جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

عفونت مجاری ادراری / آنتی بیوتیک مناسب برای درمان این عفونت

عفونت مجاری ادراری
تاریخ بروزرسانی : ۱۶ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

عفونت مجاری ادراری (Urinary tract infection) یا UTI به مجموعه‌ای از عفونت‌ها گفته می‌شود که بر اجزای دستگاه ادراری مثل مثانه، مجرای ادرار و کلیه‌ها تاثیر می‌گذارد. این عفونت‌ها عموما دستگاه ادراری تحتانی را درگیر می‌کنند. بسیاری از عفونت‌ها را می‌توان با آنتی بیوتیک‌ درمان کرد؛ اما همیشه به دارو برای رفع آن نیازی نیست. عفونت مجاری ادراری عارضه دردناک و آزاردهنده‌ای است که در صورت سرایت به کلیه‌ها، می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند. اگر می‌خواهید با علل و علائم این عارضه و درمان‌های رایج آن بیش‌تر آشنا شوید، مقاله پیش رو می‌تواند به شما کمک کند.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

مشاوره پزشکی


تصویر خدمات اقساطی

علت های ایجاد عفونت ادراری

عفونت ادراری زمانی روی می‌دهد که دستگاه ادراری به باکتری‌ها آلوده شود. باکتری‌ها می‌توانند به شکل‌های مختلف به هر بخشی از بدن نفوذ کنند و باعث عفونت و بیماری شوند. علت اصلی بخش بزرگی از عفونت‌های مجاری ادراری، باکتری‌های اطراف راست روده، واژن و سطح پوست هستند که به دستگاه ادراری نفوذ می‌کنند. اما این تنها دلیل نیست. عوامل دیگری هم به طور مستقیم یا غیرمستقیم در ابتلای فرد به عفونت ادراری نقش دارند؛ از جمله:

  • وجود مشکل یا ناتوانی در تخلیه کامل مثانه (معمولا سالمندان به این دلیل دچار عفونت ادراری می‌شوند)
  • استفاده از برخی روش‌های پیشگیری از بارداری مثل دیافراگم
  • ضعف سیستم ایمنی بدن به دلیل شیمی درمانی، ابتلا به HIV و…
  • افتادگی مثانه
  • بارداری یا یائسگی
  • بزرگ‌شدن غده پروستات در آقایان
  • وجود سنگ در کلیه یا مثانه و هر چیزی که دستگاه ادراری فرد را مسدود کند
  • استفاده از سوند برای تخلیه ادرار

سوند گذاری در منزل برای کودکان و بزرگسالان را در این مطلب بخوانید

عفونت ادراری

تغییرات بدن در دوران بارداری می‌تواند باعث افزایش خطر عفونت ادراری در زنان شود

علائم عفونت مجاری ادراری

وجود عفونت در دستگاه ادراری باعث التهاب و تحریک دیواره داخلی اجزای آن می‌شود. عفونت خفیف مجاری ادراری معمولا علائم شفاف و مشخصی ندارد؛ اما در صورت تشدید، می‌تواند با نشانه‌های زیر همراه شود:

  • احساس سوزش در هنگام دفع ادرار
  • درد پهلو و شکم
  • احساس فشار در قسمت پایینی لگن
  • احساس نیاز مداوم به دفع ادرار که با تخلیه مثانه برطرف نمی‌شود
  • بی‌اختیاری ادرار
  • بوی شدید و نامطبوع ادرار
  • درد لگن (مرکز لگن و استخوان اطراف ناحیه شرمگاهی) به ویژه در زنان
  • کدر‌شدن ادرار
  • تغییر رنگ ادرار به صورتی یا قرمز

بیماری پیلونفریت و عفونت مجاری ادراری را بیشتر بشناسید

در بعضی مواقع این عفونت می‌تواند باعث ایجاد درد در هنگام رابطه جنسی، درد آلت تناسلی، خستگی، استفراغ، تب و لرز و آشفتگی ذهنی هم شود. این علائم به ویژه در سالمندان یا کودکان ممکن است با بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته شوند. به همین دلیل لازم است پس از معاینه دقیق وضعیت بیمار و تشخیص عفونت، اقدامات درمانی مناسب انجام شود. برای شناسایی و درمان عفونت ادراری در کودکان می‌توانید این مطلب را بخوانید.

درباره پرستار سالمند در منزل و درخواست آن اینجا بخوانید

علائم عفونت مجاری ادراری

احساس پربودن مثانه و نیاز به دفع مکرر ادرار از علائم شایع عفونت ادراری است

عواقب بی اعتنایی به عفونت مجاری ادراری

هر نوع عفونت در بدن را باید به سرعت درمان کرد؛ چون ابتلای طولانی‌مدت به آن، باعث التهاب و مشکلات جدی می‌شود. بدترین عارضه‌ای که می‌تواند یک فرد مبتلا به عفونت مجاری ادراری را درگیر کند، آلوده‌شدن کلیه‌ها به عفونت است. هرچه شما اقدامات درمانی لازم برای درمان عفونت دستگاه ادراری خود را به تعویق بیندازید، احتمال عفونی‌شدن کلیه‌ها بالاتر خواهد رفت.

عفونت مکرر یا طولانی‌مدت کلیه می‌تواند باعث آسیب دائمی به این اندام حیاتی شود. گاهی عفونت‌ ناگهانی کلیه، به ویژه اگر با انتشار عفونت در خون یا سپتیسمی همراه شود، تهدیدکننده زندگی خواهد بود. علاوه بر این، عفونت ادراری طولانی یا درمان‌نشده در زنان باردار می‌تواند باعث زایمان زودرس یا تولد نوزاد با وزن کم شود.

درباره تفسیر آزمایش ادرار از این مطلب می‌توانید اطلاعات بیشتری بدست آورید

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

درمان خانگی عفونت مجاری ادراری

شما می‌توانید از روش‌های درمانی خانگی برای رفع عفونت خفیف ادراری یا به عنوان روشی تکمیلی به همراه مصرف آنتی بیوتیک استفاده کنید. بعضی از این روش‌ها عبارتند از:

هیدراته ماندن

نوشیدن آب زیاد یک راه آسان، مفید و موثر برای رفع این عفونت است. این کار به دفع سریع‌تر باکتری‌ها از بدن کمک می‌کند و دستگاه ادراری را پاکسازی خواهد کرد.

مصرف پروبیوتیک‌ها

تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف پروبیوتیک‌ها می‌تواند مانعی برای رشد و گسترش باکتری‌ها باشد. این کار به جلوگیری از گسترش عفونت در بدن و درمان سریع‌تر آن کمک می‌کند.

درمان گیاهی عفونت ادراری

تحقیقات نشان می‌دهند که نوشیدن یک لیوان آب کرن بری به صورت روزانه به پیشگیری و درمان عفونت ادراری کمک می‌کند

درمان عفونت مجاری ادراری گرما درمانی

قراردادن کیسه آب گرم یا حوله گرم‌شده روی شکم و کمر می‌تواند تا حدی فشار و درد ناشی از عفونت ادراری را کاهش دهد.

مصرف آنتی اکسیدان‌ها

مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه سرشار از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها در کنار نوشیدن دمنوش‌های ضدالتهاب مثل بابونه، زغال اخته، تمشک و قاصدک می‌تواند به درمان سریع‌تر عفونت ادراری کمک کند. بعضی از محققان طب سنتی اعتقاد دارند که نوشیدن آب کرن بری یا زغال اخته در پیشگیری و درمان عفونت ادراری موثر است.

درباره قرص آزیترومایسین و مبارزه با عفونت ویروسی بیشتر بدانید

سوالات پزشکی خود را میتوانید از بخش سوال پزشکی از هوش مصنوعی آنلاین حال بپرسید.

درمان عفونت مجاری ادراری با آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک‌ها ساده‌ترین و رایج‌ترین راه درمان عفونت‌ها هستند. این داروها باکتری‌ها را از بین می‌برند و با عفونت مبارزه می‌کنند. پزشکان با توجه به شرایط بیمار، سن، وزن و شدت عفونت مجاری ادراری، مناسب‌ترین آنتی بیوتیک را برای او تجویز می‌کنند. قرص آموکسی سیلین، سولفونامیدها، سفالوسپورین‌ها، نیتروفورانتوئین، داکسی سایکلین و کینولون‌ها از متداول‌ترین آنتی بیوتیک‌ها برای درمان عفونت مجاری ادراری هستند. چنانچه در مورد مصرف این داروها سوالی دارید یا می‌خواهید داروی خود را به صورت غیرحضوری خریداری کنید، به داروخانه آنلاین حال مراجعه کنید.

عفونت ادراری

برخی از علائم عفونت ادراری در کودکان و نوزادان ممکن است با بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته شود

توجه کنید که استفاده از آنتی بیوتیک‌ها باید منظم و طبق توصیه پزشک انجام شود و دوره مصرف آن کامل باشد. علائم عفونت معمولا بعد از سه تا پنج روز از بین می‌روند. اما در صورتی که با کاهش علائم، مصرف دارو را قطع کنید، دوره درمان کامل نمی‌شود و احتمال بازگشت عفونت افزایش می‌یابد. فراموش نکنید در طول دوره درمان، آب فراوان بنوشید. این کار می‌تواند به دفع سریع‌تر عفونت از بدن کمک کند. کسانی که سابقه عفونت ادراری مکرر دارند، بهتر است از نظر وضعیت سلامتی مورد بررسی قرار گیرند.

کلام پایانی درباره عفونت مجاری ادراری

عفونت مجاری ادراری به عفونت بخش پایینی دستگاه ادراری گفته می‌شود که در صورت عدم درمان می‌تواند به نواحی دیگر مثل کلیه‌ها منتقل شود. در این صورت، خطر آسیب دائم کلیه‌ها و مشکلات دیگر وجود دارد. اگر فکر می‌کنید دچار این عفونت هستید و می‌خواهید همین حالا در مورد آن با یک پزشک مشورت کنید برای این کار میتوانید از خدمات دکتر اورولوژیست آنلاین سامانه حال استفاده کنید.

مشاوره پزشکی

سوالات متداول درباره عفونت مجاری ادراری

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”راه درمان عفونت ادراری در مردان چیست؟” answer-0=”استفاده از آنتی بیوتیک مناسب در دوزهای توصیه‌شده، بهترین راه برای درمان عفونت ادراری در مردان است. البته نوشیدن مایعات زیاد هم می‌تواند به دفع سریع‌تر عفونت از بدن کمک کند.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”زنان بیشتر مستعد ابتلا به عفونت مجاری ادراری هستند یا مردان؟” answer-1=”زنان بیش از مردان دچار چنین عفونت‌هایی می‌شوند. آمارها نشان می‌دهند که حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد زنان، حداقل یک بار در طول زندگی خود این عفونت را تجربه می‌کنند. علت این موضوع را می‌توان به کوتاه‌تر‌بودن مجرای ادراری در زنان و نزدیک‌تربودن آن به مقعد دانست. ضمنا بارداری و یائسگی دوره‌هایی هستند که در آن خطر ابتلا به چنین عفونت‌هایی افزایش می‌یابد.” image-1=”” headline-2=”h2″ question-2=”قرص مناسب برای عفونت مجاری ادراری زنان چیست” answer-2=”در حال حاضر، آنتی بیوتیک‌های مختلفی برای درمان عفونت مجاری ادراری وجود دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها، آموکسی سیلین، سفالوسپورین‌ها و سولفونامیدها هستند. بهتر است این داروها با تجویز پزشک، در دوزهای مشخص و برای دوره محدود مصرف شوند.” image-2=”” count=”3″ html=”true” css_class=””]

 

منابع

medicalnewstoday.com

my.clevelandclinic.org

nhsinform.scot

mayoclinic.org

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

شکوفه رزمی

2 ماه پیش

سلام وقت بخیر دکتر من تکرر ادرار شدید دارم یعنی یک لحظه مثانم آروم‌نیست همش حس ادرار دادم رفتم دکتر زنان بدون آزمایش ادرار سیپرو فلو کساسین داد و یه دکتر زنان دیگه هم رفتم کوتریکمسازول داد ک اصلا خوب نشدم بعدش آزمایش ادرار دادم ولی فکر کنم چون آنتی بیوتیک مصرف میکردم نتیجه منفی شده دارم از درد مثاته و کمر میمیرم الانم چون آنتی بیوتیک مصرف کردم نمیتونم آزمایش ادرار بدم از کجا بدونم چه نوع میگروبی داخل ادرارمه ک قرص متناسب باهاش بخورم راهی هست
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

2 ماه پیش

سلام و وقت بخیر تکرر ادرار میتونه دلایل مختلفی مثل داشتن عفونت دستگاه ادراری یا دیابت و ... باشه. شما قطعی نمیتونید بگید که حتما عفونی هست تا دارو مصرف کنید حتما باید با پزشک متخصص کلیه و مجاری اداری مشاوره داشته باشید تا براتون مواردی مثلا آزمایش و ... را بررسی کنند و متناسب با شرایط خاص شما براتون روند درمانی رو شروع کنن. میتونید از خدمات مشاوره دکتر اورولوژی آنلاین مجموعه حال استفاده کنید.
پاسخ دهید
0

دکتر امین باقری

8 ماه پیش

خب به احتمال زیاد التهاب پروستات دارین.میشه از داروهای کاهنده التهاب پروستات یه دوره استفاده کرد.
پاسخ دهید
0

محمد

9 ماه پیش

باسلام تو رو خدا دکتر جواب من بوده بنده 43سالمه رفتم آزمایش سونو ادرار خون دادم واسه درد پهلو که چهار ساله دارم توسونوگرافی سنگ دیده نشده وپروستات خفیف متورم در آزمایش خون قند134ودرادرار خون مشاهده شده پنج تا دکتر رفتم و داروهای مختلفی دادن ازجمله کتورلاک سنگکل تامسوور وفنزومکس ولی اثربخش نبوده فنزومکس ومیخورم یکمقدارادرارم بهتر میشه ولی مقطعی مایعات زیاد میخورم ولی الان پهلو درد و داخل آلت تناسلیم خیلی درد دارم چیکارکنم دکتر توروخدا
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات