جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آیا ترشحات واژینال طبیعی است یا می‌تواند نشانه بیماری باشد؟

ترشحات واژینال
تاریخ بروزرسانی : ۲۱ خرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

در میان موضوعاتی که زنان به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات سلامتی‌شان مطرح می‌کنند، ترشحات واژینال اهمیت خیلی زیادی دارد. این ترشحات، اگر بیش از اندازه نباشد، نه تنها طبیعی که برای حفظ سلامت بافت واژن، ضروری است. اما زمانی که ترشحات واژن بیش از اندازه، بدبو یا رنگی شوند، نگرانی‌هایی را به وجود می‌آورند. این ترشحات معمولا به تنهایی یک بیماری نیست، اما می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های جدی باشد.

در این مطلب قصد داریم مهم‌ترین دلایل ترشحات واژینال را برایتان تشریح کنیم و در حد امکان توصیه‌هایی برای کاهش آن داشته باشیم. اما در این میان یک نکته مهم وجود دارد و اینکه گاهی اوقات ممکن است علائم، در شرایط مختلف شبیه به هم باشند، همین موضوع می‌تواند منجر به تشخیص اشتباه از سوی خودتان شود. بنابراین در صورتی که ترشحات واژینالتان غیرعادی است، به خواندن این مقاله بسنده نکرده و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید و یا از خدمات مشاوره دکتر زنان آنلاین حال استفاده کنید.


تصویر خدمات اقساطی

انواع ترشحات واژینال

خوب است پیش از اینکه به دلیل و درمان ترشحات واژینال بپردازیم، در ابتدا با انواع مختلف آن آشنا شویم.

ترشحات سفید رنگ

اگر ترشحات سفید باشند و در ابتدا یا پایان دوران قاعدگی رخ دهد، کاملا عادی و طبیعی است. اما در صورتی که این ترشحات غلیظ باشند و حالت پنیری به خود بگیرند، دیگر طبیعی نیستند و باید به فکر درمانش باشید. یکی از احتمالات این است که دچار عفونت قارچی شده‌اید.

راجع به علائم قارچ واژن در حال بخوانید.

ترشحات شفاف و آبکی

ترشحات شفاف و آبکی نه تنها نگران‌کننده نیستند بلکه کاملا طبیعی‌اند. زمانشان هم مشخص نیست؛ در واقع در هر زمانی ممکن است مشاهده شوند. دیدن این نوع از ترشحات بعد از ورزش، خصوصا ورزش‌های سنگین دور از انتظار نیست.

ترشحات شفاف و کشدار

زمانی که ترشحات واژن، شفاف اما کمی کشدار باشند و به جای آبکی بودن، حالت مخاطی داشته باشند، نشانه‌ای از تخمک‌گذاری هستند. این ترشحات هم عادی‌اند.

ترشحات قهوه‌ای یا خونی

در صورتی که ترشحات قهوه‌ای یا خون‌آلود باشند، باز هم چیزی غیرعادی نیستند، مخصوصا اگر این ترشحات دقیقا پس از دوران قاعدگی مشاهده شوند. آخرین ترشحات در اواخر قاعدگی نیز به جای قرمز بودن، ممکن است قهوه‌ای باشند. ضمنا ممکن است گاهی اوقات در فاصله بین قاعدگی‌ها هم این ترشحات دیده شوند که آن را با نام لکه‌بینی می‌شناسیم.

اگر این دست از ترشحات را در دوران معمولی پریود مشاهده کردید، و در شرایطی که رابطه جنسی بدون محافظت داشتید، احتمالا نشانه‌ای از بارداری خواهند بود.

در بعضی از موارد هم ممکن است این ترشحات، نشانه‌ای از سرطان دهانه رحم، فیبروم یا سایر رشدهای غیرطبیعی باشند. از این رو، ترشحات قهوه‌ای را شوخی نگیرید. بدون تردید، تشخیص دقیق هر یک از این موارد تنها در صلاحیت پزشک است. شما می‌توانید راجع به سرطان رحم و نشانه‌های آن در وبلاگ بخوانید. راجع به درمان فیبروم نیز می‌توانید مطلبی را در حال بخوانید.

ترشحات زرد یا سبز

ترشحات زرد یا سبز، خصوصا اگر غلیط و بدبو هم باشند، اصلا طبیعی نیستند. این نوع از ترشحات ممکن است نشانه عفونت تریکومونیازیس باشند؛ عفونتی که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود.

علت ترشحات واژن

علت ترشحات واژن

با تشخیص علت ترشح واژن، درمی‌یابیم که نیازی به درمان وجود دارد یا خیر.

همان‌طور که دیدید، ترشحات واژینال انواع مختلفی دارد که هر یک با توجه به غلظت، رنگ و بویشان ممکن است عادی یا نشانه‌ای از بیماری باشند. حـال در این بخش می‌خواهیم به علت ترشحات واژن بپردازیم.

واژینوز باکتریال

واژینوز باکتريال یکی از شایع‌ترین عفونت‌های باکتریال است که در بین خانم‌ها مشاهده می‌شود. ترشحاتی که در پی بروز این نوع عفونت به وجود می‌آیند، عمدتا بوی بد و شدیدی دارند که گاهی اوقات شبیه بوی ماهی است. البته در بسیاری از موارد هم این عفونت نشانه خاصی ندارد. زنانی که سکس دهانی دریافت کرده‌اند یا در رابطه با چند پارتنر بوده‌اند، بیشتر احتمال دارد که دچار واژینوز باکتریال شوند.

تریکومونیازیس

یکی دیگر از انواع عفونت‌ها، تریکومونیازیس است. این عفونت به واسطه یک ارگانیسم تک‌یاخته‌ای یا تک‌سلولی به وجود می‌آید. تریکومونیازیس عمدتا با رابطه جنسی منتقل می‌شود اما استفاده مشترک از حوله یا لباس حمام هم می‌تواند انتشار این عفونت را با خود به دنبال داشته باشد. در نتیجه بروز این عفونت، ترشحاتی سبز یا زردرنگ، با بوی بد مشاهده می‌شود. درد، التهاب و خارش نیز از دیگر علائم تریکومونیازیس است؛ البته در بسیاری از موارد نیز هیچ علامتی گزارش نشده است.

عفونت مخمر

عفونت مخمر، نوعی عفونت قارچی است که ترشحات سفید و پنیرمانند و البته احساس سوزش و خارش را با خود به دنبال دارد. وجود قارچ در ناحیه واژن طبیعی است اما در شرایط مختلف، ممکن است تعدادشان خیلی زیاد و چند برابر شود. عواملی نظیر استرس، دیابت، استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری، بارداری و استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها (خصوصا اگر مدت مصرفشان به بیش از ۱۰ روز برسد)، احتمال بروز این عفونت را افزایش می‌دهند. علاوه بر این، شما می‌توانید درباره قرص اورژانسی در وبلاگ بیشتر بخوانید.

سوزاک و کلامیدیا

سوزاک و بیماری کلامیدیا، از انواع عفونت‌های مقاربتی هستند که عموما باعث به وجود آمدن، ترشحات واژینال غیرطبیعی می‌شوند. ترشحاتی که عموما زرد یا سبز رنگ هستند.

بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی، عفونتی است که اغلب در اثر تماس جنسی منتشر و منتقل می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌های واژن، به سایر اندام‌های سیستم تناسلی گسترش پیدا می‌کنند. ترشحاتی که به دنبال این بیماری ایجاد می‌شوند، عمدتا غلیظ هستند و بوی بدی به وجود می‌آورند.

ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی

ویروس پاپیلومای انسانی، عفونتی است که به واسطه رابطه جنسی گسترش می‌یابد و منتقل می‌شود. این ویروس می‌تواند به سرطان دهانه رحم منتهی شود. در حالی‌که در بسیاری از موارد این سرطان، هیچ علامت خاصی ندارد اما در برخی از موارد نیز علائمی نظیر بروز ترشحات خونی یا قهوه‌ای رنگ، آبکی و همراه با بوی بد گزاش شده است. سرطان رحم به راحتی توسط پاپ‌اسمیر یا تست ویروس HPV قابل تشخیص است.

درباره واکسن گارداسیل یا همان واکسن HPV، در وبلاگ بخوانید.

درمان ترشحات واژینال

با توجه به آنچه پیش‌تر آمد، حتما دریافتید که برخی از انواع ترشحات واژینال نه تنها بی‌خطر و طبیعی‌اند بلکه وجودشان برای حفظ سلامت دستگاه تناسلی و ناحیه واژن ضروری است. اما در بسیاری از موارد، ترشحات واژینال به واسطه عوامل بیرونی به وجود می‌آیند. در صورتی که این عوامل حالت بیماری و عارضه را به خود بگیرند، باید به سرعت درمان شوند تا سلامت افراد را به خطر نیندازند.

در بیشتر موارد داروهایی نظیر آنتی‌بیوتیک‌ها برای از میان بردن عفونت‌هایی که باعث ترشحات بوده‌اند، تجویز می‌شوند. ضمن اینکه رعایت اصول بهداشتی نیز تا حدی زیادی در بهبودی و از میان بردن عفونت‌ها مفید است.

در حال بخوانید: سالک چیست؟

ترشح زیاد واژن

ترشح زیاد واژن

ترشح واژن اگر از حد طبیعی فراتر رود و همراه علائم دیگر باشد، می‌تواند به معنای وجود عفونت باشد

ترشح زیاد واژن در واقع روش بدن شما برای تمیز نگه داشتن و حفاظت از این ناحیه است. افزایش ترشحات واژینال به واسطه تحریک جنسی و تخمک‌گذاری کاملا طبیعی است. علاوه بر این، انجام فعالیت‌های جسمی، مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری و استرس عاطفی نیز ممکن است منجر به ترشح زیاد واژن شود.

اما در شرایطی که ترشحات واژن غیر طبیعی باشند، احتمال وجود عفونت داده می‌شود. ترشحات غیرطبیعی واژن هم ترشحاتی هستند که بیش از اندازه زیاد، دارای بوی بد شدید و همراه با خارش، سوزش یا درد زیاد باشند.

علائم عفونت واژینال

عفونت واژینال، یکی از متداول‌ترین بیماری‌های دستگاه تناسلی بانوان است. عوامل متعددی نظیر تغییرات هورمونی، استرس، داروهای جلوگیری از بارداری و خود بارداری، روابط جنسی و… ممکن است عفونت واژینال را با خود به همراه داشته باشند.

عفونت واژینال علائم متعددی دارد، برخی علائم عفونت واژینال عبارتند از: خارش واژن، تغییر در میزان ترشحات واژینال، تغییر رنگ ترشحات واژینال، درد یا سوزش هنگام ادرار کردن، درد هنگام رابطه جنسی و خونریزی یا لکه‌بینی.

در حال بخوانید: دستگاه آی یو دی چیست و چگونه از بارداری جلوگیری می کند؟

عکس ترشحات پنیری واژن

همان‌طور که تا به اینجا مشاهده کردید، ترشحات واژن شکل و ظاهر متفاوتی دارند؛ که هر یک از این شکل‌های ظاهری می‌تواند نشان‌دهنده بیماری یا مشکلی باشد که باعث بروز این ترشحات شده‌اند. ترشحات پنیری واژن، نوعی از این ترشحات است که در برخی از موارد مشاهده می‌شود. عفونت مخمر یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که باعث بروز ترشحات پنیری واژن می‌شود.

عکس ترشحات پنیری واژن

با مشاهده این عکس ترشحات پنیری واژن، تشخیصش برای شما کمی آسان خواهد شد

علت خارش واژن با ترشح

گفتیم اگر ترشح واژن، بیش از اندازه نباشد و علائم دیگری آن را همراهی نکنند، جای نگرانی ندارد و در بیشتر موارد طبیعی است. اما اگر علائم دیگری نظیر خارش به این ترشحات اضافه شوند، باید جدی‌تر به آن فکر کرد و به سراغ تشخیص دقیق این مشکل رفت.

یکی از علائم مهم، خارش است؛ علت خارش واژن با ترشح می‌تواند نشانه عفونت ریکومونیازیس باشد. این عفونت که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود، علائم دیگری نیز دارد مانند خارش یا درد. ضمن اینکه ترشحات آن هم عموما زرد یا سبزرنگ هستند.

عفونت مخمر، دیگر علت خارش واژن با ترشح است؛ ترشحات در این عفونت، سفید و پنیری است و سوزش و خارش را با خود به دنبال دارد.

در حال بخوانید: خواص آلبالو

مراقبت‌های خانگی هنگام بروز ترشحات واژینال

برای پیشگیری از عفونت‌ها (که اصلی‌ترین دلیل ترشحات غیرطبیعی واژینال هستند)، بهداشت را رعایت کنید و لباس زیر نخی بپوشید. همچنین در رابطه جنسی نیز اصول بهداشتی را رعایت کنید.

اگر می‌دانید که مبتلا به عفونت مخمر هستید و نمی‌خواهید از داروهای خوراکی مصرف کنید، می‌توانید کرم یا شیاف استفاده کنید؛ در بیشتر کشورها این دارو را بدون نسخه می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید.

اما در صورتی که ترشحات واژینال همراه با تب، درد در شکم، کاهش وزن بی‌دلیل، خستگی و افزایش ادرار باشد، به هیچ وجه به درمان‌های خانگی بسنده نکنید و در اولین فرصت نزد متخصص زنان بروید.

و در پایان

احتمالا با خواندن آنچه تا به حـال گفته شد، به شناختی اجمالی درباره انواع ترشحات واژینال و علت آن‌ها دست یافته‌اید. درباره این ترشحات باید چند نکته را در نظر داشته باشید؛ نخست اینکه آنچه در این مقاله بیان شد، موضوعاتی کلی است و ممکن است شرایط هر فرد با فرد دیگر متفاوت باشد. بنابراین اگر ترشحات واژینال شما زیاد و ادامه‌دار شده، آن را جدی بگیرید و در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنید. ضمنا دارو‌ها را نیز تا پایان دوره مصرف کنید زیرا اگر دلیل ترشحات، عفونت باشد و دوره دارو را تکمیل نکنید، ممکن است به طور عفونت، کامل از بین نرود.

دیگر اینکه بهتر است برنامه منظمی برای مراجعه به پزشک متخصص زنان داشته باشید؛ مثلا هر شش ماه پیش پزشک بروید و آزمایش‌هایی نظیر پاپ‌اسمیر را حتما سالی یک بار انجام دهید. حتی اگر ترشحات واژنی نداشتید، باز هم مراجعه منظم به پزشک می‌تواند بسیار مفید باشد.

و در نهایت اینکه سعی کنید رفتارهای جنسی سالمی داشته باشید؛ همان‌طور که مشاهده کردید، روابط جنسی یکی از اصلی‌ترین راه‌های انتقال عفونت‌ها و بیماری‌های دستگاه تناسلی هستند؛ بنابراین توجه به اصول بهداشتی، تا حد زیادی سلامت شما را تضمین می‌کنند.

 

سوالات متداول

ترشحات واژن از چه سنی شروع می‌شود؟

دخترها، حدود شش ماه پیش از اولین پریودشان، شاهد بروز ترشحات واژینال خواهند بود. این ترشحات کاملا طبیعی و به دنبال عملکرد هورمون‌هاست. در واقع ترشحات به سلامت هر چه بیشتر ناحیه واژن کمک می‌کنند. ترشحات واژینال در این دوره ممکن است رقیق یا غلیظ باشد. بروز ترشحات با شرایط ظاهری متفاوت، در دوره‌های زمانی مختلف از ایام قاعدگی، کاملا عادی است.

آیا عفونت می‌تواند عامل ترشحات واژینال باشد؟

بله؛ در واقع یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز ترشحات واژینال، وجود انواع عفونت‌ها در دستگاه تناسلی است. بنابراین اگر ترشحات واژینالتان بیشتر از حد طبیعی است، یا بودار و همراه با خارش (سوزش یا درد) است، حتما در اولین فرصت به پزشک معالجتان مراجعه کنید.

ترشحات سفید کشدار نشانه چیست؟

یکی از طبیعی‌ترین ترشحات واژن، همین ترشحات بی‎رنگ و کشدار هستند. این نوع از ترشحات در واقع نشانه‌ای از تخمک‌گذاری هستند. و از آنجایی که تخمک‌گذاری یکی از فرآیندهای طبیعی بدن خانم‌هاست، این ترشحات نه تنها نگران‌کننده نیستند، بلکه نشانه‌ای از عملکرد طبیعی و درست بدن به شمار می‌آیند.

ترشحات آبکی واژن نشانه چیست؟

ترشحات آبکی واژن نیز کاملا طبیعی هستند. زمان و شرایط خاصی برای بروز آن‌ها وجود ندارد؛ در واقع ترشحات آبکی واژن را ممکن است در هر زمان و شرایطی مشاهده کنید. بروز این ترشحات که بی‌بو نیز هستند، در پی فعالیت جسمی و انجام ورزش عادی است.


منابع

www.healthline.com

kidshealth.org

www.nhs.uk

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات