جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

توصیه‌های کاربردی برای درمان زردی نوزاد

زردی نوزاد
تاریخ بروزرسانی : ۰۱ شهریور

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

زردی نوزاد در همان روزهای ابتدای تولد، یکی از اتفاقاتی است که اگر شیوه برخورد با آن را بدانیم، سختی‌هایش قابل کنترل خواهد شد. پیش از هر چیز باید بدانید که ابتلای نوزادان به زردی، اتفاقی متداول و رایج است. بنابراین اگر به شما گفتند نوزادتان زردی دارد، آه و شیون به راه نیندازید. البته اگر مادری را دیدید که به خاطر زردی نوزادش مانند ابر بهار اشک می‌ریزد، تعجب نکنید؛ احتمالا این مادر مبتلا به افسردگی پس از زایمان است و زردی تنها بهآن‌های شده برای سرازیر شدن اشک‌هایش!

گاهی اوقات، زردی به پس از تولد، به حدی بالاست که پزشک متخصص ترجیح می‌دهد، فرزند نو رسیده را چند روزی بیشتر در بیمارستان نگه دارد. شاید دوری از نوزاد و آمد و رفت مادر تازه زایمان کرده به بیمارستان برای شیر دادن به او، سخت و آزاردهنده باشد، اما بهتر است با تشخیص پزشکان مخالفت نکنید. می‌توانید از بخش دکتر زنان آنلاین پزشک مورد نظرتان را انتخاب کرده و در خانه خودتان با او گفتگو کنید.


تصویر خدمات اقساطی

زردی نوزاد چیست؟

زردی نوزاد یک بیماری شایع در نوزادان تازه متولد شده است و زمانی اتفاق می افتد که بیلی روبین بیش از حد در خون وجود داشته باشد، بیلیروبین رنگدانه زرد رنگی است که هنگام تجزیه گلبول های قرمز تشکیل می‌شود. به طور معمول، کبد بیلی روبین را از جریان خون خارج می کند، اما در برخی موارد، ممکن است چند روز طول بکشد تا کبد نوزاد به طور موثر شروع به کار کند و در نتیجه بیلی روبین تجمع یافته و باعث زرد شدن پوست و سفیدی چشم نوزاد می‌شود.

علت زردی نوزاد

احتمالا یکی از پرسش‌هایی که همان ابتدا به ذهنتان می‌رسد علت زردی نوزاد است؛ حتی ممکن است این موضوع ذهن زنان باردار در آستانه زایمان را نیز حسابی درگیر کند. زمانی که بیلی‌روبین خون نوزاد بیش از حد معمول باشد، سلول‌های قرمز خون، هنگام تجزیه، رنگدانه‌های زرد تولید می‌کنند. همین رنگدانه‌های زرد هستند که باعث می‌شوند، پوست نوزاد زرد به نظر بیاید. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟

موضوع این است که چه کودکان و چه بزرگسالان این بیلی‌روبین را در خون خود دارند، اما کبد به سراغ آن می‌رود و به حسابش می‌رسد، در ادامه هم دستگاه گوارش و روده‌ها به کار می‌افتند و بیلی‌روبین مزاحم را دفع می‌کنند. اما از آنجایی که کبد نوزاد هنوز به تکامل نرسیده و همچنان در حـال کامل شدن است، شاید نتواند تمام وظایف خود را به خوبی انجام دهد. بنابراین نمی‌تواند بیلی‌روبین اضافی را دفع کند و این اتفاق، به صورت زردی خود را نشان می‌دهد.

اما چه عواملی احتمال ابتلای نوزاد به زردی را افزایش می‌دهند؟ تولد زودتر از موعد، یکی از اصلی‌ترین دلایل ابتلای نوزاد به زردی است، زیرا همان‌طور که گفته شد، کبد هنوز کامل نشده و نمی‌تواند وظیفه خود را انجام دهد. دومین عامل، شیر نخوردن به اندازه کافی است؛ نوزادی که به راحتی پستان را قبول نمی‌کند یا نوزادی که هنوز شیر مادرش از پستان جاری نشده، نمی‌تواند بیلی‌روبین را دفع کند و دچار زردی می‌شود. و در نهایت سازگار نبودن گروه خونی مادر و نوزاد (یکسان نبودن RH خون مادر و نوزاد) نیز باعث بروز این بیماری خواهد شد.

درباره راه های زیاد شدن شیر مادر در اینجا بخوانید

از دیگر عواملی که باعث زردی می‌شوند، می‌توان به کبودی نوزاد هنگام تولد (یا خونریزی‌های دیگر او)، مشکلات کبدی، عفونت، کمبود آنزیم و ناهنجاری در گلبول‌های قرمز اشاره کرد.

علائم زردی نوزاد چیست؟

علائم زردی بچه

نوزادی که دچار زردی می‌شود، پوست صورت و سفیدی چشم‌هایش رنگ زرد به خود می‌گیرند

برخی از والدین، خصوصا آن‌هایی که برای اولین بار صاحب فرزند شده‌اند، درباره نوزادشان به شدت نگران هستند. یکی از نگرانی‌های آن‌ها درباره زردی است؛ آن‌ها به طور مرتب نوزاد را چک می‌کنند تا ببینند به زردی مبتلا شده است یا خیر. اگر شما هم از این دست والدین هستید، برای تشخیص زردی باید به برخی علائم توجه کنید. علائم زردی در بیشتر موارد، بین ۲ تا ۴ روز پس از زایمان خود را نشان می‌دهد و از آن روز است که باید به دنبال زرد شدن پوست نوزاد بگردید. سطح بیلی‌روبین، ۳ تا ۷ روز پس از تولد به بیشترین حد خود می‌رسد. برای تشخیص راحت‌تر این کار را انجام دهید:

به آرامی انگشتتان را روی سطح پوست نوزاد بکشید، اگر رد انگشتتان روی پوستش زرد شد، نوزاد مبتلا به زردی است. ضمنا سفیدی چشم نوزاد هم رنگ زرد به خود می‌گیرد که تشخیص بیماری را آسان‌تر می‌سازد.

گاهی اوقات تشخیص زرد بودن یا نبودن پوست نوزاد کار ساده‌ای نیست. ممکن است هر یک از اطرافیان در این باره، نظر متفاوتی داشته باشند. همین ضد و نقیض‌گویی‌ها ممکن است بیشتر والدین را نگران کند. بنابراین اگر پزشک تشخیص دهد، در این زمان آزمایش تست میزان بیلی‌روبین تجویز می‌شود. اگر پزشک بیلی‌روبین موجود در خون نوزاد را بالا ارزیابی کند، باید به سراغ درمان رفت. میزان طبیعی بیلی‌روبین به وزن نوزاد بستگی دارد اما در کل اگر میزان آن در آزمایش زردی نوزاد به ۱۶ برسد، بستری شدن نوزاد در بیمارستان ضروری است.

زردی نوزاد تا چند روزگی خطرناک است

در بیشتر موارد، زردی نوزاد خطرناک نیست و طی چند هفته خود به خود برطرف می شود. اما با این حال، در برخی موارد، می تواند شدیدتر شود و نیاز به مراقبت های پزشکی داشته باشد. اگر نوزاد شما زردی گرفته حتما او را هیدراته نگه دارید و در سریع‌ترین زمان ممکن با پزشک مشورت کنید.

اگر سطح بیلی روبین خون بیش از حد بالا برود و به موقع درمان نشود، زردی نوزاد خطرناک تلقی و باعث کرنیکتروس می‌شود که یک اختلال مغزی نادر اما جدی است و می‌تواند باعث آسیب دائمی به سیستم عصبی کودک شود. این آسیب در نهیت منجر به فلج مغزی، کاهش شنوایی و سایر تاخیرهای رشدی خواهد شد

والدین باید نوزادان خود را از نظر علائم زردی مانند زردی پوست یا سفیدی چشم، تغذیه نامناسب، بی حالی و ادرار تیره تحت نظر داشته باشند. در صورت وجود این علائم، مشاوره با دکتر اطفال آنلاین یک ضرورت است.

رنگ مدفوع نوزادی که زردی دارد

رنگ مدفوع نوزاد مبتلا به زردی می تواند متفاوت از رنگ مدفوع نوزاد سالم باشد. مدفوع او ممکن است به جای رنگ زرد معمولی، رنگ پریده یا خاکی به نظر برسد زیرا وقتی سطح بیلی روبین بالا باشد، مقدار کمتری از آن از روده‌ها دفع می‌شود و بنابراین کمتر در مدفوع وجود دارد. نوزادان مبتلا به یرقان علاوه بر مدفوع رنگ پریده یا سفالی ممکن است علائم دیگری مانند بی اشتهایی، بی حالی و تحریک پذیری را نیز داشته باشند.

درمان زردی نوزاد

در بیشتر موارد، زردی نوزاد، خود به خود، خوب می‌شود. اگر نوزاد شما روزی ۸ تا ۱۲ بار، از شیر مادر تغذیه کند، به احتمال زیاد، طی روزهای آینده بهبود می‌یابد. اما در صورتی که زردی همچنان ادامه داشته باشد، درمان شروع می‌شود. رایج‌ترین درمان آن، فوتوتراپی است؛ در این روش از نور برای تجزیه بیلی‌روبین نوزاد استفاده می‌شود.

برای استفاده از فوتوتراپی نوزاد بدون لباس و تنها با پوشک (و البته چشم‌بند مخصوص نوزاد)، روی تخت مخصوص قرار می‌گیرد و نوری آبی به بدنش تابانده می‌شود. با این درمان گلبول‌های قرمز جایگزین خون آسیب‌دیده خواهند شد، ضمنا گلبول‌های قرمز، افزایش و سطح بیلی‌روبین کاهش می‌یابد. پس از این درمان است که کم‌کم پوست نوزاد، رنگ طبیعی خود را بازخواهد یافت.

دستگاه زردی نوزاد

دستگاه زردی نوزاد

دستگاه زردی نوزاد یا دستگاه فوتوتراپی، دستگاهی است که با تاباندن نور آبی، این بیماری را درمان می‌کند

در صورتی که آزمایش خون، بیلی‌روبین موجود در خون نوزادتان را بالا نشان می‌دهد، می‌توانید به سراغ استفاده از دستگاه زردی بروید. همان‌طور که بالاتر گفتیم،دستگاه فوتوتراپی، دستگاهی است که نوری آبی به بدن او می‌تاباند. این نور به مرور گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد و میزان بیلی‌روبین را پایین می‌آورد.

شما برای استفاده از این دستگاه می‌توانید با مشورت پزشک و اجازه او، آن را برای مدتی کوتاه (مثلا ۲۴ ساعت) اجاره کرده و در خانه استفاده کنید. به این ترتیب مجبور نخواهید بود که دلبندتان را از خود دور کرده و به بیمارستان ببرید.

در بلاگ بخوانید:  بهترین زمان از شیر گرفتن کودک دختر

درمان زردی نوزاد یک ماهه

نحوه استفاده از دستگاه زردی نوزاد

نحوه استفاده از دستگاه فوتوتراپی به این ترتیب است که ابتدا لباس‌هایش را از تنش دربیاورید و اجازه دهید تنها پوشک به پایش باشد. سپس چشم‌بند مخصوص نوزاد را به چشمش بزنید و او را روی تخت مخصوص، داخل دستگاه قرار دهید. بعد چراغ آن را روش کنید و اجازه دهید، چند ساعتی نوزاد زیر این نور بماند. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

دستگاه مهتابی نوزاد

پس از استفاده از دستگاه فوتوتراپی، زردی نوزاد در ظاهرش تا حد زیادی کم می‌شود؛ اما اگر هنوز تردید دارید که دلبندتان زردی دارد یا نه، می‌توانید آزمایش خون را تکرار کنید، اگرچه انجام آزمایش خون برای نوزاد کار خوشایندی نیست.

به خاطر داشته باشید هنگام استفاده از دستگاه یا بعد از آن، لباس زرد به تن نوزاد نباشد زیرا انعکاس نور مانع از تشخیص دقیق رنگ پوست او می‌شود.

عوارض استفاده از دستگاه زردی نوزاد

از آنجایی که والدین همیشه نگرانی‌هایی درباره نوزادشان دارند، احتمالا یکی از دغدغه‌هایشان هم عوارض استفاده از دستگاه فوتوتراپی برای زمانی که زردی در نوزاد یک ماهه ایجاد شده است. عوارض دستگاه به عوامل مختلفی نظیر طول موج لامپ استفاده شده در دستگاه فوتوتراپی، مدت زمان قرار گرفتن نوزاد در دستگاه و… بستگی دارد.

از اصلی‌ترین عوارض استفاده از این دستگاه هم می‌توان به اسهال شدن نوزاد، بثورات روی پوست شکم، کم آب شدن بدن، گرما و کلافگی نوزاد اشاره کرد.

برای پیشگیری از این عوارض باید اقداماتی انجام دهید. مثلا هر بار بیش از ۲ ساعت، نوزاد در داخل دستگاه نباشد؛ در واقع هر ۲ ساعت نوزاد را از زیر دستگاه خارج کرده و مدتی بعد مجددا این کار را تکرار کنید. دیگر اینکه پس از خارج کردن نوزاد از زیر دستگاه به او شیر دهید. چشم او را با چشم‌بند بپوشانید. و اگر در فصل تابستان در حـال استفاده از این دستگاه هستید، آن را در محلی قرار دهید که کمی باد خنک کولر یا پنکه به نوزاد بخورد تا کلافه نشود.

زردی نوزاد ۲۰ روزه

تخمین زده می‌شود که نوزاد عموما بین دو تا سه هفته پس از تولد، از شر زردی در نوزاد 20 روزه راحت شود. اما خب همیشه هم همین‌طور نیست. گاهی اوقات زردی برای نوزاد بیشتر از این مدت دوام پیدا می‌کند و ممکن است والدین شاهد زردی نوزاد ۲۰ روزه خود باشند. در این حالت، استفاده از فوتوتراپی برای نوزاد توصیه می‌شود. حتی ممکن است پس از فوتوتراپی هم به یک باره، زردی از بین نرود اما تا حد زیادی از شدت آن کاسته خواهد شد.

زردی نوزاد ۱۲ روزه

نوزادان به دلیل تولید بیشتر و تجزیه سریعتر گلبول های قرمز خون در چند روز اول زندگی، بیلی روبین بیشتری نسبت به بزرگسالان تولید می کنند. به طور معمول، کبد بیلی روبین را از جریان خون فیلتر می کند و آن را در مجرای روده آزاد می کند. کبد نابالغ نوزاد تازه متولد شده اغلب نمی تواند بیلی روبین را با سرعت کافی حذف کند و باعث بیلی روبین اضافی می شود. زردی ناشی از این شرایط، زردی فیزیولوژیکی نامیده می شود و معمولاً در روز دوم یا سوم زندگی ظاهر می شود. بهترین راه برای جلوگیری از گسترش زردی نوزاد 12 روزه مشاوره با متخصص اطفال آنلاین و خوردن مایعات فراوان و سردیجات توسط مادر است.

علت زردی نوزاد یک ماهه

زردی در نوزاد یک ماهه هم موضوع دور از انتظاری نیست؛ یکی از دلایل اصلی زردی نوزاد یک ماهه شیر نخوردن کودک است. مثلا مادر فکر میکند که نوزاد شیر می‌خورد اما درواقع شیر از سینه مادر به خوبی نمی‌آید یا کودک توانایی ندارد خوب سینه را مک بزند و به همین دلیل آب بدنش کم شده و به زردی نوزاد یک ماهه منجر می‌شود. اگر زردی در نوزاد یک ماهه در این زمان هنوز شدید است، باید به فکر درمانی جدی باشید. در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید و در صورت نیاز به درمان‌هایی نظیر فوتوتراپی روی بیاورید.

زردی نوزاد چهل روزه

زردی نوزاد چهل روزه هم مانند نوزاد یک ماهه نگران‌‌کننده نیست، در صورتی که میزان آن کم باشد. در واقع اگر آزمایش خون، وجود بیلی‌روبین در خون را تایید کند اما میزان آن بالا نباشد، به احتمال زیاد نوزاد در مراحل پایانی درمان است و به زودی بهبودی کامل حاصل می‌شود. در برخی از موارد دیده شده که زردی اندک نوزاد تا دو ماهگی ادامه داشته و از آن پس به طور کلی از بین رفته است.

نوزاد چهل روزه

اگر در دوران زردی نوزاد ۴۰ روزه میزان و شدت زردی زیاد نباشد، جای نگرانی نیست و همان‌طور که گفته شد نوزاد در آخرین مراحل بیماری است. اما چنان‌چه شدت زردی زیاد است به طوری که همه افراد آن را تشخیص می‌دهند، مراجعه به پزشک ضروری است.

اجاره دستگاه زردی نوزاد

اگر می‌خواهید به جای حضور در بیمارستان و استفاده از دستگاه زردی نوزاد، این دستگاه را به خانه خود بیاورید می‌توانید اجاره دستگاه زردی نوزاد را مدنظر قرار دهید. در این روش درخواست خود را در بخش اجاره تجهیزات پزشکی ثبت کرده و منتظر تماس تیم پشتیبانی برای دریافت دستگاه زردی نوزاد در خانه خودتان باشید. با این روش دیگر نیازی به حضور در بیمارستان ها یا کلینیک‌ها نخواهد بود اما مراقبت از نوزاد همچنان در جایگاه خود برقرار است. بهتر است از فردی که تجربه آن را داشته راهنمایی بگیرید و یا از بخش پزشک در منزل استفاده کنید تا دکتر به منزل شما آمده و نوزاد شما را معاینه کند.

نوزاد چند ساعت باید در دستگاه زردی بماند؟

معمولاً نوزادان در دستگاه زردی قرار می‌گیرند تا سطح بیلی‌روبین خونشان کاهش یابد. مدت زمانی که باید در دستگاه زردی بمانند، بستگی به شدت زردی و سطح بیلی‌روبین در خون آن‌ها دارد. این مدت زمان برای هر نوزاد ممکن است متفاوت باشد.

با این حال، در بیشتر موارد، نوزادانی که سطح بیلی‌روبین خونشان بسیار بالا نیست، به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت در دستگاه زردی قرار می‌گیرند. اما در صورتی که سطح بیلی‌روبین بسیار بالا باشد، ممکن است نوزاد برای مدت بیشتری در دستگاه زردی نیاز داشته باشد. پس بهتر است پزشک در این زمینه شما را راهنمایی کند.

عوارض زردی نوزاد

سطح بالای بیلی‌روبین در خون باعث بروز زردی در نوزاد یک ماهه یا بزرگتر می‌شود؛ در این حالت عوارض زردی عبارتند از: بی‌حالی، مشکل در بیدار شدن از خواب، گریه بسیار شدید، ضعف در مکیدن شیر، قوس عقب گردن و بدن و تب. برای آشنایی با علت گریه نوزاد در شب این مطلب را نیز مطالعه کنید.

همه این عوارض برای نوزاد مضر است؛ در واقع آن‌ها می‌توانند خودشان عاملی برای کند شدن بهبودی نوزاد باشند. به عنوان مثال، ضعف در مکیدن شیر و کم شیر خوردن که از عوارض زردی است، بهبودی او را نیز به تاخیر می‌اندازد زیرا خوردن شیر از اولین روش‌ها برای درمان زردی است.

علاوه بر این اگر زردی در نوزاد یک ماهه درمان نشده و شدت هم بیابد و به مدت طولانی ادامه داشته باشد، رشد مغزی، ذهنی و جسمی نوزاد را با اختلال مواجه می‌کند. بنابراین اگر زردی فرزند شما شدید است، آن را دست کم نگیرید و به فکر درمان جدی آن باشید.

ارتباط شیردهی با زردی نوزاد

شیردهی به خودی خود علت مستقیم زردی نوزاد نیست، اما اگر نوزاد شیر کافی دریافت نکند باعث تشدید زردی نوزاد شود. در برخی موارد، نوزادان ممکن است برای کاهش سطح بیلی روبین خود نیاز به مکمل با شیر خشک یا درمان فتوتراپی داشته باشند. البته شیر مادر حاوی موادی به نام آنزیم بتا گلوکورونیداز است که سطح بیلی روبین را در خون نوزاد افزایش می‌هد. زیرا این آنزیم ها باعث می شوند که بیلی روبین به جای دفع شدن توسط کبد، دوباره در جریان خون جذب شود.

شیردهی مادر

اما با این حال، اکثریت قریب به اتفاق نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند دچار زردی شدید نمی‌شوند و هر زردی که رخ می‌دهد معمولاً موقتی و بی‌خطر است. در واقع، تغذیه با شیر مادر همچنان به شدت توصیه می‌شود، زیرا فواید سلامتی متعددی برای مادر و نوزاد دارد. به طور کلی در صورت مشاهده علائم زردی نوزاد حتما با پزشک مشورت کنید.

علت پایین نیامدن زردی نوزاد

هایپربیلی روبینمی زمانی اتفاق می افتد که بیلی روبین بیش از حد در خون کودک شما وجود داشته باشد. بیلی روبین از تجزیه گلبول های قرمز خون ساخته می شود. در ابتدا خلاص شدن از شر بیلی روبین برای نوزادان سخت است. این می تواند در خون، بافت ها و مایعات بدن آنها ایجاد شود. بیلی روبین یک رنگ دارد. باعث زرد شدن پوست، چشم ها و سایر بافت های نوزاد می شود (یرقان). زردی ممکن است برای اولین بار در هنگام تولد نوزاد ظاهر شود. یا ممکن است هر زمانی پس از تولد ظاهر شود. در دوران بارداری، جفت، بیلی روبین را از خون کودک شما خارج می کند. وقتی نوزادی به دنیا می آید، کبد کودک این کار را بر عهده می گیرد. ممکن است کودک شما به دلایل زیادی بیلی روبین بیش از حد داشته باشد.

یکی از دلایلی که سطح بیلی روبین در نوزادان بالاتر است این است که گلبول های قرمز بیشتر شکسته می شوند (و در نتیجه بیلی روبین بیشتری تولید می شود). این می تواند مربوط به موارد زیر باشد:

  • کبودی و آسیب های خفیف بافت در حین زایمان.
  • اگر گروه و گروه خونی مادر و نوزاد متفاوت است (یا “ناسازگار”). سیستم ایمنی مادر ممکن است به گلبول های قرمز نوزاد آسیب برساند.
  • علل ارثی تجزیه گلبول های قرمز خون (مانند کمبود آنزیمی به نام گلوکز-6-فسفات دهیدروژناز [G6PD]، که ممکن است در جمعیت های سیاه، مدیترانه یا آسیایی بیشتر رخ دهد).
  • به طور کلی، دفع بیلی روبین در نوزاد در مقایسه با بزرگسالان کندتر است، زیرا کبد و روده نوزاد به طور کامل رشد نکرده است. در نوزادان آسیای شرقی، توانایی حذف بیلی روبین حتی بیشتر طول می کشد تا ایجاد شود.

زردی بچه

برای رفع زردی نوزاد مادر چه بخورد

مادر بهتر است سردیجات بیشتری مانند انار ترش، چای، لیمو شیرین، لیمو ترش، ماهی، هندوانه، دوغ، شیر بز، ماست بخورد اما یکی از نکات مهم این است که در صورت زیاده روی در خوردن سردیجات علاوه بر اینکه ممکن است باعث مشکلاتی مانند زانودرد شود ممکن است باعث افت فشار و سرگیجه شود. ضمن اینکه چیزی مانند ترنجبین را نباید به نوزاد داد. مادر در صورت مصرف بیش از حد ترنجبین ممکن است فا مشکل اختلال در حافضه نیز مواجه شود و به همین دلیل بهتر است حتما با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید. درمان زردی نوزاد با انار یکی دیگر از راه های درمان زردی نوزاد است که بهتر است مادر آب انار را بخورد و به بچه شیر بدهد

راه های درمان زردی نوزاد در خانه

طبیعتا بسیاری از پدر و مادرها، دلشان نمی‌آید نوزاد چند روزه‌شان را برای درمان زردی به بیمارستان بسپارند. از سوی دیگر بالا بودن بیلی‌روبین خون نوزاد و پایین نیامدن آن در طولانی مدت، ممکن است عوارض فراوانی مانند تاخیر در رشد او را با خود به همراه داشته باشد. از این رو درمان زردی مربوط به نوزاد در خانه، یکی از رایج‌ترین شیوه‌هایی است که در این دوران در پیش گرفته می‌شود.

اما برای درمان خانگی زردی در نوزاد یک ماهه چه باید کرد؟ پیشتر هم گفتیم که بهترین کار، شیر دادن به نوزاد در دفعات متعدد است؛ سعی کنید ۸ تا ۱۲ بار در روز، به نوزادتان شیر بدهید، به واسطه همین شیر خوردن احتمالا تا حد زیادی میزان بیلی‌روبین کاهش می‌یابد.

راه حل دیگر دادن قطره ترنجبین به نوزاد است؛ بنا بر تجویز پزشک این قطره را به نوزاد بدهید. احتمالا به تدریج نتیجه آن را مشاهده خواهید کرد. رژیم غذایی مادر هم بهتر است سرشار از آب، میوه‌ها و سبزیجات باشد تا بهبودی هر چه سریع‌تر حاصل شود. برای آشنایی با بهترین رژیم غذایی نوزاد می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید

در صورتی که این شیوه‌های درمانی تاثیری نداشتند، بهتر است از دستگاه فوتوتراپی برای کاهش میزان بیلی‌روبین خون او استفاده کنید.

بچه

ترنجبین برای زردی نوزاد

بنابر توصیه پزشکان، بهترین خوراکی برای نوزادان تا شش ماهگی، فقط و فقط شیر مادر است؛ حتی نیاز نیست به نوزاد آب هم بدهید. در راستای همین توصیه‌ها، بهترین خوراکی برای کاهش بیلی‌روبین و از میان رفتن زردی، همان شیر مادر است. اما طب سنتی بر این باور است که ترنجبین برای این مشکل مفید است و استفاده از آن به بهبود سریع‌تر زردی کمک می‌کند.

از آنجایی که ترنجبین ضرری برای نوزاد ندارد، می‌توانید از آن برای برطرف شدن زردی فررزندتان استفاده کنید. اما بهتر است به جای استفاده از ترنجبین به شکل سنتی، قطره آن (بیلی‌ناستر) را که به شکل بهداشتی در داروخانه‌ها موجود است به نوزاد بدهید. اگر برای این کار تردید دارید، می‌توانید نظر پزشکتان را در این زمینه جویا شوید.

انار برای زردی نوزاد

آب انار برای زردی نوزاد

یکی از خوراکی‌هایی که در طب سنتی برای کاهش زردی توصیه می‌شود، آب انار است

به همان ترتیب که برخی از افراد، ترنجبین را برای کاهش زردی نوزاد توصیه می‌کنند، گروهی نیز بر این باورند که انار برای زردی نوزاد خوب است. اما از آنجایی که ممکن است آب انار ترش و اسیدی باشد و به معده در حـال تکمیل نوزاد آسیب بزند، به طور جدی از مصرف آن اجتناب کنید.

اگر به استفاده از توصیه‌های طب سنتی برای درمان زردی اصرار دارید، همان قطره ترنجبین انتخاب بهتری است. علاوه بر این، به جای اینکه درمان زردی نوزاد با انار را امتحان کنید، بهتر است آن را مادر بنوشد و از طریق شیر به فرزندش منتقل کند.

دلایل طولانی شدن زردی نوزاد

دلایل متعددی نظیر عفونت ادراری، کم‌کاری تیروئید و… باعث طولانی شدن دوران زردی  می‌شوند. اگر زردی طولانی شود، یعنی بیش از ۲ یا ۳ هفته طول بکشد، روش‌های درمانی نظیر استفاده از دستگاه فوتوتراپی و عوض کردن خون نوزاد پیشنهاد می‌شود. اما بهتر است خودتان در این باره قضاوتی نداشته باشید و کار را به کاردان یعنی پزشک متخصص اطفال بسپارید. چنان‌چه زردی مربوط به نوزاد بیشتر از حد معمول طول بکشد، او را نزد پزشک ببرید تا بهترین درمان را به شما پیشنهاد بدهد.

آیا زردی نوزاد همان یرقان است؟

شاید برایتان این پرسش پیش بیاید که آیا زردی نوزاد همان یرقان است؟ بله زردی همان یرقان است، اما زردی مربوط به نوزاد راحت‌تر و سریع‌تر از یرقان بزرگسالان به پایان می‌رسد. اگرچه زردی یا یرقان، بیماری شایعی بین نوزادان است اما آن را به هیچ‌وجه دست کم نگیرید و به فکر درمانش باشید.

همان‌طور که گفته شد، زردی نوزاد، بیماری رایجی در میان این کوچولوهای تازه رسیده است. بنابراین اگر نوزادتان زردی دارد، دست و پایتان را گم نکنید. حتی اگر همان ابتدا پس از زایمان زردی مشخص نباشد، ممکن است در روزهای بعد نشانه‌های آن دیده شود، که در آن زمان هم شروع درمان ضروری است. چنان‌چه درجه زردی بالا باشد و درمانی صورت نگیرد، ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری را با خود به همراه داشته باشد، بنابراین به همان اندازه که درباره زردی نباید دستپاچه شوید، به همان اندازه هم نباید آن را دست کم بگیرید.

پس از به پایان رسیدن زردی و درمان کامل نوزاد، تغییرات را در دلبندتان مشاهده می‌کنید. علاوه بر اینکه، چهره او رنگ طبیعی و خوشایند خود را پیدا می‌کند و بیشتر از پیش خواستنی می‌شود، روند رشد و وزن‌گیریش هم بهبود خواهد یافت.

منابع

www.healthline.com

www.news24.com

www.medicalnewstoday.com

www.mayoclinic.org

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات