جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

علت خارش گوش چیست و برای خارش گوش چه کنیم؟

علت خارش گوش
تاریخ بروزرسانی : ۰۹ خرداد

این مقاله توسط میلاد دودانگه تایید شده است.

”شما میتوانید با 15% تخفیف با این پزشک به صورت آنلاین صحبت کنید.“

تصویر https://haal.ir/Storage/Profile/ProfilePic/p-8d67b873-76bb-48aa-afaa-077d884c08bc.jpg
میلاد دودانگه
پزشک عمومی و خانواده
برای کپی کد تخفیف اینجا کلیک کنید

خارش گوش یک احساس غلغلک و یا تحریکی در درون گوش است و اگر علت خارش گوش، التهاب و عفونت باشد بهتر است در اولین فرصت با پزشک گوش و حلق و بینی مشورت انجام شود. در ادامه این مقاله از «حال» درباره همه علل خارش گوش و اینکه باید برای خارش گوش چه کنیم صحبت خواهیم کرد.


تصویر خدمات اقساطی

علت خارش گوش چیست؟

این خارش آزاردهنده در گوش می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که هر کدام محرک‌های خاص خود را دارند:

عدم وجود موم و خشکی پوست

وقتی گوش‌های شما موم کافی تولید نمی‌کنند، پوست خشک شده و ایجاد خارش می‌کند. موم نقش مهمی در روان سازی مجرای گوش دارد، بنابراین عدم وجود آن منجر به تحریک پوست خواهد شد که اغلب با پوسته پوسته شدن نیز همراه است.

حساسیت غذایی

هنگامی که برخی غذاها باعث واکنش آلرژیک می‌شوند، یک علامت عجیب مانند خارش گوش نیز ممکن است ایجاد شود. خوراکی‌هایی مانند دانه کنجد، ماهی، گندم و سویا، میوه هایی مانند سیب، خربزه و موز و همچنین تخمه آفتابگردان، بادام و فندق، محرک های رایج این واکنش هستند. با این حال، اگر علت خارش گوش حساسیت غذایی باشد، ممکن است محدود به گوش ها نشود و در نواحی دیگر صورت نیز خارش ایجاد شود.

درماتیت کانال گوش

التهاب پوست داخل و اطراف مجرای گوش، که به عنوان درماتیت کانال گوش شناخته می‌شود، می‌تواند ناشی از واکنش های آلرژیک به موادی مانند محصولات مراقبت شخصی یا فلزات موجود در گوشواره باشد. درماتیت اگزماتوئید گوش، شکل دیگری از درماتیت گوش، با علل ناشناخته است که برای برخی از افراد ایجاد خارش می‌کند.

اوتیت خارجی (عفونت گوش خارجی)

اوتیت خارجی که معمولاً گوش شناگر نامیده می‌شود، عفونت مجرای گوش خارجی است که همزمان درد و خارش را ایجاد می‌کند. این وضعیت که اغلب با قرار گرفتن در معرض آب در حین فعالیت‌هایی مانند شنا ایجاد می‌شود، به صورت قرمزی و تورم در گوش ظاهر می‌شود.

استفاده از سمعک

سمعک‌های نامناسب باعث گیر کردن آب را در گوش شده و واکنش‌های آلرژیک ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، ممکن است روی نواحی خاص گوش فشار بیاورند که منجر به ناراحتی و یا خارش شود.

انسداد جرم گوش

مکانیسم دفاعی طبیعی خود گوش نیز می‌تواند علت خارش گوش باشد. وقتی جرم گوش که معمولاً از مجرای گوش خارج می‌شود، در داخل گوش گیر کند، می‌تواند سلول‌های مرده پوست و سایر مواد زائد را نیز با خود نگه دارد. در نتیجه، باکتری‌ها  در گوش مانده و باعث علائم ناراحت‌کننده، از جمله، خارش مداوم می‌شود.

پسوریازیس

پسوریازیس، یک بیماری پوستی است که با بثورات قرمز مشخص می شود، همچنین می تواند گوش ها را تحت تاثیر قرار دهد و باعث خارش و ناراحتی شود.

حساسیت غذایی

واکنش‌های آلرژیک به برخی غذاها به صورت خارش گوش ظاهر می‌شود. آلرژن‌های رایج عبارتند از میوه‌هایی مانند سیب، خربزه، گیلاس، کیوی و موز و همچنین آجیل‌هایی مانند بادام و فندق.

رینیت آلرژیک (تب یونجه)

تب یونجه که توسط ذرات معلق در هوا مانند گرده یا گرد و غبار ایجاد می‌شود، منجر به خارش در گوش، چشم و گلو می‌شود که با علائمی مانند آبریزش چشم، آبریزش بینی، سردرد، عطسه و سوزش گلو همراه است.

سرماخوردگی

خارش گوش می‌تواند به دلیل احتقان به دنبال سرماخوردگی نیز باشد که معمولاً در زمان بهبودی افراد از بیماری خود را نشان می‌دهد.

علت خارش لاله گوش

خارش لاله گوش می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که یکی از دلایل رایج، خشکی پوست است و می‌تواند منجر به تحریک و خارش در پوست ظریف لاله گوش شود. علاوه بر این، واکنش‌های آلرژیک به برخی فلزات موجود در گوشواره یا سایر جواهرات نیز می‌تواند باعث خارش شود.

یکی دیگر از دلایل احتمالی، عفونت قارچی یا باکتریایی است که در صورت تحریک لاله گوش یا عدم رعایت نکات بهداشتی رخ می‌دهد. در برخی موارد، اگزما یا سایر بیماری های پوستی نیز منجر به خارش در ناحیه لاله گوش شود.

علت خارش گوش بعد از سوراخ كردن

خارش گوش پس از سوراخ کردن آن، یکی از نگرانی‌های رایج است که بسیاری از افراد آن را تجربه می‌کنند. این احساس را می توان به عوامل مختلفی نسبت داد، از جمله روند بهبود طبیعی بدن، واکنش به فلز استفاده شده در گوشواره یا وجود عفونت. هنگامی که پیرسینگ انجام می شود، بدن برای التیام، خون و مواد مغذی را به به محل مورد نظر ارسال می‌کند. این فرآیند گاهی اوقات باعث خارش می‌شود، زیرا پوست با وجود یک جسم خارجی سازگار می‌شود. علاوه بر این، اگر گوشواره با موادی مانند نیکل یا انواع خاصی از طلا ساخته شده باشد که بدن به آن حساس است، می‌تواند واکنش آلرژیک ایجاد کند که در نهایت منجر به خارش می‌شود.

تمیز نگه داشتن محل پیرسینگ در این مرحله بسیار مهم است و اگر خارش ادامه دار بود و یا با قرمزی، تورم یا ترشح همراه بود، احتمالا عفونت کرده و بهتر است در این مرحله با دکتر گوش و حلق و بینی آنلاین مشورت کنید.

در حالی که خارش گوش پس از سوراخ کردن آزاردهنده است اما معمولاً یک مسئله موقتی است که با مراقبت و توجه مناسب طی چند روز درمان می‌شود

علائم احتمالی همراه با خارش گوش

هنگامی که علت خارش گوش، عفونت گوش باشد، ممکن است با علائم زیر نیز همراه باشد:

– افزایش دمای بدن (تب)
– تورم در ناحیه آسیب دیده
– ترشح از مجرای گوش

برای خارش گوش چه کنیم؟

اگر علت خارش گوش در نتیجه اختلالات پوستی تأثیرگذار بر گوش است، به درمان مناسب نیاز دارد. البته همواره بهترین راه مراجعه به پزشک و یا مشاوره با یک پزشک آنلاین است، اما راه های ذکر شده راه‌هایی برای درمان خارش گوش به حساب می‌آیند.

برای کودکانی که به دلیل آلرژی پشت گوش، احساس خارش دارند، در مورد محرک‌های احتمالی مانند گوشواره‌های جدید و محصولات مراقبت شخصی احتیاط کنید. می‌توانید راه درمان عفونت گوش کودک را در اینجا بخوانید

قبل از انتخاب بهترین قطره برای خارش گوش، مشورت با یک متخصص را فراموش نکنید. این احتیاط حتی در مورد بهترین محصولات نیز صدق می کند.

به طور کلی گزینه های درمان خارش گوش شامل موارد زیر است:

  • پمادهای آنتی بیوتیکی
  • روغن بچه برای پوست‌های خشک
  • استروئیدهای موضعی مانند هیدروکورتیزون یا کرم بتامتازون
  • قطره گوش یا محلول های رقیق شده

در موارد همراه با علائمی چون تب یا ترشح، انواع آنتی بیوتیک برای رفع خارش و هرگونه عفونت ناشی از آن تجویز می‌شود.

مراجعه به پزشک برای تمیز کردن گوش نیز می‌تواند از ایجاد خارش گوش جلوگیری کند و باعث عدم تجمع جرم بیش از حد در گوش می‌شود. برای شرایطی مانند پسوریازیس یا رینیت آلرژیک که باعث خارش گوش می شود، داروهای موضعی یا آنتی هیستامین ها ممکن است برای درمان موثر باشند. البته ممکن است برخی غذاها نیز باعث ایجاد  آلرژی و خارش در گوش شوند که باید این غذاها را حذف کنید.

درمان‌های خانگی مانند استفاده از قطره‌های روغنی نیز مفید هستند، اما برای جلوگیری از تماس با سمعک، احتیاط لازم را به عمل آورید و از قرار دادن اشیاء در مجرای گوش خودداری کنید.

داروهای خانگی برای تسکین خارش گوش

درمان‌های خانگی برای خارش گوش از طریق روش‌های سنتی مانند سرکه، سیر، روغن گرم و زنجبیل خواهد بود. به عنوان مثال، استفاده از سیر می‌تواند به کاهش درد و درمان موثر عفونت گوش کمک کند.

برای جلوگیری از خارش و ناراحتی گوش از وسایلی مانند سواب پنبه‌ای، گیره‌های کاغذ یا سنجاق برای تمیز کردن گوش استفاده نکنید زیرا این وسائل تحریک را تشدید کرده و به کانال گوش آسیب وارد می‌کنند.

سایر اقدامات پیشگیرانه عبارتند از:

انتخاب جواهرات ضد حساسیت برای به حداقل رساندن واکنش های آلرژیک که باعث خارش می شود.
بعد از شنا کردن، آب اضافی مجرای گوش را خشک کنید. استفاده از گوش بند در حین شنا و خشک کردن آرام گوش با سشوار روی حرارت کم و دور نیز کمک کننده است.

علت خارش گوش در بارداری

علت خارش گوش در دوران بارداری را می‌توان به عواملی نسبت داد که یکی از مهم ترین آن ها افزایش هورمون های استروژن است. این افزایش هورمون، زنان باردار را مستعد خارش در اعضای بدن و در گوش می‌کند. علاوه بر این، تشدید آلرژی در دوران بارداری یکی دیگر از عوامل موثر در ایجاد این ناراحتی است. آلرژن‌هایی مانند گرده، گرد و غبار یا شوره حیوانات خانگی باعث خارش گوش در افراد باردار می‌شوند و به چالش‌های هفته به هفته بارداری می‌افزایند. در صورت نیاز می‌توانید برای این مشکل با دکتر زنان آنلاین مشورت کرده و راهنمایی بگیرید.

راهکارهای موثر برای پیشگیری از خارش گوش

از تمیز کردن گوش با وسایلی مانند گوش پاک کن، گیره کاغذ یا سنجاق خودداری کنید، زیرا منجر به تحریک و آسیب احتمالی به کانال گوش می‌شوند.

جواهرات ضد آلرژی را انتخاب کنید تا خطر واکنش‌های آلرژیک را که منجر به خارش گوش می‌شود، به حداقل برسانید.

اگر به طور مکرر شنا می‌کنید، از راه حلی برای خشک کردن آب اضافی مجرای گوش استفاده کنید که باد سشوار یک گزینه مناسب است.

سطح جرم گوش را با پیروی از روش های تایید شده پزشگی، کنترل کنید و بهداشت گوش را رعایت کنید.

بعد از حمام، از یک حوله خشک استفاده کنید تا به آرامی آب را از ناحیه بیرونی گوش خارج کرده و از تجمع رطوبت، جلوگیری کنید.

کلام پایانی

دانستن زمان مراجعه به متخصص، برای مشکل خارش گوش امیری ضروری است.  اگر متوجه خونریزی یا ترشح قابل توجهی از گوش خود شدید و یا با کاهش شنوایی ناگهانی مواجه شدید و در صورتی که وضعیت خارش گوش شما با گذشت زمان یا با درمان های خانگی بهبود نیافت، توصیه می شود برای ارزیابی دقیق یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات