جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

خیانت همسر و تاثیر آن در زندگی مشترک

خیانت همسر
تاریخ بروزرسانی : ۲۰ فروردین

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

خیانت همسر را می‌توان از میان همه چالش‌هایی که زندگی مشترک و روابط زوج‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به عنوان جدی‌ترین و سخت‌ترین شکل خیانت شناخت. خیانت همسر می‌تواند پایه و اساس زندگی مشترک را سست کرده و حتی، یک رابطه طولانی را برای همیشه نابود کند. با وجود غیر‌قابل تحمل بودن خیانت همسر، وقوع آن پرسش‌های سختی را پیش روی زوج‌ها قرار می‌دهد: آیا پس از خیانت باید در رابطه بمانم؟ چه‌طور می‌توانم اعتماد از دست رفته را بازگردانم؟ آیا مردان بعد از خیانت پشیمان می‌شوند؟ در این مقاله سعی می‌کنیم به این سوالات پاسخ داده و شما را با پدیده خیانت همسر بیشتر آشنا کنیم.


تصویر خدمات اقساطی

خیانت همسر چیست و شامل چه رفتارهایی می‌شود؟

خیانت یک موقعیت مشخص نیست و آن‌چه که به عنوان خیانت همسر در نظر گرفته می‌شود، حتی در بین زوج‌ها و شرکای عاطفی یک رابطه هم متفاوت است. مثلا ممکن است یک نفر تماشای پورونوگرافی توسط همسر خود را خیانت بداند، در حالی‌که دیگری چنین تعریفی از این کار ارائه ندهد. در یک تعریف جامع می‌توان گفت که خیانت همسر (Infidelity of spouse) به معنی شکستن وعده وفادار‌ماندن به شریک عاطفی، چه در ازدواج‌های رسمی یا غیر‌رسمی و چه در سایر روابط عاطفی است. درباره جلوگیری از خیانت همسر می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید

همه روابط باید قراردادی داشته باشند –شفاهی یا کتبی- که در آن تعداد شرکای رابطه، نحوه برآوردن نیازهای عاطفی، جسمی و… بیان شده باشد. این قرارداد برای هر زوجی انحصاری است و نقض آن به هر دلیلی، خیانت محسوب می‌شود. معمولا تصور می‌شود که مردان بیش‌تر از زنان خیانت می‌کنند! طبق آمار حدود 16 درصد از بزرگ‌سالان (20 درصد از مردان و 13 درصد از زنان) در طول ازدواج خود به همسرشان خیانت می‌کنند. اما محققان در بررسی‌های جدید خود متوجه شده‌اند که این آمار در جوانان متاهل زیر 30 سال، 11 درصد برای زنان و 10 درصد برای مردان است! درباره بهترین رفتار بعد از خیانت همسر می‌توانید این مطلب را بخوانید.

به نظر می‌رسد با گسترش ارتباطات مجازی در شبکه‌های اجتماعی، تعریف خیانت به همسر کمی پیچیده‌تر شده است. مطالعه‌ای که اخیرا به سفارش Deseret News (باسابقه‌ترین سازمان خبری در آمریکا) در مورد آن‌چه که خیانت محسوب می‌شود انجام شد، به پاسخ‌های متناقضی دست یافت. از میان هزار شرکت‌کننده در این نظرسنجی، 71 تا 76 درصد از افراد، تنها خیانت جنسی را به عنوان خیانت همسر می‌دانستند. در حالی‌که 63 درصد از افراد، داشتن پروفایل دوست‌یابی آنلاین و 51 درصد ارسال پیام‌های عاشقانه به فردی دیگر را هم مصادیقی از خیانت می‌دانند.

برای راهنمایی درباره ازدواج مجدد با همسر سابق می‌توانید این مطلب را بخوانید

خیانت همسر

مطابق تعریف‌های مختلفی که از خیانت بیان شده ‌است، انواع رفتارهای زیر را می‌توان به عنوان خیانت در نظر گرفت:

  • برقراری ارتباط عاطفی: این زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از زوجین، از نظر عاطفی به فردی خارج از زندگی مشترک خود وابسته می‌شود. رابطه جنسی همیشه بخشی از یک رابطه عاطفی نیست.
  • داشتن رابطه جنسی: ممکن است همسر، خارج از رابطه زناشویی خود با فرد دیگری رابطه جنسی برقرار کند. این روابط گاهی با ایجاد ارتباط عاطفی بین همسر و فرد دیگر همراه نیست.
  • ایجاد یا تداوم رابطه مجازی: این روابط معمولا در بستر شبکه‌های اجتماعی یا از طریق ارسال پیامک یا تماس تلفنی ایجاد می‌شود و ممکن است گاهی به صمیمیت جنسی هم نرسد. سکس‌چت، تماشای پورنوگرافی و… در این دسته جای می‌گیرند.
  • استفاده از ابزارهای جنسی: این رفتار نوعی غفلت از رابطه اصلی برای دنبال‌کردن یک علاقه بیرونی است که گاهی به نقطه‌ای نزدیک به وسواس می‌رسد.

 

دلایل خیانت همسر کدام است؟

یک رابطه موفق اغلب به این شکل تعریف می‌شود که هر دو طرف در آن احساس ثبات و امنیت کافی داشته باشند. در این صورت است که صمیمیت عاطفی و فیزیکی مناسبی بین دو طرف آن رابطه برقرار خواهد شد. کمبود این صمیمیت یا احساس ضعف در زمینه امنیت و ثبات رابطه می‌تواند رضایت از رابطه را کم و آن را متزلزل کند. در نتیجه، عدم رضایت احتمال خیانت را افزایش داده و به عنوان اصلی‌ترین دلیل خیانت معرفی می‌شود.

درصورت نیاز به مشورت با یک مشاور میتوانید از خدمات مشاوره تلفنی جنسی سامانه حال استفاده کنید.

البته خیانت همیشه به دنبال عدم رضایت از رابطه روی نمی‌دهد. گاهی افراد براساس یک اختلاف یا ناراحتی شخصی وارد رابطه دیگری می‌شوند. (می‌توانید درباره اختلافات زن و شوهر و راه حل آن‌ها این مقاله را مطالعه کنید). در برخی موارد ممکن است آن‌ها برای افزایش اعتماد ‌به ‌نفس خود به چنین رابطه‌ای پناه ببرند. تمایل به تجربه‌های جنسی جدید هم یکی از مهم‌ترین عواملی است که منجر به خیانت جنسی می‌شود. به طور کلی، مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند یک فرد را درگیر خیانت کند عبارت هستند از:

  • عزت نفس پایین
  • فقدان صمیمیت عاطفی با همسر
  • پایان‌دادن به رابطه اصلی و بی‌علاقه‌شدن نسبت به همسر
  • اعتیاد به رابطه جنسی
  • مشکلات زناشویی حل‌نشده مثل ترس از صمیمیت
  • دور شدن از مشکلات شخصی
  • افسردگی، اضطراب یا اختلال دوقطبی

خیانت همسر

10 نشانه خیانت زن کدام‌ است؟

بسیاری از افراد کشف خیانت زن توسط شوهر را یکی از سخت‌ترین چالش‌ها می‌دانند. این تصور که همسرتان با فردی غیر از شما رابطه عاطفی یا جنسی دارد، بسیار آسیب‌زا بوده و می‌تواند شوکه‌کننده باشد. اگر سوال شما این است که چگونه به خیانت همسر پی ببریم، موارد زیر می‌تواند به شناسایی نشانه‌های خیانت زنان کمک کند:

  • وقت‌گذرانی بیشتر با دوستان: معمولا دوستان یک زن اولین کسانی هستند که از خیانت او به همسرش آگاه می‌شوند. این دوستان ممکن است دوستان صمیمی و قدیمی او بوده یا یک گروه جدید باشند که شرایط را برای ملاقات زن با فردی دیگر مهیا کرده‌اند. اگر همسرتان علاقه‌ای به بیان جزئیات زمان صرف‌کرده خود با دوستانش ندارد، ممکن است یک نشانه از خیانت باشد.
  • خودداری از رابطه جنسی: دلایل مختلفی مانند تولد فرزند، افزایش سن، تغییرات هورمونی و… بر کیفیت و کمیت رابطه جنسی زوج‌ها تاثیر می‌گذارد. اما در صورتی که این رابطه به صورت ناگهانی کم‌رنگ شود، می‌تواند نشانه‌ای از خیانت زن به شوهر باشد. تغییر محل خواب، خودداری از شروع رابطه، عدم تمایل به برقراری رابطه جنسی و… انواعی از رفتارهای زنان در این شرایط هستند.
  • تاکید بیش از حد بر استقال و حفظ حریم خصوصی: زندگی مشترک سرشار از فعالیت‌های گروهی است. به همین دلیل، زوج‌ها برای تصمیم‌گیری به هم وابسته بوده و می‌توانند بر تصمیم یکدیگر تاثیر بگذارند. زمانی که زن، شما را در تصمیم‌گیری‌ها دخالت نداده، نظرات شما را نمی‌پرسد و به آن‌ها اهمیت نمی‌دهد، یا با عصبانیت و پرخاش‌گری برخورد می‌کند، ممکن است در حـال خیانت باشد.
  • توجه بیش از حد به ظاهر خود: اهیت به ظاهر و پوشش اصلا چیز بدی نیست. اما در صورتی که متوجه شدید همسرتان بیش از حد به پوشیدن لباس‌های جلب‌توجه‌کننده و آرایش‌های افراطی علاقه نشان می‌دهد، ممکن است در حـال خیانت به شما باشد. این کار احتمالا گاهی اوقات و پیش از رفتن به مکان‌های ویژه یا ملاقات فردی خاص اوج می‌گیرد.
  • دریافت هدایای زیاد: آیا اخیرا متوجه شده‌اید که همسرتان با هدایای بیش‌تری به خانه می‌آید؟ دریافت هدیه از دوستان موضوعی غیرعادی نیست. اما تکرار بیش‌از‌حد چنین وضعیتی مشکوک بوده و می‌تواند نشانه‌ای از خیانت همسر باشد. دریافت پول زیاد، هدایای متعدد و گران‌قیمت معمولا بی‌دلیل نیست.
  • دعواهای بی‌دلیل: گاهی افراد بدون هیچ دلیل مشخصی عصبی و بداخلاق می‌شوند. اما یک همسر خیانت‌کار معمولا کمی بیش‌از‌حد معمول بدخلق شده و با کوچک‌ترین بحثی، شروع به جیغ‌ و داد کرده یا خانه را ترک می‌کند.
  • رفتارهای مبهم: برخی از زنان خیانت‌کار برای رفع عذاب وجدان خود یا جلوگیری از مشکوک‌شدن همسرشان، به او توجه بیشتری نشان می‌دهند. در مواردی هم ممکن است از حضور در جمع با همسر خود خودداری کرده یا بی‌دلیل به همسر خود اتهام خیانت بزنند. بروز این رفتارهای متناقض می‌تواند نشانه‌ای از خیانت باشد.
  • تغییر نگرش: تغییر نگرش در مورد خود و مسائل مختلف زندگی گاهی نشانه بلوغ و پختگی فرد است. ولی ایراد‌گرفتن بی‌دلیل و ناگهانی همسر از خودش، شما یا رابطه‌تان و مقایسه آن با دیگران، انتقاد بی‌جا و ریسک‌کردن بدون مشورت با شما، می‌تواند نشانه‌ای از خیانت او باشد.
  • دروغ‌گویی: وقتی صحبت از خیانت همسر پیش می‌آید، دروغ‌ یکی از بزرگ‌ترین نشانه‌ها است. این دروغ‌گویی ممکن است به شکل‌های مختلفی خود را نشان دهد. مثلا طفره‌رفتن از پاسخ‌دادن به سوالات همسر، مخفی‌کردن رفت‌و‌آمدها، گرفتن حالت تدافعی در هنگام پاسخ‌دادن و… مواردی از آن هستند.
  • بی‌تفاوتی: خانم‌ها معمولا نسبت به توجه زیاد شوهرشان به زنان دیگر حساس هستند و آن را رفتاری آزاردهنده می‌دانند. وقتی این حساسیت در زنی کم شده و به نوعی دچار بی‌تفاوتی نسبت به رفتار همسرش می‌شود، می‌تواند نشانه‌ای از خیانت به همسر باشد. این بی‌تفاوتی در جنبه‌های دیگر رابطه مشترک مثل رفتن به مهمانی‌، مسافرت، اتفاق‌های هیجان‌انگیز و… هم مشاهده می‌شود.

خیانت همسر

10 نشانه خیانت مرد کدام‌ است؟

مردان بیش از زنان به خیانت متهم می‌شوند. تغییر حالات مرد بعد از خیانت، زنان را نسبت به حضور شخص دیگری در رابطه‌شان مشکوک می‌کند. صحبت‌کردن با یک مشاور خانواده یا روانشناس و دریافت مشاوره در مورد خیانت شوهر یکی از راه‌هایی است که می‌تواند شما را با نشانه‌های خیانت مردان آشنا کند. برخی از مهم‌ترین نشانه‌های خیانت شوهر عبارت هستند از:

  • بهبود ظاهر: اگر همسر شما به طور ناگهانی ورزش و تغذیه سالم را شروع کرد، احتمالا سعی می‌کند برای کسی جذاب‌تر به نظر برسد. البته رسیدگی به ظاهر و سلامتی همیشه جنبه منفی ندارد؛ اما این تغییرات ناگهانی در کنار نشانه‌های دیگر می‌تواند مشکوک باشد.
  • استفاده مخفیانه از تلفن یا رایانه: مردان خیانت‌کار تمایل دارند که بیش از گذشته از تلفن یا رایانه خود استفاده کنند. آن‌ها طوری از این ابزارها محافظت می‌کنند که انگار زندگی‌شان به آن‌ها وابسته است. اگر تلفن همراه و لپ‌تاپ شریک زندگی شما قبلا رمز نداشت، اما الان رمز دارد، این احتمالا نشانه خوبی نیست. پس اگر همسرتان به درخواست شما در مورد استفاده از تلفن همراه خود پاسخ منفی داد یا آن را حتی در هنگام دوش‌گرفتن هم با خود برد، می‌توانید به خیانت او شک کنید. آن‌ها معمولا حافظه تلفن همراه یا تاریخچه مرورگر خود را به صورت روزانه پاک می‌کنند.
  • در‌‌دسترس‌نبودن مقطعی: اگر شریک زندگی‌تان کمتر از قبل به پیام‌ها یا تماس‌های‌ شما پاسخ می‌دهد، ممکن است در حـال خیانت باشد. آن‌ها برای توجیه عدم پاسخ‌گویی خود، بهانه‌هایی مثل حضور در جلسه، رانندگی، تمام‌شدن شارژ تلفن همراه و… را مطرح می‌کنند. اگر همسرتان به بهانه سفرهای کاری کاملا غیرقابل‌‌دسترس می‌شود، این می‌تواند نشانه بدی باشد.
  • درخواست رابطه جنسی کمتر یا بیشتر: کاهش یا افزایش ناگهانی سطح فعالیت جنسی مردان می‌تواند نشانه‌ای از خیانت باشد. کم‌تر شدن رابطه جنسی نشانه‌ای از تمرکز بر دیگری و بیش‌تر شدن آن، نشانه‌ای از تلاش برای سرپوش‌گذاشتن بر خیانت است. به‌کارگیری تکنیک‌های جدید رابطه هم می‌تواند نشان دهد که همسرتان در حـال یادگیری روش‌های جدید در یک رابطه دیگر است. کم‌رنگ شدن رابطه عاطفی هم می‌تواند یک نشانه بسیار مهم از خیانت مرد باشد.

خیانت همسر

  • سرزنش کردن همسر: مردان خیانت‌کار تمایل دارند رفتارشان را در ذهن خود توجیه کنند. یکی از راه‌های این کار، سرزنش‌کردن همسر و انداختن تقصیرها به گردن او است. آن‌ها احتمالا مدام به همسر خود می‌گویند که مانند روزهای اول ازدواج‌شان نیست، در رابطه جنسی به خوبی عمل نکرده و کارهای فوق‌العاده‌ای برای رابطه‌شان نمی‌کند. با این کار، آن‌ها خود را شایسته این می‌دانند که سرگرمی بهتری در جای دیگر داشته باشند!
  • تغییر در برنامه‌ها: ممکن است همسر شما که حتی یک‌ بار هم تا دیروقت در محل کار خود نمی‌ماند، ناگهان تصمیم بگیرد ساعت‌های بیشتری کار کند. این اتفاق مرتبا تکرار شده و فرد برای توجیه آن مجبور به دروغ‌گویی می‌شود. اگر فردی که هرگز به ماموریت نمی‌رفته، به طور ناگهانی نیاز مداوم به سفرهای کاری دارد یا پنجر‌شدن لاستیک ماشین، ترافیک و… را دلیل تاخیر همیشگی خود اعلام می‌کند، احتمالا در حـال خیانت است.
  • تغییر رفتار دوستان: همسران افراد خیانت‌کار معمولا آخرین کسانی هستند که از آن مطلع می‌شوند. این موضوع پیش از همه در میان دوستان آشکار شده و آن‌ها ممکن است در هنگام مواجهه با همسر دوست خود، احساس ناراحتی داشته باشند. گاهی هم سعی می‌کنند فرد را به صورت غیرمستقیم آگاه کرده یا با محبت بیش‌تر نسبت به او، بی‌مهری همسرش را به نوعی جبران کنند.
  • هزینه‌های غیرقابل‌توضیح: هزینه‌های عجیب‌و‌غریب، صورت‌حساب‌های غیرعادی و از دست‌دادن ناگهانی پول احتمالا نشانه‌ای از خیانت مردان است. خیانت برای مردان هزینه‌های زیادی دارد: هدیه‌ها، سفرها، اقامت در هتل و… که می‌تواند به سرعت افزایش یابد. آن‌ها معمولا برای توجیه این هزینه‌ها به دروغ متوسل شده و اغلب سعی می‌کنند از پاسخ‌دادن طفره روند.
  • کاهش صمیمت عاطفی: رابطه اغلب زوج‌ها مانند روزهای اول ازدواج‌شان آتشین نخواهد ماند. اما آن‌ها با گذشت زمان یاد می‌گیرند به هم نزدیک شده و به خواسته‌ها، رازها و دیگر جنبه‌های زندگی مشترک‌شان اعتماد کنند. این چیزی است که از آن به عنوان صمیمیت عاطفی زوجین نام برده می‌شود. زمانی که این صمیمیت از سوی مرد کم‌رنگ شده و تلاشی برای بهبود آن انجام نمی‌شود، احتمالا فرد دیگری وارد این رابطه مشترک شده است.
  • خودداری از پاسخ‌گویی به سوالات مرتبط با خیانت: آخرین کاری که یک شوهر خیانت‌کار می‌خواهد در دنیا انجام دهد، صحبت‌کردن درباره آن با همسرش است. بنابراین مطرح‌شدن این موضوع در مکالمات می‌تواند منجر به عصبانیت یا پرخاش‌گری او شده یا سعی کند موضوع بحث را منحرف کند. او احتمالا هر کاری انجام می‌دهد تا موضوع را تغییر داده یا با استفاده از سرزنش همسر، او را متهم به شکاک‌بودن کند.

 

خیانت همسر چه پیامدهایی دارد؟

خیانت می‌تواند تاثیر زیادی بر هر دو طرف رابطه داشته باشد. این اثرات حتی ممکن است به افراد دیگر به ویژه فرزندان انتقال پیدا کند. بررسی‌های مختلف نشان می‌دهند که خیانت همسر بر سلامت جسمی و روانی افراد به شدت اثر گذاشته و در مواردی حتی فرد خیانت‌کار را بیش از فرد خیانت‌دیده، تحت تاثیر قرار می‌دهد. به طور کلی، خیانت می‌تواند پیامدهای زیر را در زوج‌ها ایجاد کند:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • پریشانی
  • کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس
  • خشم
  • استرس پس از حادثه یا PTSD (Post-traumatic stress disorder)
  • کاهش عملکرد در محل کار
  • اختلال در تمرکز
  • ایجاد حس شرمندگی یا سرزنش خود

از سوی دیگر، احتمال بروز رفتارهای پرخطر در افرادی که خیانت می‌بینند، بالا می‌روند. این رفتارها می‌تواند شامل داشتن رابطه جنسی محافظت‌نشده یا برقراری رابطه تحت تاثیر مواد مخدر باشد. افزایش سوء مصرف مواد مخدر یا الکل، پرخوری، کم‌خوری، ورزش بیش از حد و… هم می‌تواند در اثر شوک ناشی از خیانت در فرد ایجاد شود.

خیانت همسر

پس از کشف خیانت چه کنیم؟

اعتماد یک بخش حیاتی از روابط عاشقانه است و بی‌وفایی نسبت به آن، به شدت بر قابل‌اعتماد‌بودن، توانایی و قدرت رابطه تاثیر منفی می‌گذارد. خیانت یک عمل هشداردهنده است که نشان می‌دهد یکی از زوج‌ها یا هر دوی آن‌ها برای ادامه یک رابطه متعهدانه آماده نیستند. این را باید بپذیرید که گذر از خیانت یک کار طاقت‌فرسا بوده و مستلزم تحمل استرس، اضطراب و فشار عاطفی بسیار زیادی است. اما به نظر می‌رسد یک رابطه مناسب ارزش این سختی‌ها را داشته باشد!

پس از کشف خیانت معمولا دو راه برای زوج وجود دارد:

طلاق بگیرند یا با بخشش و گذشت، مجددا به رابطه قبلی برگردند.

بسیاری از افراد می‌پرسند که بعد از خیانت همسر چه کنیم. برای دریافت پاسخ این سوال، اول باید به سوالات زیر پاسخ بدهید:

  • آیا همسر خیانت‌کار علاقه‌مند به جبران است؟ آیا او می‌تواند رابطه جدید خود را ترک کند؟
  • آیا همسر خیانت‌دیده می‌تواند خشم و عصبانیت خود را نسبت به همسرش رها کرده و رابطه را بهبود دهد؟
  • آیا همسر خیانت‌دیده می‌تواند تصور کند با وجود کاری که همسرش انجام داده، هم‌چنان قوی بوده و برای حفظ رابطه تلاش کند؟ و…

یکی از عوامل کلیدی که تعیین می‌کند رابطه می‌تواند ادامه داشته باشد، این است که آیا رابطه غیر‌مجاز شامل وابستگی عاطفی و هم‌چنین رابطه جنسی است یا خیر. به‌طور‌کلی، تصمیم به ماندن در یک رابطه بعد از خیانت به معیارهای مختلفی از جمله مسائل مالی، ارتباطات خانوادگی و حضور فرزندان مشترک وابسته است. برای تصمیم‌گیری در این مورد می‌توانید توصیه‌های زیر را به کار ببرید:

درباره افسردگی بعد از طلاق می‌توانید این مطلب را بخوانید.

  • تصمیم‌های عجولانه نگیرید: اگر حس می‌کنید ممکن است به خود یا شخص دیگری آسیب وارد کنید، کمک حرفه‌ای بگیرید.
  • به همدیگر فضای کافی بدهید: کشف خیانت معمولا با بحث‌های شدید همراه است. بهتر است برای روشن‌شدن وضعیت، فرصت کافی برای صحبت در فضایی امن را به همدیگر بدهید.
  • به دنبال حمایت باشید: صحبت‌کردن با افراد آگاه و قابل اعتماد می‌تواند به تصمیم‌گیری درست کمک کرده و شما را در مسیر مناسب هدایت کند. بهتر است از افرادی که به دنبال قضاوت، انتقاد یا جهت‌دادن به افکار شما هستند دوری کنید. مشاوره روانشناسی بعد از خیانت می‌تواند یک راه‌کار بسیار خوب در تصمیم‌گیری زوج‌ها در چنین شرایطی باشد.

 

زندگی پس از خیانت چه شکلی است؟

برای کسانی که کشف خیانت را نقطه پایان زندگی مشترک خود می‌دانند، زندگی پس از خیانت با پروسه طلاق معنی می‌شود. اما کسانی که تصمیم می‌گیرند در رابطه خود باقی مانده و به زندگی با همسرشان ادامه دهند، راهی دشوار پیش رو دارند! همیشه گذشته فرد، تعیین‌کننده آینده او نیست؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد احتمال خیانت در کسانی که قبلا این کار را انجام داده‌اند، حدود 3 برابر بیش از سایر افراد است. از سوی دیگر، افراد خیانت‌دیده هم ممکن است در صورت ماندن در رابطه، مدام همسر را سرزنش کرده و به تشنج و اختلاف موجود دامن بزنند.

خیانت همسر

لازم است بدانید که بهبودی پس از خیانت یکی از چالش‌برانگیزترین فصل‌های زندگی شما خواهد بود. این چالش ممکن است با دوگانگی و عدم ‌اطمینان همراه باشد. با این حال، همان‌طور که اعتماد از دست‌ رفته را بازسازی می‌کنید و گناه همسر را می‌پذیرید، یاد می‌گیرید که چگونه ببخشید و این می‌تواند عشق و محبت بین شما را عمیق‌تر کند. بهتر است مراحل زیر را برای ساختن زندگی خود پس از خیانت در نظر بگیرید:

  • عجولانه تصمیم نگیرید: قبل از تصمیم‌گیری برای طلاق یا ادامه رابطه، زمانی را برای بازسازی روحی و درک آن‌چه که در پشت صحنه زندگی مشترک شما وجود داشته، اختصاص دهید.
  • پاسخ‌گو باشید: اگر خیانت کرده‌اید، مسئولیت آن را بپذیرید. رابطه جدید را خاتمه داده و هر گونه ارتباط یا تماس با او را قطع کنید. حتی اگر رابطه جدید شما با یک همکار بوده، توصیه می‌شود محل کار خود را تغییر داده یا روابط کاری را به شدت محدود کنید.
  • از منابع مختلف کمک بگیرید: از دوستان قابل‌اعتماد، افراد باتجربه یا یک مشاور آموزش‌دیده کمک بگیرید. مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر در مورد افرادی که شرایطی مشابه شما داشته‌اند، می‌تواند به بازگشت به جریان طبیعی زندگی کمک کند.
  • با یک مشاور متخصص تماس بگیرید: دریافت راهنمایی از یک ‌درمان‌گر روابط زناشویی یا زوج‌درمان‌گر، دیدگاه شما را به شرایط تغییر خواهد داد. او به شما کمک می‌کند تا مسائلی را که می‌تواند به خیانت منجر شده باشد، شناسایی کرده و یاد بگیرید که رابطه خود را بازسازی و تقویت کنید. این مشاور می‌تواند در مورد تصمیم‌گیری برای طلاق یا ماندن در رابطه به شما کمک کند.
  • اعتماد از دست رفته را بازگردانید: برای برقراری صلح و جبران اعتماد از دست رفته برنامه‌ریزی کنید. اگر خیانت کرده‌اید، صادقانه اشتباه خود را بپذیرید و اگر خیانت دیده‌اید، همسر خود را در صورت امکان ببخشید و به دنبال تفاهم باشید.

 

چرا مشاوره خیانت ضروری و مهم است؟

بیشتر زوج‌ها بعد از خیانت همسر نیاز به صحبت با کسی دارند. به شما توصیه می‌کنیم که برای این کار تا حد امکان سراغ افراد ناآگاه مثل دوستان قضاوت‌گر و… که ممکن است به تصمیم‌گیری شما جهت نامناسب بدهند نروید. در چنین مواقعی، مشورت با یک درمان‌گر یا مشاور برای پردازش احساسات شما درست‌ترین کار ممکن خواهد بود. انجام مشاوره خیانت بسیار ضروری و مهم است؛ چون مشاوران آموزش دیده‌اند که به افراد در پردازش و تحلیل مسائل کمک کرده و رابطه آن‌ها را از بیرون بررسی کنند.

علاوه بر این، یک مشاور خوب می‌تواند محیطی امن و بدون قضاوت را برای کنترل افکار و احساس‌های فرد ایجاد کرده و ابزارهایی را برای عبور از بحران به بهترین شکل، در اختیار او قرار دهد. در این مواقع ممکن است مشاوره فردی، زوج‌درمانی یا هر دو برای افراد، مناسب تشخیص داده شود. هر یک از این فرمت‌های مشاوره می‌تواند برای شناخت بهتر فرد از خود، رابطه و گرفتن یک تصمیم درست مفید باشد. ضمنا مشاوره خیانت راه‌های جدیدی را برای مقابله با خیانت و بازسازی اعتماد از دست رفته به افراد می‌آموزد.

خیانت همسر

نتیجه‌گیری

خیانت همسر یکی از آسیب‌زاترین تجربیاتی است که یک انسان می‌تواند با آن مواجه شود. افرادی که تجربه این خیانت را پشت سر گذاشته‌اند یا در چنین رابطه‌ای قرار دارند، اغلب با اضطراب، نگرانی بیش از حد، مرور خاطرات و… درگیر هستند. راه‌کارهای مختلفی برای حفظ آرامش و عبور از این دوران سخت وجود دارد. به طور خلاصه باید بگوییم که مهم است در این زمان بر مراقبت از خود تمرکز کرده و راه‌هایی برای مدیریت احساس و بازگشت به زندگی از طریق مهارت‌های مقابله‌ای را بیاموزید.

درخواست کمک حرفه‌ای در این شرایط نه نشانه ضعف، که نشان‌دهنده قدرت شما است. سامانه خدمات پزشکی و سلامت حال می‌تواند از طریق مشاوران متخصص در زمینه زوج‌درمانی و خیانت به شما کمک کند. دریافت مشاوره آنلاین در مورد خیانت همسر این امکان را به شما می‌دهد تا بدون نیاز به مراجعه حضوری و از هر مکانی مثل منزل، محل کار و… با بهترین متخصصان در مورد رابطه زناشویی و سایر مسائل و مشکلات خود مشورت کنید.

 

سوالات متداول درباره خیانت همسر

چه چیزی خیانت به همسر تعریف می‌شود؟

خیانت در رابطه زناشویی معمولا به معنی ایجاد یک رابطه عاشقانه یا جنسی جدید با فردی غیر از همسر است. خیانت به معنی شکستن قول‌و‌قرار عاشقانه و عدم ‌تعهد به ماندن در رابطه با همسر تلقی می‌شود.

تفاوت خیانت با زنا چیست؟

زنا رابطه جنسی یک فرد متاهل با فردی غیر از همسر خودش است. در حالی که خیانت معانی دیگری غیر از خیانت جنسی دارد و شامل برقراری رابطه عاطفی یا عاشقانه با دیگری بدون رضایت و آگاهی همسر است.

علت اصلی خیانت چیست؟

به گفته متخصصان، یکی از شایع‌ترین دلایل خیانت، احساس قطع ارتباط عاطفی با شریک زندگی است. بر اساس تحقیقات انجمن آمریکایی ازدواج و خانواده‌درمانی، 35 درصد از زنان و 45 درصد از مردان روابط عاطفی خارج از ازدواج را تجربه می‌کنند.

نشانه‌های خیانت چیست؟

علائم رایج خیانت عبارت هستند از: تغییر در ظاهر فرد و رسیدگی بیش از حد به آن، استفاده مخفیانه از تلفن یا کامپیوتر، در‌دسترس‌نبودن‌های مقطعی، تغییر در خلق‌و‌خو، افزایش هزینه یا دریافت هدایای غیرعادی و…

آیا ارسال پیامک به زن یا مرد دیگر خیانت محسوب می‌شود؟

ارسال پیامک و برقراری تماس با دیگران با اهدافی مثل کار و… لزوما به معنی خیانت نیست. این ارتباط زمانی خیانت محسوب می‌شود که در جریان آن، ارتباط عاطفی، صمیمی و عاشقانه بین آن‌ها شکل بگیرد یا شامل مکالمات جنسی و… باشد.

 

منابع

https://www.psychologytoday.com/us/basics/infidelity

https://onlinedivorcer.com/blog/cheating-wife-signs

https://www.psychologytoday.com/us/blog/love-and-sex-in-the-digital-age/201812/10-signs-your-spouse-is-cheating

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/in-depth/infidelity/art-20048424

https://www.goodtherapy.org/learn-about-therapy/issues/infidelity

https://www.collaborativemn.com/blog/2018/04/13/340/

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات