جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

مگس پران چشم چیست و چگونه به وجود می‌آید؟

مگس پران چشم
تاریخ بروزرسانی : ۲۱ آذر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

گاهی پیش می‌آید که ذرات کوچک و غبار مانند، دید فرد را با اشکالاتی مواجه می‌کند و با پلک زدن هم این ذرات از بین نخواهند رفت. برخی افراد در توضیح این حالت می‌گویند زمانی که این اتفاق می‌افتد، دید چشم مشابه زمانی خواهد بود که اشک در چشمان جمع شده و نور فلش دوربین مقابل چشم قرارگرفته است. مگس پران چشم (Eye Floaters & Flashes) عارضه‌ای رایج است و غالباً به درمان نیازی ندارد، اما اگر این مشکل به مدت طولانی ادامه داشته باشد، می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های جدی دیگر باشد. در ادامه با ما همراه باشید که با این بیماری بیشتر آشنا شوید.



تصویر خدمات اقساطی

مگس پران چشم چیست؟

گاهی اوقات در زمان نگاه کردن به آسمان یا دیواری بدون طرح، متوجه تصاویری خواهید شد که در مقابل چشمان‌تان جابه‌جا می‌شوند. این اشکال با هر بار پلک زدن تغییری نخواهند کرد و از بین نمی‌روند. وقتی این اتفاق می‌افتد، شما به مگس پران چشم دچار شده‌اید. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که مایع زجاجیه کدر شده و این کدورت روی شبکیه طرح‌هایی ایجاد می‌کند. عواملی که این عارضه را می‌کنند شامل: جمع شدن سلول‌های التهابی در زجاجیه، خون‌ریزی درون چشم و ضخیم شدن رشته‌های زجاجیه هستند.

شما همینطور می‌توانید راجع به پیر چشمی نیز ، مقاله‌ای را در حال بخوانید.

ریسک ابتلا به این عارضه با افزایش سن، بالاتر می‌رود؛ به صورتی که احتمال ابتلا به این بیماری در افراد بالای ۶۰ سال حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد است. در مراحل اولیه، ابتلا به مگس پران چشم ممکن است اندکی آزاردهنده باشد؛ اما باگذشت زمان، دیگر آن‌ها را نخواهید دید به صورتی که حتی احساس می‌کنید که آن‌ها از بین رفته‌اند.

لازم به ذکر است این عارضه در موارد حاد، می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به بیماری جداشدگی شبکیه باشد که این بیماری می‌تواند مشکلات جدی بینایی برای فرد ایجاد کند. از دیگر بیماری‌هایی که مگس پران چشم ممکن است نشانه‌ای از ابتلا به آن‌‌ها باشد، می‌توان به پارگی شبکیه اشاره کرد. باید دقت شود که اگر به‌صورت ناگهانی حجم زیادی از دید شما را این ذرات غبار مانند فرا گرفت یا رفلکس شدید نور در چشمانتان حس کردید، لازم است سریعا به یک چشم پزشک مراجعه کنید. همینطور شما می‌توانید با سوال چشم پزشکی آنلاین تمامی سوالات خود را در حوزه چشم پزشکی مطرح کنید.

در حال بخوانید: علائم سندرم کوشینگ

شناورهای درون چشم چه شکلی به نظر می‌رسند؟

افراد مبتلا به این بیماری اشکالی مختلفی را برای این کدورتی که در معرض دید احساس می‌کنند، بیان کرده‌اند. این کدورت شامل خطوطی مشابه ترک‌خوردگی شیشه، لکه‌های آب، اشکالی مشابه تار عنکبوت، رشته‌های نازک نخ ابریشم، اشکال غیر منتظم و سایه‌دار و در برخی موارد لکه‌های سیاه یا بسیار تیره است. باید این نکته را هم ذکر کنیم که این اشکال مگس پران چشم قابل پیش‌بینی نیستند و اغلب ذهن افراد در پی یافتن شکل قابل‌فهم از آن‌هاست.

شما همینطور می‌توانید راجع به ماسک طبیعی برای سیاهی دور چشم ، مقاله‌ای را در حال بخوانید.

مقابله با مگس پران چشم

یکی از روش‌های مقابله با مگس پران چشم حفظ رطوبت آن است

دلایل به وجود آمدن مگس پران چشم

این عارضه دلایل مختلفی دارد که به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که شامل دلایل اصلی و فرعی است. که به ترتیب اولویت و اهمیت، در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.
تغییرات چشم مرتبط با افزایش سن:

با بالا رفتن سن، بخشی از رشته‌‌های محیطی زجاجیه كه به شبكیه متصل هستند، از جای خود جدا شده و به داخل بخش‌های مركزی زجاجیه می‎‌افتند. به این وضعیت «جداشدگی خلفی زجاجیه» می‌گوییم که یکی از شایع‌ترین علل ایجاد مگس ‌پران به شمار می‌آید.
خونریزی در چشم:

خونریزی داخل زجاجیه می‎تواند دلایل زیادی داشته باشد، از جمله دیابت، فشار خون بالا، انسداد رگ‎های خونی و آسیب‌های دیگر. سلول‌های خونی به صورت اجسام شناور دیده می‌شوند.

التهاب در پشت چشم:

یووئیت خلفی، التهاب در لایه‌های uvea در پشت چشم است. این وضعیت می‎تواند باعث انتشار التهاب در زجاجیه شود که به صورت شناور دیده می‏شوند. یووئیت خلفی ممکن است در اثر عفونت، بیماری‏های التهابی یا دلایل دیگر ایجاد شود. می‌توانید درباره بلفاریت چشم یا درمان التهاب پلک چشم این مقاله را بخوانید.

 

داروهای چشم:

برخی از داروهای تزریقی به زجاجیه چشم حباب‌هایی را در مقابل دید ایجاد می‌کنند که باگذشت زمان جذب می‌شوند، اما تا زمانی که این حباب‌ها جذب شوند اجسامی شناور در مقابل چشمان فرد وجود خواهند داشت.

در حال بخوانید: روش های درمان دوبینی چشم

علت مگس پران چشم در جوانان

اغلب نوجوانان هیچ‌گاه این عارضه را تجربه نمی‌کنند؛ چراکه تمام عوامل به وجود آورنده این بیماری در سنین بالا ایجاد می‌شوند. درصورتی‌که نوجوانی به‌صورت مداوم این اجسام شناور را در مقابل چشمانش ببیند، بهتر است که هرچه سریع‌تر به پزشک معالج مراجعه کرده تا پزشک با معاینه دقیق، علت اصلی این بیماری را تشخیص دهد.

درمان مگس پران چشم

یکی از روش‌های درمان مگس پران چشم جراحی زجاجیه است

درمان مگس پران چشم

مگس پران چشم اغلب عارضه خطرناکی نیست و با گذشت زمان، تنها در مواردی که مردمک چشم در حالت انقباض شدید باشد قابل‌ مشاهده خواهد بود. درصورتی‌که این بیماری با پارگی یا سوراخ شدن شبکیه چشم همراه باشد، اقدامات درمانی به ‌منظور حفظ شبکیه چشم بیمار انجام می‌شود.

اگر این بیماری قدیمی باشد و با گذشت زمان تغییری در تراکم مگس پران‎ها وجود نداشته باشد، احتیاجی به درمان نخواهید داشت. اما درصورتی‌که حجم اجسام قابل‌ مشاهده در چشم به‌طور ناگهانی افزایش یافت یا با کاهش بینایی، چشمک زدن نور و احساس درد مواجه شدید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.


درمان این عارضه توسط پزشک در ابتدا به‌صورت ورزش‌هایی است که به تحرک چشم کمک می‌کند. این ورزش‌ها به صورتی است که به‌طور منظم، چشم را به سمت بالا، پایین، چپ و راست حرکت می‌دهید.

درصورتی‌که این عارضه رفع نشد، پزشک تصمیم به استفاده از درمان دارویی می‌گیرد و اگر این روش هم جواب نداد و بیماری فرد حادتر شد، جراحی ویترکتومی از سوی پزشک به فرد پیشنهاد می‌شود. البته امروزه روش‌های جدیدتری مثل استفاده از لیزر برای درمان این بیماری انجام می‌شود.

شما همینطور می‌توانید راجع به انحراف چشم و روش‌های درمان آن نیز مطلبی را در حال بخوانید.

دید افراد مبتلا به مگس پران

نمونه‌ای از میزان دید افراد مبتلا به مگس پران چشم

روش‌هایی برای جلوگیری از مگس پران چشم در سنین بالا

در ادامه به مواردی که بافت چشمی را تقویت کرده و مانع از بروز پدیده مگس پران چشم در پیری می‌شوند اشاره‌ خواهیم کرد. لازم به ذکر است تمامی موارد گفته ‌شده، ماهیت دارویی دارند و بدون مشورت با پزشک مصرف آن‌ها توصیه نمی‌شود.

سولفات گلوکزآمین: این ماده به حفظ یکپارچگی بافت چشم کمک شایانی خواهد کرد و اثرات پیری زودرس در چشم را به تعویق می‌اندازد.

اسید هیالورونیک: این ماده رطوبت زجاجیه را تأمین کرده و از سنتز کلاژن در آن جلوگیری می‌کند. تأثیر این رطوبت‌رسانی با گذشت زمان بیشتر می‌شود؛ چراکه با افزایش سن، میزان آب زجاجیه کمتر خواهد شد.

ماده معدنی روی: این ماده معدنی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود، بافت چشم را سلامت نگه می‌دارد. علاوه بر آن به جذب ویتامین A در چشم نیز کمک خواهد کرد.

ماده معدنی مس: مس به همراه روی، خاصیت اسیدی زجاجیه را حفظ کرده و در صورت مصرف آن، ریسک به وجود آمدن مگس پران چشم کمتر می‌شود.

اینوزیتول: مصرف این ماده، به توازن کلسیم در سلول‌ها کمک می‌کند که این عامل باعث حفاظت بیشتر از زجاجیه خواهد شد.

متیونین: این اسیدآمینه، سموم ورودی را فیلتر می‌کند و باعث تقویت بینایی می‌شود.

اگر به این بیماری دچار شدید و از بابت آن احساس نگرانی می‏کنید، می‌توانید از مشاوران ما درحال، مشاوره آنلاین بگیرید.

درباره قوز قرنیه چشم بیشتر بدانید

چه افرادی در معرض ابتلا به مگس پران چشم هستند؟

با توجه به اینکه این بیماری ارتباط مستقیمی با افزایش سن دارد. عوامل دیگری ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد و افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به مگس پران چشم هستند شامل افراد بالای ۵۰ سال، اشخاصی با ضعف چشمی نزدیک‌بین، دیابتی‌ها، مبتلایان به بیماری تورم چشم و اشخاصی که به‌منظور رفع آب‌مروارید، چشم‌های خود را عمل کرده‌اند، می‌شود.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از  بخش دکتر آنلاین رایگان حال بپرسید.

در حال بخوانید: عوارض استفاده از دستگاه زردی نوزاد

مگس پران در هر دو چشم ظاهر می‌شود؟

ازآنجایی‌که مگس پران چشم به دلیل کهولت سن به وجود می‌آید. احتمال به وجود آمدن آن در هردو چشم به‌صورت هم‌زمان وجود ندارد؛ چراکه به دلیل عواملی محیطی و اختلاف در ضعف هر چشم امکان کاهش مایع زجاجیه به‌صورت مشابه بسیار کم خواهد بود.

اغلب این عارضه در یک‌چشم اتفاق می‌افتند و باگذشت زمان احتمال به وجود آمدن آن در چشم دیگر وجود دارد.

در حال بخوانید: خواص برگ انبه

کلام آخر

بیماری مگس پران چشم، مشکل رایجی بین جوانان نیست، اما بسیاری از افراد بالای ۶۰ سال را درگیر می‌کند. در مقاله بالا به توضیحی در ارتباط بیماری مگس پران چشم و راه‌های کاهش ریسک ابتلا به این بیماری پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، در صورت ابتلا به این بیماری، جای نگرانی وجود ندارد اما چنان‌چه حجم این تصاویر زیاد شود یا در چشم‌تان درد احساس کنید، حتما باید پیگیری‌های درمانی را انجام دهید.

 

سؤالات متداول

مگس پران چشم خطرناک است؟

خیر در حالت عادی این عارضه خطری ندارد، اما درصورتی‌که به ‌صورت ناگهانی افزایش یابد یا در چشم خود احساس درد شدید داشته باشید، باید حتما به چشم پزشک مراجعه کنید.

چرا بعد از مدتی مگس پران چشم را نمی‌بینیم؟

علت اصلی دیدن مگس پران چشم انقباض مردمک است که فوکوس عدسی، این کدورت‌های ریز را تشخیص می‌دهد. بعد از مدتی این کدورت‌ها تنها درصورتی‌ قابل دیدن است  که به نقطه‌ای دور نگاه کنید یا نور به‌ صورت ناگهانی زیاد شود؛ چراکه چشم به حضور آن‌ها عادت کرده است.

روش‌های متداول درمان مگس پران چشم چیست؟

در حالت نرمال نیازی به مصرف داروهای شیمیایی برای درمان این عارضه وجود ندارد، اما درصورتی‌که پزشک سلامت چشمان شما را در معرض خطر ببیند، روش‌هایی مثل مصرف دارو و جراحی را به شما پیشنهاد خواهد داد.

چه عواملی ریسک ابتلا به مگس پران چشم را افزایش می‌دهد؟

در صورتی‌ که از موبایل و لپ‌تاپ بیش ‌از اندازه استفاده می‌کنید باید مراقب حفظ رطوبت چشم‌های خود باشید؛ چرا که خشکی چشم عامل مهمی در ابتلای زودرس به مگس پران چشم خواهد بود.


منابع

flipper.diff.org

www.mayoclinic.org

besttreatmentforeyefloaters.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات