جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

غذای پرندگان خانگی / مشاوره با دامپزشک برای غذای پرندگان زینتی

غذای پرندگان خانگی
تاریخ بروزرسانی : ۰۴ بهمن

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

غذای پرندگان خانگی یکی از اصلی‌ترین چالش‌های افرادی است که از پرندگان مراقبت می‌کنند. اگر پرنده خانگی دارید، لازم است نسبت به برنامه غذایی، غذاهای مورد علاقه و نحوه خرید غذای پرندگان زینتی برای این موجودات دوست‌داشتنی آگاهی کاملی داشته باشید.

پرندگان تقریبا همه چیز از جمله دانه‌های غلات و حبوبات، سبزی‌ها و میوه‌ها را دوست دارند. داشتن تنوع غذایی به تامین املاح و ویتامین‌های مورد نیاز پرندگان کمک می‌کند و باعث می‌شود پرنده شما سالم و سرحال باشد.


تصویر خدمات اقساطی

لیستی از غذای پرندگان خانگی

افرادی که از پرندگان نگهداری می‌کنند، برای تغذیه آن‌ها راه‌های مختلفی پیش رو دارند. استفاده از مخلوط‌های آماده که توسط متخصصان تغذیه حیوانات آماده شده یکی از این روش‌ها است. البته برخی از این مخلوط‌ها حاوی ارزن قرمز و سایر ترکیبات غیرجذاب برای پرندگان هستند. این مخلوط‌ها ضایعات زیادی دارند و باقی‌ماندن آن‌ها در ظرف غذای پرنده می‌تواند باعث آلودگی شود.

در صورتی که به چنین مخلوطی دسترسی ندارید، می‌توانید خودتان بر اساس علائق و نیازهای پرنده خود، یک برنامه غذایی برای او تهیه کنید. برای خرید غذای پرندگان خانگی لازم است لیستی از غذاهای مناسب آن‌ها داشته باشید و بدانید که پرندگان به طور کلی چه می‌خورند. ما در این بخش شما را با غذاهای پرندگان آشنا می‌کنیم.

دانه‌های آفتابگردان

دانه‌های آفتابگردان پایه اصلی تغذیه اکثر پرندگان است. این دانه‌ها به دو شکل سیاه و راه راه در دسترس هستند. دانه‌های سیاه آفتابگردان که روغنی‌تر است، پوسته بسیار نازکی دارند و تقریبا همه پرندگان دانه‌خوار می‌توانند آن‌ها را به راحتی باز کنند. دانه داخل پوسته دارای چربی بالایی است که برای اکثر پرندگان بسیار ارزشمند خواهد بود.

آفتابگردان راه راه پوسته ضخیم‌تری دارد که بازکردن آن برای گنجشک‌ها و برخی از پرندگان کوچک سخت است. به همین دلیل بهتر است از انواع بدون پوسته آن استفاده کنید یا پیش از ریختن آن‌ها در ظرف غذای پرنده، به کمک فشار دادن دانه‌ها، پوسته آن‌ها را کمی بشکافید. این نکته را در نظر بگیرید که تخمه آفتابگردان بدون پوست گران است و به دلیل نداشتن پوسته محافظ، ممکن است زودتر آلوده یا فاسد شود. پس لازم است دقت لازم را در مورد تاریخ مصرف آن‌ها در نظر بگیرید.

غذای پرندگان

ارزن سفید

ارزن سفید برخلاف ارزن قرمز و طلایی، غذای مورد علاقه بسیاری از پرندگان است. اما بیش‌تر، پرندگانی به خوردن آن روی می‌آورند که ذاتا به برچیدن دانه از روی زمین علاقه دارند؛ مثل بلدرچین، کبوتر، کاردینال و…. در هنگام خرید غذای پرندگان خانگی به ویژه ارزن باید دقت کنید که دانه‌ها سالم، باکیفیت و تازه باشند. ضمنا لازم است ظرف غذای پرنده قابل تنظیم با زهکشی خوب باشد تا باقی‌ماندن دانه‌ها باعث آلودگی آن‌ها نشود.

ذرت پوست‌کنده و ترک‌خورده

قرقاول‌ها، بوقلمون‌ها، خروس‌ها، بلدرچین‌ها، کلاغ‌ها و بسیاری از گونه‌های دیگر پرندگان ذرت را دوست دارند. اما این دانه مغذی دو مشکل اساسی دارد: اولا مخلوط‌شدن آن با غذای پرندگان یا حیوانات دیگر ممکن است برای آن‌ها مضر باشد. از سوی دیگر، این دانه‌ها به سرعت به افلاتوکسن آلوده می‌شوند.

این آلودگی حتی در سطوح پایین به عنوان غذای پرندگان خانگی خطرناک است. پس هرگز اجازه ندهید این دانه‌ها خیس شوند و خیس‌خورده باقی بمانند. دانه‌های ذرت کهنه که در اطراف پرنده باقی می‌ماند را هم باید جمع کنید. پاپ‌کورن‌ها هم به سرعت فاسد می‌شوند، پس بهتر است آن‌ها را برای تغذیه پرنده خود در نظر نگیرید.

آجیل‌های مغذی

آجیل‌ها مثل بادام، بادام زمینی، پسته و… برای بعضی از پرندگان مثل طوطی‌ها و کلاغ‌ها غذای محبوبی هستند. اما این دانه‌ها هم مانند ذرت دارای احتمال زیاد آلودگی با افلاتوکسین هستند و حتما باید خشک و سریع مصرف شوند. اضافه‌کردن این مواد به مخلوط غذای پرندگان به همراه سایر دانه‌ها هم خوب است؛ اما باید مطمئن شوید که ظرف غذای پرنده به سرعت تخلیه و تعویض می‌شود. بادام زمینی با پوست می‌تواند یک خوراکی ویژه برای غذای پرندگان زینتی باشد. لازم است در هنگام خرید غذای پرندگان خانگی از جمله آجیل به تازگی، سالم‌بودن و نداشتن رطوبت دقت کنید.

اگرگربه دارید، علت غذا نخوردن گربه ها را در مطلب مشخص شده مطالعه کنید

سایر دانه‌های محبوب

پرندگان به خوردن دانه‌های جو، انواع جوانه‌ها، حبوبات، برنج قهوه‌ای و نخودفرنگی علاقه دارند و این مواد به دلیل غنی‌بودن، به بخش مهمی از برنامه غذایی آن‌ها تبدیل شده‌اند. متخصصان می‌گویند بهتر است این دانه‌ها به صورت خام به پرندگان داده شود تا ترکیبات مغذی مورد نیاز بدن آن‌ها را تامین کند.

سبزی‌ها و میوه‌ها

قراردادن میوه و سبزی در برنامه غذایی به عنوان غذای پرندگان زینتی به ذائقه و نیاز او بستگی دارد. بهتر است این مواد را به آرامی به رژیم غذایی پرنده اضافه کنید تا تغییر ناگهانی غذاها او را دچار استرس نکند. سبزی‌های پهن‌برگ مثل کاهو، جعفری و میوه‌هایی مثل خیار و سیب معمولا بیش‌تر از سایر ترکیبات، مورد قبول پرنده‌ها هستند. استفاده از این مواد به ویژه سبزی‌ها در جیره غذایی برخی از پرندگان مثل بوقلمون‌ها بسیار ضروری است.

میوه در تغذیه پرندگان

غذای طوطی چیست

طوطی‌ها جزو محبوب‌ترین پرندگان خانگی هستند و پرندگانی مانند کاسکو، ماکائو، پاراکیت، کاکادو و… هم در این گروه جای می‌گیرند. لازم است برای خرید غذای پرندگان زینتی دقت ویژه داشته باشید و از غذاهای تازه و ارگانیک استفاده کنید. میوه‌های خشک‌شده، بادام، پسته، گردو و دانه‌های مغذی از بهترین غذاها برای تغذیه آن‌ها هستند. شما می‌توانید برای خرید غذای طوطی خود از دانه‌های باپوست استفاده کنید. شکستن پوست آن‌ها برای طوطی‌های بسیار سرگرم‌کننده است.

غذای پرنده عروس هلندی

نگهداری از عروس هلندی در خانه کار سختی نیست؛ اما باید به نحوه تغذیه و خرید غذای پرندگان خانگی دقت کافی داشته باشید. بهتر است غذای این پرندگان برای رشد بهتر ترکیبی از دانه‌ها، آجیل و سبزیجات باشد. تخم ارزن، کتان، آفتابگردان و شاهدانه جزو محبوب‌ترین خوراکی‌ها برای عروس هلندی هستند.

غذای پرنده عروس هلندی

غذای برای جوجه قناری

جوجه قناری‌ها موجودات بسیار حساس و ضعیفی هستند و لازم است به کمک مواد مغذی، به سرعت تقویت شوند تا بتوانند بهتر رشد کنند. بهترین غذا برای این پرندگان، مخلوط نرم‌شده زرده تخم مرغ است که بهتر است با مکمل‌های کلسیم و سایر ویتامین‌ها تقویت شود. این غذا باید به صورت روزانه برای پرنده‌ها آماده شود و غذای امروز را برای روز بعد نگهداری نکنید؛ چون احتمالا فاسد می‌شود و مضر است.

پس از چهار هفته، جوجه قناری‌ها به حدی بزرگ شده‌اند که بتوانند دانه بخورند و شما می‌توانید مصرف غذای حاوی تخم مرغ را به یک نوبت در روز کاهش دهید. دانه‌هایی مثل ارزن، میوه‌ها و سبزیجات به همراه سنگریزه یا کف دریا از محبوب‌ترین غذاها برای قناری‌های بالغ بوده و به عنوان غذای پرندگان خانگی شناخته می‌شود.

فروشگاه غذای پرندگان در تهران

برخی تصور می‌کنند خرید غذای پرندگان خانگی به سادگی خرید نان از نانوایی است و شما می‌توانید آن را از هر فروشگاهی تهیه کنید. اما در صورتی که بدانید کیفیت غذای مصرفی چقدر بر سلامت پرنده شما تاثیر می‌گذارد، قطعا دقت بیش‌تری در این زمینه خواهید داشت. توصیه می‌شود برای خرید غذای پرنده ابتدا جیره مناسبی توسط دامپزشک آنلاین تهیه کنید و طبق یک برنامه منظم که متناسب با نوع پرنده، سن او و شرایط نگهداری تدوین شده است، غذای مورد نیازش را تامین کنید. بهتر است برای خرید غذای پرندگان خانگی خود از فروشگاه‌های معتبر و تخصصی استفاده کنید.

غذای جوجه قناری

غذای جوجه بوقلمون خانگی چیست

جوجه بوقلمون خانگی در نخستین هفته‌های بعد از تولد نیاز به تغذیه کمکی دارد. مخلوطی از شیر، تخم مرغ پخته، جو خرد شده وسبزیجات از بهترین غذاها برای تغذیه جوجه بوقلمون‌ها است. نمونه دیگری از غذای مناسب برای این جوجه‌ها، ترکیبی از برگ یونجه، سبوس گندم و آرد گندم یا مخلوط تخم مرغ، ذرت و برگ کاهو به همراه شیر است.

اگر از سگ نگهداری می‌کنید درمان مسمومیت غذایی سگ را در مطلب مشخص شده مطالعه کنید

فراموش نکنید سبزیجات جایگاه ویژه‌ای در تغذیه جوجه بوقلمون‌ها دارند. بهتر است در شش هفته اول زندگی این جوجه‌ها به غذای آن‌ها کمی آب، شیر بدون چربی یا دوغ اضافه کنید. بعد از دو ماهگی این جوجه‌ها می‌توانند در محیط باغچه رها شوند و از سبزیجات و منابع پروتئینی در دسترس تغذیه کنند.

خرید غذای پرنده جوجه بوقلمون خانگی

انتخاب بهترین غذای پرندگان خانگی

پرندگان توانایی انتخاب یک رژیم غذایی مناسب را ندارند، بنابراین تغذیه مناسب به عهده صاحب پرنده است. دانه های پرنده متعادل ترین و کامل ترین غذای موجود امروزه هستند. فروشگاه حیوانات خانگی، به احتمال زیاد تا به حال چندین مارک از این دانه ها رابه شما معرفی کرده‌اند.

ضمن اینکه سبزیجات و میوه ها افزودنی های عالی به رژیم غذایی متعادل به عنوان غذای پرندگان خانگی هستند، اما به خودی خود یک رژیم غذایی کامل را شامل نمی شوند. سبزیجاتی مانند ذرت، کلم بروکلی، هویج، سیب زمینی و نخود فرنگی را به جای کاهو یا کرفس که فاقد مواد مغذی هستند و منبع آب و فیبر هستند، انتخاب کنید. سیب، انگور و موز انتخاب های خوبی برای میوه ها هستند اما از دادن مرکبات به پرنده خودداری کنید مگر اینکه به طور خاص توسط دامپزشک آنلاین توصیه شده باشد.

اگرچه ممکن است وسوسه انگیز باشد که به پرنده حیوان خانگی خود مقداری از “غذای انسانی” خود را ارائه دهید، رژیم غذایی آنها نمی تواند شامل چیزهای خیلی شور، خیلی چرب یا خیلی شیرین باشد. همه این موارد می تواند پرنده شما را واقعاً بیمار کند زیرا پرندگان برای هضم و پردازش این نوع غذاها طراحی نشده اند. سعی کنید از تنقلاتی استفاده کنید که برای پرندگان فرموله شده است. مقدار غذای سفره ای را که ارائه می کنید به حداقل برسانید و هرگز به پرندگان خود شکلات، شراب و مشروبات الکلی، نوشیدنی های کافئین دار، آووکادو یا غذاهای بسیار تند ندهید.

به نظر نمی رسد کلر اضافه شده به منابع آب آشامیدنی شهری برای پرندگان مشکلی ایجاد کند، اما آب بطری یا مقطر ممکن است مزایای خاصی داشته باشد. ضمن اینکه از دادن غذاهای پخته ای که برای مدت طولانی کنار گذاشته شده اند خودداری کنید. اینها می توانند دارای باکتری بسیار بالایی باشند.

مشاوره با دامپزشک برای غذای پرندگان خانگی

تهیه غذای پرندگان خانگی ظاهرا کار ساده‌ای به نظر می‌رسد؛ اما با گذشت زمان و بررسی نقش تغذیه در کیفیت زندگی پرنده متوجه می‌شوید که باید دقت زیادی برای آن داشته باشید. توصیه ما به شما این است که برای حفظ سلامت پرنده خود، حتما به طور منظم با یک دامپزشک آنلاین در تماس باشید. برای مشاوره غیرحضوری با دامپزشک نیازی به حمل پرنده خود به کلینیک‌ حیوانات نیز ندارید و می‌ـوانید به صورت تصویری با او مشورت کتید. سامانه حال امکان مشاوره آسان با دامپزشک و را برای شما فراهم کرده است تا از نگهداری پرنده خانگی خود بیش از پیش لذت ببرید.

 

منابع

allaboutbirds.org

thisismygarden.com

pestell.com

rspb.org.uk

happypet.pet

dquail.com

 

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

احسان بیاتی

1 سال پیش

با تشکر از مطلبتون برای بنده بسیار مفید بود و متوجه شدم برای پرنده ی خانگی خودم(مرغ عشق)چه دانه هایی بهتر است،همچنین دامپزشک برنامه نیز راهنمایی مفیدی به بنده داشتند.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات