جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

بلفاریت چشم / از نشانه ها تا درمان التهاب پلک چشم

بلفاریت چشم
تاریخ بروزرسانی : ۲۱ آذر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

بلفاریت چشم با نام انگلیسی Blepharitis یک بیماری شایع چشمی است که باعث قرمزی، تورم، تحریک و خارش پلک‌ها می‌شود و به آن التهاب پلک چشم نیز می‌گویند. گاهی این عارضه پوسته‌های ریزی شبیه شوره سر روی مژه‌ها هم ایجاد می‌کند. بلفاریت می‌تواند یک عارضه آزاردهنده باشد؛ اما مسری نیست و معمولا عوارض بلندمدتی ایجاد نمی‌کند. شما می‌توانید این بیماری را با شست‌و‌شو و تمیز نگه‌داشتن روزانه پلک‌ها کنترل کنید. این مقاله به معرفی بلفاریت چشم، علل و علائم آن پرداخته است. برای طرح سوالات خود در این زمینه هم می‌توانید از طریق سامانه حال با بهترین چشم پزشک آنلاین صحبت و مشورت کنید

بلفاریت چشم


تصویر خدمات اقساطی

بلفاریت چشم چیست

بلفاریت چشم یک التهاب شایع پلک با مجموعه‌ای از دلایل پیچیده است. معمولا به آن بیماری حاشیه یا لبه پلک هم می‌گویند؛ چون فقط لبه‌های پلک را درگیر می‌کند. بلفاریت چشم در واقع التهاب غدد چربی در پلک است که به عنوان شایع‌ترین علت خشکی چشم شناخته می‌شود. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که برخی از تغییرات پوستی باعث تحریک پلک شوند یا زمانی که عفونتی در اثر فعالیت باکتری‌ها ایجاد شود. در بعضی مواقع هم ترکیب هر دوی این‌ها، بلفاریت چشم را در پی خواهد داشت.

بلفاریت چشم باعث می‌شود پلک‌ها قرمز، متورم و پوسته پوسته شوند. بعضی از بیماران مبتلا به آن ممکن است احساس درد یا سوزش هم داشته باشند. این بیماری اغلب هر دو چشم را درگیر می‌کند، اما گاهی ممکن است فقط یک چشم را تحت تاثیر قرار دهد. بلفاریت با وجود این که یک بیماری آزاردهنده و ناراحت‌کننده است، اما باعث نابینایی یا مشکلات جدی نمی‌شود و در برخی مواقع با یک عفونت ثانویه همراه است.

اگر نیاز به خرید آمپول ایلیا دارید می‌توانید از اینجا اقدام به خرید کنید

علل ایجاد بلفاریت چشم

بلفاریت چشم زمانی روی می‌دهد که غدد درون‌ریز چربی که در نزدیکی پایه مژه‌ها قرار دارند، مسدود ‌شوند. عوامل مختلفی می‌تواند در بروز آن نقش داشته باشد. آلرژی، عفونت‌های ویروسی، مشکلات هورمونی و بیماری‌های پوستی مانند اگزما، درماتیت سبورئیک و روزاسه از مهم‌ترین مواردی هستند در شکل‌گیری علائم این بیماری نقش دارند.

همه افراد روی پوست خود مقداری باکتری دارند. میزان باکتری‌های موجود در قاعده مژه برخی از افراد نسبت به دیگران بیش‌تر است. این می‌تواند باعث ایجاد پوسته‌های شوره‌مانند شود. علاوه بر این، گروهی از مردم با غدد چربی در پلک خود مشکل دارند و هر نوع اختلال در آن، می‌تواند باعث التهاب پلک چشم شود. در بعضی مواقع هم این بیماری به دلیل تجمع بیش از حد کنه‌های میکروسکوپی در داخل فولیکول‌های مژه ایجاد می‌شود.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

درباره درمان گل مژه می‌توانید این مطلب را نیز مطالعه کنید.

علت بلفاریت چشم

علائم و نشانه‌های بلفاریت چشم

بیماری بلفاریت چشم می‌تواند علائم مختلفی در بیماران ایجاد کند که اصلی‌ترین علائم بفاریت چشم عبارتند از:

  • حساسیت به نور
  • خیس‌شدن مداوم چشم‌ها
  • چسبیدن صبحگاهی پلک‌ها
  • احساس وجود شی خارجی در چشم
  • سوزش یا خارش چشم
  • چشم‌ها یا پلک‌های خیس و متورم
  • خشکی چشم
  • پوسته پوسته شدن پلک‌ها یا وجود پوسته در لابه‌لای مژه‌ها
  • کف‌آلودبودن اشک چشم یا وجود حباب‌های کوچک در آن

با تشدید‌شدن بیماری التهاب پلک چشم، علائم آن هم جدی‌تر می‌شوند. تاری دید، ریزش مژه‌ها، رشد مژه‌ها در جهت اشتباه و تورم در سایر قسمت‌های چشم از جمله قرنیه از مهم‌ترین علائم بلفاریت شدید هستند.

درصورت داشتن هرگونه سوالی در زمینه پوست و مو  میتوانید از خدمات مشاوره پزشک پوست آنلاین سامانه حال استفاده کنید.

درباره تنبلی چشم می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید

التهاب پلک

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

انواع بلفاریت چشم یا التهاب پلک چشم

پزشکان بیماری بلفاریت یا التهاب پلک چشم را به سه دسته کلی تقسیم می‌کنند:

بلفاریت قدامی

این بیماری قسمت خارجی چشم را درگیر می‌کند؛ یعنی جایی که مژه‌ها به پلک می‌چسبند، متورم و قرمز می‌شود. این نوع از بلفاریت معمولا به دلیل وجود باکتری روی پوست یا شوره سر و ابروها اتفاق می‌افتد. آلرژی‌ها یا کنه‌های ریز هم ممکن است باعث ایجاد آن شوند، اما این اتفاق به ندرت روی می‌دهد.

بلفاریت خلفی

این احتمالا شایع‌ترین نوع بلفاریت است که در آن، غدد چربی قسمت مرطوب زیر پلک مسدود شوند یا به طور نامنظم، چربی تولید می‌کنند. این بیماری لبه داخلی پلک را درگیر می‌کند؛ دقیقا همان قسمتی از پلک که با سطح چشم در تماس است. بیماری‌های پوستی مانند شوره سر و روزاسه می‌توانند بلفاریت خلفی را ایجاد کنند.

بلفاریت مخلوط

گاهی ممکن است بعضی از بیماران علائمی از هر دو نوع بلفاریت را داشته باشند که به این بیماری، بلفاریت مخلوط گفته می‌شود.

هزینه عمل بلفاروپلاستی چقدر است؟

روش درمان التهاب پلک چشم (بلفاریت)

به نظر می‌رسد که بلفاریت چشم درمان قطعی ندارد و افراد مبتلا به آن، ممکن است بعد از یک دوره کنترل بیماری، مجددا به آن دچار شوند. اما به طور کلی گفته می‌شود که به کمک روش‌های زیر می‌توان علائم این بیماری را کنترل کرد:

درمان بلفاریت چشم با دارو

بسته به این که عامل ایجادکننده بلفاریت کدام است، می‌توان از داروهای مختلفی استفاده کرد. پزشکان برای درمان بلفاریت با منشاء باکتریایی از آنتی بیوتیک کمک می‌گیرند. برای استفاده از این داروها باید مقداری از پماد آنتی بیوتیک را روی نوک انگشت تمیز یا سواب پنبه‌ای قرار دهید و آن را بر روی پایه‌های مژه بمالید.

داروهای دیگری مثل قطره‌های استروئیدی یا اشک مصنوعی هم برای کاهش تورم و خشکی چشم تجویز می‌شوند. گاهی هم قطره‌های آنتی بیوتیکی برای کمک به عملکرد بهتر غدد چربی تجویز می‌شوند. برخی از داروها مانند سیکلوسپورین که بر سیستم ایمنی تاثیر می‌گذارند هم نقش تسکین‌دهنده‌ای در علائم آن دارد. شما می‌توانید این داروها را بدون نیاز به مراجعه حضوری به داروخانه و از طریق داروخانه آنلاین حال تهیه کنید و آن‌ها را درب منزل تحویل بگیرید.

با بهریتن راه برای عمل لیزیک چشم در این مقاله آشنا شوید

قطره چشم

درمان بلفاریت با کمپرس گرم

در این روش درمانی لازم است یک دستمال تمیز را با آب گرم خیس کنید و آن را حداقل برای مدت یک دقیقه روی چشمان بسته خود قرار دهید. در طول این مدت باید حوله را با آب گرم مرتبا خیس کنید تا گرم بماند. این کار به شل‌شدن پوسته‌های چسبیده به دور مژه‌ها کمک می‌کند و می‌تواند گرفتگی غدد چربی اطراف چشم را برطرف کند.

شست و شو و بهداشت پلک چشم

تمیز نگه‌داشتن پوست اطراف چشم در کنترل این بیماری بسیار مهم است. این کار علائم بلفاریت را تحت کنترل نگه می‌دارد. لازم است که بیماران مبتلا به بلفاریت هر روز با احتیاط مژه‌های خود را با شامپو بچه رقیق‌شده در آب گرم بشویند. استفاده از شامپوهای ضدباکتری برای شستن موها، پوست و ابروها هم کمک‌کننده است. مصرف اسپری‌های ضدعفونی‌کننده هم می‌تواند از رشد بیش از حد باکتری‌ها جلوگیری کند.

اسکراب پلک

برای این کار باید یک دستمال تمیز یا اپلیکاتور پنبه‌ای بدون پرز را در شامپو بچه رقیق‌شده در آب گرم خیس کنید. سپس برای اسکراب، حدود ۱۵ ثانیه پایه‌های مژه‌ها را به صورت ملایم مالش دهید.

پزشک مناسب برای درمان بلفاریت چشم

بلفاریت یک بیماری شایع چشمی است که افراد زیادی آن را تجربه می‌کنند. با وجود این که تورم، قرمز شدن چشم و خارش چشم ناشی از این بیماری ناراحت‌کننده است، اما خطرناک نیست و معمولا عوارض چشمی بلندمدتی ایجاد نمی‌کند. بلفاریت چشمی اغلب به طور کامل از بین نمی‌رود، اما مبتلایان می‌توانند با راهکارهای ساده‌ای، آن را کنترل کنند. اگر مشکوک به ابتلا به این بیماری هستید یا در مورد آن سوالی دارید، می‌توانید همین حالا از چشم پزشک آنلاین کمک بگیرید.

مشاوره آنلاین پزشکی

سوالات متداول

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h3″ question-0=”آیا بلفاریت درمان دارد” answer-0=”این بیماری درمان قطعی ندارد؛ اما می‌توانید با کمک داروهای موضعی، قطره‌های چشمی مثل اشک مصنوعی و قطره‌های استروئیدی، علائم آن را کنترل کنید. شست‌و‌شوی منظم چشم‌ها هم نقش موثری در کاهش علائم دارد.” image-0=”” headline-1=”h3″ question-1=”آیا بلفاریت خطرناک است” answer-1=”بلفاریت خطرناک نیست؛ یعنی عوارض جدی مثل نابینایی و مشکلات شدید چشمی ندارد. اما ابتلا به آن می‌تواند بر زندگی فرد تاثیر منفی بگذارد و دردناک و ناراحت‌کننده باشد.” image-1=”” headline-2=”h3″ question-2=”برای درمان بلفاریت چه باید کرد” answer-2=”پزشکان با توجه به عامل ایجادکننده بلفاریت، درمان‌های مختلفی برای آن تجویز می‌کنند. بلفاریت خفیف را می‌توان با شست‌و‌شوی منظم روزانه کنترل کرد؛ اما انواع باکتریایی آن نیاز به مصرف دارو دارد. انواع قطره‌های چشمی هم می‌توانند علائم بیماری را کاهش دهند.” image-2=”” count=”3″ html=”true” css_class=””]

 

منابع

mayoclinic.org

nei.nih.gov

aao.org

webmd.com

my.clevelandclinic.org

 

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

2 ماه پیش

با سلام مدتی است هر دو چشم ها شروع به ریزشاشک و سوزش شدید می‌کند و حدود یک الی دو دقیقه طول میکشه ..البته معمولا با هم هر دو چشم اتفاق نمیفته .. از ماهی دو الی سه بار شروع و الان هر دو روز یک یا دو بار اتفاق میفته ..این ریزش اشم همانند لحظه پوست کندن پیاز میباشد .با تشکر فراوان لطفا نوع بیماری و درمان را توضیح دهید
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

2 ماه پیش

سلام دوست عزیز ممنون از توجه شما :)
پاسخ دهید
0

زهرا

9 ماه پیش

سلام وقت بخیر من سالهاست بیماری التهاب پلک دارم از بچگی مبتلا بودم و تشخیص داده نشده بود تا وقتی ۱۸ ساله شدم علائم بیشتری داشتم و به چشم پزشک مراجعه کردم یک دوره قطره آنتی بیوتیک تجویز کرد و هرروز شستشو با شامپو بچه. دوره بعدی فقط شامپو شستشوی چشمی آیسول تجویز کرد و گفت طولانی مدت هر شب و روز استفاده کن و من این کار رو انجام دادم بهد از یک سال فقط هر صبح با شامپو شستشو میدادم به مدت چند سال و خوب شد ، بعد از چند سال( الان ۳۰ ساله هستم ) با استرس این بیماری برگشت. خواستم بگم بیماری التهابی بی ارتباط با استرس نیست. ممنونم
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات