جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آیا آینده نگری خوب است؟ چرا به جای زندگی در حـال به آینده فکر می کنیم؟

آینده نگری
تاریخ بروزرسانی : ۰۳ مرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

آینده نگرها افرادی هستند همواره آینده را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند. به عبارت بهتر می‌توان گفت که نگاه این افراد همیشه به سمت فردا است و هر چیزی را با نقش آن در آینده می‌سنجند. آینده نگری در همه ما وجود دارد. هر کسی که در مورد فردا فکر کرده و یا برای هفته آینده خود برنامه ریزی کند، به نوعی آینده نگری کرده است. البته آینده نگری بیش از حد، به شکلی که فرد از زندگی در حـال خارج شده و تمام تمرکز خود را بر آینده بگذارد، ممکن است آسیب‌زا بوده و کیفیت زندگی را کاهش دهد. به طور کلی، این یک ویژگی فردی است که مزایا و معایبی دارد. برای طرح سوالات خود در این زمینه می‌توانید از مشاوره آنلاین حال استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: قیمت تست کرونا 

اصطلاح آینده نگر معمولا برای رهبران بصیر، نوآوران، متفکران، نویسندگان و همه کسانی استفاده می‌شود که نگاهی رو به فردا دارند و برای تجزیه و تحلیل آن از روش‌های متنوع تحت عنوان چشم انداز استفاده می‌کنند. گاهی این افراد با تمرکز بیش از حد بر اهداف بلند مدت، ممکن است از جزئیات فعالیت‌ها دور بمانند. اما در عین حال، با ایده‌های خوب و متفاوت خود به پیشرفت فعالیت‌ها کمک می‌کنند. افراد آینده نگر که در برخی منابع به آن‌ها دور اندیش هم گفته می‌شود، آگاهانه و مبتنی بر اهداف مشخص زندگی می‌کنند و می‌دانند که در هفته بعد یا ماه و سال بعد کجا خواهند بود. البته نباید فراموش کرد که آنچه در ویژگی‌های فردی انسان‌ها مهم است، اعتدال بوده و توجه صرف به آینده ممکن است افراد را از توجه به امروز باز دارد. اگر می‌خواهید بدانید که آینده نگری چیست و چه طور یک انسان آینده نگر متعادل و موفق باشید، می‌توانید این راهکارها به کار بگیرید:

بینش خود را تقویت کنید

داشتن یک بینش قوی و محکم درباره آینده و آن چه که می‌خواهید به آن برسید بسیار مهم است. این ویژگی باعث ایجاد انگیزه کافی برای رسیدن به اهداف می‌شود. بینش قوی باعث می‌شود که افراد در مسیر پیش روی خود از شکست‌ها و ناکامی‌ها نترسند و پر قدرت و مصمم به راه خود ادامه دهند.

بیشتر بخوانید: انواع سرطان خون

از متفاوت بودن نترسید

واقعیت این است که دیدگاه آینده نگرها شبیه بیشتر مردم نیست. آن‌ها به شکلی متفاوت می‌اندیشند و عمل می‌کنند. حتی ممکن است افکار این افراد توسط اطرافیان جدی گرفته نشده و یا حتی مسخره شوند. اما نباید فراموش کرد که مقابله با این افکار مزاحم رمز موفقیت آن‌هاست.

بیشتر بخوانید: درمان کلسترول بالا

از فرصت‌ها استفاده کنید

برای داشتن یک دیدگاه آینده نگرانه قوی لازم است که فرصت‌ها را جدی بگیرید و بی تفاوت و بدون بهره برداری از کنار آن‌ها نگذرید. نباید شرایط پایدار امروز و محافظه کاری‌ها شما را از نگاه به آینده دور کند.

بیشتر بخوانید: مضرات هندوانه

دیدگاه خلاق و تحلیلی داشته باشید

آینده نگرها به داشتن دیدگاه کلی نگر معروف هستند و این ممکن است در برخی موارد برای آن‌ها به آسیب منجر شود. به کار گیری تفکر تحلیلی باعث می‌شود که توجه شما به جزئیات مسائل بیشتر جذب شود و هر موضوع را پله پله تا آینده تحلیل کنید.

آینده نگری چیست

آینده نگرها معمولا دیدگاهی متفاوت با دیگران دارند و گاهی توسط اطرافیان مورد تمسخر قرار می‌گیرند

همت و پشتکار کافی داشته باشید

داشتن اراده محکم و پشتکار کافی باعث می‌شود که هیچ چیز نتواند مانع نگاه رو به جلوی شما و حرکت به سوی اهداف بزرگتان شود. این اراده و پشتکار یک عامل محکم برای ایستادگی بعد از هر شکست احتمالی هم است.

مسئولیت پذیر باشید

اگر آینده نگرها مسئولیت طرز فکر و جدا شدن از تفکر جمعی گروه را بپذیرند، بهتر می‌توانند شرایط را درک کرده و به سوی هدف بروند. این افراد معمولا نسبت به دیگران مستقل‌تر بوده و با احساس مسئولیت بیشتری به کارها و برنامه‌های خود عمل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: خواص قهوه سبز


تصویر خدمات اقساطی

از نظر روانشناسی آینده نگری خوب است؟

از نظر متخصصان، یکی از بهترین گروه‌های شخصیتی افرادی هستند که در حـال حاضر زندگی می‌کنند، اما همیشه نگاهی به سوی آینده دارند. این افراد برای تصمیم گیری به تفکر و منطق پناه می‌برند و اغلب بدون برنامه ریزی کاری انجام نمی‌دهند. در دیدگاه جامعه شناسانه، آینده نگری مفهوم وسیع‌تر و پیچیده‌تری دارد و پروژه‌های تحقیقاتی آینده پژوهانه‌ای در این راستا فعال هستند.


معمولا گروهی که بیشتر تمرکز خود را بر امروز و فعالیت‌های روزانه می‌گذارند، با طرز فکر و برنامه ریزی آینده نگرها مخالف هستند. گاهی این اختلاف به یکی از بزرگترین چالش‌های افرادی که تبدیل می‌شوند که بیش از امروز به فردا می‌اندیشند. علاوه بر این، دیدگاه وسواسی نسبت به آینده ممکن است از ما یک انسان افسرده یا مضطرب بسازد. ممکن است که ما توانایی‌های خود را در مقابل ایده‌آل‌های آینده کم و کوچک بدانیم و فکر کنیم امکان دستیابی به آن موجود نیست. این موضوع در برخی از افراد، سرخوردگی و ایجاد علائم افسردگی را به دنبال خواهد داشت. یعنی دیدگاه‌های غلطی که برخی از ما در مورد آینده داریم منجر به افسردگی می‌شود، نه مشکلات حـال حاضر و یا شکست‌های گذشته! پس واقع بینی یک اصل اساسی در آینده نگری است.

بیشتر بخوانید: مهارت برقراری ارتباط با دیگران

علم روانشناسی معتقد است که بیشتر انسان‌ها با دیدگاه خوش بینانه نسبت به آینده فکر می‌کنند و برنامه‌ ریزی‌های خود را در چنین فضایی انجام می‌دهند. اما مبتلایان به بیماری‌های افسردگی و اضطراب اغلب دیدگاه تلخ و ناخوشایندی در این زمینه دارند. این افراد بر خلاف دیگران پس از مواجهه با شکست‌های گذشته، ضعیف‌تر شده و ترس از آینده نامعلوم و تکرار شکست‌ها آن‌ها را از تلاش برای پیشرفت باز می‌دارد. برای شناخت راه های کاهش اضطراب می‌توانید این مقاله را بخوانید.

از نظر روانشناسی آینده نگری خوب است؟

دیدگاه آینده نگرانه بدون وسواس و استرس فرد را در مسیر پیشرفت قرار می‎‌دهد

به طور کلی می‌توان گفت که دیدگاه آینده نگرانه اگر به حالت بیمار گونه و وسواسی تبدیل نشود و ترس و اضطراب در فرد ایجاد نکند، بسیار مفید و موثر است. به عبارت بهتر باید بگوییم که این دیدگاه برای پیشرفت باید سازنده باشد نه مخرب! آینده نگری زمانی خوب است که با عمل‌گرایی همراه بوده و ذهن فرد را از مسائل اجتناب ناپذیر آینده دور کند. لازمه رسیدن به این ویژگی، حفظ تعادل است. پس بهتر است در عین حـال که در امروز زندگی می‌کنیم، از گذشته تنها درس‌ها را به همراه داشته باشیم و نگاه خود را به آینده بدوزیم. رها کردن ترس‌ها و اندوه شکست‌ها در گذشته و بی توجهی به اضطراب ناشی از فردای نیامده به پیشرفت فردی و اجتماعی افراد کمک می‌کند.


حرف آخر

آینده نگری یک ویژگی فردی است که مثل هر چیز دیگری در دنیا مزایا و معایبی دارد. آینده نگرها معمولا افرادی نوآور و خلاق هستند که مسائل را متفاوت از دیگران می‌بینند. آن‌ها زودتر از دیگران متوجه تغییرات پنهان در مسیر حرکت جامعه می‌شوند و با بهره مندی از آن، شرایط را برای پیشرفت فراهم می‌کنند. این افراد درس‌های گذشته را به دیدگاه‌های خود در آینده متصل کرده و برای آن برنامه ریزی می‌کنند. این ویژگی را نمی‌توان به طور قطع به صورت مثبت یا منفی مطلق ارزیابی کرد. چون افراط و تفریط در آن می‌تواند فرد را از مسیر درست خارج کند. اگر فکر می‌کنید که برای شناخت ویژگی‌های شخصیتی خود نیاز به مشاوره دارید، همین حالا از پزشکان متخصص حال کمک بگیرید. آیا شما آینده نگری را به عنوان یک ویژگی فردی برای موفق شدن ضروری می‌دانید؟

 

سوالات متداول

آینده نگرها چه ویژگی‌هایی دارند؟

این افراد معمولا نگاه رو به جلو دارند و اغلب به جای تمرکز بیش از حد بر فعالیت‌های روزانه، در حـال ترسیم آینده و برنامه ریزی برای آن هستند. آن‌ها معمولا با انگیزه فراوان به سوی فردا حرکت می‌کنند.

آینده نگری خوب است یا بد؟

این ویژگی تا زمانی سازنده است که باعث اضطراب و وسواس فکری در افراد نشود. آینده نگری مطلق می‌تواند به همان اندازه گیر کردن در گذشته مخرب باشد. بهترین کار تمرکز بر فعالیت‌های حاضر با نگاهی رو به جلو است.

برای کنترل آینده نگری و نگرانی بیش از حد نسبت به آن از چه کسی کمک بگیریم؟

در صورتی که شما بیش از حد در آینده زندگی کرده و نسبت به فردای نامعلوم نگران باشید، ممکن است دچار استرس و اضطراب شوید. برای کنترل آن می‌توانید از مشاوران روانشناس و روانپزشک حال کمک بگیرید.


منابع

www.jstor.org

www.accelerationwatch.com

siliconhumanism.home.blog

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات