جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

تب در بارداری و رابطه آن با جنسیت جنین

تب در بارداری
تاریخ بروزرسانی : ۲۴ دی

تب در بارداری یک مسئله نسبتا شایع است که برای برخی مادران رخ می‌دهد. اما باید توجه داشته باشید که این تب نباید زیاد طولانی باشد و تبدیل به خطری بزرگ شود. در ادامه این مقاله درباره تب در بارداری و جنسیت جنین و همچنین نحوه درمان آن صحبت خواهیم کرد.


تصویر خدمات اقساطی

تب در بارداری یعنی چه؟

تب در بارداری به افزایش بیش از حد طبیعی دمای بدن اشاره دارد. در حالی که افزایش جزئی دما در دوران بارداری رایج است، اما ممکن است نشان دهنده یک مشکل در بدن مادر نیز باشد.

تب در بارداری می تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند عفونت، آنفولانزا، عفونت مجاری ادراری و یا حتی برخی داروها باشد. برای زنان باردار مبتلا به تب ضروری است که فوراً به پزشک مراجعه کنند زیرا ممکن است خطراتی برای مادر و جنین در حال رشد ایجاد کند. تب های درمان نشده به طور بالقوه می توانند منجر به عوارضی مانند نقایص مادرزادی، زایمان زودرس یا مشکلات رشدی در نوزاد شوند. بنابراین، برای مادران انتظار بسیار مهم است که در صورت تجربه تب برای اطمینان از ارزیابی و مدیریت مناسب با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنند. این اطلاعات بر اساس منابع معتبر و دستورالعمل های ارائه شده توسط سازمان های معتبر در زمینه زنان و زایمان است.

علت تب در دوره بارداری

تب در بارداری به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. تب به طور کلی به عنوان افزایش موقت دمای بدن تعریف می شود که اغلب با احساس گرما، لرز، تعریق یا افزایش ضربان قلب همراه است.

شایع ترین علت تب در دوران بارداری عفونت است. زنان باردار به دلیل تغییراتی که در سیستم ایمنی بدنشان ایجاد می‌شود، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند. این عفونت‌ها می‌توانند توسط ویروس ها، باکتری ها یا حتی قارچ ها ایجاد شوند.  عفونت های تنفسی (مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی)، عفونت های دستگاه ادراری و برخی عفونت های مقاربتی شامل آن هستند.

البته تب می‌تواند ناشی از موارد غیر عفونی هم باشد. به عنوان مثال، برخی از زنان باردار تب را به عنوان عارضه جانبی دارو یا به دلیل تغییرات هورمونی تجربه می‌کنند. در موارد نادر، تب نشانه شرایط جدی‌تری مانند آپاندیسیت یا لخته شدن خون باشد.

توجه به این نکته ضروری است که درجه حرارت بالا در دوران بارداری، به ویژه در سه ماهه اول، ممکن است خطری برای جنین در حال رشد ایجاد کند. تب طولانی مدت یا درجه حرارت بسیار بالای بدن باید به سرعت توسط یک متخصص زنان و زایمان آنلاین بررسی شذه و راهکار مناسب ارائه شود.

دلیل لرز بدون تب در بارداری

در دوران بارداری، تجربه لرز بدون تب را می توان به عوامل مختلفی نسبت داد.

یکی از دلایل احتمالی لرز در دوران بارداری تغییرات هورمونی است. هورمون ها نقش مهمی در تنظیم دمای بدن دارند و بارداری تغییرات هورمونی قابل توجهی را به همراه دارد. این تغییرات هورمونی گاهی اوقات بر تنظیم حرارت تأثیر گذاشته و باعث احساس سرما یا لرز می‌شود.

علت دیگر لرز در باردرای می‌تواند کم خونی باشد. کم خونی وضعیتی است که با کاهش تعداد گلبول های قرمز خون یا سطوح پایین هموگلوبین مشخص می‌شود و برخی از زنان باردار دچار کم خونی شده و احساس لرز می‌کنند.

علل شایع تب در بارداری شامل موارد زیر است:

  • آنفولانزا
  • ذات الریه
  • ورم لوزه
  • گاستروانتریت ویروسی (ویروس معده)
  • پیلونفریت (عفونت کلیه)

سایر عوامل ممکن است شامل تغییرات در گردش خون و افزایش سرعت متابولیسم در دوران بارداری است.

تب چگونه بر جنین تأثیر می گذارد؟

اگر دمای بدن مادر باردار از 39 درجه بالاتر رود، نشانه این است که او با عفونت مبارزه می کند.

مطالعه جدیدی که روی جنین های حیوانی انجام شده است، ارتباط بین تب در اوایل بارداری و افزایش خطر نقص قلب و فک در بدو تولد را نشان می دهد. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا مشخص شود آیا تب به خودی خود – نه عفونتی که باعث آن می شود – خطر نقص مادرزادی را در انسان افزایش می دهد یا خیر.

اگر در سه ماهه اول بارداری خود هستید و تب بالایی دارید، به منظور جلوگیری از عوارض کوتاه مدت و طولانی مدت برای جنین در حال رشد با پزشک مشورت کنید.

تب در بارداری و جنسیت جنین

در باورهای سنتی، عقیده رایجی وجود دارد که نشان می‌دهد بین تب در دوران بارداری و جنسیت جنین ارتباط وجود دارد. بر اساس این فولکلور، اگر یک زن باردار تب بالا داشته باشد، احتمال وجود جنین پسر در او بیشتر است. برعکس، اگر تب نکند یا تب خفیف داشته باشد، احتمال می‌رود که جنین دختر داشته باشد. تب در بارداری و جنسیت جنین تنها در باورهای سنتی وجود دارند، درحالی که پزشکی نوین آن را تایید نمی‌کند.

درواقع این باورها توسط شواهد علمی پشتیبانی نمی‌شوند زیرا جنسیت جنین در زمان لقاح بر اساس اینکه اسپرم حامل کروموزوم X یا Y است تعیین می‌شود. تب در دوران بارداری هیچ تاثیر شناخته شده ای بر روند تعیین جنسیت ندارد.

از نظر علمی، تب در دوران بارداری به طور کلی یک نگرانی به حساب می‌آید، به خصوص زمانی که در تقویم هفته به هفته بارداری، در سه ماهه اول رخ می دهد. افزایش دمای بدن، به ویژه در مراحل اولیه بارداری، ممکن است خطر برخی از نقایص مادرزادی را افزایش دهد و توصیه می شود که زنان باردار در صورت داشتن تب برای اطمینان بیشتر از پزشک متخصص کمک بگیرند.

تب در بارداری و جنسیت جنین

چه علائمی با تب در بارداری همراه است؟

مادران باردار باید به علائم همراه با تب توجه کنند و به پزشک خود اطلاع دهند که شامل موارد زیر است:

  • تنگی نفس
  • کمر درد
  • لرز
  • درد شکم
  • سفتی گردن

درمان تب در بارداری

در بسیاری از فرهنگ های سنتی، باورهای مختلفی پیرامون درمان تب در بارداری وجود دارد و یکی از مراقبت های دوران بارداری می‌باشد. برخی از باورهای رایج عبارتند از:

1. استراحت و گرم ماندن: برای بهبود و جلوگیری از عوارض باید استراحت کرد و گرم ماند.

2. داروهای گیاهی: داروهای گیاهی سنتی، مانند مصرف دمنوش های گیاهی برای کاهش علائم تب در دوران بارداری استفاده می‌شد.

3. اجتناب از غذاها و نوشیدنی های سرد: مصرف غذاها یا نوشیدنی های سرد، تب را بدتر کرده و به جنین در حال رشد آسیب می‌رساند.

در حالی که باورهای سنتی از قدیم وجود داشته‌اند اما توصیه های پزشکی باید بر اساس شواهد علمی باشد که شامل موارد زیر است:

1. با یک دکتر زنان و زایمان آنلاین مشورت کرده و یا به صورت حضوری مراجعه کنید.

2. مصرف استامینوفن در صورت صلاحدید پزشک و بالا بودن شدید تب.

3. هیدراته ماندن و استراحت کافی برای زنان باردار مبتلا به تب ضروری است

4. درمان علت زمینه ای تب در دوران بارداری که می‌تواند عفونت باشد.

5. استفاده از روش های غیر دارویی برای کاهش دمای بدن، مانند استفاده از پارچه های خنک روی پیشانی یا حمام ولرم یا شستشوی پا.

6. از فعالیت‌هایی که باعث افزایش دمای بدن شوند، مانند ورزش زیاد یا ماندن در محیط‌های گرم اجتناب کنید.

درمان خانگی تب در بارداری

درمان خانگی تب در دوران بارداری معمولاً شامل موارد زیر است:

  • استراحت کافی داشته باشید تا به بدن شما اجازه التیام و بهبودی بدهد.
  • مایعات زیادی مانند آب، دمنوش های گیاهی و آبگوشت بنوشید.
  • با آب ولرم حمام  کنید
  • پوشیدن لباس های گشاد و راحت را امتحان کنید.
  • دمای اتاق را خنک و با تهویه مناسب نگه دارید.

برای تب در بارداری چی خوبه؟

از دیدگاه سنتی، درمان تب در دوران بارداری شامل درمان‌های طبیعی و درمان‌هایی است که توسط بزرگان توصیه می‌شده است

  • استراحت و آبرسانی به بدن.
  • حمام یا دستمال خیس روی پیشانی.
  • برخی از دمنوش های گیاهی مانند بابونه یا نعناع که بهتر است قبل از مصرف حتما از پزشک اجازه مصرف آن را بگیرید.
  • روغن‌های خاصی مانند اکالیپتوس یا اسطوخودوس را می‌توان به آب حمام اضافه کرد تا اثر تسکین‌دهنده‌ای ایجاد کند.

عوارض تب در بارداری

تب در دوران بارداری عوارض جانبی هم برای مادر و هم برای جنین در حال رشد دارد. برخی از اثرات احتمالی شامل موارد زیر است:

کم آبی بدن

تب مداوم منجر به کم آبی بدن شده و باعث مشکلاتی برای مادر و جنین می‌شود.

نقایص مادرزادی

تب بالا (بیش از 38.9 درجه سانتیگراد) در طول سه ماهه اول با افزایش خطر برخی از نقایص مادرزادی مرتبط است.

زایمان زودرس

هرچند که چندان شایع نیست اما تب در مراحل بعدی بارداری با افزایش خطر زایمان زودرس نیز مرتبط است.

مسائل عصبی

تب طولانی مدت در دوران بارداری، به خصوص اگر با عفونت های دیگر همراه باشد، با افزایش خطر مشکلات عصبی رشدی در کودک همراه است.

آیا تب در بارداری خطرناک است؟

تب در دوران بارداری به طور کلی نشان دهنده یک علامت خطر است، به خصوص اگر درمان نشود. درواقع اگر تب بالای 38 درچه باشد و بیش از 2 روز طول بکشد باید با دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید

 

منابع:

healthline.com

سوالات متداول

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

جستجو

جدیدترین مقالات