روزانه، متناوب یا خیلی به ندرت اتفاق بی‌افتد. بسیار بعید است که فرزند شما در این زمان خون خیلی زیادی از دست بدهد. از دست دادن مزمن خون ممکن است منجر به کم خونی و فقر آهن شود.

درباره سندرم روده تحریک پذیر بیشتر بدانید

پولیپ روده در کودکان

خون در مدفوع، توده مقعدی قابل مشاهده، درد شکم و کم خونی از مهم‌ترین علائم پولیپ روده در کودکان است

حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد کودکان مبتلا به پولیپ، به پولیپ افتاده دچار هستند. والدین غالبا توده‎ای توت فرنگی مانند را گزارش می‌دهند که با فشار خارج شده و در عرض چند دقیقه به راست روده برمی‌گردد.

پولیپ‌های روده بزرگ ممکن است در هر زمان، از دوره نوزادی تا بزرگسالی وجود داشته باشند. اغلب مواقع، بیماران ۴ ساله هستند که وضعیت آن‎ها تشخیص داده می‌شود. علل خونریزی مقعدی در سنین مختلف متفاوت است، بنابراین ارزیابی شما باید متناسب با هر بیمار باشد. مهم‌ترین اختلالات قابل توجه علاوه بر پولیپ، آلرژی به پروتئین، انسداد، فیشر، عفونت، بیماری التهابی روده و هیپرپلازی لنفاوی است.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از دکتر آنلاین رایگان حال بپرسید.


قرص سولفاسالازین را بیشتر بشناسید

علت به وجود آمدن پولیپ روده

هر کسی می‌تواند به این عارضه مبتلا شود، اما این بیماری در افراد بالای ۵۰ سال شیوع بیشتری دارد. پولیپ ممکن است در سابقه خانوادگی یک فرد وجود داشته باشد، بنابراین اگر یکی از اعضای خانواده به آن مبتلا شود احتمال ابتلا به پولیپ روده در سایر افراد آن خانواده بیشتر است. افرادی که سابقه خانوادگی سرطان روده دارند نیز بیشتر در معرض پولیپ قرار می‌گیرند. بهتر است اگر در خانواده خود چنین سابقه‌ای دارید، به صورت سالانه چکاپ‌های مربوط به روده را انجام دهید.

همچنین اگر:

  • در رژیم غذایی شما چربی زیادی وجود دارد
  • سیگار می‌کشید
  • الکل می‌نوشید
  • به صورت منظم ورزش نمی‌کنید
  • اضافه وزن دارند
  • به بیماری التهابی روده مبتلا هستند

بیش از دیگران در معرض ابتلا به پولیپ روده قرار دارید.

درباره انسداد روده و درمان آن بیشتر بدانید

همانطور که بالاتر توضیح دادیم، پولیپ روده معمولا علائم مشخصی ندارد و در نتیجه بررسی روده برای بیماری‎هایی مانند بیماری التهابی روده یا سرطان روده تشخیص داده می‌شود. این بررسی ها از طریق سیگموئیدوسکوپی، که قسمت آخر روده شما را بررسی می‌کند یا کولونوسکوپی که کل طول روده بزرگ را بررسی می‌کند، انجام می‌شود. هرگونه پولیپی که در طول این بررسی‌ها پیدا شود، برداشته شده و برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می‎شود. اگر پزشک در حین سیگموئیدوسکوپی پولیپی در روده فرد پیدا کند، برای بررسی وجود پولیپ‌های دیگر در کل روده بزرگ، احتمالا برای بیمار کلونوسکوپی تجویز می‌کند.

بیشتر بخوانید: علت اکنه صورت چیست

آیا پولیپ روده خطرناک است؟

پولیپ روده به معنی سرطان روده نیست، با این حـال پزشکان معتقدند پولیپ‌های آدنوم اگر برداشته نشوند، می‌توانند در طول سال‌های طولانی به توده سرطانی تبدیل شوند. بنابراین اگر پزشک برای شما تشخیص پولیپ روده را داده‌ است، باید این پولیپ را خارج کنید و بنا به نظر پزشکتان، در بازه‌های زمانی مشخص معایناتی را انجام دهید تا احتمال سرطانی شدن پولیپ‌ها کاهش پیدا کنند.

درمان گیاهی پولیپ روده

راه‌های مختلفی برای درمان طبیعی پولیپ روده وجود دارد که یکی از آن‌ها درمان گیاهی پولیپ روده و رعایت یک رژیم غذایی مناسب است:

درمان گیاهی پولیپ روده

غذاهای حاوی آنتی اکسیدان در بهبود پولیپ روده و جلوگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ موثرند

داشتن یک رژیم غذایی سالم و ضد التهابی

قبل از انجام آزمایش های غربالگری برای بررسی پولیپ روده بزرگ (از جمله کولونوسکوپی)، توصیه می‌شود برای مدت چهار تا پنج روز رژیم کم فیبر داشته باشید تا احتمال باقی ماندن فیبر در دیواره روده بزرگ کمتر شود.

در صورت تشخیص پولیپ روده بزرگ، چه نوع رژیم غذایی را باید رعایت کنیم؟

یک رژیم درمانی که شامل مقدار زیادی آنتی اکسیدان، فیبر و مواد مغذی ضروری است به محافظت از روده بزرگ کمک می‎کند و ممکن است برای جلوگیری از سرطان نیز موثر باشد.

میوه و سبزیجات زیادی در رژیم غذایی خود بگنجانید. برخی از بهترین مواد گیاهی برای محافظت در برابر پولیپ‌های روده عبارتند از: سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و گل کلم، سبزیجات برگ‌دار مانند کلم پیچ و اسفناج، انواع توت‌ها، مرکبات، قارچ، هویج، چغندر، گوجه فرنگی و فلفل دلمه‎ای.

سایر مواد غذایی سرشار از مواد مغذی که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید شامل: گیاهان و ادویه‎های تازه مانند زردچوبه، زنجبیل، ریحان، جعفری یا پونه کوهی، دمنوش‌های گیاهی، چای سبز، چای ماچا، پودر کاکائو، ماهی آزاد ، ماهی خال مخالی، ساردین یا شاه ماهی، روغن زیتون و نارگیل، آجیل، دانه‌ها و سیر خام.

مصرف شکر غیر طبیعی، غلات تصفیه شده، غذاهای حاوی مواد افزودنی و نگهدارنده و الکل را کاهش دهید.

در نهایت، میزان دریافت فیبر خود را افزایش دهید. غلات فرآوری شده را با غلات کاملی مانند کینوا، برنج قهوه‌ای، گندم سیاه و جو دوسر جایگزین کنید. سایر غذاهای پر فیبر مثل آووکادو، توت، سیب و گلابی، نارگیل، انجیر و خرما، کنگر فرنگی، کدو سبز یا بلوط، جوانه بروکسل، سیب‌زمینی شیرین ، لوبیا و حبوبات، دانه‌های کتان و دانه‌های چیا.

مصرف کلسیم را از طریق مواد طبیعی افزایش دهید، زیرا طبق مطالعات انجام شده می‌تواند از عود آدنوم روده بزرگ جلوگیری کند. غذاهای سرشار  از کلسیم عبارتند از: شیر خام، ماست، کفیر ، پنیرهای تخمیر شده، کلم پیچ، ساردین، ​​کلم بروکلی، بامیه، بادام.

داشتن وعده‌های غذایی گیاهی بیشتر و مصرف کمتر گوشت، به خصوص گوشت‌های فرآوری شده مثل هات داگ، سوسیس، کالباس و… می‌تواند به بهبود وضعیت روده‌های شما کمک کند.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

بیشتر بدانید: علائم سندرم گاردنر

برطرف کردن کمبود ویتامین  D

تحقیقات نشان داده است که ویتامین D ممکن است از بدن در برابر سرطان روده بزرگ محافظت کند و به طور کلی عملکرد سیستم ایمنی را بالا می‌برد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ در مجله جهانی آنکولوژی دستگاه گوارش منتشر شد که تایید کرد افزایش ویتامین D3 میزان سرطان روده بزرگ و عود پولیپ را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: تشخیص سندروم مونشهاوزن

عمل پولیپ روده

پولیپ‌های روده حتی اگر علائمی ایجاد نکنند معمولا برداشته می‌شوند و برداشتن آن‎ها نیاز به عمل سخت و پیچیده‌ای ندارد. این امر به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده کمک می‎کند. در طی کولونوسکوپی می‌توان پولیپ روده را برداشت .

در حین عمل، پزشک یک حلقه سیم طولانی را از طریق کولونوسکوپ (یک لوله انعطاف‎پذیر نرم و بلند شامل یک دوربین فیلمبرداری کوچک و یک چراغ که از آن نور ساطع می‎شود) و از اطراف ریشه پولیپ عبور می‎دهد. این حلقه، محکم کشیده شده و پولیپ را قطع می‎کند.

عمل جراحی پولیپ روده

برداشتن پولیپ روده معمولا حین کلونوسکوپی انجام می‌شود و به ندرت نیاز به جراحی باز دارد

برای برداشتن پولیپ به ندرت عمل جراحی (جراحی باز) نیاز است اما اگر پولیپ بسیار بزرگ باشد یا پزشک در طول کولونوسکوپی به راحتی به آن دسترسی نداشته باشد، ممکن است لازم باشد.

پس از برداشتن، پولیپ به آزمایشگاه فرستاده می‎شود تا از نظر سرطانی بودن بررسی شود.

برخی از افراد به کولونوسکوپی بیشتری احتیاج دارند زیرا پولیپ‌ها می‌توانند عود کنند.

اگر در خانواده شما سابقه ابتلا به پولیپ روده وجود دارد، شما باید به طور مرتب تحت نظر پزشک متخصص باشید و این یعنی احتمالا در فواصل منظم به بررسی کولونوسکوپی نیاز خواهید داشت.

ممکن است از شما خواسته شود هر ۳ تا ۵ سال یکبار این معاینه را تکرار کنید تا اگر در این فاصله زمانی پولیپ دیگری ایجاد شده، به سرعت برداشته شود. این کار احتمال ابتلا به سرطان روده را تا حد زیادی کاهش می‎دهد.

به ندرت ممکن است برای درمان پولیپ با برداشتن بخشی از روده، به جراحی نیاز باشد. این کار معمولا فقط در موارد زیر انجام می‏شود:

  • پولیپ تغییرات سلولی دارد
  • پولیپ بسیار بزرگ است
  • تعداد زیادی پولیپ در روده وجود دارد

پس از برداشتن پولیپ یا پولیپ‌ها، پزشک آن‌ها را به آزمایشگاه می‌فرستد که در صورت مشاهده هر کدام از موارد زیر، آن را به پزشک شما اطلاع می‌دهند و پزشک هم بر اساس این گزارش، مسیر درمانی شما را مشخص می‌کند:

  • پولیپ کاملا برداشته شده است
  • خطر رشد مجدد آن وجود دارد
  • در پولیپ تغییرات سرطانی وجود دارد

در صورت تغییر سرطانی در پولیپ، ممکن است بسته به درجه و میزان تغییرات، نیاز به درمان بیشتر داشته باشید. برای داشتن مشاوره آنلاین در زمینه بیماری های گوارشی میتوانید از خدمات دکتر آنلاین گوارش سامانه حال استفاده کنید.


سوالات متداول

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده یک توده کوچک است که معمولا در پوشش داخلی روده بزرگ یا راست روده رشد می‌کند. این پولیپ‌ها پس از تشخیص برداشته می‌شوند، زیرا ممکن است در گذر زمان باعث ایجاد سرطان روده بزرگ شوند.

آیا پولیپ روده خطرناک است؟

پولیپ روده ۲ نوع است: آدنوم و هایپرپلاستیک. پولیپ‌های آدنوم اگر تشخیص داده و درمان نشوند، در طولانی مدت ممکن است سرطان ایجاد کنند.

علائم پولیپ روده بزرگ چیست؟

پولیپ روده بزرگ معمولا علامتی ندارد اما اگر اندازه بزرگی داشته باشد ممکن است درد شکم، اسهال یا یبوست و خونریزی مقعدی ایجاد کند.

آیا پولیپ روده با سرطان روده بزرگ ارتباطی دارد؟

پولیپ‌های آدنوم اگر برداشته نشوند، ممکن است در دراز مدت تغییر پیدا کرده و به توده‌های سرطانی تبدیل شوند.


منبع

www.nhsinform.scot

www.healthnavigator.org

www.medicinenet.com

draxe.com

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

Asl

10 ماه پیش

ممکن است سرطان روده بدون وجود قبلی هیچ گونه پولیپی اتفاق بیفتد ؟
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

3 ماه پیش

سلام و وقت بخیر بله، امکان دارد که سرطان روده بدون وجود پولیپ قبلی ایجاد شود. اغلب سرطان روده از سلول‌های غیرطبیعی که در دیوار روده تشکیل می‌شوند، نشات می‌گیرد. در برخی از موارد، این سلول‌های غیرطبیعی ممکن است مستقیماً بدون ایجاد پولیپ، تبدیل به سلول‌های سرطانی شوند. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده، معمولاً توصیه می‌شود که افراد بالای 50 سال سن، از برنامه‌های پیشگیری مانند کولونوسکوپی استفاده کنند. این برنامه‌ها به شناسایی و حذف پولیپ‌های پیش‌ساز سرطان کمک می‌کنند و این اقدامات پیشگیری از سرطان روده موثر هستند.
پاسخ دهید
0

محسن

11 ماه پیش

با ازمایش و نمونه گیری از مدفوع میشه تشخیص سرطان وخیمی درمانی داره؟ و اینکه ممکنه بعد از عمل جراحی بازم پولیپ ایجاد بشه؟
پاسخ دهید
1

جستجو

جدیدترین مقالات