جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

شربت زادیتن / آشنایی با موارد استفاده شربت کتوتیفن

شربت زادیتن
تاریخ بروزرسانی : ۰۱ اسفند

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

شربت زادیتن (Zaditen) متعلق به دسته‌ای از داروهای آنتی هیستامین است که برای درمان طیف گسترده‌ای از آلرژی‌ها به کار می‌رود. این شربت حاوی ماده فعال کتوتیفن است و به همین دلیل به عنوان شربت کتوتیفن هم شناخته می‌شود. از این دارو عمدتا برای درمان علائم آسم و آلرژی و جلوگیری از حملات آسم خفیف به ویژه در کودکان استفاده می‌کنند. زادیتن به صورت غیرخوراکی هم در دسترس است و به شکل قطره برای درمان علائم آلرژی چشمی به کار می‌رود.

اگر می‌خواهید با نحوه مصرف، تداخل دارویی و عوارض این دارو آشنا شوید، مقاله زیر را تا پایان مطالعه کنید. ضمن اینکه می‌توانید از مشاوره آنلاین پزشکی در «حال» نتیز برای راهنمایی بیشتر استفاده کنید

مشاوره آنلاین پزشکی


تصویر خدمات اقساطی

 شربت زادیتن برای چیست

شربت زادیتن نوعی دارو از گروه داروهای آنتی هیستامین، ضد التهاب و ضد حساسیت است. پزشکان آن را برای موارد زیر تجویز می‌کنند:

  • پیشگیری از علائم آسم مرتبط با تب یونجه و برونشیت آلرژیک
  • درمان علائم رینیت آلرژیک و آلرژی‌های پوستی
  • جلوگیری از علائم آسم و حملات آن از طریق کاهش التهاب ریه به همراه داروهای دیگر

درباره شربت پلارژین و درمان سرفه این مطلب را بخوانید

نحوه مصرف شربت زادیتن

مقدار دارویی که مصرف می‌کنید، تعداد دوزهای روزانه، زمان مجاز بین دوزها و مدت زمان مصرف دارو بر اساس نوع بیماری و شدت آن تجویز می‌شود. شربت زادیتن را می‌توانید با غذا یا بدون آن مصرف کنید. همزمانی مصرف آن با غذا تغییری در جذب دارو ایجاد نمی‌کند. این شربت باید پیش از مصرف به خوبی تکان داده شود و مطابق دوز تجویزشده توسط پزشک مصرف شود. بهتر است برای کودکان از یک سرنگ برای اندازه‌گیری دوز شربت استفاده کنید؛ چون اندازه‌گیری به این شکل دقیق‌تر از قاشق است.

مصرف شربت زادیتن

تداخل دارویی شربت کتوتیفن یا شربت زادیتن

شربت کتوتیفن ممکن است با بعضی از داروهای بیماران خاص یا داروهای بدون نسخه تداخل داشته باشد. بیماران مبتلا به صرع، دیابت و گلوکوم چشمی باید وضعیت بیماری خود را به پزشک اطلاع دهند. مصرف این دارو با برخی از داروهای ضددیابت خوراکی ممکن است باعث کاهش تعداد پلاکت خون و تهدید سلامتی بیمار شود.

پیش از مصرف شربت کتوتیفن یا زادیتن باید تمام مکمل‌ها و ترکیبات گیاهی مصرفی خود را هم ذکر کنید. بیمارانی که به کتوتیفن و ترکیبات مشابه آن یا ترکیبات بنزوات حساسیت دارند، باید از مصرف این دارو خودداری کنند. شربت زادیتن با داروهای زیر به صورت خاص تداخل دارد:

  • شل‌کننده‌های عضلانی مثل سیکلوبنزاپرین یا کاریسوپرودول
  • سایر آنتی هیستامین‌ها مثل دیفن هیدرامین و سیتریزین
  • مسکن‌های حاوی کدئین و هیدروکولون
  • داروهای تشنج مانند کلوبازام، لوتیراستام و…
  • داروهای خواب‌آور یا ضداضطراب مثل لورازپام، زولپیدیم و قرص آلپرازولام

درباره آمپول بتامتازون و کاربردها و عوارض آن این مطلب را بخوانید

آبریزش بینی

شربت کتوتیفن برای کودکان

شربت کتوتیفن یا شربت زادیتن یکی از داروهایی است که برای درمان آسم آلرژیک کودکان به همراه داروهای دیگر تجویز می‌شود. اگرچه این دارو معمولا برای بیماران مبتلا به آسم تجویز می‌شود، اما ممکن است برای همه این بیماران گزینه مناسبی نباشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که هرگز به صورت خودسرانه اقدام به مصرف آن نکنید.

استفاده از اشکال مختلف این دارو برای کودکان بالای سه سال بدون اشکال است. اما پزشک می‌تواند در مواردی آن را بعد از شش ماهگی برای کودکان تجویز کند. دوزهای مجاز آن برای کودکان به ترتیب سن عبارتند از:

  • کودکان شش ماهه تا سه ساله: دو بار در روز و به مقدار ۰.۲۵ میلی‌لیتر به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن
  • کودکان بالای سه سال: بعد از غذا به مقدار یک میلی‌گرم دو بار در روز

برای کاهش عوارض جانبی این دارو در کودکان، معمولا پزشک در ابتدا دوزهای کم‌تری از دارو را تجویز می‌کند و بعد از پنج روز، آن را افزایش می‌دهد. برای اطمینان بیشتر با متخصص اطفال آنلاین مشورت کنید و راهنمایی بگیرید.

عوارض احتمالی شربت زادیتن (شربت کتوتیفن)

هر دارویی در کنار اثرات رایج خود ممکن است عوارض ناخواسته‌ای هم ایجاد کند. بیش‌تر عوارض جانبی داروها نیاز به مراقبت پزشکی ندارند و پس از سازگارشدن بدن با دارو یا پایان مصرف آن، به تدریج از بین می‌روند. اگرچه همه این عوارض جانبی در بیماران روی نمی‌دهد، اما در صورت بروز، ممکن است بیمار به مشورت با پزشک نیاز داشته باشد. شما می‌توانید در این مواقع از پزشک عمومی آنلاین کمک بگیرید. در این صورت، در هر ساعت از شبانه‌روز پاسخ سوالات خود را به دست خواهید آورد.

عوارض شربت زادیتن

پزشکان عوارض جانبی شربت زادیتن را به چند دسته زیر تقسیم می‌کنند:

  • عوارض جانبی نسبتا شایع که معمولا در چند روز اول مصرف دارو اتفاق می‌افتد شامل خستگی، سرگیجه خفیف، خواب‌آلودگی و احساس افسردگی است. در برخی از بیماران سردرد، حالت تهوع، خشکی دهان و تشدید آسم هم ممکن است روی دهد. این عوارض حداقل در یک درصد مصرف‌کنندگان گزارش شده است
  • عوارض جانبی نادر آن شامل بثورات پوستی، کهیر، واکنش‌های آلرژیک همراه با خارش و تورم در نقاطی از بدن است
  • عوارض جانبی بسیار نادر شامل بی‌خوابی، بی‌قراری و تحریک‌پذیری به ویژه در کودکان است. التهاب کبد، بالارفتن آنزیم‌ها و واکنش‌های شدید پوستی هم در تعداد کمی از مصرف‌کنندگان دیده می‌شود

خواب آلودگی با زادیتن

مسمومیت با شربت زادیتن

استفاده از دوزهای بیش از حد این دارو خطرناک است. پارابن موجود در آن ممکن است واکنش‌های آلرژیک را در پی داشته باشد. از سوی دیگر، توانایی واکنش بدن در اثر مصرف دوزهای زیادتر از حد معمول آن ممکن است به قدری مختل شود که رانندگی یا کار با ماشین‌آلات حساس را دشوار کند. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که در صورت فراموش‌کردن یک دوز دارو، هرگز دوز بعدی را دو برابر نکنید.

کسانی که الکل مصرف می‌کنند باید در مورد استفاده از شربت زادیتن با احتیاط عمل کنند. مصرف همزمان این دارو با الکل، داروهای آرامبخش و قرص‌های خواب‌آور می‌توانند خواب‌آلودگی را تا حد زیاد و ناتوان‌کننده‌ای بالا ببرد. علائم مسمومیت با شربت زادیتن شامل گیجی، تاکی کاردی، افت فشار خون، تشنج، تحریک‌پذیری بیش از حد و کمای برگشت‌پذیر است. در صورت مشاهده این علائم لازم است به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

خرید شربت زادیتن (شربت کتوتیفن)

در حال حاضر برندهای خارجی این دارو در داروخانه‌های کشور در دسترس هستند. شربت زادیتن اصلی ساخت شرکت سوئیسی است و نوع آلمانی آن هم با نام کتوف (Ketof) موجود است. این داروها ترکیبات مشابهی دارند و پزشک بر اساس در دسترس‌ بودن هر یک از آن‌ها، اقدام به تجویز دارو می‌کند. برای خرید آنلاین شربت زادیتن یا شربت کتوتیفن می‌توانید از طریق داروخانه آنلاین حال اقدام کرده و آن را درب منزل تحویل بگیرید.

پزشک مناسب برای مشاوره درباره شربت زادیتن

شربت زادیتن با خواص آنتی هیستامینی قوی به عنوان یک داروی موثر برای مبارزه با آسم آتوپیک، اختلالات آلرژیک و… به ویژه در کودکان استفاده می‌شود. اگرچه این یک داروی پرکاربرد برای کودکان است، اما تهیه و مصرف آن بهتر است با نظر پزشک باشد. مصرف بیش از حد این دارو ممکن است عوارض جدی به دنبال داشته باشد. شما می‌توانید برای مشورت درباره مصرف شربت کتوتیفن و عوارض آن، با یک پزشک مشورت کنید. پزشک عمومی آنلاین در مجموعه حال می‌تواند به صورت صوتی و تصویری و یا چت متنی با شما صحبت کند.

سوالات متداول

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h3″ question-0=”شربت زادیتن برای چی خوبه” answer-0=”این یک داروی آنتی هیستامین یا ضدحساسیت است که برای کاهش علائم آسم خفیف کودکان و سایر مشکلات ناشی از برخی آلرژی‌ها استفاده می‌شود.” image-0=”” headline-1=”h3″ question-1=”شربت زادیتن برای چیست” answer-1=”این دارو با هدف کم‌کردن حساسیت بدن به آلرژن‌هایی که باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. شربت زادیتن می‌تواند علائم آسم و آلرژی را کاهش دهد یا آن‌ها را کنترل کند.” image-1=”” headline-2=”h3″ question-2=”شربت زادیتن از کجا بخرم” answer-2=”برای تهیه شربت زادیتن اصلی از داروخانه آنلاین حال استفاده کنید و می‌توانید آن را در مدت‌زمان کوتاهی درب منزل تحویل بگیرید. خرید انواع تقلبی این دارو از مراکز غیرمجاز ممکن است عوارض جدی به دنبال داشته باشد.” image-2=”” headline-3=”h3″ question-3=”شربت زادیتن در کدام داروخانه موجود است” answer-3=”این دارو در همه داروخانه‌های معتبر و همچنین داروخانه آنلاین حال موجود است و می‌توانید به صورت آنلاین آن را سفارش دهید.” image-3=”” headline-4=”h3″ question-4=”آیا شربت زادیتن خواب آور است” answer-4=”خواب‌آلودگی یکی از عوارض جانبی ناشی از مصرف این شربت است. به همین دلیل بهتر است از استفاده همزمان آن با سایر داروهای خواب‌آور، آرامبخش و… پرهیز کنید.” image-4=”” headline-5=”h3″ question-5=”آیا شربت کتوتیفن برای سرفه خوب است” answer-5=”با توجه به ضدحساسیت‌بودن این دارو، ممکن است به درمان سرفه‌های ناشی از حساسیت کمک کند. اما درمان سرفه‌های مزمن نیاز به داروی تخصصی خواهد داشت. می‌توانید مطلب شربت پلارزین را برای سرفه مطالعه کنید” image-5=”” headline-6=”h3″ question-6=”آیا شربت کتوتیفن برای سرماخوردگی خوب است” answer-6=”این دارو نمی‌تواند با بیماری‌های ناشی از باکتری یا ویروس مبارزه کند. از آن تنها برای کاهش علائم آلرژی‌ها و حساسیت‌ها و مشکلات آسم به خصوص در کودکان استفاده می‌شود. این دارو ممکن است به کاهش برخی عوارض ناشی از سرماخوردگی مثل سرفه و مشکلات حساسیتی کمک کند.” image-6=”” count=”7″ html=”true” css_class=””]

 

 

منابع

news-medical.net

pharmasave.com

rxlist.com

onmeda.de

mayoclinic.org

go.drugbank.com

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

رسول اکرمیان

1 سال پیش

بیمارای دیابتی میتونن از شربت کتوتیفن استفاده کنن؟
پاسخ دهید
0

مرتضی عطری

1 سال پیش

کتوتیفن یک نوع شربت ضد قند است که به منظور کنترل قند خون در بیماران دیابتی استفاده می شود. با این حال، قبل از مصرف هرگونه دارو یا محصول جدید، بهتر است با پزشک غدد مشورت کنید. https://haal.ir/pwa/consultation/medical/183
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

11 ماه پیش

با سلام و وقت بخیر کتوتیفن یک نوع شربت ضد قند است که به منظور کنترل قند خون در بیماران دیابتی استفاده می شود. با این حال، قبل از مصرف هرگونه دارو یا محصول جدید، بهتر است با پزشک غدد مشورت کنید. https://haal.ir/pwa/consultation/medical/183
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات