جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

علت تاری دید و راه های درمان آن

علت تاری دید
تاریخ بروزرسانی : ۰۲ اسفند

تاری دید زمانی اتفاق می‌افتد که همه چیز مه‌آلود، خارج از فوکوس یا تیزتر از حد معمول به نظر می‌رسد. این مشکل ممکن است به صورت ناگهانی و یا تدریجی باشد که باعث مشکلاتی در زندگی افراد می‌شود. در ادامه این مقاله درباره تاری دید، علت تاری دید و راه های درمان آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.


تصویر خدمات اقساطی

تاری دید یعنی چه؟

تاری دید وضعیتی است که در آن بینایی فرد واضح نیست و دیدن اشیا یا تصاویر بسیار دشوار است. این تاری دید در چند مدل ظاهر می‌شود که شامل موارد زیر می‌شود:

دید ابری یا مه آلود: اجسام نامشخص و فاقد وضوح به نظر می رسند، یعنی انگار از پشت مه دیده می‌شوند.

دید دوگانه یا شبح: تصاویر متعددی از یک شیء واحد دیده می‌شود که اغلب با احساس سرگیجه یا گیجی نیز همراه است.

از دست دادن جزئی بینایی: نواحی خاصی از میدان بینایی ممکن است تار باشد و اثر “دید تونلی” ایجاد کند.

تاری در هنگام حرکت یا فوکوس: وقتی چشم‌ها به سرعت حرکت می‌کنند یا زمانی که سعی می‌کنید روی اشیاء در فواصل مختلف تمرکز کنید، دید ممکن است تار شود.

تاری در یک یا هر دو چشم: تاری دید می تواند یک یا هر دو چشم را درگیر کند و شدت آن از خفیف تا شدید متغیر است.

علت تاری دید

تاری دید از عوامل مختلفی ناشی می‌شود که در ادامه برخی از علل رایج تاری دید ذکر شده است.

عیوب انکساری

این عیوب زمانی رخ می دهد که چشم به دلیل شرایطی مانند آستیگماتیسم، دوربینی یا نزدیک بینی نمی‌تواند تصاویر را به درستی فوکوس کند. عینک، لنزهای تماسی یا جراحی می توانند این مشکل را برطرف کنند.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

سندرم چشم خشک

در این حالت، چشم ها اشک کافی تولید نمی‌کنند یا زمانی که اشک خیلی سریع تبخیر می‌شود و باعث خشکی و تاری چشم می شود.

پیرچشمی

با افزایش سن، چشم‌ها در تمرکز بر روی اشیاء نزدیک با مشکل مواجه شده و همین موضوع منجر به تاری دید می شود.

آب مروارید

نواحی کدر در عدسی چشم که همان آب مروارید است می تواند باعث تاری دید شود

گلوکوم

این علت تاری دید چشم زمانی رخ می دهد که فشار داخل چشم خیلی زیاد باشد و باعث آسیب دیدگی عصب بینایی و تاری دید شود.

آسیب قرنیه

صدمات یا بیماری هایی که به قرنیه آسیب می‌رساند، منجر به تاری دید خواهد شد.

دژنراسیون ماکولا

این بیماری قسمت مرکزی شبکیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می تواند باعث تاری دید شود.

جداشدگی شبکیه

این اتفاق زمانی رخ می دهد که شبکیه از بافت زیرین جدا شود که باعث تاری دید ناگهانی می‌شود.

رتینوپاتی دیابتی

رتینوپاتی دیابتی یک بیماری شایع چشمی است که یکی از عوارض دیابت است، یک بیماری مزمن که باعث افزایش سطح قند خون می شود. آسیب ناشی از رتینوپاتی دیابتی می تواند شبکیه، بافت حساس به نور در پشت چشم را با مشکل مواجه کند.

یکی از شایع ترین علائم رتینوپاتی دیابتی تاری دید است. زیرا رگ های خونی آسیب دیده در شبکیه متورم شده و مایعی نشت می‌کند که تصویری را که به مغز می‌رسد تار می‌کند.

میگرن

میگرن یک اختلال عصبی شایع است که باعث سردردهای شدید و علائم همراه از جمله تاری دید می شود. تقریباً یک سوم افراد مبتلا به میگرن، اختلالات بینایی را تجربه می کنند که می تواند قبل، در حین یا بعد از سردرد رخ دهد.

سکته

سکته مغزی می تواند منجر به تاری دید در یک یا هر دو چشم شود.

بارداری

تاری دید در بارداری می‌تواند از علائم پره اکلامپسی باشد، یک بیماری خطرناک مربوط به فشار خون بالا که در زنان باردار رخ می دهد.

بیماری ام اس

بیماری ام اس به غلاف میلین، (یک لایه محافظ که رشته های عصبی را احاطه کرده است) آسیب رسانده و در انتقال سیگنال ها بین مغز، نخاع و چشم ها اختلال ایجاد می‌کند. همین موضوع منجر به انواع اختلالات بینایی، از جمله تاری دید، دوبینی چشم و از دست دادن دید محیطی شود.

تومور مغزی

تومور مغزی به دلیل فشار بر عصب بینایی باعث تاری دید می‌شود.

بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی است که بر حرکت و هماهنگی تأثیر می گذارد. در حالی که علائم اصلی آن شامل لرزش، سفتی و مشکل در راه رفتن و تعادل است، می‌تواند منجر به علائم غیرحرکتی مختلف از جمله اختلالات بینایی مانند تاری دید شود.

تاری دید در بیماری پارکینسون ممکن است به دلیل عوامل متعددی از جمله تخریب مسیرهای بینایی در مغز، تغییر در کنترل حرکات چشم، عوارض جانبی دارو یا بیماری های چشمی همراه باشد.

علت تاری دید

داروها

برخی از داروها مانند داروهای ضدافسردگی به عنوان یک عارضه باعث تاری دید می شوند. یکی از این داروها آتروپین است که معمولاً برای گشاد کردن مردمک ها در طول معاینه چشم یا درمان برخی بیماری های چشمی استفاده می شود. سایر داروهای آنتی هیستامین مانند دیفن هیدرامین که برای تسکین علائم آلرژی استفاده می شود نیز می‌تواند باعث تاری دید موقت شوند.

علاوه بر این، برخی از داروهای ضد افسردگی مانند آمی تریپتیلین و برخی از داروهای ضد روان پریشی مانند کلرپرومازین نیز ممکن است تأثیر مشابهی بر بینایی داشته باشند.

هایفما

هایفما به وضعیتی اطلاق می شود که خون در محفظه جلویی چشم جمع می‌شود، معمولاً به دلیل تروما یا آسیب. تاری دید اغلب با هایفما همراه است، زیرا وجود خون در چشم می‌تواند در عبور طبیعی نور از شبکیه اختلال ایجاد کند و منجر به دید مخدوش یا نامشخص شود.

درواقع هنگامی که خون قسمت جلوی چشم را پر می کند، می تواند مسیر روشن ورود نور به چشم را مسدود کند و باعث پراکندگی نور و در نتیجه ادراک بینایی تار شود.

ضربه مغزی

ضربه مغزی نوعی آسیب مغزی تروماتیک است که بر جنبه های مختلف عملکرد مغز از جمله بینایی تأثیر می‌گذارد. هنگامی که فردی ضربه مغزی را تجربه می‌کند، ضربه باعث حرکت سریع مغز در داخل جمجمه شده و منجر به آسیب و اختلال در مسیرهای بینایی می‌شود. تاری دید، دوبینی، حساسیت به نور یا مشکل در تمرکز از این دست اختلالات است. تاری دید معمولاً به دلیل اختلال در هماهنگی چشم و مغز ناشی از ضربه مغزی رخ می دهد.

علت تاری دید در بارداری

تاری دید در دوران بارداری مشکلی است که می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. برخی از دلایل اصلی تاری دید در دوران بارداری عبارتند از:

تغییرات هورمونی: هورمون هایی که در دوران بارداری تولید می شوند، مانند استروژن و پروژسترون، باعث احتباس مایعات در چشم شده و منجر به تاری دید می‌شوند.

کاهش تولید اشک: هورمون های بارداری تولید اشک را کاهش می‌دهند و در نتیجه باعث خشکی چشم، تحریک و ناراحتی می‌شوند.

فشار چشم: هورمون‌ها همچنین باعث تجمع مایع در چشم شده که منجر به افزایش فشار چشم و تاری دید خواهد شد.

دیابت بارداری و پره اکلامپسی: این شرایط بینایی را تحت تاثیر قرار دهد و در موارد شدید باعث نابینایی نیز شود.

تاری دید در دوران بارداری معمولا موقتی است و پس از زایمان خود به خود برطرف می شود. با این حال، اگر تغییرات ناگهانی در بینایی خود را تجربه کردید یا اگر در مورد سلامت چشم خود نگرانی دارید، تما با یک دکتر زنان و زایمان آنلاین و یا یک متخصص چشم پزشک آنلاین مشورت کنید.

بیماری هایی که باعث تاری دید می‌شود

علت تاری دید ناشی از بیماری های مختلفی باشد در ادامه چند بیماری رایج که ممکن است منجر به تاری دید شوند ذکر شده است.

  • آب مروارید
  • گلوکوم
  • دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD)
  • رتینوپاتی دیابتی
  • سندرم خشکی چشم
  • عیوب انکساری (نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم)
  • جداشدگی شبکیه
  • یووئیت
  • مولتیپل اسکلروزیس (MS)
  • بیماری پارکینسون
  • سکته
  • میگرن
  • فلج بل
  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • لوپوس
  • سندرم شوگرن
  • اختلالات تیروئید

تاری دید بعد از عمل چشم

پس از جراحی چشم، برای برخی افراد تاری دید غیرمعمول نیست. شایع ترین علت این وضعیت موقت وجود التهاب یا تورم در چشم است. این التهاب به عنوان یک پاسخ طبیعی به جراحی رخ می دهد و بخشی از روند بهبودی است.

در طول جراحی چشم، بافت‌های خاصی در چشم دچار اختلال یا حتی کمی متورم می‌شوند که منجر به تاری دید می‌شود. تورم بر وضوح تصاویری که به شبکیه می رسد تأثیر گذاشته و در نتیجه وضوح و فوکوس از بین می رود.

مدت زمان تاری دید از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما معمولاً طی چند روز تا چند هفته پس از جراحی بهبود می‌یابد، زیرا التهاب کم خواهد شد.

پس از جراحی چشم، پزشکان معمولاً قطره های چشمی یا داروهایی را تجویز می‌کنند که به کاهش التهاب کمک می‌کند و در نتیجه تاری دید بهبود پیدا می‌کند.

علائم و نشانه های تاری دید

علائم و نشانه های تاری دید بسته به علت آن کمی متفاوت است. در اینجا برخی از شاخص های رایج ذکر شده است. البته اگر تاری دید مداوم باشد یا بدتر شود، باید برای معاینه به یک متخصص چشم مراجعه کنید.

1. مشکل در فوکوس: اشیا مبهم به نظر می‌رسند، که دیدن جزئیات دقیق یا خواندن نوشته های کوچک را دشوار می‌کند.

2. دید ضعیف از راه دور: دید تار، تماشای واضح اشیاء دور را دشوار می‌کند.

3. اختلال در دید نزدیک: برای برخی از افراد ممکن است تمرکز بر روی اشیاء از نزدیک دشوار باشد، مانند هنگام مطالعه یا کار با رایانه.

4. دید دوگانه: زمانی اتفاق می افتد که به جای یک تصویر، دو تصویر را می‌بینید و ممکن است روی هم قرار بگیرند یا از هم جدا شوند.

5. حساسیت به نور: نورهای روشن، تاری را بدتر کرده و باعث ناراحتی بیشتر چشم می‌شوند.

6. فشار چشم: دوره های طولانی تاری دید منجر به خستگی چشم، سردرد یا ناراحتی چشم می‌شود.

راه های درمان تاری دید

تاری دید می تواند دلایل متعددی داشته باشد و درمان آن به دلیل زمینه‌ای آن بستگی دارد و راه نهایی توسط چشم پزشک مشخص خواهد شد. اما چند راه کلی وجود دارد که می تواند به درمان تاری دید کمک کند.

لنزهای اصلاحی

اگر تاری دید شما به دلیل یک عیب انکساری مانند نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم باشد، استفاده از عینک های طبی یا لنزهای تماسی وضوح دید شما را بهبود می‌بخشد.

تغییر در نسخه عینک

اگر از قبل از عینک استفاده می‌کردید و بینایی شما تغییر کرده باشد، ممکن است عینک جدیدی لازم داشته باشید. معاینه منظم چشم می‌تواند به تشخیص هرگونه تغییر در بینایی شما کمک خواهد کرد.

تنظیم دارو

تاری دید از عوارض جانبی برخی داروها نیز می‌باشد. اگر مشکوک هستید که داروی خاصی باعث تاری دید شما می شود، برای جایگزین کردن آن با پزشک خود مشورت کنید. داروهایی که ممکن است باعث تارید دید شوند شامل موازد زیر است:

1. داروهای ضد افسردگی:
– آمی تریپتیلین (Elavil)
– فلوکستین (پروزاک)
– ونلافاکسین (Effexor)

2. داروهای ضد روان پریشی:
– هالوپریدول (Haldol)
– کوئتیاپین (Seroquel)
– ریسپریدون (ریسپردال)

3. آنتی هیستامین ها:
– دیفن هیدرامین (بنادریل)
– لوراتادین (کلاریتین)
– ستیریزین (زیرتک)

4. داروهای فشار خون بالا:
– آتنولول (تنورمین)
– لیزینوپریل (زستریل)
– متوپرولول (لوپرسور)

5. داروهای میگرن:
– سوماتریپتان (Imitrex)
– توپیرامات (توپاماکس)
– پروپرانولول (ایندرال)

درمان بیماری های زمینه ای

تاری دید می تواند نشانه ای از مشکلات زمینه ای سلامتی مانند دیابت، فشار خون بالا یا آب مروارید باشد. درمان بیماری به بهبود بینایی منجر می‌شود.

تمرینات چشم

برخی از تمرینات و تکنیک ها برای کاهش تاری دید موقت ناشی از فشار یا خستگی چشم بسیار مفید هستند. این تمرین‌ها شامل تمرکز متناوب بر روی اجسام دور و نزدیک، پلک زدن مکرر، یا استراحت منظم است.

آزمایش خون برای تشخیص تاری دید

یکی از علل شایع تاری دید دیابت است که رگ های خونی چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آزمایش قند خون برای تایید دیابت استفاده می‌شود و آزمایش تیروئید نیز برای تشخیص اختلالات تیروئید مانند کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید استفاده می‌شود.

برخی از بیماری‌های خودایمنی مانند مولتیپل اسکلروزیس (MS) نیز می‌تواند منجر به مشکلات بینایی شود. آزمایش آنتی بادی خون برای بررسی آنتی بادی ها یا نشانگرهای خاص مرتبط با ام اس و سایر اختلالات خودایمنی انجام می‌شود.

علاوه بر این، آزمایش خون می تواند سطوح مختلف مواد مغذی و ویتامین ها را در بدن ارزیابی کند که برای حفظ سلامت چشم ضروری هستند، مانند ویتامین A، ویتامین B12 و فولات که کمبود آن‌ها باعث مشکلات بینایی می‌شود.

البته آزمایش خون به تنهایی نمی‌تواند تشخیص قطعی برای علت تاری دید باشد.

گیاهان دارویی و درمان خانگی تاری دید چشم

در صورت تاری دید چشم، ممکن است مصرف گیاهان زیر مفید باشدزاما قطعا جایگزین درمان پزشکی نخواهد بود.

  • زعفران: مطالعات نشان داده است که زعفران می‌تواند در بهبود بینایی افراد با تاری دید کمک کننده باشد. می‌توان زعفران را به صورت قرص یا به صورت مایع در تغذیه روزانه استفاده کرد.
  • انجیر: مصرف انجیر به عنوان یک میوه باارزش و با طبیعی می‌تواند به بهبود بینایی کمک کند. می‌توانید انجیر را به صورت تازه یا خشک مصرف کنید.
  • توت‌فرنگی: توت‌فرنگی غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌تواند به سلامت چشم‌ها کمک کند. می‌توانید توت‌فرنگی را به صورت تازه یا در دسرها مصرف کنید.
  • هویج: مصرف هویج و مواد غذایی حاوی ویتامین A می‌تواند برای بهبود بینایی بسیار موثر باشد. می‌توانید هویج را به صورت تازه یا در شکل سالاد مصرف کنید.
  • گیاهان دارویی: برخی از گیاهان دارویی مانند افسنطین، زیره سبز و آویشن نیز به بهبود بینایی کمک می‌کنند.

چه زمانی برای تاری دید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر دید شما به طور ناگهانی به طور قابل توجهی تار می شود یا با علائم نگران کننده دیگری مانند درد چشم یا تغییرات ناگهانی در میدان دید همراه است، توصیه می شود فورا به پزشک مراجعه کنید.

اگر دید شما به مرور زمان به تدریج تار شد و بیش از چند روز یا چند هفته ادامه داشت، مشورت با متخصص چشم الزامی است.

اگر از قبل یک بیماری چشمی مانند آب مروارید، گلوکوم یا رتینوپاتی دیابتی دارید و هر گونه تغییر جدید را در بینایی خود تجربه می‌کنید، ضروری است که به چشم پزشک خود مراجعه کنید.

 

منابع:

healthdirect.gov.au

webmd.com

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات