جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

علائم افسردگی در جوانان / چرا جوانان افسرده می‌شوند

علائم افسردگی در جوانان
تاریخ بروزرسانی : ۱۰ اردیبهشت

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

علائم افسردگی در جوانان با مشکلات داخلی بدن و یا مشکلات خارج از بدن بروزمی‌کند. افسردگی یک اختلال خلقی است که با احساس مداوم غم، ناامیدی و پوچی مشخص می شود و می تواند در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند. افسردگی می‌تواند در هر سنی رخ دهد، اما اغلب اولین بار در دوران نوجوانی یا اوایل بزرگسالی ظاهر می شود.

جوانانی که افسردگی را تجربه می کنند ممکن است با تکالیف مدرسه، روابط و عزت نفس دست و پنجه نرم کنند و ممکن است بیشتر درگیر رفتارهای مخاطره آمیزی مانند سوء مصرف مواد یا خودآزاری باشند. در صورت عدم درمان، افسردگی می تواند منجر به عواقب طولانی مدت قابل توجهی از جمله مشکلات سلامت مزمن و حتی خودکشی شود. بنابراین، درک علائم افسردگی در جوانان بسیار مهم است تا بتوان اقدامات مناسبی را برای کمک به آنها برای غلبه بر این وضعیت به کار برد.


تصویر خدمات اقساطی

افسردگی در جوانان

جوانی حساس‌­ترین و مهم‌­ترین دوره در زندگی افراد است. جوانان در این دوره، حیاتی­‌ترین و اثربخش‌­ترین تصمیمات زندگی خود را می­‌گیرند مثل شروع کسب و کار، ادامه تحصیل، ازدواج و…. همه این تصمیمات اثرات طولانی مدت داشته و ناکامی و افسردگی در هر یک از آن‌­ها می‌­تواند جوان را دچار غم و ناامیدی کند. تغییرات این دوره می‌­توانند هیجان انگیز یا ترسناک باشند. هر تغییری می‌تواند استرس­‌زا باشد و استرس می­‌تواند تاثیرات زیادی در روحیه افراد بگذارد.علائم افسردگی در جوانان را باید بشناسیم و از آن ها جلوگیری کنیم. سایر علائم افسردگی را در این مطلب بخوانید.

باید دانست که یک جوان در آغاز هر مسیری که انتخاب می‌­کند و تصمیمی که می‌­گیرد، شور و شوق فراوان دارد که پس از مدت از شدت آن کاسته می­‌شود. گاهی خستگی ناشی از کار، دل‌زدگی از تحصیل یا ناکامی از رابطه، فضای زندگی یک جوان را دستخوش تغییراتی می­‌کند که ممکن است سبب آزردگی روحی شود. چنین احساسی گاهی به سراغ همه افراد و به ویژه جوانان می­‌آید، اما آنچه اهمیت دارد، تداوم این احساس است. وقتی غم و آزردگی بیاید، باقی بماند و قصد رفتن نداشته باشد، باید نگران شد. چنین موقعیتی می­‌تواند به تدریج درهای افسردگی را به روی فرد بگشاید.

افسردگی چیست؟

افسردگی فراتر از یک روز یا یک هفته بد است، فراتر از غم و اندوه است. افسردگی می‌­تواند امید و انگیزه را بدزدد. این یک بیماری روانی است که بر نحوه تفکر، احساس و عملکرد فرد اثر می‌­گذارد. این بیماری باعث می­‌شود که فرد به طور مداوم احساس غم و بی حالی داشته باشد و زندگی و فعالیت­‌های عادی روزانه او دچار اختلال شود. اگر چه افسردگی درجات مختلفی دارد، اما معمولا با علائمی مانند احساس غم، اندوه یا بی‌­ارزشی، از دست دادن علاقه به فعالیت­‌های عادی و همیشگی و بی حالی عمومی خود را نشان می­‌دهد.

علاوه بر این، ممکن است تغییر چشمگیری در الگوی غذا خوردن یا خواب فرد ایجاد کند؛ یعنی به طور قابل توجهی بیشتر یا کمتر از گذشته غذا بخورد یا بخوابد. خبر خوب این است که افسردگی درمان دارد و بسیاری از افرادی که مدت­‌ها با این بیماری دست و پنجه نرم می­‌کرده‌­اند، اکنون بهبود یافته و زندگی شاد و موفقی را سپری می­‌کنند.

داروهای ضد افسردگی را از اینجا بشناسید

افسردگی جوانان

افسردگی می‌تواند باعث کاهش انگیزه شود.

 

عوامل خطر ساز افسردگی جوانان

افسردگی جوانان یکی از شایع‌­ترین بیماری­‌های روحی در جهان است. نظرسنجی اخیر موسسه ملی بهداشت روان نشان می­‌دهد که تقریبا هفت درصد از بزرگسالان آمریکایی در یک سال گذشته دچار یک دوره افسردگی شده­‌اند. اما افسردگی در جوانان نسبت به سایر بزرگسالان به مشکل جدی‌­تری تبدیل شده است. همان بررسی نشان داد که دامنه سنی بیشترین شیوع افسردگی در میان جوانان (۱۱ درصد) است؛ یعنی از هر ۱۰ جوان، یک نفر به افسردگی دچار است. حـال سوال این است که چه عواملی باعث ایجاد افسردگی می­‌شوند؟ و مهم ترین علائم افسردگی در جوانان چیست؟

محققان درباره علل ایجاد افسردگی جوانان مطمئن نیستند، اما آن­‌ها چند عامل را شناسایی کرده‌­اند که باعث می‌­شود افراد بیشتر در معرض افسردگی قرار گیرند:

ژنتیک

اگر پدر، مادر یا خواهر و برادری دارید که به افسردگی دچار هستند، خطر ابتلای شما به افسردگی بالاتر می‌­رود.

عدم تعادل شیمایی یا هورمونی

عدم تعادل در مواد شیمیایی مغز و یا هورمون­‌ها، باعث افسردگی شما می­‌شوند.

فصل‌­ها

بعضی از افراد در فصل زمستان که طول روزها کوتاه‌­­تر و نور خورشید کم‌تر است، به افسردگی دچار می­‌شوند که به آن افسردگی فصلی می‌گویند

تغذیه

وقتی به اندازه کافی از مواد مغذی استفاده نکنید یا جذب برخی از ویتامین‌­ها در بدن شما کاهش یابد، ممکن است افسردگی به سراغ‌تان آید.

جنسیت

احتمال ابتلای زنان به افسردگی بیشتر از مردان است.

علائم افسردگی در جوانان

همه جوانان با توجه به شرایط سنی، محیطی و کار و زندگی خود، گهگاه احساس غم می­‌کنند، این احساس طبیعی است و معمولا نگران کننده نیست. اما اگر هر یک از علائم زیر برای مدت طولانی پایدار بماند، ممکن است شخص افسرده باشد، علائم افسردگی در جوانان:

غم و اندوه یکی از علائم افسردگی در جوانان

افراد جوان مبتلا به افسردگی ممکن است تقریباً هر روز در بیشتر ساعات روز احساس غمگینی، پوچی یا ناامیدی داشته باشند. آنها ممکن است علاقه خود را به فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردند از دست بدهند و از دوستان و خانواده کناره گیری کنند.

خستگی یا کمبود انرژی

افسردگی می تواند باعث شود که جوانان احساس خستگی کنند و انگیزه کمی برای انجام کاری داشته باشند. حتی کارهای ساده ای مانند بلند شدن از رختخواب یا دوش گرفتن نیز می توانند خسته کننده باشند.

تغییر در اشتها و وزن

برخی از جوانان مبتلا به افسردگی ممکن است تغییراتی را در عادات غذایی خود تجربه کنند، مانند پرخوری یا کم خوردن. این می تواند منجر به افزایش وزن یا کاهش وزن شود.

مشکل در خوابیدن یا پرخوابی

افسردگی می تواند الگوهای خواب را مختل کند و باعث شود جوانان در به خواب رفتن، بیدار شدن مکرر در طول شب یا زیاد خوابیدن دچار مشکل شوند.

احساس بی ارزشی یا گناه

جوانان مبتلا به افسردگی اغلب احساس می کنند که بی فایده هستند یا دیگران را ناامید کرده اند. آنها ممکن است خود را به خاطر چیزهایی که تقصیر آنها نیست سرزنش کنند و احساس گناه دائمی داشته باشند.

مشکل در تمرکز یا تصمیم گیری

افسردگی می تواند بر توانایی یک جوان در تفکر واضح یا تصمیم گیری تأثیر بگذارد. آنها ممکن است در تمرکز، به خاطر سپردن جزئیات یا تکمیل وظایف مشکل داشته باشند.

علائم فیزیکی

برخی از جوانان مبتلا به افسردگی ممکن است علائم فیزیکی مانند سردرد، معده درد یا سایر دردهای غیر قابل توضیح را تجربه کنند.

توجه به این نکته نیز ضروری است که هر فردی افسردگی را متفاوت تجربه می کند و همه جوانان این علائم را نشان نمی دهند. ضمن اینکه علائم افسردگی در نوجوانان نیز شامل همین موارد می‌باشد.

افسردگی صبحگاهی و راه های درمان آن را بشناسید

علائم افسردگی در جوانان

خواب بیش از حد یا عدم علاقه به ترک رختخواب ممکن است از علائم افسردگی باشد.

 

افسردگی در جوانان و روابط آن ها

علائم افسردگی در جوانان می‌­تواند میزان احساس رضایت آنها از روابط خود را با چالش مواجه کند، زیرا ممکن است که فرد مبتلا به افسردگی فاقد مهارت­‌های لازم برای حل و کنترل مشکلات احتمالی یا تصمیم گیری دقیق در مواقع حساس باشد. یک فرد افسرده می‌­تواند احساس بدخلقی، تحریک پذیری یا عصبانیت داشته باشد یا گاهی حس کند که هیچ کس توانایی درک او را ندارد. این مسائل گاهی منجر به عقب نشینی و انزوای بیشتر شخص در روابط می­‌شود. اگر این مسائل در ابتدا حل نشوند و در رابطه باقی بمانند، می­‌توانند در سال­‌های بعد به شکل شدیدتری بروز کرده و رابطه را با مشکلات جدی­‌تری رو به رو کنند.

انسان موجودی اجتماعی است و حفظ روابط معنادار با دیگران، وجه اساسی تجربه بشری است. به همین دلیل انجام فعالیت­‌های مشارکتی سالم، مهارت مهمی برای جوانان است و تشخیص و یادگیری مدیریت افسردگی در روابط برای جوانان بسیار مفید خواهد بود.

افسردگی در سالمندان و راه های درمان آن را بشناسید

علائم افسردگی در جوانان دانشگاهی

ورود به دانشگاه یک تجربه هیجان انگیز برای جوانان به شمار می‌­آید، اما همین امر جذاب ممکن است چالش­‌های جدیدی را در زندگی جوان ایجاد کند: افزایش حجم کار و دروس جدید، سازگاری با بودجه محدود مالی، کنار آمدن با دوستان و هم اتاقی­‌های جدید، دوری از خانه و خانواده و… مسائلی هستند که جوان با بسیاری از آن­ها برای اولین بار مواجه می­‌شود. تجربه کم و قرار گرفتن در معرض چنین مسائل متنوعی طبیعتا استرس زیادی را به زندگی فرد وارد می­‌کند که اغلب موقتی است؛ اما گاهی اوقات می‌­تواند فراتر از خستگی و دل‌زدگی­‌های گهگاهی شود و افسردگی را در پی داشته باشد.

اگر با افسردگی دست و پنجه نرم می­‌کنید، هنگام برنامه ریزی برای تحصیل در دانشگاه، این مورد را در نظر بگیرید. پیش از این که به دانشگاه مراجعه کنید تا با آن آشنا شوید، سیستم‌­های پشتیبانی موجود مانند گروه­‌های دانشجویی و منابع مشاوره را شناسایی کنید و به طور فعالانه به دنبال راه­‌های دوست یابی و درگیر شدن در زندگی دانشجویی باشید تا میزان انزوا و تنهایی خود را به حداقل برسانید.

چرا جوانان ایرانی افسرده هستند

عوامل مختلفی وجود دارد که ممکن است به میزان بالای افسردگی در میان جوانان ایرانی کمک کند. برخی از دلایل احتمالی برای پاسخ به این سوال که چرا جوانان ایرانی افسرده هستند عبارتند از:

چالش های اقتصادی: اقتصاد ایران در سال های اخیر با چالش های مهمی از جمله نرخ بالای تورم و بیکاری مواجه بوده است. این چالش‌ها می‌تواند شغل یا تامین نیازهای اولیه را برای جوانان دشوار کند که می‌تواند منجر به احساس ناامیدی و ناامیدی شود.

محدودیت های اجتماعی: ایران محدودیت های اجتماعی شدیدی را برای شهروندان خود به ویژه زنان اعمال می کند. به عنوان مثال، زنان ملزم به داشتن حجاب در ملاء عام هستند و اغلب از برخی مشاغل کنار گذاشته می شوند. این محدودیت‌ها می‌توانند فرصت‌های رشد و رضایت شخصی را محدود کنند که می‌تواند به افسردگی کمک کند.

آشفتگی سیاسی: ایران در سال های اخیر آشفتگی سیاسی قابل توجهی را تجربه کرده است، از جمله اعتراضات به مشکلات اقتصادی و فساد دولتی. این وقایع می تواند باعث ایجاد احساس عدم اطمینان و اضطراب در جوانان شود که می تواند علائم افسردگی را تشدید کند.

به طور کلی، علل افسردگی در میان جوانان ایرانی پیچیده و چندوجهی است و احتمالاً ترکیبی از عوامل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را شامل می شود.

راه های درمان افسردگی در جوانان

جوانان به دلیل روحیه خاص این دوره ممکن است در مقابل پذیرش بیماری و به دنبال آن، درمان مناسب مقاومت کنند. باید آنان را متقاعد کرد که علائم افسردگی در جوانان را بشناسند و بدانند این بیماری قابل درمان بوده و در صورت درمان مناسب، زندگی آن­‌ها به روال طبیعی باز خواهد گشت. استفاده از دوستان دلسوز و آگاه، می­‌توانند کمک بزرگی در پذیرش افسردگی و شروع درمان افراد باشد. روش­‌های زیر در درمان افسردگی جوانان موثرند:

  • جوانان معمولا برای گفت‌­و­گو در مورد مسائل خود مشکل دارند. باید آن‌­ها تشویق به صحبت در مورد مشکلات‌شان کرد و به آن­‌ها اطمینان داد که از حمایت شما برخوردار خواهند شد. گفت­‌و­گو با دوستان خوب و والدین اولین راه حل است.
  • گام مهم بعدی متقاعد کردن جوانان برای مراجعه به پزشک است تا متوجه شود که به افسردگی دچار است یا نه. حمایت از افراد مبتلا به افسردگی معمولا شامل روش­‌های مختلف روان درمانی است که بر ایجاد مهارت برای مقابله با استرس‌­های زندگی و تغییر الگوهای تفکر منفی متمرکز هستند. در این زمینه می‌توانید از بخش مشاوره افسردگی نیز استفاده کنید و به صورت آنلاین این کار را انجام دهید.
  • در صورت نیاز به درمان دارویی، مصرف دارو باید جدی گرفته شود. بعد از شروع درمان دارویی، حدود شش هفته طول می­‌کشد تا علائم بهبودی در جوانان نمایان شود. باید افراد را تشویق کرد تا در مورد تغییرات مثبت جال خود با اطرافیان و پزشک خود صحبت کنند.

نقش خودمراقبتی در درمان افسردگی جوانان

در حالی که بدون شک روزهای خوب و بدی در طول دوران افسردگی وجود خواهد داشت، اما راه کارهای ساده‌­ای وجود دارد که فرد می‌­تواند به کمک آن­‌ها، علائم افسردگی خود را مدیریت کرده و روز به روز احساس نشاط و شادابی بیشتری داشته باشد. ممکن است همیشه نتوانید این نکات را رعایت کنید، اما سعی کنید تا حد ممکن به انجام آن­ها پای بند باشید.

  • تغییرات کوچکی در زندگی خود ایجاد کنید. قطعا پس از مدتی از حـال خوب ناشی از این تغییرات کوچک در روحیه خود شگفت زده خواهید شد.
  • الگوی خواب منظمی داشته باشید. یکی از علائم افسردگی این است که باعث می‌­شود کم‌تر یا بیشتر از حد معمول بخوابید. این مسئله تاثیر بسیار زیادی بر روحیه شما دارد. سعی کنید یک ریتم شبانه روزی عادی در زندگی خود ایجاد کنید: در ساعت مشخص به رختخواب بروید و قبل از خواب کمی مطالعه، حرکات کششی یا هر فعالیت آرامش بخش دیگری انجام دهید. اتاق را تاریک کنید و وسایل الکترونیکی را از خود دور کنید تا مغز شما این پیام را دریافت کند که زمان خواب فرا رسیده است. قبل از خواب پرده‌­ها را بکشید تا نور طبیعی صبحگاهی به شما بتابد. به این ترتیب شروع کار روزانه برای‌تان آسا‌ن‌­تر خواهد بود.
  • از مصرف مواد مخدر و الکل دوری کنید. سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و مصرف مواد مخدر ارتباط مستقیمی با افسردگی دارد. با اجتناب از مصرف الکل و نیکوتین یا سایر مواد مخدر، احتمال بروز افسردگی را کاهش می­‌دهید.
  • راه­‌های تخلیه احساسی سالم پیدا کنید. در مورد احساسات خود با والدین، دوستان خوب یا مشاوران معتمد گفت­‌و­گو کنید. بیرون بروید، نفس عمیق بکشید و از تابش آفتاب بر روی پوست خود لذت ببرید. سعی کنید یوگا و مراقبه ذهن آگاهی انجام دهید تا با افکار خود راحت‌­تر ارتباط برقرار کنید.
  • تغذیه مناسب داشته باشید. وقتی افسرده هستید، به راحتی می­‌توانید رژیم سالم غذایی خود را زیر پا بگذارید و یا افراطی غذا بخورید. باید بدانید آنچه که می­‌خورید در احساسات شما نقش به سزایی دارند. مثلا چربی­‌های سالم می‌­توانند عملکرد مغزی شما را بهبود بخشند. اگر نمی­‌توانید میزان یا نوع غذای خود را در هنگام افسردگی کنترل کنید، بهتر است یخچال خود را از وعده­‌های غذایی سالم و متعادل و میان­وعده­های مغذی و سرشار از انرژی پر کنید تا دسترسی به آن­ها همیشه برایتان مقدور باشد.

درباره افسردگی موقعیتی و راه های شناخت و درمان آن بیشتر بدانید

پیشگیری از افسردگی

علائم افسردگی در جوانان می­‌تواند شامل تمامی جوانان و نوجوانان شود. اگر شما جزو افرادی هستید که خود را در معرض ابتلا به آن می­‌دانید، می­‌توانید با انجام کارهایی، احتمال ابتلای خود به افسردگی را کاهش دهید:

  • به طور منظم ورزش کنید. با ورزش اندورفین آزاد می‌­شود که این هورمون نقش موثری در تقویت روحیه شما دارد. تحقیقات نشان داده که ورزش منظم می­‌تواند با گذشت زمان، تغییرات مثبتی در مغز ایجاد کند. حتی اگر تمایلی به ورزش ندارید، تلاش کنید که لااقل ۳۰ دقیقه در روز به فعالیت بدنی بپردازید. بعدا از این بابت از خودتان تشکر خواهید کرد.
  • روابط اجتماعی قوی داشته باشید. با دوستان و اعضای خانواده خود وقت بگذرانید. دوستان جدیدی پیدا کنید. بیرون رفتن از خانه و برقراری ارتباط با مردم راهی عالی برای پیشگیری از افسردگی است.
  • استرس‌­های زندگی خود را کاهش دهید. استرس یکی از مهم‌­ترین دام‌­ها برای افسردگی است. در صورت امکان راه‌­هایی برای کاهش و تخلیه استرس­‌ها و نگرانی­‌های خود پیدا کنید. نه گفتن را یاد بگیرید و فعالیت­‌ها و مسئولیت‌­هایی را که بیش از ارزش‌شان دردسر به دنبال دارند کنار بگذارید و از این طریق سطح استرس خود را به حداقل برسانید.
بودن در کنار دوستان، یکی ار راه های جلوگیری از افسردگی

حضور در جمع‌­های دوستانه و صمیمی یکی از راه­‌های جلوگیری از افسردگی در جوانان است.

 

در صورت مشاهده علائم افسردگی جوانان چه باید کرد؟

اگر علائمی از افسردگی را در خود مشاهده کردید، چند کار می­‌توانید انجام دهید:

  • با دوستان و اعضای خانواده خود صحبت کنید و به آن­‌ها بگویید که چه شرایطی را پشت سر می­‌گذارید. به آن­‌ها بگویید که به پشتیانی نیاز دارید.
  • از آن­جا که افسردگی می­‌تواند دلایل جسمی داشته باشد، بهتر است با یک پزشک در این خصوص صحبت کنید. ممکن است پزشک با بررسی موارد جسمی مرتبط با افسردگی، به درمان شما کمک کند.
  • اگر از زندگی خسته شده‌­اید و حس می­‌کنید باید به آن پایان دهید، بدون تردید کمک بگیرید. زندگی شما بسیار باارزش است و برای گذر از این چالش نیاز به حمایت دارید.

یکی از بهترین راه حل‌­ها در چنین شرایطی مشاوره افسردگی آنلاین است. تیم مشاوران دلسوز حال شما را آن طور که هستید می‌­پذیرند، به صحبت­‌های شما گوش می‌­دهند و راهنمایی­‌های لازم را به شما ارائه خواهند داد. برای دریافت مشاوره و گفت­‌و­گو با روانشناسان و روانپزشکان زبده سامانه خدمات سلامت آنلاین حال، کافیست به اپلیکیشن یا وب­سایت آن مراجعه و درخواست مشاوره خود را ثبت نمایید. تماس با مشاوران حال در محیطی امن و مطمئن و در تمام ساعات شبانه روز برای شما فراهم است. همراه شما هستیم.

 

منابع

sandstonecare.com

heretohelp.bc.ca

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات