جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

واژینوز باکتریال / نشانه های بیماری واژینوز باکتریایی و راه درمان آن

واژینوز باکتریال
تاریخ بروزرسانی : ۱۳ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

واژینوز باکتریال یا واژینوز باکتریایی (Bacterial vaginosis) نوعی عفونت شایع واژن است که در اثر به هم خوردن تعادل طبیعی برخی از باکتری‌هایی که در واژن وجود دارند، روی می‌دهد. این بیماری با علائمی مثل وجود ترشحات سفید مایل به خاکستری که بویی شبیه بوی ماهی دارد، شناسایی می‌شود. البته افراد مختلف ممکن است علائم دیگری از آن را هم تجربه کنند. خوشبختانه واژینوز باکتریایی قابل درمان است و به دلیل ماهیت باکتریایی بیماری، می‌توان آن را به کمک داروهای آنتی بیوتیک رفع کرد. اگر می‌خواهید درباره این بیماری بیش‌تر دانید، مطالعه مقاله پیش رو به شما کمک خواهد کرد.

واژینوز باکتریال چیست


تصویر خدمات اقساطی

واژینوز باکتریال چیست

همه زنان سالم در واژن خود مقداری باکتری دارند. اگر تعداد این باکتری‌ها در اثر عوامل مختلف تغییر کند و رشد گروهی از آن‌ها بیش‌تر شود، تعادل طبیعی باکتریایی واژن به هم می‌خورد. این موضوع منجر به یک عفونت واژینال می‌شود که شایع‌ترین علت ترشحات غیرطبیعی واژن در زنانی است که در سنین باروری (۱۵ تا ۴۴ سال) قرار دارند.

طبق آمارها از هر سه زن فعال جنسی، یک نفر به واژینوز باکتریال دچار می‌شود. گفته می‌شود که نیمی از این زنان هیچ نشانه‌ای از بیماری را تجربه نمی‌کنند؛ اما گروهی ممکن است علائمی مانند ترشحات غیرطبیعی واژینال با بویی ناخوشایند داشته باشند. زنان مبتلا در صورت عدم درمان، با عوارضی مثل زایمان زودرس و بالارفتن احتمال ابتلا به عفونت‌ یا بیماری های مقاربتی مواجه خواهند شد.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

علایم واژینوز باکتریال

گاهی واژینوز باکتریال هیچ علامتی در مبتلایان ایجاد نمی‌کند. اما برخی دیگر از افراد، علائم خاصی دارند که به تشخیص بهتر بیماری کمک می‌کند. مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • بوی بد واژن که مشخصا بویی شبیه بوی ماهی است. این بو معمولا بعد از رابطه جنسی یا در طول دوران قاعدگی، شدیدتر و بیش‌تر حس می‌شود
  • خروج ترشحات رقیق سفید، خاکستری یا سبز از واژن
  • احساس سوزش در هنگام خروج ادرار
  • درد، سوزش یا خارش در واژن

علائم واژینوز باکتریایی

علت ایجاد واژینوز باکتریایی

واژینوز باکتریایی به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. موارد زیر از مهم‌ترین دلایلی هستند که در این عارضه نقش دارند:

  • کمبود طبیعی باکتری لاکتوباسیل

نوعی باکتری به نام لاکتوباسیلوس محیط واژن را کمی اسیدی نگه می‌دارد تا باکتری‌های مضر نتوانند به خوبی رشد کنند. اگر سطح این باکتری در واژن به دلایلی کم شود یا به طور طبیعی کم‌تر از حد نرمال باشد، باکتری‌های بد می‌توانند در آن به خوبی رشد کنند.

  • روابط جنسی (شرکای جنسی متعدد)

واژینوز باکتریال از طریق جنسی منتقل نمی‌شود؛ اما فعالیت جنسی می‌تواند در ابتلا به آن نقش داشته باشد. البته زنانی که رابطه جنسی نداشته‌اند هم ممکن است به آن دچار شوند. پزشکان می‌گویند فعالیت جنسی می‌تواند محیط باکتریایی واژن را تغییر دهد و به رشد بیش‌ از حد باکتری‌ها منجر شود. ارتباط جنسی با افراد مختلف ممکن است تعادل باکتریایی محیط واژن را مختل کند. برای آگاهی از بیماری hpv و یا اقدام به خرید واکسن گارداسیل خارجی یا ایرانی، میتوانید این مطلب را مطالعه و اقدام به خرید کنید.

  • دوش گرفتن مکرر واژینال

شست‌و‌شوی مداوم واژینال یکی از عواملی است که می‌تواند تعادل باکتری‌های خوب و بد را به هم بزند و با افزایش رشد باکتری‌های مضر، باعث این بیماری و در نتیجه واژینوز باکتریال شود. صابون‌های معطر، ژل‌ها و دئودورانت‌های واژن هم چنین نقشی دارند.

  • IUD داخل رحمی

دستگاه کنترل بارداری IUD داخل رحمی در برخی از زنان به خصوص کسانی که خونریزی نامنظم دارند، باعث واژینوز باکتریایی می‌شود. پزشکان هنوز دقیقا نمی‌دانند که وجود است دستگاه مستقیما باعث افزایش شانس ابتلا به این بیماری می‌شود یا خیر.

  • عفونت های مقاربتی

ابتلا به عفونت‌های مختلف قارچی مانند قارچ واژن و عفونت های باکتریایی و داروهایی که برای درمان آن‌ها استفاده می‌شوند، می‌تواند با تغییر تعادل باکتری‌های واژن باعث واژینوز باکتریایی شود.

بیماری پیلونفریت و راه های درمان آن رابشناسید

علت ایجاد واژینوز باکتریایی

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

درمان واژینوز باکتریال

آنتی بیوتیک‌ها بهترین گزینه برای درمان واژینوز باکتریال هستند. مترونیدازول، کلیندامایسین و تینیدازول از مهم‌ترین آنتی بیوتیک‌های مورد استفاده برای این بیماری هستند که هم به شکل خوراکی و هم موضعی (ژل یا کرم واژینال) مصرف می‌شوند. این داروها معمولا برای مدت پنج تا هفت روز تجویز می‌شوند و لازم است حتی در صورت برطرف‌شدن زودهنگام علائم، طول دوره درمان را کامل کنید. در صورت توقف مصرف دارو پیش از پایان دوره، ممکن است عفونت مجددا عود کند.

پزشکان احتمال می‌دهند که حدود ۸۰ درصد زنان مبتلا به واژینوز باکتریایی دوباره به آن مبتلا شوند و ۱۰ تا ۱۵ درصد بیماران، به بیش از یک دوره درمانی (چند دوره درمان متوالی) نیاز داشته باشند. شما می‌توانید این آنتی بیوتیک‌ها را به صورت غیرحضوری و از طریق داروخانه آنلاین حال تهیه کنید.

عوارض واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریال اغلب یک عفونت آزاردهنده است که می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات دیگری هم شود. عدم تشخیص و درمان کامل این بیماری، در برخی از زنان باعث مشکلات جدی زیر خواهد شد:

زایمان زودرس در زنان باردار

زنان مبتلا به واژینوز باکتریال بیش از دیگران در معرض زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس قرار دارند.

سایر مشکلات احتمالی در زمان بارداری

زنان مبتلا به این بیماری ممکن است سقط جنین داشته باشند یا نوزادانی با وزن پایین‌تر از معمول به دنیا ‌آورند. ضمنا احتمال موفقیت روش‌های درمان ناباروری مثل لقاح مصنوعی یا IVF در آن‌ها کم‌تر است.

زایمان زودرس

عفونت های مقاربتی

عدم درمان واژینوز باکتریال، با کاهش دفاع طبیعی بدن در برابر عفونت می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت‌های مقاربتی مثل بیماری کلامیدیا، تبخال تناسلی، سوزاک و HIV را افزایش دهد. درباره آزمایش بیماری های مقاربتی و انجام آن بیشتر بدانید

بیماری التهابی لگن (PID)

عفونت ناشی از واژینوز باکتریایی در صورت عدم درمان می‌تواند باعث گسترش عفونت به سایر بخش‌های دستگاه تولیدمثل زنان مثل رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ و ابتلا به بیماری التهابی لگن شود.

درباره تزریق سفازولین در منزل و نحوه انجام آن بیشتر بدانید

پزشک متخصص برای درمان واژینوز باکتریایی

واژینوز باکتریال یک عفونت شایع و خفیف واژینال است، اما می‌تواند شما را در برابر عوارض جدی و خطرناکی آسیب‌پذیر کند. اگر متوجه علائم این بیماری یا وضعیت غیرعادی شدید، مشورت با یک پزشک متخصص را به تعویق نیندازید. تشخیص و درمان زودهنگام تا حد زیادی شانس درمان کامل و پیشگیری از عود مجدد علائم را کاهش می‌دهد. اگر وقت کافی برای مراجعه به پزشک ندارید یا از بیان مشکلات خود در مشاوره حضوری خجالت می‌کشید، دکتر زنان آنلاین می‌تواند یک راهکار مناسب باشد.

سوالات متداول

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h3″ question-0=”واژینوز باکتریال چیست و چگونه درمان میشود” answer-0=”این یک عفونت باکتریایی واژینال است که در اثر اختلال در تعادل باکتری‌های موجود در واژن ایجاد می‌شود. بهترین دارو برای درمان این بیماری، آنتی بیوتیک‌های خوراکی یا واژینال هستند. البته رعایت بهداشت فردی، کاهش دفعات استفاده از دوش واژینال و مصرف محصولات پروبیوتیک هم به درمان آن کمک می‌کند.” image-0=”” headline-1=”h3″ question-1=”واژینوز باکتری چیست” answer-1=”این یک عفونت باکتریایی است که در اثر به هم خوردن تعادل در باکتری‌ها و رشد بیش از حد برخی از باکتری‌های واژن مثل گاردنرلا واژینالیس روی می‌دهد.” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

 

 

منابع

cdc.gov

mayoclinic.org

my.clevelandclinic.org

plannedparenthood.org

womenshealth.gov

webmd.com

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات