جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

اختلافات زن و شوهر / راه حل اختلافات زناشویی قبل از طلاق

اختلافات زن و شوهر
تاریخ بروزرسانی : ۱۳ آبان

این مقاله توسط دکتر رقیه صادق زاده تایید شده است.

”شما میتوانید با 15% تخفیف با این پزشک به صورت آنلاین صحبت کنید.“

تصویر https://haal.ir/Storage/Profile/ProfilePic/089e1c24-63b9-448d-9fa8-ebea1a188def.jpg
دکتر رقیه صادق زاده
دکتری روانشناس و مشاور
برای کپی کد تخفیف اینجا کلیک کنید

اختلافات زن و شوهر یک جزء جدایی ناپذیر همه ازدواج‌هاست. عدم وجود اختلاف در زندگی زناشویی آرزویی محال است؛ چون وقتی که یک زن و مرد از دو پیشینه، دیدگاه، فرهنگ، خانواده و سلیقه در کنار هم قرار می‌گیرند، محال است کاملا شبیه هم شوند! این یک واقعیت است.

پس اگر رابطه زناشویی موفق در زندگی دارید ممکن است هرازگاهی با اختلاف‌هایی رو به رو شوید. البته حل‌کردن این اختلاف‌ها هم اصولی دارد و نمی‌توان آن‌ها را با خودخواهی یا نادیده‌انگاری پشت سر گذاشت. ما در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با مهم‌ترین دلایل اختلاف زن و شوهر و راه‌‌حل‌های پیش روی آن آشنا کنیم.


تصویر خدمات اقساطی

7 دلیل که باعث ایجاد اختلافات زن و شوهر می‌شود

دیر یا زود همه زن و شوهرها به اختلافاتی بر می‌خورند. هر چقدر هم که به کیفیت رابطه خود مطمئن باشید، درگیری‌هایی وجود دارد که در مقطعی از زندگی گریبان رابطه شما را خواهد گرفت. عوامل بسیار زیادی وجود دارد که موجب اختلاف زن و مرد در رابطه زناشویی می‌شود. (می‌توانید اصول زندگی زناشویی را در این مقاله مطالعه کنید) هر زوج بر اساس ویژگی‌های منحصر به فرد خود و رابطه‌شان، انواع خاصی از اختلافات را تحربه می‌کنند. اما تحقیقات نشان داده است که گروهی از اختلافات در میان بیش‎تر زوج‌ها عمومیت دارد. این دلایل اختلاف عبارتند از:

مشکلات مالی و اختلافت زناشویی

پول و مسائل مالی یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که زن و شوهرها به خاطر آن دچار اختلاف می‌شوند. در واقع مسائل مالی حل نشده، پایه و اساس پایدارترین ازدواج‌ها را متزلزل خواهد کرد. اختلاف زن و مرد در مسائل مالی می‌تواند در مورد خرج‌کردن پول باشد، یا نحوه پس انداز، خریدکردن، نحوه اختصاص‌دادن پول برای هزینه‌های مختلف و….

درباره افسردگی بعد از طلاق می‌توانید این مطلب را بخوانید.

مشکلات مالی

اختلافات طبقاتی و فرهنگی بین زن و شوهر

بخشی از ویژگی‌های شخصیتی و اجتماعی آدم‌ها به فرهنگ و طبقه‌ای که در آن رشد کرده است، بستگی دارد. پس از ازدواج، دو نفر با ویژگی‌های متفاوت در کنار هم قرار می‌گیرند و این موضوع می‌تواند باعث ایجاد چالش‌های مختلفی در زندگی آن‌ها شود. هر چه فرهنگ‌های خانوادگی‌ زوج‌ها از هم دورتر باشد، احتمال هماهنگی بین آن‌ها دشوارتر است. البته این هماهنگی به قدرت سازگاری افراد، بلوغ فکری و اجتماعی و عوامل دیگری هم وابسته است.

مسائل جنسی

رابطه جنسی هم مانند پول و مسائل مالی، موضوع بسیار حساسی در رابطه زوج‌هاست. متخصصان می‌گویند امروزه بیش‌ترین اختلافات زن و شوهر ریشه در رابطه جنسی دارد. استرس شغلی، اعتماد به نفس  پایین، تمایلات جنسی ناسالم، ناتوانی در برقراری رابطه جنسی یا عدم تمایل به آن از مهم‌ترین مسائلی است که می‌تواند بُعد جنسی یک رابطه زناشویی را تحت تاثیر قرار دهد. متاسفانه عدم آگاهی و باور زوج‌ها به چنین مسائلی باعث می‌شود که به دنبال رفع چنین مشکلاتی نباشند. عدم درمان این مسائل منجر به ناسازگاری‌های عمیق‌تر و مشکلات ثانویه در رابطه خواهد شد. درصورت نیاز به مشورت با یک مشاور میتوانید از خدمات بخش سکس تراپیست آنلاین سامانه حال استفاده کنید.

می‌توانید درباره اختلاف شوهر با خانواده زن نیز این مقاله را مطالعه کنید

مشکلات رفتاری

ویژگی‌های شخصیتی منفی مثل دروغگویی، خیانت همسر و…، اختلالات روانی درمان‌نشده، عقاید سخت مذهبی، عدم تعادل روانی و… از رایج‌ترین دلایل ایجاد اختلافات زن و شوهر هستند. برخی از این مشکلات به عنوان ویژگی‌های فردی از ابتدا در فرد وجود دارد و به مرور زمان بدتر می‌شود. اما مسائل دیگری هم ممکن است به تدریج در طول زندگی مشترک شکل بگیرد و بدتر و شدیدتر شود. برای راهنمایی درباره ازدواج مجدد با همسر سابق می‌توانید این مطلب را بخوانید

دعوای زن و شوهر

مسائل عاطفی که باعث اختلاف زن و شوهر می‌شود

زنان و مردانی که در خانواده‌های پرتنش و ناسالم بزرگ می‌شوند، معمولا در برقراری رابطه عاطفی با شریک زندگی خود دچار مشکل می‌شوند. اگرچه این یک قاعده کلی نیست، اما تحقیقات نشان می‌دهد که احتمال بروز چالش‌های عاطفی بین زوج‌هایی که یکی از آن‌ها در خانواده‌ای ناسالم بزرگ شده است، بیش از سایرین است.

دخالت اطرافیان در زندگی

روابط زن و شوهرها به صورت مداوم در معرض دخالت‌های اطرافیان قرار دارد. برخی افراد –با نسبت‌های دور و نزدیک- به خود اجازه می‌دهند در مسائل خصوصی زوج‌ها دخالت کنند. این که یک رابطه چقدر تحت تاثیر این دخالت‌ها قرار بگیرد، به عوامل مختلفی مثل بلوغ و پختگی رابطه، میزان تاثیرپذیری زوج‌ها از دیگران، اعتماد به نفس زن و مرد و… بستگی دارد. برای حل مشکل اختلاف با خانواده همسر می‌توانید این مطلب را نیز بخوانید

بچه‌ها و مسائل مرتبط با آن‌ها

بچه‌ها به طور کلی یک پای ثابت اختلافات زن و شوهر در رابطه هستند. یک بچه حتی قبل از به دنیا آمدن می‌تواند زندگی زناشویی پدر و مادر را تحت تاثیر قرار دهد. تصمیم به بچه‌دار شدن، تعداد فرزندان، نحوه تربیت آن‌ها و… مسائلی است که خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 اختلاف زن و شوهر

روش های حل اختلافات و تعارضات بین زن و شوهر

حتما تا الان به این نتیجه رسیده‌اید که وجود تعارض و اختلافات زن و شوهر در رابطه اجتناب‌ناپذیر است. اما متداول‌بودن آن در میان زوج‌ها به معنای عادی‌بودن و عدم تلاش برای رفع این مشکلات نیست! اولین گام برای حل این تعارضات، پذیرش آن‌ها و باور به وجود مشکلات است. پس از آن زوجین می‌توانند با هم‌فکری و همراهی و کمک‌گرفتن از افراد متخصص، اقدام به رفع اختلافات کنند.

بیشتر بدانید: تله نقص و شرم چیست؟ 

حل اختلافات زن و شوهر

اختلافات زن و شوهر در یک رابطه زناشویی به هر دلیل رخ داده باشد، نیاز به حل و فصل دارد. پس از این که هر دو طرف به این باور رسیدند که مشکلات آن‌ها باید حل شود، می‌توانند اقدامات لازم را انجام دهند. چند گام مهم برای حل اختلاف زن و شوهر عبارت است از:

  • پذیرش اختلاف و تطبیق خود با شرایط موجود و تفاوت‌های احتمالی با همسر
  • کنارگذاشتن خودخواهی
  • هماهنگی با طرف مقابل
  • تجربه یک رویارویی عاشقانه و دوستانه
  • بخشش و توانایی از خود گذشتگی
  • کمک‌گرفتن از احترام و رفتار مطلوب به جای توهین و سروصدا

درباره اشتباهات رابطه زناشویی نیز می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید

اختلاف زن و مرد

رفع اختلاف زن و شوهر

وقتی اختلافات موجود در یک رابطه برطرف شود، بنیان خانواده تقویت می‌شود و زن و شوهر به هم نزدیک‌تر خواهند شد. اگرچه این فرآیند حل اختلاف ممکن است در ابتدا زمان‌بر و خسته‌کننده باشد، اما ارزش سرمایه‌گذاری را دارد. شما به عنوان یک طرف رابطه، می‌توانید مشکلات و اختلافات موجود را از طریق روش‌های زیر رفع کنید یا مقاله مدیریت اختلاف با خانواده را مطالعه کنید

گفت‌و‌گوکردن زن و شوهر با هم

معمولا اولین کاری که بعد از پذیرش مشکل و تصمیم به رفع آن انجام می‌شود گفت‌و‌گو است. اما این گفت‌و‌گو آدابی دارد که عبارت است از:

  • حضور در یک محیط آرام و شروع گفت‌و‌گو با رعایت احترام و ادب
  • تمرکز بر یک مشکل و تلاش برای درک شرایط
  • توصیف دقیق مشکل و بیان نظرات هر دو طرف نسبت به آن
  • جمع‌آوری اطلاعات از طریق بررسی نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها
  • تلاش برای خلاق‌بودن و پیداکردن راه حل از طریق هم‌فکری و تمرکز بر موضوع
  • مذاکره و اختصاص زمان کافی به زن و مرد برای بیان نظرات و دیدگاه‌ها
  • رسیدن به یک نتیجه که مورد قبول زن و مرد رابطه باشد

مراجعه به مشاور

استفاده از راهنمایی یک مشاور متخصص احتمالا درست‌ترین کار برای حل اختلافات زن و شوهر است. یک مشاور متخصص مسائل زناشویی یا زوج‌درمان‌گر به طور تخصصی برای واکاوی اختلافات و ریشه آن‌ها و تلاش برای رفع مشکلات موجود آموزش دیده است. او می‌تواند از طریق گفت‌و‌گو و تست‌های روانشناسی طراحی‌شده، مسائل و مشکلات زوج‌ها را شناسایی کند و اقدامات لازم برای حل و فصل آن‌ها را انجام دهد.

نداشتن وقت کافی برای مراجعه به مشاور، یکی از اصلی‌ترین بهانه زوج‌هاست که آن‌ها را از تمرکز بر رفع مشکلات دور می‌کند. مشاوره روانشناسی آنلاین یک خدمت ویژه از سامانه حال است که به شما امکان می‌دهد تا مشکلات زناشویی خود را در منزل و بدون صرف وقت و هزینه زیاد پیگیری و رفع کنید. این خدمات به راحتی و در تمام روزها و ساعات هفته در دسترس شما خواهد بود.

مشاوره روانشناسی آنلاین

سایر روش‌ها

وقتی زن و شوهری به این باور می‌رسند که باید برای حفظ رابطه زناشویی خود، اختلافات را کنار بگذارند، در واقع احترام به یکدیگر را تقویت می‌کنند. برای حل مشکلات لازم است که زوج‌ها تا حد امکان به هم اعتماد کنند، بخشش را به عنوان جزئی از رابطه بپذیرند، خودخواهی و تک‌روی‌ها را کنار بگذارند و در کنار هم، برای رفع چالش‌های موجود تلاش کنند.

جلوگیری از اختلافات زن و شوهر

همیشه می‌گویند که پیشگیری بهتر از درمان است. این ضرب‌المثل در مورد اختلافات زن و شوهر هم صدق می‌کند. هر چه اختلافات فرصت کم‌تری برای بروز داشته باشند، سرعت گسترش آن‌ها هم پایین‌تر خواهد بود. یکی از ساده‌ترین راهکارها برای جلوگیری از اختلافات زن و شوهر، استفاده از خدمات مشاوره پیش از ازدواج است. این نوع مشاوره به زن و مردی که می‌خواهند ازدواج کند کمک می‌کند تا به شناخت بهتری از خود و فردی که برای ازدواج انتخاب کرده‌اند، دست پیدا کنند. می‌توانید معیارهای انتخاب همسر مناسب را در این مقاله مطالعه کنید

اگر دسترسی به خدمات مشاوره تخصصی پیش از ازدواج برای شما دشوار است یا از صحبت‌کردن درباره مسائل خصوصی خود خجالت می‌کشید، می‌توانید مشاوره پیش از ازدواج آنلاین را امتحان کنید. حل‌کردن مشکلات جزئی، افزایش احترام در رابطه، تقویت حس ازخودگذشتگی و بخشش و… هم از دیگر راهکارها برای پیشگیری از بروز اختلافات زناشویی هستند.

مشاوره تلفنی زن و شوهر

بهترین مشاوره برای اختلافات زن و شوهر

امروزه کم‌تر زوجی را می‌توانید پیدا کنید که به اهمیت مشاوره و کمک‌گرفتن از افراد متخصص برای حفظ رابطه خود آگاه نباشند. با وجود اهمیت و مفیدبودن این نوع مشاوره، دسترسی به آن برای همه زوج‌ها به راحتی امکان‌پذیر نیست. از سوی دیگر، برخی از زن و شوهرها ممکن است از بیان مسائل خصوصی رابطه خود احساس شرم داشته باشند. سامانه مشاوره آنلاین پزشکی و روانشناسی حال در همین راستا و با هدف دسترسی آسان و امن همه زوج‌ها به مشاور متخصص، خدمات مشاوره آنلاین زوج درمانی حال را در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهد تا در زمان مورد نیاز، از راهنمایی تخصصی کمک بگیرند. ضمن اینکه می‌توانید از مشاوره جنسی آنلاین نیز در صورت نیاز استفاده کنید.

 

“مراقبت از سلامت فردی یک امر مهم انسانیست، زیرا بر فرصت‌های ما برای پیگیری اهداف زندگی تأثیر مستقیم دارد؛ درد و رنج را کاهش داده و شرایط مورد نیاز برای برنامه ریزی درباره آینده را فراهم می‌کند. «حال» با شعار حال خوب برای همه شکل گرفت تا خدمات پزشکی به شکلی کامل و جامع در اختیار همه افراد قرار بگیرد”

 

منابع

marriage.com

leadindia.law

familylife.com

symbis.com

psychcentral.com

 

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات