جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

مراقبت از دندان کودکان / راه های حفظ سلامتی دندان در کودکان

مراقبت از دندان کودکان
تاریخ بروزرسانی : ۰۱ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

مراقبت از دندان کودکان بسیار جدی و مهم است؛ چون وجود مشکلات دندانی، علاوه بر ایجاد درد و ناراحتی در آن‌ها باعث اختلال در غذاخوردن، صحبت‌کردن، بازی و برقراری ارتباط با سایر کودکان و حتی یادگیری می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند کودکانی که از سلامت دهان و دندان ضعیفی برخوردارند، بیش از سایر کودکان از مدرسه غیبت می‌کنند و نمره‌های کم‌تری می‌گیرند! داشتن دندان‌های سالم به حفظ سلامت جسمی و روانی کودک کمک می‌کند.

خوشبختانه بیش‌تر مشکلات دندانی کودکان قابل پیشگیری و درمان هستند. توجه به نکات بهداشتی و مراجعه منظم به دندانپزشک برای معاینه، بهترین راهکارها برای مراقبت از دندان کودکان هستند.

اگر در مورد سلامت دهان و دندان خود یا کودک‌تان سوالی دارید، می‌توانید همین حالا از مشاوره آنلاین دندانپزشکی حال استفاده کنید. البته می‌توانید در صورت بالا بودن هزینه های دندانپزشکی، از سرویس دندانپزشکی اقساطی حال نیز استفاده کنید. البته مطالعه این مقاله هم به شما کمک می‌کند تا با نکات طلایی مراقبت از دندان کودکان و زمان مراجعه به دندانپزشک آشنا شوید.


تصویر خدمات اقساطی

نکات طلایی برای مراقبت از دندان کودکان

به طور کلی، تمیزکردن و مراقبت از دندان کودکان از سنین کم، باعث ایجاد عادات خوبی در آن‌ها می‌شود. البته این مراقبت‌ها به تنهایی تضمین‌کننده سلامت دهان و دندان نیست! عادات غذایی و تغذیه سالم هم نقش مهمی در این زمینه دارد. دندانپزشکان کودک چند نکته مهم را برای سلامت دندان کودکان مطرح می‌کنند که اصلی‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

علائم پوسیدگی دندان کودک

مشکلات دندانی در کودکان باعث بروز دردهای شدید، اختلال در تغذیه، خواب و یادگیری کودک می‌شود

  • مسواک زدن دو بار در روز که بهتر است صبح‌ و شب باشد
  • عادت‌دادن کودک به مراقبت از دندان‌ها و جلوگیری از گازگرفتن اسباب‌بازی‌ها و اشیاء سخت
  • توجه به تغذیه کودک از طریق کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین و افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات مفید
  • ترک عادت مکیدن پستانک یا انگشت در کودکان تا پیش از ۴ سالگی
  • ویزیت دوره‌ای منظم توسط دندانپزشک که معمولا سالی یک تا دو بار خواهد بود

راه های درمان آبسه دندان را در اینجا بخوانید

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان کودکان

وقتی پوسیدگی دندان کودک خیلی عمیق شود، احتمالا نیاز به عصب‌کشی خواهد داشت. این کار یکی از روش‌های مراقبت از دندان کودکان است که با هدف حفظ سلامت دندان و سالم نگه‌داشتن بافت لثه کنار دندان انجام می‌شود. انجام عصب‌کشی در کودکان بسیار رایج است و خانواده‌ها نباید نگران آن باشند. از آن‌جا که عصب آسیب‌دیده در طول فرآیند درمان کشیده می‌شود، احتمالا کودک بعد از انجام عصب‌کشی درد زیادی نخواهد داشت. می‌توانید مقاله قرص ناپروکسن برای دندان درد را در اینجا مطالعه کنید.

عصب کشی با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و روشی ایمن و بی‌خطر است. البته لازم است پیش از انجام آن، دندانپزشک را از حساسیت‌های و مشکلات کودک خود آگاه کنید. مسواک‌زدن با ملایمت، پرهیز از جویدن غذاهای سفت با دندان عصب‌کشی‌شده و تمیز نگه‌داشتن لثه‌ها از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از عصب‌کشی در کودکان هستند. مصرف هر نوع داروی مسکن یا آنتی‌بیوتیک در این مرحله باید با تجویز پزشک انجام شود.

نکته مهم در مورد عصب‌کشی دندان کودکان این است که تا زمان رفع کامل بی‌حسی، هیچ نوع خوراکی به کودک ندهید. با توجه به بی‌حس بودن لثه، گونه و زبان، این کار می‌تواند باعث گازگرفتگی، آسیب، تورم و خونریزی در این اندام‌ها شود. در صورتی که کودک احساس درد غیرعادی یا تورم در اطراف دندان عصب‌کشی‌شده داشته باشد، لازم است حتما با دندانپزشک تماس بگیرید.

بیشتر بدانید: چه چیزی برای دندان درد خوب است؟

مراقبت از دندان کودک

بهتر است والدین تا سن هشت سالگی بر نحوه مسواک‌زدن کودک نظارت داشته باشند

مراقبت از دندان کودکان در سن ۳ تا ۵ سالگی

کودکان به طور معمول ۲۰ دندان شیری دارند که تمام آن‌ها تا سه سالگی در می‌آیند. برای مراقبت از دندان کودکان بسیار مهم و دارای اثرگذاری بلندمدت تا بزرگسالی است. برای مسواک‌زدن دندان‌های کودک که با مشاهده نخستین دندان‌های شیری آغاز می‌شود، در ابتدا نیازی به خمیردندان ندارید. اما باید از ۱۸ ماهگی به تدریج از خمیردندان‌های کم فلوراید استفاده کنید. مقدار مجاز مصرف خمیردندان در این سن در حدود یک دانه برنج است.

وقتی کودک شما سه ساله شد، وقت آن است که مقدار مصرف خمیردندان او را به اندازه یک نخود افزایش دهید. توصیه می‌شود که بر روند مسواک‌زدن کودک خود تا ۸ سالگی نظارت کنید تا از انجام صحیح آن مطمئن شوید. استفاده از مقدار مناسب خمیردندان، مدت‌زمان مسواک زدن و جلوگیری از خورده‌شدن خمیردندان توسط کودک از مواردی است که والدین باید به آن‌ها توجه کنند.

درباره راه های سفید کردن دندان  این مطلب را بخوانید

برای مراقبت از دندان کودکان سه تا پنج ساله، باید آن‌ها را سالی یک یا دو بار برای معاینه و بررسی دندان‌ها به دندانپزشکی ببرید. تشخیص زودهنگام پوسیدگی دندان‌ها و انجام اقدامات درمانی به‌موقع می‌تواند جلوی آسیب بیش‌تر و ازدست‌رفتن دندان کودک را بگیرد. در صورت نیاز به کشیدن نخ دندان، لازم است که والدین این کار را به دقت برای کودک انجام دهند.

بهترین زمان برای مراجعه به دندانپزشک کودک

کودکان باید از حدود یک‌سالگی یعنی زمانی که نخستین دندان‌شان ظاهر می‌شود، به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنند. این مراجعه علاوه بر این که به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید برای مراقبت‌های دندانی او برنامه‌ریزی کنید، باعث آشنایی کودک با محیط دندانپزشکی و کاهش ترس و اضطراب در مراجعه‌های بعدی می‌شود. خوب است بدانید کودکانی که یاد می‌گیرند به دندان‌های خود اهمیت دهند و هر روز مسواک می‌زنند، راحت‌تر و با تمایل بیش‌تری به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند.

مراقبت از دندان کودکان

توصیه می‌شود کودکان بعد از رشد نخستین دندان، سالی یک یا دو بار به دندانپزشک مراجعه کنند

دندان‌های کودکان باید به طور منظم توسط دندانپزشک کودک بررسی شود. دندانپزشک فاصله دقیق مراجعه هر کودک به دندانپزشکی را با توجه به وضعیت سلامتی دندان‌های او تعیین می‌کند. گاهی برای انجام اقدامات درمانی ضروری، لازم است در فواصل زمانی کوتاه‌تر به مطب یا کلینیک مراجعه کنید. بسته به وضعیت دهان و دندان کودک، ممکن است دندانپزشک او را به سایر متخصصان بهداشت دهان و دندان ارجاع دهد.

درصورت داشتن هرکونه سوال در زمینه کودکان میتوانید از خدمت دکتر اطفال آنلاین سامانه حال استفاده کنید.

 

کلام پایانی

مراقبت از دندان کودکان فرآیندی است که با مشاهده نخستین دندان‌ها آغاز می‌شود. عادت‌دادن کودک به مراقبت از دندان‌ها زمینه را برای داشتن لثه و دندان‌هایی سالم در بزرگسالی فراهم می‌کند. به همین دلیل لازم است که دندان‌های کودک به صورت دوره‌ای توسط دندانپزشک بررسی و معاینه شوند تا اقدامات درمانی زودهنگام انجام شود. سامانه حال با توجه به هزینه‌های بالای درمان‌های دندانپزشکی، خدمات دندانپزشکی اقساطی را در جهت ارتقاء سلامت جامعه فراهم کرده است. این سرویس با تشویق افراد به درمان زودهنگام مشکلات دندانی، به مراقبت از دندان کودکان و بزرگسالان کمک می‌کند.

 

سوالات متداول

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”چرا دندان نوزاد زرد میشود؟” answer-0=”عوامل مختلفی در زردشدن دندان‌های کودکان موثرند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تجمع پلاک‌‌ها در اثر مسواک‌زدن نامناسب، مصرف برخی از داروها، مشکلات مادرزادی، مصرف زیاد نوشیدنی‌ها و غذاهای رنگی، رشد باکتری‌ها روی دندان و…. اشاره کرد.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”علائم پوسیدگی دندان کودک چیست؟” answer-1=”لازم است که والدین به دندان‌های کودک خود توجه کافی داشته باشند و با مشاهده علائم پوسیدگی دندان، برای انجام معاینه و درمان به دندانپزشک مراجعه کنند. این علائم شامل تغییر رنگ دندان یا لثه، احساس درد در دندان یا لثه، متورم‌شدن لثه‌ها و گونه‌ها، ایجاد بوی بد در دهان، کم‌اشتها‌شدن کودک و بی‌قراری غیرعادی او است.” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

 

 

 

منابع

cdc.gov/oralhealth

raisingchildren.net.au

medlineplus.gov

childrensdentistryofcharlottesville.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات