جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

اختلال جنسی در مردان مبتلا به کرونا؛ دلایل و راهکارها

تاثیر کرونا بر عملکرد جنسی مردان
تاریخ بروزرسانی : ۱۰ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

می‌دانیم که کرونا روی بسیاری از بخش‌ها و ارگان‌های بدن اثر می‌گذارد؛ از سلامت موها گرفته تا اختلال نعوظ در مردان! هرچند که همه عوارض کرونا و کووید طولانی‌مدت (Long Covid) مثلِ ریزش مو، تپش قلب، مشکل در حافظه کوتاه مدت و غیره، بسیار مهم‌اند، اما ایجاد اختلالات نعوظ، مردان زیادی را درباره ابتلا به این بیماری و عوارض طولانی‌مدت‌ آن و البته تاثیری که بر رابطه جنسی‌شان دارد، نگران کرده است. قبل از آن‌که بخواهیم بدانیم این عارضه چطور به وجود می‌آید، نباید فراموش کنیم که تشخیص زودهنگام و شروع درمان به موقع کرونا می‌توان عوارض جنسی کمتری را برای مردان به وجود آورد. پس اگر مشکوک به کووید هستید، هرچه سریع‌تر با تست کرونا در منزل درمان را شروع کنید.

ببه طور کلی، اختلال نعوظ در مردان؛ غالبا یک اختلال پساکرونایی است. کاهش قدرت نعوظ، کاهش میزان تستوسترون و درد در بیضه‌ها از اصلی‌ترین علائم اختلال جنسی پساکرونا است. علاوه بر این، نگرانی و استرسی که به دلیل ابتلا به این بیماری در افراد به وجود می‌آید نیز می‌تواند عاملی بر اختلال جنسی میان مردان باشد.

درباره سویه جدید کرونا در ایران و اثرات آن می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید.

در این مقاله به دلایل بروز این مشکل و تاثیراتی که کرونا روی توانایی جنسی مردان می‌گذارد می‌پردازیم. در ادامه ابتدا می‌خواهیم بدانیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا مردان بیش‌تر از زنان به عوارض کرونا دچار می‌شوند یا نه؟ پس با ما همراه باشید.


تصویر خدمات اقساطی

چرا مردان بیشتر در معرض عوارض پسا کرونا قرار دارند؟

از زمان شروع پاندمی کرونا، نشانه‌هایی مبنی بر آسیب‌پذیری مردان در برابر عفونت اولیه این بیماری مشاهده شد؛ اصلا هم بعید نیست که در ادامه این بیماری، مردان علائم و عوارض بیشتری را تجربه کنند. اما چرا مردان بیشتر در معرض عوارض پس از کرونا قرار دارند؟

بنا بر برخی از بررسی‌ها، یکی از مهم‌ترین دلایل آن شیوه سبک زندگی بسیاری از مردان و زیر پا گذاشتن اصول اولیه یک زندگی سالم است. مردان ممکن است عوامل خطر بیشتری مانند سیگار کشیدن یا چاقی داشته باشند. آن‌ها در مشاغل بیشتری کار کنند که در معرض خطر باشند. در نهایت احتمالا رفتارهای مردان منجر می‌شود که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

همچنین طبق یافته‌های دیگر، میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در میان مردان بیشتر از زنان است، با این حـال می‌توان این نتیجه را ناشی از یک سوگیری نمونه‌گیری دانست، زیرا مردان معمولاً در مقایسه با زنان کمتر به دنبال آزمایش عفونت کرونا رفته‌اند.

در کنار همه دلایل بالا، به باور پزشکان یک‌سری عوامل بیولوژیکی نیز وجود دارند که شاید َباعث ‌شوند که عوارض پساکرونا بیشتر به سراغ مردان بیایند.

اختلالات جنسی را بیشتر بشناسید

کدام دسته از مردان بیشتر در معرض عوارض کرونا هستند؟

  • مبتلایان به چاقی و بیماری‌های مزمن: مردانی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند، مردان مسن یا مبتلایان به فشار خون، چاقی، دیابت و بیماری قلبی هستند. این گروه از مردان به خودی خود و در شرایط عادی نیز در معرض ابتلا به اختلال در عملکرد جنسی قرار دارند. شرایط ویژه این افراد بر هورمون‌ها، ماهیچه‌ها، رگ‌های خونی و… تاثیر می‌گذارد. حـال تصور کنید، این افراد به کرونا نیز مبتلا شوند، بدیهی است که عوارض در آن‌ها شدیدتر خواهد شد.
  • مردان مسن: اگرچه اصلی‌ترین گروهی که در معرض آسیب و عوارض قرار دارند، افراد مسن‌اند. با این‌حال، مردان بسیار جوان‌تر نیز مشکلات مربوط به سلامت جنسی را گزارش کرده‌اند. رایان برگلوند، متخصص اورولوژی در کلینیک کلیولند در اوهایو، می‌گوید: «وقتی نوبت به پی بردن به اثرات کوتاه‌مدت و مزمن این ویروس جدید می‌رسد، ما هنوز در مرحله ردیابی این بیماری در سلامت جنسی و باروری مردان هستیم.»

در ادامه این پست بلاگ به دلایل علمی و پزشکی تاثیر کرونا روی میل جنسی مردان می‌پردازیم.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

کرونا با توان جنسی مردان چه کار می‌کند؟

طبق مطالعات، برخی از گیرنده‌های آنزیمی در بیضه‌های مردان بیشترند و این گیرنده‌ها مسیر اصلی عفونت کرونا به شمار می‌آیند. اما تحقیقات نگران‌کننده اکنون به اختلالات جنسی مردان به عنوان یک عارضه طولانی مدت و نگران‌کننده از کرونا اشاره می‌کند.

در ژوئیه ۲۰۲۰، پزشکان و متخصصان غدد ایتالیایی، مقاله‌ای را منتشر کردند که نشانه‌های بالقوه‌ای از تاثیر کرونا بر سلامت جنسی مردان و توانایی باروری آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌داد. آن‌ها توضیح دادند که به دلیل ماهیت «طوفان سیتوکین» (Cytokine release syndrome) ناشی از عفونت کرونا، خطر افزایش مشکلات قلبی، میکروترومبوزها و لخته شدن خون وجود دارد؛ که همه این‌ها می تواند احتمال اختلال نعوظ را افزایش دهند. طوفان سیتوکین، چرخه‌ای معیوب است که در بیماران مبتلا به کرونا مشاهده می‌شود؛ بر اثر این اختلال التهابی، دو نوع پروتئین بیش از حد نیاز در بدن تولید می‌شوند و به دنبال آن علاوه بر سلول‌های عفونی، سلول‌های سالم نیز تخریب می‌شوند.

علاوه بر این، از آنجایی که سلول‌هایی که تستوسترون تولید می‌کنند نیز تا حد زیادی تحت تاثیر عفونت کرونا قرار می‌گیرند، پزشکان نگرانند که آسیب به این سلول‌ها می‌تواند منجر به هیپوگنادیسم (hypogonadism) بعدی (سطوح بسیار پایین تولید تستوسترون طبیعی) شود.

در سپتامبر ۲۰۲۱، پزشکان آمریکایی یافته‌های مشابهی را منتشر کردند و هشدار دادند که اختلال نعوظ احتمالاً یک پیامد طولانی‌مدت بر اثر عفونت‌های کرونایی است. پیگیری اخیر این تحقیق اولیه ایتالیایی نشان می‌دهد که این یافته‌ها همچنان معتبرند، علاوه بر این به نظر می‌رسد به غیر از اختلال در عملکرد نعوظ و کاهش میزان تستوسترون، تعداد و تحرک اسپرم‌های مردانه نیز در اثر عفونت کرونا کاهش قابل‌توجهی داشته‌اند.

همین پزشکان ایتالیایی مقاله بالینی دیگری را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد نه تنها اختلال عملکرد جنسی مردان یک اثر احتمالی عفونت کرونا است، بلکه ممکن است اختلال نعوظ یک نشانگر زیستی خاص برای کسانی باشد که از آن‌ها با عنوان «لانگهالرها» یا «مبتلایان بلند مدت کرونا» یاد می‌شود.

لانگهالرها افرادی هستند که مدت‌ها پس از بهبودی از کرونا علائم طولانی، پایدار و مختل‌کننده‌ای را تجربه می‌کنند. این علائم شامل «مه مغزی» (مه مغزی نوعی احساس گیجی یا خستگی ذهنی است) و خستگی گزارش شده که اغلب همراه با اختلال در عملکرد قلبی عروقی است.

این پزشکان خواستار تحقیقات بیشتر در مورد اختلال عملکرد جنسی مردان مرتبط با علائم ماندگار کووید ۱۹ هستند و این نگرانی را گزارش می‌کنند که عدم توجه به سلامت جنسی، همراه با شرم از مسائل مربوط به نعوظ، ممکن است منجر به نادیده گرفتن این علامت مهم سلامتی شود.

اختلال در توانایی جنسی و واکسن کرونا

عفونت ناشی از کرونا ممکن است باعث مشکلات قلبی، لخته شدن و اختلال نعوظ شود

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

تاثیر ویروس کرونا بر رگ‌های خونی و نعوظ مردان چیست؟

آسیب به سلول‌های اندوتلیال (endothelial cells) که رگ‌های خونی را پوشانده‌اند، محتمل‌ترین عامل برای عملکرد جنسی ضعیف به شمار می‌آید. در حالی که برخی از پستانداران دارای استخوان در آلت تناسلی خود هستند، نعوظ در انسان به جریان خون بستگی دارد. برای یک نعوظ سالم، شریان‌ها باید باز و سیاهرگ‌ها باید منقبض شوند. این در حالی است که رگ‌های خونی ضعیف و باریک اجازه نمی‌دهند بافت اسفنجی با خون متورم شود یا خون را برای حفظ نعوظ نگه دارد. بدون خون کافی، سلول‌ها از اکسیژن محروم و بافت‌ها ملتهب می‌شوند؛ رگ‌ها نیز خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند.

با این اوصاف و از آنجایی که آلت تناسلی در واقع یکی از عروقی‌ترین اندام‌های بدن است، عجیب نخواهد بود که که اختلال نعوظ در مردان مبتلا به کووید طولانی مدت، شایع‌تر باشد.

یک تیم تحقیقاتی ایتالیایی، با استفاده از پرسشنامه‌های آنلاین، موضوع کرونا و آثار آن بر اختلالات جنسی را بررسی کرد. در این مطالعه ۶۵۰۰ مرد از سراسر جهان که به کرونا مبتلا شده بودند، به پرسش‌ها پاسخ دادند. طبق پاسخ‌های آن‌ها، ۱۸ درصد از مردان اختلالات جنسی را گزارش کرده‌اند. حدود ۱۳ درصد از آن‌ها در بیضه‌های خود درد داشتند. ۸ درصد نیز به سایر مشکلات اندام جنسی اشاره کردند. و حدود ۴ درصد از مردان کاهش در اندازه آلت تناسلی یا بیضه خود را مشاهده کرده‌اند.

توانایی جنسی و واکسن کرونا

طبق اعلام متخصصان، کرونا باعث اختلال جنسی می‌شود اما واکسن کرونا نه باعث اختلال جنسی می‌شود و نه باروری

کووید-19 چطور روی اندام تناسلی مردان تاثیر می‌گذارد؟

بیضه‌ها مخفیگاه مناسبی برای ویروس‌ها هستند. مانند چشم‌ها و سیستم عصبی مرکزی که آن‌ها نیز از نظر ایمنی مکان‌های خوبی برای برخی از ویروس‌ها به شمار می‌آیند. در این مکان‌ها، ویروس‌هایی از جمله ویروس ابولا، اوریون و زیکا می‌توانند در بافت‌ها باقی بمانند و حتی پس از پاکسازی از سایر قسمت‌های بدن، آن‌ها همچنان می‌توانند در این ناحیه از دست سیستم ایمنی بدن فرار کنند.

بنابر مطالعه‌ای که اخیرا در این زمینه انجام شده، می‌توان حدس زد که بیضه‌ها ممکن است به عنوان مخزن ویروسی که باعث بروز کرونا می‌شود، عمل کنند. همین رفتار ویروس است که توجیه می‌کند چرا ۱۱ درصد از مردان بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان، دچار درد بیضه نیز می‌شوند.

عفونت سلول‌های لیدیگ که تستوسترون تولید می‌کنند، ممکن است سطوح پایین‌تر هورمون جنسی مردانه را در افراد لانگهالر نیز توضیح دهد. همین عامل به تنهایی می‌تواند باعث کاهش میل جنسی شود.

در این شرایط یک چرخه معیوب به کار می‌افتد: تولید تستوسترون زمانی که مردان رابطه جنسی ندارند، کاهش می‌یابد. به بیان دیگر، کرونا باعث کاهش تولید تستوسترون و به دنبال آن اختلال در رابطه جنسی می‌شود. حـال از سوی دیگر، خود کاهش رابطه جنسی به کاهش تولید تستوسترون دامن می‌زند. و این چرخه معیوب مدام تکرار می‌شود.

درباره سونوگرافی بیضه و انجام آن در منزل بیشتر بدانید

تاثیر کرونا بر اختلال نعوظ

درباره رابطه استرس پس از کرونا و اختلالات جنسی مردان چه می‌دانید؟

اما یکی دیگر از عواملی که باعث اختلال جنسی می‌شود، استرس و نگرانی است؛ کرونا، عوارض آن و نگرانی از شرایط بهبود، دلایلی هستند که باعث استرس و در نتیجه اختلال جنسی می‌شوند.

طبق تحقیقاتی که در همین مدت انجام شده است، نرخ اختلال جنسی در ۳۲ تا ۸۷ درصد از جمعیت‌های مورد مطالعه متغیر بوده است.

اضطراب، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه (Posttraumatic Stress Disorder) با افزایش نرخ اختلال جنسی مرتبط بوده است. با این اوصاف، می‌توان نتیجه گرفت که پاندمی کرونا به دلیل بروز استرس و اضطراب نیز با افزایش نرخ اختلال جنسی مرتبط است. هر چه اضطراب و افسردگی بیشتر باشد، این اختلال شدیدتر خواهد بود. افرادی که در کادر درمان و مراکز بهداشتی مشغول به کار هستند، بیشتر از دیگران در معرض استرس پس از سانحه (PTSD) و به دنبال آن اختلال جنسی قرار دارند.

بنابراین این نکته اهمیت زیادی دارد که مردان بتوانند با کنترل استرس و اضطراب ناشی از کرونا، عوارض جنسی ناشی از این بیماری را در خود کاهش دهند.

برای کنترل استرس می‌توانید با روان‌شناسان حال گفت‌وگو کنید: مشاوره آنلاین استرس

 

مردان چطور می‌توانند اختلال جنسی ناشی از کرونا را کنترل کنند؟

اگر شما به عنوان یکی از مردان، به این بیماری مبتلا و حالا درگیر عوارض آن شده‌اید، بدانید تنها نیستید. بنابراین شرم و نگرانی را کنار بگذارید و بدون معطلی به پزشک‌تان مراجعه کنید تا فرآیند درمان شما را شروع کند.

بدیهی است اگر می‌خواهید از این عوارض در امان بمانید، باید مراقب باشید به کرونا مبتلا نشوید. دیگر کمتر کسی است که نداند راه مبارزه با کرونا و گسترش آن چیست!

رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در مکان‌های شلوغ و پرازدحام و رعایت فاصله اجتماعی تا حد زیادی شما را از ابتلا به این بیماری محافظت می‌کند.

علاوه بر این موارد، تردیدی نیست که تزریق واکسن، بهترین و موثرترین شیوه برای مبارزه با کوید ۱۹ است. همان‌طور که کمی قبل گفتیم، تزریق واکسن تا به حـال موجب اختلال جنسی در مردان نشده است در حالی که خود بیماری این تاثیر را دارد.

به هر حـال اگر مشکوک به کرونا هستید، فراموش نکنید که با دادن تست کرونا در خانه می‌توانید درمان را سریع‌تر شروع کرده و عوارض کووید را تا جای ممکن کاهش دهید.

اگر سوالی در زمینه اختلال عملکرد جنسی پس از ابتلا به کرونا دارید، همین حالا می‌توانید با پزشکان کرونا در وب‌سایت و اپلیکیشن حال تماس بگیرید و با آن‌ها مشاوره آنلاین داشته باشید.

پرسش‌های متداول

آیا کرونا باعث اختلال جنسی می‌شود؟

بله؛ بنابر تحقیقات انجام‌شده، یکی از عوارض کرونا بروز اختلال جنسی است؛ کرونا به دلایل مختلف می‌تواند عاملی برای اختلال جنسی مردان باشد.

آیا واکسن کرونا باعث اختلال جنسی و کاهش باروری می‌شود؟

خیر؛ هیچ رابطه‌ای بین واکسن کرونا و اختلال جنسی یا کاهش اسپرم‌ها وجود ندارد در حالی‌که خود کرونا باعث اختلال جنسی می‌شود.

چرا برخی از مردان مبتلا به کرونا، از احساس درد در اندام تناسلی خود شکایت دارند؟

بیضه‌ها یکی از مکان‌هایی هستند که ویروس کرونا به آنجا نفوذ می‌کند. وجود این ویروس باعث بروز درد میان برخی از مردان مبتلا به کووید شده است.

اختلال جنسی پس از کرونا بیشتر جوانان را مبتلا می‌کند یا افراد مسن را؟

اختلال جنسی که به دنبال بیماری کرونا بروز پیدا می‌کند، ممکن است مردان در هر سنی را درگیر کند اما تحقیقات نشان داده که ابتلای مردان مسن به این عارضه بییشتر از جوانان بوده است.

منابع

www.nationalgeographic.com

www.psychologytoday.com

www.nature.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات