جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

قرص دایمتیکون / بهترین قرص برای نفخ معده

قرص دایمتیکون
تاریخ بروزرسانی : ۱۳ آبان

این مقاله توسط دکتر زهرا خدابخش دچانی تایید شده است.

”شما میتوانید با 15% تخفیف با این پزشک به صورت آنلاین صحبت کنید.“

تصویر https://haal.ir/Storage/Profile/ProfilePic/p-2412-097832df-ba39-41d7-8a29-8aabfed9cc9d.jpeg
دکتر زهرا خدابخش دچانی
دکتری حرفه‌ای (رزیدنت) پزشک مشاوره دارویی
برای کپی کد تخفیف اینجا کلیک کنید

نفخ و تجمع گاز در معده و روده از مشکلات رایج گوارشی است که افراد زیادی با آن مواجه هستند. روش‌های درمانی و داروهای مختلفی برای کنترل این عارضه وجود دارد که قرص دایمتیکون یکی از آن‌هاست. این قرص می‌تواند در مدت‌زمانی کوتاه، نفخ را کاهش دهد و از تجمع گاز در دستگاه گوارش جلوگیری کند. به همین دلیل، بسیاری از پزشکان مصرف آن را بعد از صرف غذا مفید می‌دانند.

اگرچه دایمتیکون بدون نسخه هم در دسترس است، اما به شما توصیه می‌کنیم که پیش از مصرف آن حتما با یک دکتر عمومی آنلاین مشورت کنید. ضمنا مصرف دایمتیکون همراه با رژیم غذایی مناسب و پرفیبر، پرهیز از خوردن غذاهای تند و نوشیدنی‌های گازدار و… اثربخشی بهتری بر کاهش نفخ خواهد داشت. این قرص به جز موارد گفته شده، کاربردهای دیگری هم دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره شده است. در ادامه شما را با موارد مصرف و نحوه استفاده از قرص دایمتیکون آشنا می‌کنیم.

درصورت داشتن سوالات تخصصی مشکلات گوارشی میتوانید از دکتر گوارش آنلاین در سامانه حال استفاده کنید.


تصویر خدمات اقساطی

شناخت قرص جویدنی دایمتیکون

دایمتیکون به انگلیسی (Dimethicone) به اشکال مختلفی مانند قرص، قطره و… در دسترس است. یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع قرص دایمتیکون، نوع جویدنی آن است که لازم است برای اثربخشی بهتر و سریع‌تر، به خوبی جویده و بلعیده شود. این قرص یکی از داروهای ضدنفخ بسیار مفید است از تجمع گاز در روده و معده جلوگیری می‌کند.

 

نحوه مصرف قرص دایمتیکون

قرص دایمتیکون به شکل‌های مختلفی مانند قرص جویدنی، کپسول و… در دسترس است

قرص جویدنی دایمتیکون حاوی یک ماده فعال به نام سیمتیکون است که به ذرات مواد موجود در دستگاه گوارش می‌چسبد و دفع آن‌ها را تسهیل می‌کند. این ماده کشش سطحی حباب‌های گاز موجود در دستگاه گوارش را هم به طور موثری کاهش می‌دهد. نتیجه این کار، دفع سریع‌تر و آسان‌تر مدفوع و گازها از دستگاه گوارش و کاهش دردهای شکمی ناشی از آن است. در واقع ترکیبات موجود در این دارو، حباب‌های گاز را متلاشی می‌کنند و به گازها و مواد اجازه می‌دهند که به آسانی عبور کنند.

به همین دلیل، اسهال یکی از عوارض جانبی نسبتا شایع این دارو است که به عنوان عارضه‌ای خفیف و موقتی در نظر گرفته می‌شود. پزشکان مصرف دایمتیکون را برای بیماران مبتلا به مشکلات کبدی و کلیوی و افرادی که به محتویات آن حساسیت دارند، توصیه نمی‌کنند. تجویز آن برای زنان باردار و شیرده هم در شرایط خاص انجام می‌شود. ضمنا لازم است پیش از مصرف این دارو در مورد تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه‌ای که مصرف می‌کنید، اطلاعات لازم را در اختیار پزشک خود بگذارید.

سوالات دارویی شبانه روزی خود را با مشاوران حال در میان بگذارید.

قرص ضد نفخ فوری

اگر گاز و نفخ مداوم یا شدید را تجربه می کنید، می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، عدم تحمل لاکتوز، یا رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک (SIBO) باشد. قرص ضد نفخ فوری حاوی ترکیبی منحصر به فرد از مواد طبیعی، از جمله پروبیوتیک ها، فیبر و آنزیم های گوارشی است که با هم کار می کنند تا هضم سالم را تقویت کنند و علائم گاز و نفخ را کاهش دهند.

در حالی که قرص ضد نفخ فوری یا دایمتیکون می تواند موقتاً گاز و نفخ را تسکین دهد اما در صورت تجربه علائم مداوم یا شدید، حتما باید با یک دکتر عمومی آنلاین مشورت کنید تا در صورت نیاز داروهای دیگری را مصرف کرده و یا حتی آزمایش بدهید.

درباره نفخ شکم در بارداری و درمان آن بیشتر بدانید.

دایمتیکون برای ورم معده

گاستریت یا ورم معده به دلایلی مانند آلودگی با هلیکوباکتر پیلوری، آلرژی و… ایجاد می‌شود و از طریق ایجاد التهاب در پوشش داخلی معده، می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان این اندام و مشاهده علائم زخم معده را افزایش دهد. ورم معده با علائمی مانند کاهش اشتها، حالت تهوع، نفخ و سوزش سر دل و… همراه است.

پزشکان برای درمان ورم معده از داروهای مختلفی مانند آنتی‌اسیدها، مسدود‌کننده‌های H2، مهارکننده‌های پمپ پروتئین و… استفاده می‌کنند. تجویز دایمتیکون برای بیماران مبتلا به گاستریت ممکن است به کاهش عوارض بیماری و رفع مشکلات ناشی از آن کمک کند.

عوارض دایمتیکون

دایمتیکون با تسهیل دفع گاز و مدفوع از بدن، ممکن است باعث ایجاد اسهال در مصرف‌کنندگان شود

نحوه مصرف قرص دایمتیکون

نحوه مصرف قرص دایمتیکون به نوع قرص بستگی دارد. مثلا اگر از دایمتیکون جویدنی استفاده می‌کنید، باید آن را کاملا بجوید و قرص پودرشده را فرودهید. اما در صورتی که از نوع غیرجویدنی یا کپسول آن استفاده می‌کنید، باید قرص را با یک لیوان آب ببلعید. له‌کردن، جویدن و شکستن این قرص به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و تنها باید طبق دستورالعمل مصرف شود. برای نوزادان و کودکان زیر دو سال هم از نوع مایع یا قطره آن استفاده می‌شود.

مقدار مجاز مصرف روزانه قرص دایمتیکون را پزشک تعیین می‌کند. به طور معمول هر فرد که بیش از دو سال سن دارد، می‌تواند سه تا چهار بار در روز این قرص را مصرف کند. توصیه می‌شود که نوع جویدنی دایمتیکون را سه نوبت بعد از غذا و یک نوبت، پیش از خواب مصرف کنید. معمولا برای افرادی که سه نوبت مصرف دایمتیکون در روز تجویز شده، هر سه نوبت بعد از غذا خواهد بود تا اثربخشی بیش‌تری داشته باشد.

می‌توانید این دارو و بسیاری از داروهای دیگر را از طریق داروخانه حال به صورت آنلاین خریداری نمایید.

موارد استفاده قرص دایمتیکون

قرص دایمتیکون برای کنترل سریع فشار در دستگاه گوارش، جلوگیری از نفخ و کاهش گاز معده و روده استفاده می‌شود. البته ترکیبات موثر موجود در قرص دایمتیکون باعث می‌شود که پزشکان آن را برای بیماران مبتلا به نارسایی لوزالمعده، سرطان پانکراس، بیماران دیابتی، و افرادی که دچار اختلال در ترشحات پانکراس هستند هم تجویز کنند.

قرص دایمتیکون و لاغری

دایمتیکون یک داروی ضدنفخ است و نمی‌توان آن را در دسته داروهای لاغری قرار داد

قرص دایمتیکون و لاغری

متخصصان می‌گویند که قرص دایمتیکون برای اثربخش‌بودن، ممکن است از جذب برخی از ترکیبات موجود در مواد غذایی جلوگیری کند. در واقع ماده فعال موجود در این قرص به برخی از اجزای مواد غذایی موجود در دستگاه گوارش می‌چسبد و باعث عدم جذب و دفع سریع‌تر آن‌ها می‌شود.

این عدم جذب غذا به صورت بالقوه می‌تواند در کاهش کالری دریافتی و کاهش وزن نقش داشته باشد. البته این یک روش اثبات‌شده و قطعی برای لاغری نیست! به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم اگر قصد لاغری دارید، به هیچ عنوان خودسرانه به سراغ مصرف داروهای مختلف نروید و حتما با یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی مشورت کنید.

شاید این مطلب نحوه کاهش وزن را بپسندید

 

کلام پایانی

قرص دایمتیکون یکی از اولین گزینه‌های درمانی برای افرادی است که با نفخ مزمن و دردهای ناشی از تجمع گاز در دستگاه گوارش مواجه هستند. این دارو با فروپاشی حباب‌های گاز در معده و روده به دفع بهتر گازها و مدفوع کمک می‌کند. اگر می‌خواهید در مورد مصرف قرص دایمتیکون با یک پزشک مشورت کنید، می‌توانید از پزشکان آنلاین سامانه حال کمک بگیرید. پزشکان این سامانه به صورت ۲۴ ساعته و در تمام روزهای هفته آماده ارائه خدمات به کاربران هستند.

 

 

منابع

apollopharmacy.in

1mg.com

tabletwise.net

dailymed.nlm.nih.gov

stuffthatworks.health

 

 

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

Reza

12 ماه پیش

پدربزرگ من عمل کیسه صفرا انجام داده و دکتر بهش دایمتیکون داده بعد از هر وعده غذایی باید بخوره چند روزه که بعدش سوزش سر معده میگیره باید چیکار کرد؟
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات