جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟

اختلال-شخصیت
تاریخ بروزرسانی : ۱۶ فروردین

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

اختلال شخصیت اسکیزوئید (PSD) یکی از انواع اختلالات روانی بوده و وضعیتی است که عمدتا ناشی از عدم تمایل به تشکیل روابط بین فردی است. اختلالات شخصیتی مانند SPD از دیگر شرایط روحی روانی متفاوت است ، زیرا عمیقا در ساختار روان فرد جای می گیرد. این اختلال شخصیت مقداری پیچیده است ولی قابل درمان .انجمن روانپزشکی آمریکا خاطرنشان می کند که افرادی که اختلالات شخصیت دارند یک روش تفکر، احساس و رفتاری که از انتظارات فرهنگ دور است رو دارند و این امر ممکن است موجب ناراحتی دیگران و یا به وجود آمدن مشکل در برخی کارهای جامعه شود . حاصل این اتفاقات میتواند باعث طرد شدن این شخص توسط خانواده و جامعه باشد ؛ به همین دلیل است که ، بیشتر افراد  مبتلا به این اختلال شخصیت از خانواده و دوستان خود دور هستند.


تصویر خدمات اقساطی

تشخیص اختلال شخصیت اسکیزوئید

تشخیص بیماری اختلال شخصیت معمولا بوسیله ارزیابی ها و مشاهدات بسیار پیچیده و دقیق توسط یک روانشناس متخصص صورت می گیرد.
اختلال شخصیت اسکیزوئید باعث به وجود آمدن رفتارهایی میشود که از نظر جامعه«رفتار عجیب و غریب یا غیر عادی» در نظر گرفته می شود، یعنی فردی که با SPD زندگی می کند، رفتارهایی از خود به نمایش میگذارد که با هنجارهای فرهنگی نرمال جامعه متفاوت است . همانطور که مشخص است این اختلال شخصیتی میتواند باعث گوشه گیری و کمتر شدن روابط با دیگران شود ؛ با این حـال ، معمولا کسانی که با این بیماری زندگی میکنند این مسائل رو مشکل نمیدانند و با بیماری خود کنار نمی آیند.

برای کسی که با اختلال شخصیت اسکیزوئید زندگی می کند، حفظ روابط عاطفی با دیگران می تواند بسیار دشوار باشد.آن ها میلی به ارتباط ، دوستی و نزدیکی با دیگران ندارند و حتی امکان دارد هیچ رابطه ای با خانواده خود هم برقرار نکنند. ولی در نقطه مقابل این افردا معمولا به ارتباط و دوستی با حیوانات علاقه مند هستند.

اختلال-اسکیزوئید

برخی علائم این بیماری عبارتند از:

  • لذت نبردن از انجام کارها و فعالیت های مختلف
  • وابستگی به تنهایی یا فعالیت انفرادی
  • عدم علاقه به توسعه روابط با دیگران
  • تمایل نداشتن به برقراری رابطه های صمیمی و عمیق

یک مثال از اختلال شخصیت اسکیزوئید

خانواده ی بیمار مورد نظر همیشه از او بعنوان شخصی متفاوت یاد میکند . هنگامی که او جوان بود، اغلب خود را از دیگران جدا می کرد و پیدا کردن دوست در مدرسه برایش دشوار بود . با این حال، او همیشه جذب حیوانات میشد و اغلب به تنهایی غرق در افکار خود بود .
وقتی او بزرگ شد،  هیچ علاقه ای به رابطه جنسی و یا حفظ ارتباطات نزدیک با دیگران نداشت. او کارهایی را انجام داد که عمدتا او را از دیگران جدا میکرد، به تنهایی برای ساعت ها کار می کرد. اغلب اوقات وقتی که او مجبور بود با دیگران ارتباط برقرار کند، وقتی که مجبور بود تا با مردم معاشرت کند ، مردم به سختی می توانستند او را درک کنند زیرا او احساسات خود را از طریق صدای خود و چهره اش نشان نمی داد.

همانطور که می توانید از این مثال ببینید، در اوایل زندگی بیمار برخی الگوهای رفتاری غیر معمول را درباره روابط با دیگران و نشان داد. به همین دلیل برایش اکنون یافتن دوست بسیار سخت است .

یک مسیر رو به جلوهمانطور که می توانید تصور کنید، با اختلال شخصیت اسکیزوئید زندگی می تواند دشوارباشد ، چون ما به طور کلی خود را به عنوان موجودات بسیار اجتماعی می بینیم . کسانی که سعی در ایجاد روابط نزدیک با دیگران نمی کنند، مانند افرادی که دارای SPD هستند، ممکن است خودشان را منزوی و گوشه گیر ببینند.
درمان کوتاه مدت ممکن است به افرادی که با اختلال شخصیت اسکیزوئید زندگی می کنند، مهارت های اجتماعی را یاد بگیرند تا بتوانند با محیطشان رابطه بهتری برقرارکنند.

اغلب، حمایت از آنها در حفظ مشاغلشان و کمک به مدیریت امور منزلشان ، روش های اولیه مراقبت و درمان است.
نیاز به صبر زیادی دارید اگر شخصی را که دوست میدارید دارای این نوع از اختلال شخصیتی است . ونکته مهمی که باید توجه داشته باشیم اینکه درک رفتار آنها و عدم میل به نزدیکی ممکن است به عنوان سرد مزاجی و روحیه خشن آنها تلقی شود ، حتی اگر هدف آنها اینگونه نباشد .

 

تیم کارشناسی سامانه مشاور آنلاین «حال» می‌تواند شما را با یک کلیک به مشاور وصل کند. ما در «حال» باور داریم حق هر کسی‌ست که امکان مشاوره‌ی امن، راحت و با قیمت مناسب را داشته باشد.
اگر شما هم می‌خواهید از شر فکرهای آزاردهنده و مشکلات فکری راحت شوید، همین الان اپلیکیشن موبایل را نصب کنید. یا از نسخه‌ی وب آن استفاده کنید و به یکی از مشاوران آنلاین «مشورت»‌ وصل شوید.

همین حالا مشاوره رایگان را شروع کنید

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

هومن پورفرهادی

11 ماه پیش

سلام من هم همینطور هستم حال و حوصله کسی را ندارم از معاشرت کردن خوشم نمیاد تنهایی را خیلی دوست دارم با تنهایی خیلی حال میکنم با خودم در تنهایی حرف میزنم لذت میبرم از این کار من یک مرد۵۱ ساله و مجردم و ازدواج نکردم علاقه ای هم به ازدواج کردن هم ندارم .خیلی خیلی به ندرت سکس دارم تا حالا دوست دختر هم نداشتم از دخترا و زنها خوشم نمیاد. دوست دارم تا آخر عمرم مجرد و تنها باشم و در تنهایی خودم بمیرم
پاسخ دهید
0

مدیریت

4 سال پیش

دوست عزیز، از شنیدن این خبر بسیار خوشحالیم. امیدواریم در تمام مراحل زندگی موفق و شاد باشید. از همراهی شما سپاسگزاریم.
پاسخ دهید
0

هستی

5 سال پیش

من از DSM5 خوندم و اینجوری ام. خیلی هم خوبه. وقتی همه چیز رو منطقی و شفاف میبینم و حماقت های دیگران رو میبینم ناراحت میشم واسه همین میخوام کمتر ادما رو بشناسم یا راجع بهشون بدونم. به من هر انکه نزدیک از او جدا جدا من
پاسخ دهید
0

مدیریت

4 سال پیش

دوست من، صرفا با مطالعه کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، نمی توانیم علائم یک اختلال را به خودمان برچسب بزنیم و اگر چنین احساسی دارید، پیشنهاد می کنیم از طریق وبسایت و یا نصب اپلیکیشن حال، به یکی از روانشناسان بالینی ما متصل شوید و از راهنمایی های ایشان استفاده کنید. باتشکر از توجه شما.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات