جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

هفته ۳۱ ام بارداری / سونوگرافی هفته ۳۱ بارداری برای چیست

در هفته 31 ام بارداری درواقع شمارش معکوس شروع شده است و تخمین زده می‌شود که 9 تا 10 هفته دیگر کوچولوی شما به دنیا می‌آید. البته بسته به شرایط فردی، ممکن است تنها شش هفته تا زمان زایمان باقی مانده باشد.

یکی از جنبه های مهم معاینه یا سونوگرافی هفته 31 بارداری، تعیین موقعیت سر جنین است. اگر سر درگیر باشد، یعنی پایین در لگن قرار گیرد، نشان دهنده آمادگی برای تولد است. با این حال، همه نوزادان قبل از زایمان در این وضعیت قرار نمی‌گیرند. برخی ممکن است تا اواخر زایمان در رحم باقی بمانند.

همانطور که به آخرین مرحله بارداری خود نزدیک می‌شوید، باید مراقبت از خود و رژیم غذایی را نیز جدی بگیرید تا هم از سلامت خود و هم از سلامت کودک در حال رشدتان حمایت کنید. در ادامه این مقاله از سری مقالات هفته به هفته بارداری درباره وضعیت جنین، وضعیت مادر و همچنین سونوگرافی هفته 31 بارداری برای چیست صحبت خواهیم کرد.

مشاوره آنلاین با خانم دکتر شایان آقایان


تصویر خدمات اقساطی

جنین در هفته 31 بارداری

در هفته 31 بارداری، جنین در حال رشد شما تغییرات قابل توجهی را تجربه می‌کند و تقریباً به اندازه یک نارگیل است، طول آن حدود 40 سانتی متر (سانتی متر) و وزن آن تقریباً 1400 گرم است. این ابعاد نشان دهنده افزایش سریع اندازه و وزن است که در این دوره رخ می دهد، زیرا جنین برای زندگی خارج از رحم آماده می‌شود.

یکی از قابل توجه‌ترین پیشرفت‌ها در این مرحله، توانایی جنین برای حرکت آزادانه در کیسه آمنیوتیک است. آن‌ها به راحتی می‌توانند سر خود را به همه جهات بچرخانند، که نه تنها به آن‌ها اجازه می‌دهد تا محیط اطراف خود را کشف کنند، بلکه به آماده سازی آن‌ها برای حرکات پس از زایمان نیز کمک می‌کند.

لایه چربی زیر جلدی جنین همچنان در حال گسترش است و به افزایش خود ادامه می‌دهد و ذخایر انرژی را برای نوزاد پس از تولد فراهم می‌کند. با افزایش وزن جنین، تکرر ادرار نیز افزایش می‌یابد که نشان دهنده بلوغ عملکرد کلیه‌ها و مثانه است.

در طول این مرحله، جنین شروع به استفاده از تمام حواس پنجگانه خود می کند، اگرچه برخی از عملکردهای حسی هنوز کمتر از سایرین توسعه یافته است. مثلا حس بویایی که هنوز کامل نشده است اما حواس‌های دیگر مانند لامسه، چشایی، شنوایی و بینایی به بلوغ خود ادامه می‌دهند و به جنین اجازه می‌دهند تا به طرق مختلف با محیط خود تعامل داشته باشد.

وزن جنین در هفته سی و یکم بارداری

نظارت بر رشد جنین یکی از جنبه های مهم مراقبت های دوران بارداری است. در هفته سی و یکم بارداری میانگین وزن جنین بین 1500 تا 1700 گرم است. این وزن تقریباً معادل وزن یک نارگیل رسیده است که مقایسه ای قابل اعتماد برای کمک به تجسم اندازه کودک در حال رشد است.

در این مرحله، جنین به رشد سریع خود ادامه می‌دهد و چربی و توده عضلانی را جمع می‌کند. همانطور که بارداری در هفته های پایانی پیش می‌رود، مادر به دلیل بزرگ شدن برآمدگی نوزاد و اضافه وزن نوزاد در حال رشد، احساس سنگینی فزاینده ای خواهد داشت.

نشانه‌های هفته ۳۱ ام بارداری

با ورود به ماه هفتم بارداری، بدن شما در مراحل آمادگی برای زایمان، دستخوش تغییرات قابل توجهی می‌شود. در حالی که این تغییرات طبیعی هستند، اما ممکن است باعث ناراحتی و علائم قابل توجهی شوند. در اینجا برخی از تجربیات رایج و تغییرات فیزیکی که باید در هفته سی و یکم بارداری پیش بینی کرد آورده شده است:

1. تنگی نفس: همانطور که رحم شما منبسط می شود، به دیافراگم شما فشار وارد می‌شود و تنفس عمیق را سخت‌تر می‌کند. این احساس ممکن است با پیشرفت بارداری شما تشدید شود.
2. ناخن‌های خشک و شکننده: نوسانات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند منجر به خشکی پوست و شکنندگی ناخن شود که در مراحل بعدی بارداری بارزتر می‌شود.
3. تکرر ادرار: افزایش جریان خون به کلیه‌ها و بزرگ شدن اندازه رحم به مثانه فشار وارد کرده و منجر به افزایش تکرر ادرار می‌شود.
4. کمردرد: وزن کودک در حال رشد و جابجایی در مرکز ثقل شما، به کمر شما فشار وارد کرده و باعث ناراحتی و درد می‌شود. (بیشتر بدانید: کمر درد عصبی چیست)
5. مشکلات خواب: مشکل در به خواب رفتن، در خواب ماندن، یا بی قراری در قبل از خوابیدن، بسیار رایج است.
6. علائم کشش: همانطور که پوست شما برای سازگاری با شکم در حال رشد شما کشیده می‌شود، ممکن است علائم کشش روی شکم، باسن، ران‌ها و باسن شما ظاهر شود.
7. درد مچ دست: سندرم تونل کارپال، ناشی از تورم بافت‌های اطراف عصب مدیان در مچ دست، منجر به بی‌حسی، سوزن سوزن شدن یا درد در انگشتان و دست می‌شود.
8. احساس خستگی: خستگی یک علامت رایج در طول بارداری است، به خصوص در مراحل بعدی که بدن سخت کار می‌کند تا هم مادر و هم جنین در حال رشد را حفظ کند.
9. خارش پوست: خارش یکی دیگر از علائم شایع بسیاری از زنان باردار است که اغلب به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش جریان خون در پوست است.
10. ترشحات سینه: آغوز، اولین شیر تولید شده توسط سینه ها پس از زایمان، ممکن است در سه ماهه سوم بارداری و از هفته 31 بارداری افزایش یابد.
11. انقباضات براکستون هیکس: انقباضات نامنظمی که قبل از زایمان اتفاق می‌افتد می‌تواند در حدود هفته 31 بارداری شروع شود، اگرچه در برخی موارد حتی زودتر شروع می‌شود.

این علائم بخشی از روند طبیعی بارداری هستند و تنها برای اطمینان از شرایط خود می‌توانید با دکتر زنان آنلاین نیز مشورت داشته باشید.

تغییرات مادر در هفته 31 بارداری

از آنجایی که در هفته 31 بارداری، بدن مادر به سازگاری با نوزاد در حال رشد ادامه می‌دهد، تغییرات متعددی رخ می‌دهد که می‌تواند بر زندگی روزمره او تأثیر می‌گذارد.

یکی از قابل توجه ترین تغییرات، بزرگ شدن معده مادر است. این بزرگ شدن، برای برخی از زنان، انجام فعالیت‌های معمول مانند کارهای خانه یا حتی نشستن راحت را سخت می‌کند. ورزش‌های سبک مانند شنا و پیاده روی، با راهنمایی های پزشک، به شما کمک خواهد کرد.

با نزدیک شدن جنین به قفسه سینه، مادران دچار تنگی نفس می‌شوند. انجام تمرینات ورزشی سبک، با تقویت عضلات تنفسی و بهبود ظرفیت ریه و کاهش این مشکل کمک می‌کند.

در هفته سی و یکم بارداری، بسیاری از زنان باردار ممکن است انقباضات براکستون هیکس را تجربه کنند که انقباضات نامنظمی است و تقریباً 30 ثانیه طول می‌کشد. این انقباضات به عنوان تمرین برای زایمان بوده و به عضلات رحم کمک می‌کند تا برای زایمان آینده آماده شوند.

تورم در مچ پا به دلیل افزایش احتباس مایعات نیز بسیار شایع است. با نزدیک شدن به موعد مقرر، سطح اضطراب و استرس نیز در برخی از مادران ممکن است افزایش یابد که مشاوره آنلاین روانشناسی در این زمینه می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

هفته ۳۱ بارداری چند ماهگی است؟

هفته 31 بارداری چند ماهگی است؟ این سوال برخی از مادرانی است که زمان را فراموش کرده‌آند. این هفته تقریباً با هفت ماه بارداری مطابقت دارد، زیرا 40 هفته بارداری معمولاً به سه تا سه ماه تقسیم می‌شود. در حالی که تعداد دقیق هفته‌ها در هر ماه بسته به روش محاسبه کمی متفاوت است، هفته سی و یکم در سه ماهه سوم است که از هفته 28 بارداری شروع می‌شود و در هفته 40 به پایان می‌رسد.

سونوگرافی هفته 31 بارداری برای چیست؟

برای بسیاری از مادران این سوال پیش می‌آید که سونوگرافی هفته 31 بارداری برای چیست؟ خب هفته سی و یکم بارداری معمولاً دوره‌ای از ثبات نسبی است که با ویزیت و آزمایش‌های کمتری نسبت به قل همراه است. با این حال، بسته به شرایط خاص مانند بارداری‌های پرخطر یا حاملگی های چند قلو (دوقلو)، ممکن است روش های تشخیصی اضافی نیز توصیه می‌شود.

سونوگرافی: اگر می‌خواهید بدانید که سونوگرافی هفته 31 بارداری برای چیست باید بدانید که اسکن اولتراسوند معمولاً در هفته سی و یکم بارداری انجام نمی‌شود، مگر اینکه به طور خاص برای حاملگی‌های پرخطر یا مواردی که شامل دوقلوها هستند انجام شود. اسکن های مکرر در این مرحله ضروری نیست، اما دکتر شما سونوگرافی را در صورت لزوم بر اساس وضعیت شما توصیه خواهد کرد.
3. حاملگی های پرخطر: زنان دارای حاملگی‌های پرخطر ممکن است برای اطمینان از سلامت مادر و جنین به نظارت و آزمایش های مکرر بیشتری نیاز داشته باشند. با پزشک خود مشورت کنید تا در مورد آزمایشات یا معاینات اضافی مورد نیاز در این هفته مشورت بگیرید.
4. بارداری دوقلو: مادران باردار دارای جنین های متعدد نیز ممکن است به مراقبت ها و آزمایش های تخصصی تری، از جمله سونوگرافی هفته 31 بارداری، برای نظارت بر پیشرفت رشد و پیشگیری از خطرات احتمالی مرتبط با حاملگی های متعدد نیاز داشته باشند.

سونوگرافی هفته 31 بارداری برای چیست

تغذیه مادر در هفته 31 بارداری

هفته 31 بارداری یک دوره حیاتی هم برای مادر و هم برای جنین در حال رشد است که نیاز به توجه تغذیه ای خاصی از طرف مادر دارد. چند توصیه کلیدی برای حفظ یک رژیم غذایی مناسب در ادامه ذکر شده است:

پروتئین: پروتئین ها نقش حیاتی در رشد و تکامل جنین دارند. مصرف پروتئین کافی برای تولید بافت های جدید، فرآیندهای ترمیم و عملکرد سیستم ایمنی ضروری است. غذاهای غنی از پروتئین عبارتند از: گوشت بدون چربی، ماهی، تخم مرغ، محصولات لبنی، حبوبات، آجیل و دانه ها.

آهن: آهن برای تولید هموگلوبین ضروری است که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کند. مصرف آهن کافی در دوران بارداری اهمیت ویژه ای دارد، زیرا حجم خون افزایش می یابد و نیاز به اکسیژن افزایش می یابد. منابع خوب آهن عبارتند از: گوشت قرمز بدون چربی، جگر، زرده تخم مرغ، غلات غنی شده و سبزیجات با برگ های تیره.

اسید فولیک: اسید فولیک برای تشکیل لوله عصبی که در نهایت به مغز و نخاع تبدیل می شود، بسیار مهم است. سبزیجات سبز برگ، مرکبات، لوبیا خشک، نخود و غلات کامل منابع عالی اسید فولیک هستند.

ویتامین C: ویتامین C از سنتز کلاژن، بهبود زخم و عملکرد سیستم ایمنی حمایت می کند. مرکبات، توت فرنگی، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی و سبزیجات چلیپایی سرشار از ویتامین C هستند.

کلسیم: کلسیم برای تشکیل استخوان و دندان، انتقال عصبی، انقباض عضلانی و تنظیم ضربان قلب ضروری است. محصولات لبنی، بادام، سبزیجات برگ دار و انواع خاصی از ماهی ها (مانند سالمون و ساردین) منابع عالی کلسیم هستند.

سایر مواد مغذی مهم: در طول بارداری، مصرف مقادیر کافی کربوهیدرات، چربی و فیبر برای تامین انرژی، حمایت از رشد اندام ها و افزایش سلامت گوارش ضروری است. غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی می توانند به رفع این نیازها کمک کنند.

نکات عملی: برای گنجاندن این غذاهای پر از مواد مغذی در رژیم غذایی خود، پیشنهادات زیر را امتحان کنید:

صبحانه: از موادی مانند عسل، شیر کم چرب، سیب زمینی و عدس برای شروع متعادل و مغذی روز استفاده کنید.

تنقلات: انبه و آووکادو گزینه‌های میان‌وعده‌ای عالی هستند و ترکیبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و چربی‌های سالم را فراهم می‌کنند.

ناهار: فیله مرغ، دوغ و سالاد یا خورش کرفس با برنج را برای یک وعده غذایی متعادل حاوی پروتئین، کلسیم و فیبر انتخاب کنید.

شام: یک وعده غذایی سبک مانند سیب زمینی آب پز، تخم مرغ آب پز و سالاد، ماکارونی سبزیجات یا سالاد یونانی را انتخاب کنید تا مطمئن شوید که مواد مغذی ضروری را دریافت می کنید.

با نزدیک شدن به موعد مقرر، لازم است در انتخاب مواد غذایی محتاط باشید، از گوشت خام یا نیم پز، ماهی با سطوح بالای جیوه و محصولات لبنی غیر پاستوریزه خودداری کنید.

زایمان در هفته ۳۱ بارداری

وقتی صحبت از زایمان در هفته سی و یکم بارداری به میان می‌آید، باید این نکته را بدانید که هر هفته‌ای که جنین در رحم سپری می‌کند به سلامت و رشد کلی او کمک می‌کند. اگرچه از نظر فنی امکان زایمان در هفته 31 وجود دارد، اما جنین نارس تلقی می‌شود و باید در دستگاه نگهداری شود.

نکات کلیدی در مورد زایمان در 31 بارداری عبارتند از:

  • هر هفته ماندن جنین در رحم باعث رشد و بلوغ بیشتر می شود و احتمال ناتوانی‌های مرتبط با زایمان زودرس را کاهش می‌دهد.
  • نوزادانی که در هفته 31 بارداری متولد می‌شوند، به لطف پیشرفت علم پزشکی، 99 درصد شانس زنده ماندن دارند.
  • نوزادان نارس علیرغم اینکه شانس زیادی برای زنده ماندن دارند، برای رسیدگی به عوارض احتمالی نیاز به مراقبت و نظارت تخصصی دارند.

مراقبت‌های پزشکی هفته 31 بارداری

در هفته 31 بارداری به مادران باردار توصیه می‌شود که برای اطمینان از بارداری سالم و آمادگی برای زایمان آتی، با ماما یا پزشک خود در ارتباط باشند.

در طول این معاینات سه ماهه پایانی،پزشک زنان و زایمان، جنبه‌های مختلف سلامت مادر، از جمله فشار خون، تورم دست ها و پاها، و افزایش وزن را ارزیابی می‌کند. این ارزیابی‌ها به تعیین میزان پیشرفت کلی و خطرات احتمالی مرتبط با بارداری کمک می‌کند.

در صورت لزوم، ممکن است آزمایشات اضافی برای ارزیابی بیشتر سلامت مادر تجویز شود، مانند:

1. غربالگری دیابت بارداری: آزمایش دیابت بارداری شامل آزمایش گلوکز خون و آزمایش خون ناشتا برای ارزیابی سطح قند خون مادر و تعیین خطر ابتلا به دیابت بارداری است.
2. ارزیابی پره اکلامپسی: نظارت بر فشار خون و آزمایش ادرار به تشخیص علائم پره اکلامپسی که یک باعث فشار خون بالا و آسیب به اندام هایی مانند کبد و کلیه می‌شود، کمک خواهد کرد
3. معاینه دهانه رحم: معاینات منظم دهانه رحم نیز به ارزیابی خطر زایمان زودرس و تعیین پیشرفت بارداری کمک می‌کند.

علاوه بر این آزمایش‌ها، پزشک در مورد جنبه‌های حیاتی زایمان نیز با شما صحبت خواهد کرد. از جمله:

1. تکنیک های مدیریت درد: آنها راهنمایی‌هایی را در مورد چگونگی مقابله با درد زایمان، مانند تکنیک های تنفس، تمرینات آرامش بخش را ارائه می‌دهند.
2. علائم زایمان: مادران باردار یاد می‌گیرند که علائم اولیه زایمان مانند انقباضات، کمردرد، و دفع مخاط را تشخیص دهند تا برای شروع زایمان آماده شوند.
3. آمادگی برای زایمان: پزشک در مورد روند زایمان، از جمله آنچه در طول زایمان و بهبودی پس از زایمان انتظار می رود، بحث خواهد کرد.

علائم سقط جنین در هفته ۳۱ ام

اگرچه احتمال وقوع سقط در سه ماهه دوم بارداری در مقایسه با سه ماهه اول و سوم کمتر است، اما هنوز مواردی وجود دارد که ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. یکی از این عارضه ها مرده زایی است که وقتی جنین بعد از هفته بیستم بارداری در رحم می میرد اتفاق می‌افتد. بنابراین برای پیشگیری بهتر است به علائم کلیدی که وجود دارد توجه کنید:

1. توقف یا کند شدن حرکات جنین: کاهش قابل توجه حرکات جنین یا عدم وجود کامل حرکات ممکن است نشان دهنده وجود مشکل در بارداری باشد.
2. خونریزی خفیف تا شدید واژینال: خونریزی واژینال نشانه مشکلی در بارداری باشد، به خصوص اگر همراه با درد یا انقباضات شکمی باشد.
3. ترشح مایع یا بافت از واژن: بیرون ریختن مایع یا بافت شفاف از واژن نشانه ای از وجود مشکل در بارداری است.
4. درد شکم و کمر: درد مداوم یا شدید شکم و کمر می تواند از علائم عوارض دوران بارداری از جمله مرده زایی باشد.

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، بسیار مهم است که فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما وضعیت شما را ارزیابی می کند و بهترین اقدام را برای اطمینان از ایمنی شما و کودکتان تعیین می کند. به یاد داشته باشید که مداخله فوری پزشکی می تواند به طور قابل توجهی شانس نتیجه مثبت را در چنین شرایطی بهبود بخشد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید:

سوالات مرتبط به بارداری در تالار گفتگو:

ازمایش خون برای بارداری چه زمانی باید انجام بشه؟

مشاهده پاسخ

چندتا قرص ال دی بخوریم باعث سقط جنین میشه ؟

مشاهده پاسخ

ممکنه ازمایش خون بارداری را تشخیص نده؟

مشاهده پاسخ

مامانا من ماه آخر بارداریمه چی بخورم بچه زردی نگیره ؟؟؟

مشاهده پاسخ

کسی میدونه با بیمه سلامت عمل سزارین توی بیمارستان های دولتی چقدره؟

مشاهده پاسخ

توی بارداری چی بخورم بچم خوشگل و باهوش بشه ؟

مشاهده پاسخ
نظرات کاربران