جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

هفته سی و دوم بارداری / سفت شدن جنین در هفته ۳۲ بارداری

در هفته سی و دوم بارداری، کودک شما در حال آماده شدن برای تولد است و این احتمالا شما را هم خوشحال‌تر می‌کند. در این مدت، کودک شما مهارت های اساسی مانند بلعیدن، نفس کشیدن و لگد زدن را برای زندگی خارج از رحم تمرین می‌‌کند. سیستم گوارش نیز برای تغذیه در حال رشد است و علاوه بر این، با تجمع چربی در زیر پوست، کودک شما بیشتر شبیه یک نوزاد نسبتا کامل شده و به طور کلی آماده تولد می‌شود.

در ادامه این مقاله از سری مقالات هفته به هفته بارداری درباره هفته سی و دوم بارداری و مواردی چون سفت شدن جنین در هفته 32 بارداری، علائم، وضعیت جنین و آزمایشات و سونوگرافی هفته 32 بارداری بیشتر صحبت خواهیم کرد.


تصویر خدمات اقساطی

هفته سی و دوم بارداری چگونه است؟

در هفته سی و دوم بارداری، جنین آماده سازی نهایی خود را برای دنیای خارج از رحم آغاز می‌کند و مهارت‌های ضروری مانند تنفس، مکیدن و بلع را تقویت می‌کند. این مرحله درواقع تکمیل رشد اندام است و ریه‌ها پس از تولد به مسیر رشد خود ادامه می‌دهند. ضمن اینکه اگر جنین زودتر به دنیا بیاید، شانس زیادی برای زنده ماندن دارد.

همانطور که کودک شما رشد می‌کند، شکم شما نیز بزرگتر می‌شود و ارتباط ملموسی با زندگی جنین ایجاد می‌شود. حرکات جنین بارزتر شده و نظارت روزانه بر حرکات جنین نیز مهم‌تر می‌شود.

در هفته های رو به پایان بارداری، کوچک شدن فضای رحم ممکن است احساس حرکات جنین را تغییر دهد زیرا فضای او نیز کوچکتر می‌شود. این تغییرات را بپذیرید و بدانید که بدن و کودک شما به طور هماهنگ رشد می‌کنند و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

مشاوره آنلاین با دکتر شایان آقایان

وضعیت جنین در هفته ۳۲ بارداری

با شروع هفته سی و دوم بارداری، طول جنین حدود 29 سانتی متر شده است و قد کل از سر تا پا به حدود 41 سانتی متر رسیده است. وزن نوزاد نیز در این مرحله به 1900 گرم می رسد. در میان این دوره، تحولات و نقاط عطف قابل توجهی رخ می‌دهد و جنین را زیبا می‌کند.

در هفته سی و دوم، تعداد قابل توجهی، نزدیک به 85 درصد از جنین‌ها وضعیت سر رو به به پایین را به خود می‌گیرند، که پیشروی بهینه زایمان است. با این حال، اگر کودک شما هنوز این تنظیم را انجام نداده است، نگران نباشید. زمان کافی برای این تغییر موقعیت طبیعی تا هفته سی و هفتم بارداری وجود دارد.

در داخل رحم، جنین مراحل خواب و بیداری را طی می‌کند و فعالیت فعلی مغز عمدتاً منعکس کننده فاز خواب او است. این هفته پیشرفت قابل توجهی در توانایی جنین برای تنظیم دمای بدن نیز رخ می‌دهد. ایجاد چربی، یک جزء حیاتی برای کنترل دمای پس از زایمان نیز در این مرحله بیشتر می‌شود و ثبات حرارتی نوزاد را پس از تولد تضمین می‌کند. پروتئین‌ها و آنزیم‌های حیاتی برای حفظ گرمای بدن شاهد افزایش تولید در این مرحله هستند و جنین را برای محیط بیرونی آماده می‌کنند.

رفلکس مورو، پاسخی به محرک های ناگهانی، مانند صداهای بلند یا حرکات ناگهانی، تا هفته سی و دوم به خوبی شکل می‌گیرد و این واکنش غریزی زمانی آشکار می‌شود که جنین به سرعت دراز می‌کشد و سپس در یک حرکت محافظتی اندام‌های خود را جمع می‌کند. این رفلکس که تا ماه‌ها پس از زایمان ادامه می‌یابد، با بالغ شدن نوزاد به تدریج محو می‌شود.

عکس جنین در هفته 32 بارداری

وزن جنین نسبت به 4 هفته قبل تقریباً دو برابر شده است که نشان دهنده سرعت رشد قابل توجه در سه ماهه سوم بارداری است. در این دوره چشم‌های جنین معمولاً یک رنگ خاکستری یا آبی تیره دارند. یک رنگ موقت که احتمالا تا زمانی که کودک به حدود یک سالگی برسد(قبل از اینکه رنگ چشم دائمی ظاهر شود) باقی می‌ماند. در هفته 32 بارداری، جنین به تغییر شکل خود ادامه می‌دهد تا هر روز بیشتر شبیه یک نوزاد تازه متولد شده شود. تغییرات قابل توجه شامل تکمیل ویژگی‌هایی مانند مژه ها، ابروها، موهای سر و حتی ناخن ها است. علاوه بر این، لانوگو (موهای ظریفی که بدن را پوشانده است) زمانی که نوزاد خود را برای ورود به دنیای جدید آماده می‌کند، می‌ریزد.

در هفته سی و دوم بارداری، وزن جنین به طور متوسط بین 1.4 تا 2 کیلوگرم و اندازه آن حدود 28 سانتی متر است. در چهار هفته باقیمانده منتهی به زایمان، جنین تقریباً 450 گرم در هفته اضافه می‌کند که حدود 1 کیلوگرم از این افزایش وزن مربوط به تجمع ذخایر چربی ضروری است. این بافت چربی به عنوان یک سپر محافظ برای نوزاد پس از زایمان عمل می‌کند و اندام های داخلی را در برابر تغییرات دما و شوک های احتمالی عایق می‌کند.

نظارت بر حرکات جنین تا زمان زایمان در این هفته نیز بسیار مهم است و هرگونه انحراف از الگوی معمول نیاز به مشاوره با پزشک زنان و زایمان آنلاین دارد.

علائم هفته ۳۲ بارداری

ممکن است در این هفته متوجه شوید که با احساسات و تجربیات جدیدی مواجه هستید که با خستگی و تنگی نفس همراه است که به نوعی یک یادآوری برای اولویت دادن به استراحت و مراقبت از خود در میان فعالیت‌های روزانه‌تان است. علائم قابل توجهی که ممکن است در این هفته ظاهر شوند عبارتند از:

– اختلالات خواب
– ایجاد ترک های پوستی
– تورم لثه که گاهی با خونریزی همراه است
– ناراحتی ناشی از انبساط رحم در اطراف ناحیه شکم
– سردرد و کمردرد
– دوره های سوء هاضمه و سوزش معده در بارداری
– احساس نفخ و یبوست
– گاه به گاه گرفتگی عضلات پا
– افزایش گرمای بدن
– تورم خفیف در دست و پا
– افزایش حساسیت به عفونت های ادراری و واژن
– وجود لکه های تیره یا قهوه ای صورت که معمولاً به عنوان “ماسک بارداری” نامیده می‌شود.
– تغییرات پوستی که با چربی و لک مشخص می شود

سفت شدن جنین در هفته 32 بارداری

در هفته سی و دوم بارداری، جنین تحت فرآیندی قرار می گیرد که به عنوان “سفت شدن جنین” شناخته می‌شود و به رشد استخوان ها و غضروف ها برای حمایت از بدن در حال رشد کودک اشاره دارد. در این مرحله از بارداری، استخوان‌ها به کار خود در استخوان بندی و سفت شدن ادامه می‌دهند و شکل مشخص تری به خود می‌گیرند.

در هفته سی و دوم، اسکلت جنین به طور فزاینده ای محکم و بادوام می‌شود. این امر با ایجاد ساختاری مناسب به حرکت نوزاد کمک می‌کند تا برای زندگی خارج از رحم آماده شود. سفت شدن جنین در هفته 32 بارداری همچنین نقش مهمی در محافظت از اندام‌های حیاتی و تشکیل چارچوبی برای رشد و تکامل کودک در آینده ایفا می‌کند.

چالش ها و مشکلات هفته سی و دوم بارداری

همانطور که شکم مادران باردار در هفته سی و دوم بارداری بزرگ‌تر می‌شود، ممکن است با طیف وسیعی از چالش‌های رایج مواجه شوند که شدت آن‌ها در بین افراد متفاوت است. برخی از عوارض شایعی که زنان باردار در این مرحله تجربه می‌کنند شامل موارد زیر است:

– کمر درد
– مشکلات گوارشی مانند یبوست در بارداری
– تنگی نفس
– تورم در پاها
– گرفتگی عضلات پا
– ترشحات سینه
– سوزش سردل
– افزایش تکرر ادرار
– نوسانات خلق و خو
– انقباضات گهگاهی بدون درد رحم

سونوگرافی در هفته 32 بارداری

هفته سی و دوم بارداری نقطه عطفی مهمی است که در آن فناوری اولتراسوند نقشی اساسی در نظارت بر سلامت و موقعیت جنین در حال رشد در رحم ایفا می‌کند. با استفاده از امواج صوتی، سونوگرافی، تصاویر دقیقی از جنین ایجاد می‌کند و در موارد خاص، به عنوان یک جزء حیاتی از آزمایش پروفایل بیوفیزیکی (BPP) عمل می‌کند و سطح اکسیژن نوزاد را به عنوان بخشی از یک ارزیابی جامع در سه ماهه پایانی ارزیابی می‌کند. حاملگی های پرخطر اغلب مستلزم انجام سونوگرافی های متعدد در سه ماهه سوم بارداری هستند که نگاه دقیق تری به وضعیت سلامت مادر و جنین وجود داشته باشد.

در حالی که حاملگی‌های معمولی، مادران بعد از هفته هجدهم بارداری تا هفته بیستم بارداری نیازی به سونوگرافی های پی در پی ندارند. البته استثناهایی وجود دارد که در شرایط خاص مانند حاملگی‌های چندقلویی، دیابت بارداری یا پره اکلامپسی در مادر، نگرانی‌ها در مورد رشد جنین یا سابقه عوارض، نیاز به اسکن‌های اضافی را تقویت می‌کنند.

علائم سقط جنین در هفته سی و دوم بارداری

از آنجا که اکثر سقط جنین‌ها در سه ماهه اول بارداری اتفاق می‌افتند، احتمال سقط جنین با پیشرفت بارداری به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. و سقظ جنین در هفته 32 بارداری بسیار نادر است. علائم مشخصی ممکن است ظاهر شود که نشان دهنده این اتفاق نادر باشد:

  • عدم وجود یا کاهش حرکات جنین
  • درجات مختلف خونریزی واژینال
  • ناراحتی شکم و کمر
  • ترشح مایع یا بافت از مجرای واژن

شناخت این علائم برای انجام  مراقبت‌های فوری پزشکی بسیار مهم است.

آزمایش‌های هفته 32 بارداری

با پیشرفت در سه ماهه سوم بارداری، آزمایش های مختلفی ممکن است بر اساس عواملی مانند سن، سلامت کلی و سابقه پزشکی توصیه شود. در کنار سونوگرافی های ضروری، ارزیابی های اساسی در این دوره شامل موارد زیر است:

آزمایش قند خون

آزمایش دیابت بارداری یک آزمایش بسیار مهم در دوران بارداری است. دیابت بارداری درواقع شکل موقتی از دیابت است که برخی از مادران باردار را گرفتار خود می‌کند، تشخیص و مدیریت به موقع این بیماری و تحت نظر بودن  باعث می‌شود تا جنین در آینده به میکل دیابت مبتلا نشود.

تست استرپتوکوک گروه B

این آزمایش که معمولاً بین هفته های 35 تا 37 بارداری انجام می شود، با هدف تشخیص عفونت استرپتوکوک گروه B (GBS) در مادران باردار انجام می شود. در حالی که باکتری استرپتوکوک به طور طبیعی در فلور واژن بسیاری از زنان زندگی می‌کند، اما می‌تواند خطرات عفونت را برای نوزاد در طول زایمان ایجاد کند. نمونه گیری سواب از واژن و رکتوم به شناسایی ناقلین کمک می‌کند. نتایج مثبت باعث تجویز آنتی بیوتیک داخل وریدی قبل از زایمان برای محافظت از نوزاد می‌شود.

تست (NST)

در حاملگی‌های پرخطر، معمولاً از این تست برای ارزیابی سلامت جنین استفاده می‌شود. این آزمایش پاسخ کودک به محرک های خارجی را ارزیابی می‌کند، وضعیت سلامتی او را بررسی می کند و سطح اکسیژن دریافتی را اندازه گیری می‌کند. اگر جنین در حین تحریک پاسخ های مناسبی از خود نشان ندهد، ارزیابی های بیشتری برای اطمینان از سلامت او انجام خواهد شد.

تست استرس انقباضی (CST)

تست استرس انقباضی (CST) برای ارزیابی پاسخ ضربان قلب جنین به انقباضات رحمی انجام می‌شود و هدف این ارزیابی، سنجش میزان اکسیژنی است که از طریق جفت در طول زایمان به جنین می‌رسد. در طول انقباضات رحمی، اکسیژن رسانی جنین به خطر می افتد و وجود کاهش دیررس ضربان قلب جنین در طول انقباضات با افزایش خطراتی مانند میزان مرگ و میر جنین، تاخیر در رشد و افسردگی نوزاد مرتبط است.

جنين پسر سونوگرافی در هفته 32 بارداری

سونوگرافی جنسیتی که معمولاً بین هفته‌های 18 تا 22 بارداری انجام می‌شود، از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از اندام‌های کودک استفاده می‌کند تا مشخص شود که آیا جنین پسر است یا دختر. دقت سونوگرافی جنسیت بستگی به زمان انجام آن نیز دارد و در سونوگرافی های سه ماهه دوم تقریباً 100 درصد دقت دارد. البته عواملی مانند وضعیت جسمانی شما و وضعیت کودک نیز می‌تواند بر دقت آن تاثیر بگذارد. ویژگی های مردانه مانند غده تناسلی به سمت بالا و شکل گنبدی  آن، نشان دهنده یک پسر است، در حالی که دستگاه تناسلی به سمت پایین نشان دهنده یک دختر است.

سونوگرافی بارداری، بی خطر بوده و در تشخیص جنسیت نوزاد، به ویژه در سه ماهه دوم و سوم، دقت بالایی دارد.

خودمراقبتی هفتۀ 32 بارداری

همانطور که هفته سی و دوم بارداری را پشت سر می گذارید، اولویت دادن به خودتان برای سلامتی کودک در حال رشدتان بسیار مهم است. نکاتی برای بهتر شدن روال مراقبت از خود در این مرحله حیاتی وجود دارد که در ادامه ذکر شده است.

حرکت آگاهانه: هنگام برخاستن از تخت، ابتدا به پهلو بروید، سپس از دستان خود برای کمک در نشستن استفاده کنید. باسن خود را نزدیک لبه تخت قرار دهید تا خم شدن و کشش غیر ضروری را به حداقل برسانید. قبل از ایستادن، یک یا دو دقیقه بنشینید تا فشار خونتان ثابت شود.

تغذیه مناسب: وعده‌های غذایی کوچکتر و سبکتر را که هضم آن‌ها آسان است به جای وعده‌های سنگین انتخاب کنید. از میوه‌ها، سبزیجات، ساندویچ‌ها، سالادها، ماست، نان تست غلات کامل، غلات و پنیر به عنوان میان وعده های سالم استفاده کنید و با نوشیدن مقدار کافی مایعات در طول روز هیدراته بمانید.

مبارزه با ناراحتی: با افزایش مصرف لبنیات، پرهیز از ایستادن طولانی مدت، و پیاده روی های کوتاه، گرفتگی و ورم پا را برطرف کنید. برای مشکل تکرر ادرار، مایعات را زودتر در روز مصرف کنید و با خم شدن به جلو هنگام ادرار کردن، از تخلیه کامل مثانه اطمینان حاصل کنید.

سلامت جسمانی: تقویت عضلات پشت از طریق تمرینات مناسب برای کاهش کمردرد، با پرهیز از غذاهای تند و نوشیدنی های گازدار، سلامت جسمانی را تضمین کنید و تنگی نفس را با قدم زدن در حین فعالیت‌های روزانه و پرهیز از فعالیت بیش از حد کنترل کنید.

آمادگی برای زایمان: تمرینات کگل را انجام دهید تا عضلات پرینه را برای زایمان آماده کنید. گزینه های تسکین درد زایمان را با پزشک آنلاین در میان بگذارید و مزایا و معایب احتمالی آن‌ها را بررسی کنید. از روش‌های زایمان طبیعی مطلع شوید و برنامه‌های احتمالی را نیز در نظر بگیرید.

در چه صورتی به پزشک مراجعه کنم؟

علائمی که نیاز به مشاوره پزشکی در هفته سی و دوم بارداری دارند:

در هفته سی و دوم بارداری، هوشیاری نسبت به شاخص‌های زایمان زودرس بسیار مهم است. علائمی مانند سردرد، تورم ناگهانی در دست‌ها و صورت، اختلالات بینایی یا تهوع و استفراغ مداوم را نباید نادیده بگیرید و علاوه بر این موارد، علائم زی را نیز باید بشناسید و جدی بگیرید.

  • سرگیجه
  • خستگی و ضعف مداوم
  • ضربان قلب نامنظم
  • تنگی نفس
  • زردی یا رنگ پریدگی پوست، به ویژه در اطراف پلک ها، لب ها و نوک انگشتان

این علائم ممکن است نشانه‌ای از مشکلات زمینه ای مانند کم خونی باشد که در هر صورت نیاز به نظر پزشک و مشاوره با او دارد.

سوالات متداول

این مقاله را به اشتراک بگذارید:

سوالات مرتبط به بارداری در تالار گفتگو:

ازمایش خون برای بارداری چه زمانی باید انجام بشه؟

مشاهده پاسخ

چندتا قرص ال دی بخوریم باعث سقط جنین میشه ؟

مشاهده پاسخ

ممکنه ازمایش خون بارداری را تشخیص نده؟

مشاهده پاسخ

مامانا من ماه آخر بارداریمه چی بخورم بچه زردی نگیره ؟؟؟

مشاهده پاسخ

کسی میدونه با بیمه سلامت عمل سزارین توی بیمارستان های دولتی چقدره؟

مشاهده پاسخ

توی بارداری چی بخورم بچم خوشگل و باهوش بشه ؟

مشاهده پاسخ
نظرات کاربران