جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

علت وزوز گوش و داروهای درمان‌ آن

وزوز گوش
تاریخ بروزرسانی : ۰۳ بهمن

وزوز گوش به صورت طیفی از صداها، از صدای کم تا بلند، خود را نشان می‌دهد و از نظر حجم و مدت زمان نیز متفاوت است. وزوز گوش معمولا به شکل صدای زنگ است اما ممکن است به شکل سوت، وزوز، خش خش، زمزمه یا فریاد نیز به نظر برسد. علل وزوز گوش زیاد است و شامل کم شنوایی مرتبط با افزایش سن، قرار گرفتن در معرض صداهای بلند، انسداد گوش، تغییرات در استخوان گوش و شرایطی مانند بیماری منیر نیز باشد. در ادامه درباره اینکه وزوز گوش نشانه چیست و راه های درمان آن کدامند صحبت خواهیم کرد.


تصویر خدمات اقساطی

وزوز گوش نشانه چیست؟

وزوز گوش به انگلیسی (Tinnitus) می‌تواند متناوب یا پیوسته باشد و حتی از نظر بلندی نیز متفاوت باشد. در برخی موارد، وزوز گوش نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای مانند بیماری منیر، کم شنوایی مرتبط با سن، آسیب یا بیماری عفونت گوش، یا اختلالات سیستم گردش خون است.

در ادامه سایر علل وزوز گوش را بررسی خواهیم کرد.

اگر فردی وزوز گوش مداوم را تجربه می‌کند باید حتما با دکتر گوش و حلق و بینی آنلاین مشورت کرده و راهنمایی بگیرد.

علت وزوز گوش

علت وزوز گوش ممکن است متفاوت باشد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

وزوز گوش و سردرد

وزوز گوش و سردرد گاهی اوقات به هم مرتبط هستند و افراد مبتلا به وزوز گوش بیشتر از افراد بدون آن سردرد را تجربه می کنند. ارتباط بین وزوز گوش و سردرد ممکن است به دلیل نحوه پردازش و تفسیر سیگنال های مربوط به این علائم توسط مغز باشد. برای برخی افراد، وجود وزوز گوش به استرس و اضطراب کمک می‌کند، که همین موضع منجر به سردرد می‌شود.

علاوه بر این، ارتباط بین وزوز گوش و سردرد ممکن است به مکانیسم‌های پردازش حسی در مغز نیز مرتبط باشد. هم وزوز گوش و هم سردرد شامل ادراک حسی است و اختلال در پردازش این سیگنال ها توسط مغز می تواند منجر به افزایش احتمال تجربه هر دو علامت شود.

چربی خون و وزوز گوش

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد سطوح بالای چربی خون، به ویژه کلسترول و تری گلیسیرید، ممکن است با افزایش خطر ابتلا به وزوز گوش همراه باشد. افزایش سطح چربی خون منجر به گردش خون ضعیف می‌شود که جریان خونی که در ساختارهای گوش داخلی تأثیر گذاشته و منجر به وزوز گوش می‌شود.

علاوه بر این، سطوح بالای چربی خون با تصلب شرایین نیز مرتبط است و می‌تواند بر جریان خون به گوش داخلی تأثیر بگذارد و به ایجاد وزوز گوش کمک کند.

وزوز گوش و حالت تهوع

گاهی اوقات وزوز و حالت تهوع می توانند به هم مرتبط باشند اما توجه به این نکته ضروری است که وزوز گوش خود دلیل مستقیم حالت تهوع نیست، اما پریشانی و اضطرابی که می‌تواند با وزوز مداوم همراه باشد ممکن است به احساس تهوع در برخی افراد منجر شود. علاوه بر این، برخی از شرایط پزشکی که می توانند باعث وزوز گوش شوند، مانند اوتیت سروز یا همان عفونت گوش میانی که علائم آن معمولا شامل گوش‌درد، سردرد، وزوز گوش یا حالت تهوع است.

وزوز گوش بعد از کرونا

وزوز گوش پس از عفونت ویروس کرونا توسط برخی افراد گزارش شده است. این احتمال وجود دارد که ویروس مستقیماً بر سیستم شنوایی تأثیر بگذارد و به عنوان یک علامت منجر به وزوز گوش شود که البته حدود 5 درصد افراد به این مشکل دچار شده‌اند. با توجه به گزارشات، استرس بعد از ابتلا به کرونا باعث بدتر شدن وزوز گوش می‌شود که تقریبا نیمی از افراد میتلا، وضعیتشان نیز بدتر شده است. البته وزوز گوش بعد از واکسن کرونا تقریبا وجود نداشته است.

وزوز گوش و کم خونی

کم خونی منجر به کاهش اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله گوش داخلی می‌شود و این کاهش اکسیژن رسانی به ساختارهای ظریف گوش داخلی باعث تشدید وزوز گوش می‌شود. علاوه بر این، کم خونی ممکن است منجر به تغییراتی در جریان خون شود که بر عملکرد سیستم شنوایی تأثیر گذاشته و منجر به وزوز گوش شود. البته وزوز گوش در صوتی که همراه با کم خونی باشد معمولا به صورت ضربان‌دار خواهد بود، زیرا قلب تلاش بیشتری برای پمپاژ خون انجام داده و صدای آن در گوش همراه وزوز احساس خواهد شد

وزوز گوش و سرگیجه

گوش داخلی هم در شنوایی و هم در تعادل نقش مهمی دارد و اختلال در عملکرد آن، هم به وزوز گوش و هم به سرگیجه منجر می‌شود. شرایطی مانند بیماری منیر که گوش داخلی را تحت تاثیر قرار می دهد، هم باعث وزوز گوش و هم دوره هایی از سرگیجه می‌شود. در موارد نادری نیز ممکن است به علت یک تومور این مشکل در فرد ایجاد شده باشد که نیاز به مراجعه به پزشک و شروع درمان دارد.

وزوز گوش

گاهی وزوز گوش و سرگیجه باهم همراه هستند

راه های درمان وزوز گوش

پس از شناخت علت وزوز گوش بهتر است درمان وزوز گوش را نیز بشناسید. در درجه اول به شناسایی و رسیدگی به علت زمینه ای آن بستگی دارد اما به طور کلی راه‌های درمان آن شامل موارد زیر است.

شستشوی گوش

اگر وزوز گوش ناشی از انسداد جرم گوش باشد، پزشک شستن گوش را پیشنهاد می‌دهد.

بیماری عروق خونی

اگر شرایط نامناسب عروق خونی داشته باشید، دارو، جراحی یا سایر روش های درمانی لازم است.

سمعک

در مواردی که وزوز گوش با کاهش شنوایی همراه باشد، استفاده از سمعک به بهبود کلی شنوایی و کاهش تاثیر وزوز کمک می‌کند.

تنظیم دارو

اگر وزوز گوش نتیجه داروی خاصی باشد که مصرف می‌کنید، پزشک ممکن نسخه شما را تغییر داده یا دوز آن را کاهش دهد تا به طور بالقوه علائم را کاهش دهد.

ماشین نویز سفید

این دستگاه صداهای آرامش بخشی مانند باران یا امواج اقیانوس تولید می کند که به کاهش درک وزوز گوش کمک خواهد کرد. برخی از دستگاه‌های نویز سفید مجهز به بلندگوهای بالشی هستند که به شما امکان می‌دهند هنگام خواب از آنها استفاده کنید. از طرف دیگر، دستگاه‌های خانگی مانند پنکه‌ها، رطوبت‌گیرها یا دستگاه‌های تهویه مطبوع نیز صدای سفید پس‌زمینه ایجاد می‌کنند و به طور موثر وزوز گوش را به حداقل می‌رسانند.

دستگاه پوشش

همانند سمعک، دستگاه های پوشش دهنده در داخل گوش قرار می گیرند و صدای سفید مداومی را منتشر می‌کنند. این دستگاه ها با پوشاندن صداهای وزوز گوش باعث کمتر شنیدهشدن آن‌ها می‌شوند.

درمان وزوز گوش با لیزر

لیزر درمانی برای وزوز گوش شامل استفاده از انرژی لیزر سطح پایین به نقاط خاصی از بدن، معمولاً گوش ها یا نواحی مجاور آن است. انرژی لیزر، فعالیت سلولی را تحریک کرده، جریان خون را افزایش و باعث ترشح اندورفین می‌شود که به کاهش شدت و فرکانس صداهای وزوز گوش کمک می‌کند.

اگرچه درمان وزوز گوش با لیزر در برخی موارد امیدوارکننده است، اما اثربخشی آن برای درمان وزوز گوش هنوز در حال بررسی است و بهتر است برای تایید انجام آن از پزشک آنلاین کمک بگیرید.

سایر علت های وزوز گوش

  • آسیب به انتهای عصبی در گوش داخلی
  • سفت شدن استخوان های گوش میانی
  • بالا رفتن سن
  • قرار گرفتن در معرض صداهای بلند
  • آلرژی
  • فشار خون بالا یا پایین
  • تومور
  • دیابت
  • مشکلات تیروئید
  • آسیب سر یا گردن
  • واکنش به داروهای خاص
  • تجمع موم
  • ناهماهنگی فک
  • داروهای خاص
وزوز گوش

آسیب به انتهای عصبی در گوش داخلی می‌تواند یکی از دلایل وزوز گوش باشد

راه های درمان وزوز گوش در منزل

چندین درمان خانگی وجود دارد که مکمل برنامه درمانی برای وزوز گوش هستند و می‌توانید در خانه این کارها را امتحان کنید:

تکنیک های کاهش استرس و آرامش

سطح استرس بالا علائم وزوز گوش را بدتر خواهد کرد. تمرینات تنفس عمیق، یوگا، مدیتیشن تمرکز حواس، یا حتی حمام آب گرم به کاهش ناراحتی ناشی از وزوز گوش کمک خواهد کرد و همزمان استرس را کاهش خواهد داد

رژیم غذایی سالم

مصرف نمک، کافئین، الکل و نیکوتین خود را کاهش دهید، زیرا این مواد می‌توانند وزوز گوش را تشدید کنند. حتما غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا با التهاب مقابله کنید.

محافظت از گوش

هنگام قرار گرفتن در محیط های پر سر و صدا، مانند کنسرت‌ها یا محل‌های ساخت و ساز، از گوش گیر یا محافظ گوش استفاده کنید. استفاده از هدفون را محدود کرده و یا صدا را در سطح ایمن نگه دارید تا خطر بدتر شدن وزوز گوش را به حداقل برسانید.

طب سوزنی

برخی از افراد با درمان های جایگزین مانند طب سوزنی، وزوز گوش را تسکین می‌دهند. طب سوزنی شامل وارد کردن سوزن های ظریف در نقاط خاصی از بدن برای بهبود جریان انرژی است که البته در همه مواقع کارساز نخواهد بود.

درمان وزوز گوش با پیاز

پیاز، که متعلق به خانواده سبزیجات آلیوم است، دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی است. فرآیند درمان وزوز گوش با پیاز معمولاً شامل خرد کردن پیاز تازه و حرارت دادن آن است تا گرم شود، البته نه خیلی داغ. سپس آب استخراج شده از پیاز، معمولاً با قطره چکان، در مجرای گوش چکانده می‌شود. با این کار، گرمای تسکین دهنده و ترکیبات طبیعی آب پیاز تا حدودی علائم وزوز گوش را تسکین می‌دهد..

درمان وزوز گوش با عسل

عسل به طور مستقیم در گوش ریخته نمی‌شود، بلکه در رژیم غذایی گنجانده می‌شود. علت آن نیز این است که ترکیبات شفابخش طبیعی موجود در عسل به بهبود سلامت کلی بدن کمک و کاهش دفعات وزوز گوش در طول زمان می‌شود. اما به طور کلی شواهد علمی قوی برای تایید عسل به عنوان یک درمان قطعی برای وزوز گوش وجود ندارد.

بهترین داروها برای وزوز گوش

قبل از شروع هر دارویی باید با یک متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین مشورت کنید و مصرف این داروها به صورت خودسرانه هرگز توصیه نمی‌شود.

  • داروهای ضدافسردگی مانند آمی تریپتیلین و نورتریپتیلین در برخی موارد برای کاهش شدت وزوز گوش در بیماران، به ویژه آنهایی که افسردگی یا اضطراب را در کنار وزوز گوش تجربه می کنند، استفاده می‌شود.
  • داروهای ضد اضطراب مانند آلپرازولام (Xanax)  و والیوم ممکن است به کاهش علائم وزوز گوش در برخی از بیماران کمک کند، اگرچه این داروها به دلیل ایجاد وابستگی و اعتیاد، به سختی تجویز می‌شوند.
  • برای وزوز گوش همراه با بیماری منیر، گاهی اوقات داروهای ادرارآور مانند هیدروکلروتیازید-تریامترن تجویز می‌گردد.

عوارض وزوز گوش

آلپرازولام و وزوز گوش

آلپرازولام دارویی در کلاس بنزودیازپین ها است که عمدتاً برای مدیریت کوتاه مدت اختلالات اضطرابی، به ویژه اختلال هراس یا اختلال اضطراب فراگیر (GAD) استفاده می شود. برخی کاوش های علمی در مورد رابطه بین آلپرازولام و وزوز گوش وجود دارد و در برخی مطالعات بالینی، آلپرازولام پتانسیلی در کاهش شدت علائم وزوز گوش نشان داده است و دوزهای پایین آن به کاهش بلندی صدای وزوز در برخی از بیماران انجامیده است.

البته با تمام این توضیحات، این درمان قطعی وزوز گوش نیست و مصرف این دارو برای وزوز گوش باید با نظر پزشک متخصص انجام شود.

بهترین قرص برای وزوز گوش

به طور کلی داروی خاصی برای درمان قطعی وزوز گوش وجود ندارد و داروهایی که گاهی اوقات برای کمک به مدیریت علائم وزوز گوش استفاده می شود شامل موارد زیر باشد:

  • داروهای ضد افسردگی (مانند نورتریپتیلین یا آمی تریپتیلین)
  • داروهای ضد اضطراب (مانند آلپرازولام یا کلونازپام)
  • داروی بتاهیستین برای وزوز گوش

درمان وزوز گوش در طب سنتی

برای هر کسی که با آن وزوز آزاردهنده در گوش‌های خود مبارزه می‌کند لازم است تا چند درمان ساده و خانگی را امتحان کند:

جادوی آدامس: این کار به تمرین ماهیچه های گوش کمک می کند و ممکن است به طور شگفت انگیزی وزوز گوش را برای برخی افراد کاهش دهد.

سرکه سیب: یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با همان مقدار عسل در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. کمی زنجبیل هم در آن  رنده کنید. آن را در حالی که گرم است، سه بار در روز بنوشید.

جینکو بیلوبا: مصرف 120 تا 240 میلی گرم از این گیاه، یک بار در روز می تواند مفید باشد که البته باید بدانید، این گیاه برای کودکان مناسب نیست.

سیر: فقط از آن در آشپزی خود استفاده کنید و مصرف کنید.

درمان زنجبیل: مقداری زنجبیل تازه را به چیزی که می‌خورید اضافه کنید، یا با خیساندن زنجبیل در آب گرم و شیرین کردن آن با عسل، چای درست کنید.

قدرت کدو حلوایی: ترکیب منظم کدو تنبل در وعده های غذایی خود، چه در خورش، سالاد یا سوپ، مزایای شگفت انگیزی در کاهش این صداهای گوش دارد.

آناناس : خوردن میان وعده آناناس یا نوشیدن آب آناناس در هر روز تاثیر خوبی در وزوز گوش دارد.

خمیازه کشیدن: اگر وزوز گوش دارید، خمیازه کشیدن را امتحان کنید. اگر این کار باعث قطع نشدن آن نشد، یک حرکت کوچک دیگر وجود دارد: سوراخ های بینی خود را ببندید، با دهان نفس بکشید و سپس با استفاده از ماهیچه های گلو و گونه ها به آرامی آن هوا را به پشت بینی خود فشار دهید.

این راه‌حل‌ها همه در مورد وضعیت خفیف وزوز گوش است و برای نتیجه‌گیری بهتر حتما با یک پزشک متخصص نیز باید مشورت کنید.

 

منابع:

nidcd.nih.gov

mayoclinic.org

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات